BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Ongelezen bericht door bvdd »

Beste allemaal,

Leuk om eens op het RT forum rond te neuzen.
Ik ben in het bezit van een 1100RT uit 1999. Deze geeft bij overschakelen op hogere toeren moeite met het overschakelen naar de tweede en derde versnelling. Bij laag toerental is het stukken minder tot 'normaal'. De andere versnellingen gaan wel soepel.

Het voelt als tandwielen die langs elkaar heen ratelen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de koppeling beter moet worden afgesteld aangezien het bij de andere versnellingen wel goed gaat.

Heb ik mogelijk een probleem in de versnellingsbak?

Ik heb al gelezen over versnellingsbakolie castrol MTX erin gooien of licht de pook aan te tikken alvorens te schakelen.
Het voelt echter alsof het niet goed gaat.

Wie herkent dit probleem en weet mij te adviseren.

mvg,

Brent
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ten eerste geef ik even aan dat nieuwe leden zich meestal eerst even voorstellen op het forum . Dat doet men dan onder "Nieuw hier".

Zoals ik jou probleem bekijk dan denk ik dat op het moment dat je de knarsende geluiden krijgt de motor nog niet goed in de versnelling staat. Dit kan voorkomen bij het opschakelen van bijvoorbeeld 1 naar 2.
Door met je voet als het ware eerst de speling van pook op as en scharnierpunten gedeeltelijk weg te halen schakel je directer. Dus ik druk eigenlijk al automatisch met mijn voet die speling er al uit voor ik echt schakel. Beetje lastig uit te leggen . Ik had zelfs al verschil met mijn motorlaarzen of andere schoenen. Zo'n zachte neus op je schoen geeft weer zo'n vaag gevoel en dat hoor je ook. Het heeft volgens mij ook iets te maken met de overbrengsverhoudingen. Dus bij een grotere sprong in de versnellingsbak ook meer kans op geluid. Zeker omdat de ingaande as van de versnellingsbak bij onze boxers ook op hetzelfde toerental draait als de motor. Dat is bij lijnmotoren gunstiger omdat tussen motor en versnellingbak al een overbrenging zit.
Maar ik zou toch eerst de koppeling afstellen volgens het boekje en de olie vervangen door bijvoorbeeld de MTX van Castrol 75 W140. Kijk gelijk even of er nog veel metaaldelen in de olie zitten. Bij mij komt de olie er dezelfde kleur uit als hij er in gaat.
Het schakelen is altijd even wennen. Toen ik de eerste keer op mijn motor reed was ik ook verrast maar helaas zijn de Duitsers niet de beste versnellingsbak makers. Al zijn ze best wel degelijk maar niet zo geruisloos als die van de Japanners. Maar het went
. Ik schakel nu praktisch zonder ongezonde bijgeluiden.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 16 jun 2016, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
bvdd
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 jun 2016, 11:28
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Ongelezen bericht door bvdd »

Excuus voor het niet voorstellen. Ik zal dit snel alsnog doen.

Dat het met name bij de 2de en 3de versnelling is en bij de andere totaal niet voelt voor mij toch gek. Of heeft dat dan juist met die overbrengingsverhoudingen te maken? Het is juist het moment van schakelen waarbij hij dan inderdaad niet soepel direct in de versnelling zit. De speling weghalen helpt wel wat, echter blijf ik wel een verschil in soepel schakelen merken in vergelijking met de andere versnellingen.

of heeft er iemand nog andere suggesties?

Ik ga inderdaad even de olie checken, vervangen en koppeling afstellen.

groet Brent
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Ongelezen bericht door strik »

Toen ik voor het eerst BMW ging rijden schrok ik nogal van de bijgeluiden met schakelen. Het is zoals Ton al zegt ook een beetje een techniek om dit binnen de perken te houden. Helemaal stil heb ik ze nog nooit gehoord. Nu na ruim een tonnetje verder kan ik er wel om lachen. Een vriend van mij met een r100rt rijdt al dik 20 jaar met dezelfde "knal" versnellingsbak dus het gaat ook niet snel stuk als je daar soms bang voor bent.

Ik heb nog een enduro japanner en daar is het zelfs zo eng dat je niet eens voelt of die wel of niet schakelt. Dat is dan eigenlijk weer het andere uiterste
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: tanden knarsen van 1 naar 2 en 2 naar 3

Ongelezen bericht door RToon »

het (probleem) komt mij zeer bekend voor
als ik laag in de toeren schakel gaat het perfect
maar boven de 2200 toeren klinkt het net als tandeknarsend
heb hier een tijd terug ook naar gevraagd
toen is er over de olie het zelfde antwoord op gekomen
en over het schakelen dat het klakken om het zo maar te noemen normaal was
met klakken bedoel ik net als met de hakken van je schoenen tegen elkaar slaan
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”