BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

probleem met schakelen van 2 naar 3

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
RONRT
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 sep 2012, 07:18
Type: R1200RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Brussel

probleem met schakelen van 2 naar 3

Ongelezen bericht door RONRT »

Dag allemaal.Mijn RT is van 2011 en heeft 57000 km op de teller.Ben zaterdag 13/8 terug gekomen van de Vercors in frankrijk.
De laatste 200 km(geen autosnelwegen) probleem met schakelen.Onmogelijk te schakelen van 2 naar 3.Ben een paar keer gestopt,motor afgezet,terug gestart,kon soms schakelen van 2 naar 3,dan weer niet.Heb het ook gehad van 3 naar 4.Ben toch thuis geraakt.Had tijdens mijn verblijf in de Vercors een 2 tal keer de indruk van "doorslippen" (fractie van seconde)bij acceleratie in 4de.Had voordien ook soms last van afslaan motor in 1e(bij kruispunt,rotondes ,verkeerslicht) bij warme motor na een paar uur rijden en nooit bij korte afstand..Vrees dat koppeling ziekjes is en dat er misschien ook een probleem is met de microswith bij de koppelingshendel.Graag uw mening (kan geen beroep doen op mijn BMW verdeler wegens gesloten -jaarliks verlof)
Dank bij voorbaat.RONRT.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Ongelezen bericht door Baird »

Mijn eerste gok is de bediening van je koppeling (hoofd- of werkcilinder). Begin eens met dit deel van nieuwe vloeistof te voorzien en kijk dan nog eens. Is het zwart wat er uit komt? Hoe is het nivo nu?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Is het vloeistofniveau gezakt van je koppeling?
Slippen zou kunnen door lekkage van remvloeistof of olie op de plaat. Het is wel vroeg voor een nieuwe koppeling om bij die kilometerstand al op te zijn dus ik zou eens kijken of alles goed droog is in de omgeving van de koppeling. Misschien kan je als je de startmotor verwijderd is zien of het er daar vrij vettig of er een lekkage is daar. En zoals Bert zegt die werkcilinder is wel verdacht ook. Als die gelekt heeft kan je dit soort problemen ook krijgen. Ik neem aan dat de hydraulische koppeling niet af te stellen is? Ik heb er zelf geen op mijn motor anders wist ik het wel.
Als de remvloeistof niet op tijd vervangen is word de kans op lekkage ook groter.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Ongelezen bericht door JeHo »

Bij mijn 1200RT is de koppelingsvloeistof absoluut geen remolie , maar minerale olie genaamd vitamol.
Deze hoeft normaal gesproken niet ververst te worden.
Tenminste neem ik aan dat we over een R 1200 praten.
Het moeilijk schakelen kan ook komen doordat de splaines van de koppelingsplaat en de ingaande as v-bak
niet meer voldoende of helemaal niet meer gesmeerd zijn met staburags.
m.v.g. jeho
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: probleem met schakelen van 2 naar 3

Ongelezen bericht door Ton1959 »

JeHo schreef:Bij mijn 1200RT is de koppelingsvloeistof absoluut geen remolie , maar minerale olie genaamd vitamol.
Deze hoeft normaal gesproken niet ververst te worden.
Tenminste neem ik aan dat we over een R 1200 praten.
Het moeilijk schakelen kan ook komen doordat de splaines van de koppelingsplaat en de ingaande as v-bak
niet meer voldoende of helemaal niet meer gesmeerd zijn met staburags.
m.v.g. jeho
Okay maar ik neem aan dat ook die vloeistof bij lekkage ook kan zorgen voor een slippende koppeling zelfs nog meer dan remvloeistof. Die vitamol is meer een hydraulische olie lees ik net. Dat is wel een stuk beter al kan ik me voorstellen dat deze ook wel vervuilt met metaaldeeltjes van de cilinder. De splines die droog staan en vuil zou ook een optie kunnen zijn inderdaad maar of dit bij zo'n lage kilometerstand al problemen zou veroorzaken. Word toch de zaak uit elkaar halen .
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”