motor slaat af
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 13:03
- Type: R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: deventer
motor slaat af
Goedemiddag
Als ik mn rt in zn vrij zet en doe de zijstandaard uit dan slaat de motor af,
volgens mij moet ie dan toch gewoon blijven lopen, iemand een idee waar dit aan kan liggen,
wat ik ook een beetje zorgelijk vind, is wanneer ik hem in zn vrij zet met lopende motor,met de koppeling los
dan hoor ik vanuit het blok erg veel geluid (tikken) is er miss sprake van slijtage of moet ik miss de koppeling bijstellen
Het betreft een rt uit 1996 met 61k
Groetjes
Gerrit
Als ik mn rt in zn vrij zet en doe de zijstandaard uit dan slaat de motor af,
volgens mij moet ie dan toch gewoon blijven lopen, iemand een idee waar dit aan kan liggen,
wat ik ook een beetje zorgelijk vind, is wanneer ik hem in zn vrij zet met lopende motor,met de koppeling los
dan hoor ik vanuit het blok erg veel geluid (tikken) is er miss sprake van slijtage of moet ik miss de koppeling bijstellen
Het betreft een rt uit 1996 met 61k
Groetjes
Gerrit
- strik
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zwolle
- Contacteer:
Re: motor slaat af
Het is uit veiligheid dat de motor afslaat wanneer je de zijstandaard uitklapt. Dat hoort zo.
Het tikken kan ik niet zo'n uitspraak overdoen zonder het echt gehoord te hebben.
Het tikken kan ik niet zo'n uitspraak overdoen zonder het echt gehoord te hebben.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: motor slaat af
Strik heeft gelijk. Alleen op de bok kun je de starten. BMW (en ik ook) vindt het niet zo gezond als je met uitgeklapte zijstandaard zou kunnen wegrijden.
Geratel hoorde ik ook op mijn als ik de koppelingshandle in vrijstand losliet. Echter niet echt storend. Lijkt een beetje op een kettinggeluid of iets blubberend in water, of niet? Met de helm op hoorde ik dit geluid niet. Wellicht hoort dit geluid bij de , geen monteur die er ooit een opmerking over maakte. Heb het ook bij andere gehoord.
Geratel hoorde ik ook op mijn als ik de koppelingshandle in vrijstand losliet. Echter niet echt storend. Lijkt een beetje op een kettinggeluid of iets blubberend in water, of niet? Met de helm op hoorde ik dit geluid niet. Wellicht hoort dit geluid bij de , geen monteur die er ooit een opmerking over maakte. Heb het ook bij andere gehoord.
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Re: motor slaat af
PS: Er is een modificatie mogelijk waarbij je wel op de zijstandaard kunt starten, maar zodra je de motor dan in de versnelling zet, slaat deze alsnog af.
(met zij-standaard uit)
Bedoelt met name voor, inderdaad zoals eerder aangegeven, de overheidsuitvoering.
(met zij-standaard uit)
Bedoelt met name voor, inderdaad zoals eerder aangegeven, de overheidsuitvoering.
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: motor slaat af
Als het een fel tikkend geluid is, dan is het mogelijk de nokkenas. Een beetje tikken hoor je altijd wel(kleppen)
Ook een kloppend geluid, dat weg gaat als je de koppeling intrekt, is niet abnormaaal. Mijn beide 1100's deden dat.
Ook een kloppend geluid, dat weg gaat als je de koppeling intrekt, is niet abnormaaal. Mijn beide 1100's deden dat.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: motor slaat af
Een antwoord op wat het tikken zou kunnen zijn blijft lastig zonder het te horen.
Als je de koppeling intrekt draait de versnellingsbak niet mee. Als de koppeling ingetrokken is hef je ook wat spelingen op.
Als je motor in zijn vrij staat met de koppeling los draait de ingaande as van de versnellingsbak mee.
Een aantal geluiden is normaal andere geluiden weer niet. Maar teveel speling op kleppen of teveel axiale speling geeft ook extra geluid. Maar problemen met een nokkenaskettingspanner of geleider kan ook extra geluid geven. Zelfs problemen met klepstoters of tuimelaar alles is mogelijk maar het komt niet zo vaak voor.
De staat van onderhoud speelt ook een rol. Wanneer zijn de motorolie en versnellingsbakolie voor het laatst ververst. Wat voor olie zit er in de versnellingsbak?
Als je de koppeling intrekt draait de versnellingsbak niet mee. Als de koppeling ingetrokken is hef je ook wat spelingen op.
Als je motor in zijn vrij staat met de koppeling los draait de ingaande as van de versnellingsbak mee.
Een aantal geluiden is normaal andere geluiden weer niet. Maar teveel speling op kleppen of teveel axiale speling geeft ook extra geluid. Maar problemen met een nokkenaskettingspanner of geleider kan ook extra geluid geven. Zelfs problemen met klepstoters of tuimelaar alles is mogelijk maar het komt niet zo vaak voor.
De staat van onderhoud speelt ook een rol. Wanneer zijn de motorolie en versnellingsbakolie voor het laatst ververst. Wat voor olie zit er in de versnellingsbak?
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: motor slaat af
Ton1959 schreef:Een antwoord op wat het tikken zou kunnen zijn blijft lastig zonder het te horen.
Als je de koppeling intrekt draait de versnellingsbak niet mee. Als de koppeling ingetrokken is hef je ook wat spelingen op.
Als je motor in zijn vrij staat met de koppeling los draait de ingaande as van de versnellingsbak mee.
Een aantal geluiden is normaal andere geluiden weer niet. Maar teveel speling op kleppen of teveel axiale speling geeft ook extra geluid. Maar problemen met een nokkenaskettingspanner of geleider kan ook extra geluid geven. Zelfs problemen met klepstoters of tuimelaar alles is mogelijk maar het komt niet zo vaak voor. Dan kunnen de gasklephuizen misschien ok nog aan een revisie toe zijn al is dat wel vrij vlug.
De staat van onderhoud speelt ook een rol. Wanneer zijn de motorolie en versnellingsbakolie voor het laatst ververst. Wat voor olie zit er in de versnellingsbak?
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: motor slaat af
Is deze modificatie gedocumenteerd Rob? Ik heb een ex-overheidfiets maar bij mij is het jiffy-gedrag standaard. Zou het graag zien werken zoals jij beschrijft.Inspector Gadget schreef:PS: Er is een modificatie mogelijk waarbij je wel op de zijstandaard kunt starten, maar zodra je de motor dan in de versnelling zet, slaat deze alsnog af.
(met zij-standaard uit)
Bedoelt met name voor, inderdaad zoals eerder aangegeven, de overheidsuitvoering.
Re: motor slaat af
Jazeker!michaelb schreef:Is deze modificatie gedocumenteerd Rob? Ik heb een ex-overheidfiets maar bij mij is het jiffy-gedrag standaard. Zou het graag zien werken zoals jij beschrijft.
Als je handig bent en zelf in elkaar wilt knutselen, dan zie navolgende link;
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/Si ... ndex.shtml
Als je daarentegen het liever kant-en-klaar wilt hebben, moet je het volgende aanschaffen bij de BMW dealeRT;
1x kabelboom, onderdeelnummer 61 13 2 317 699
1x relais, onderdeelnummer 61 36 2 306 888 (= dezelfde als je start-relais op de 11xxRT)
3x kabelbindertjes
Zie ook, met plaatjes ;
http://www.ibmwr.org/r-tech/oilheads/ru ... tart.shtml
Installatie-tijd is dan circa 5 minuten.
- michaelb
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
- Type: R1100RT
- Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
- Locatie: Hoevelaken
Re: motor slaat af
Thanks Rob, zoals we van je gewend zijn een vlot en meer dan volledig antwoord! Uiteraard ga ik de dhz-versie proberen. Mooi voor op de winterklussenlijst. Mede bedankt namens medeforumlid Georgio!
Re: motor slaat af
Graag gedaan!
Ik vond het toentertijd superhandig op m'n 1100RT. Naast de Kisan SM-5, zijn dit 2 aanpassingen die eigenlijk standaard op elke 11xxRT zouden moeten zitten, in mijn optiek althans.
Suc6 met je winterproject dan! -top-
Ik vond het toentertijd superhandig op m'n 1100RT. Naast de Kisan SM-5, zijn dit 2 aanpassingen die eigenlijk standaard op elke 11xxRT zouden moeten zitten, in mijn optiek althans.
Suc6 met je winterproject dan! -top-
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 13 sep 2016, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 01 jul 2016, 13:03
- Type: R1100RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: deventer
Re: motor slaat af
@ton1959
Ton
versnellingsbak olie is 2 maanden geleden vervangen,
motorolie is een maand of 5 geleden vervangen, door de vorige eigenaar,
hij heeft er 10w40 in gedaan, maar ik hoorde van de week dat 15w50 miss wel beter is
dat zou iets dikker zijn,
het is niet zo dat het tikken erg irritant is, maar het viel mij op.
Groetjes
Gerrit.
Ton
versnellingsbak olie is 2 maanden geleden vervangen,
motorolie is een maand of 5 geleden vervangen, door de vorige eigenaar,
hij heeft er 10w40 in gedaan, maar ik hoorde van de week dat 15w50 miss wel beter is
dat zou iets dikker zijn,
het is niet zo dat het tikken erg irritant is, maar het viel mij op.
Groetjes
Gerrit.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: motor slaat af
Hoi Gerrit,
Zeker met het warme weer wat we gehad hebben is 10w40 zeker niet de beste olie voor je motor. Als je denkt dat het tikken geen afwijkend geluid is hoef je er verder ook niks aan te doen. Soms helpt een vergelijking wel.
Zeker met het warme weer wat we gehad hebben is 10w40 zeker niet de beste olie voor je motor. Als je denkt dat het tikken geen afwijkend geluid is hoef je er verder ook niks aan te doen. Soms helpt een vergelijking wel.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: motor slaat af
Dank Inspector,
Ik ben de beide opties aan het bestuderen, het valt me op dat je in de eigenbouw versie stroom moet aftappen van zekering #1. Als je de BMW kabelboom koopt dan hoeft dat niet. Blijkbaar haalt deze BMW versie stroom ergens uit een stekkertje, wat natuurlijk veel eleganter is dan een draadje naar de zekeringbox.
Weet jij zo hoe de kabelboom-versie aan de stroom voor het relais komt?
gr
Georgio
Ik ben de beide opties aan het bestuderen, het valt me op dat je in de eigenbouw versie stroom moet aftappen van zekering #1. Als je de BMW kabelboom koopt dan hoeft dat niet. Blijkbaar haalt deze BMW versie stroom ergens uit een stekkertje, wat natuurlijk veel eleganter is dan een draadje naar de zekeringbox.
Weet jij zo hoe de kabelboom-versie aan de stroom voor het relais komt?
gr
Georgio
Re: motor slaat af
Bij de (officiële) kabelboom-versie worden bestaande verbindingen (connectors) gebruikt van én de zijstandaard-schakelaar én de neutraal-stand schakelaar. Er wordt een kabel (met het relais) tussenin geplaatst.
Bij de zijstandaard-schakelaar zit de 12 volt (om het relais te kunnen bekrachtigen) en bij de neutraal-stand schakelaar de (geschakelde) massa.
Daardoor is het niet nodig om extra aftakkingen te maken.
Daar is heel goed over nagedacht door BMW.
Hetzelfde zie je (ook) met de overheids-versies van de BMW's, handige stekkerverbindingen op cruciale plaatsen.
Bij de doe-het-zelf uitvoering worden er geen onderbrekingen uitgevoerd maar piggy-back (meeliften) op bestaande aansluitingen, en vandaar de noodzaak van die extra voeding.
Bij de zijstandaard-schakelaar zit de 12 volt (om het relais te kunnen bekrachtigen) en bij de neutraal-stand schakelaar de (geschakelde) massa.
Daardoor is het niet nodig om extra aftakkingen te maken.
Daar is heel goed over nagedacht door BMW.
Hetzelfde zie je (ook) met de overheids-versies van de BMW's, handige stekkerverbindingen op cruciale plaatsen.
Bij de doe-het-zelf uitvoering worden er geen onderbrekingen uitgevoerd maar piggy-back (meeliften) op bestaande aansluitingen, en vandaar de noodzaak van die extra voeding.
-
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
- Type: R1100RT
- Bijz: 1999
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Zeist
Re: motor slaat af
Oh ja ik snap het, dank voor de uitleg.
Er zit dus nogal wat denkwerk achter die BMW kabel.
De oplosing op het schema zoals boven is voor de thuisknutselaar wat eenvoudiger te begrijpen.
Er zit dus nogal wat denkwerk achter die BMW kabel.
De oplosing op het schema zoals boven is voor de thuisknutselaar wat eenvoudiger te begrijpen.
Re: motor slaat af
Ja, die doe-het-zelf oplossing is in principe (ook) prima te doen.
Zeker met de aangehaalde uitleg mét plaatjes.
De reden van die methodiek zal waarschijnlijk zijn omdat de connectoren vrij duur zijn.
En je hebt er eigenlijk ook speciaal gereedschap bij nodig (krimptang) om de draden aan de pennetjes te monteren.
Alleen bij de doe-het-zelf moet je ingrijpen op de bestaande kabelboom, en da's een persoonlijke keuze.
Zeker met de aangehaalde uitleg mét plaatjes.
De reden van die methodiek zal waarschijnlijk zijn omdat de connectoren vrij duur zijn.
En je hebt er eigenlijk ook speciaal gereedschap bij nodig (krimptang) om de draden aan de pennetjes te monteren.
Alleen bij de doe-het-zelf moet je ingrijpen op de bestaande kabelboom, en da's een persoonlijke keuze.