BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Foute boel: gebonk in overbrenging

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

Beste forumleden,

Wie kan advies geven over het volgende probleem met mijn R1150RT (2001):

Bij motor op de middenbok en ingetrokken koppeling loopt de motor heel mooi stationair en ook bij gas geven geen vreemde geluiden.
In de versnelling, zodra ik de koppeling loslaat (achterwiel begin dus mee te draaien), begint er een hevig gebonk/geklop. Kan niet precies traceren waar het vandaan komt maar ik vermoed de versnellingsbak of de cardan. Het klinkt en voelt alsof er iets goed mis, de laatste 500km is dit in steeds ergere mate aanwezig. Ook tijdens het rijden natuurlijk.

Na alle rampverhalen over versleten splines op ingaande as en koppelingsplaat gelezen te hebben was ik er vast van overtuigd dat dit het euvel was. Dus demontage voor inspectie en vervanging onderdelen. De versnellingsbak is er nu uit.
De splines zijn echter nog perfect in orde.

Ik voel met de hand ook geen enkele speling op de lagers van koppelinghuis, versnellingsbak en op de cardankoppelingen.

Het enige wat ik vreemd vind is dat er op de uitgaande as van de versnellingsbak circa 20-30 graden vrije slag zit. Kan dit het euvel zijn? Ook kon ik (toen de cardanas er nog op zat) de uitgaande as met cardan circa 1mm axiaal heen en weer bewegen.
Ik wil liever niet de versnellingsbak uit elkaar halen als daar het probleem niet zit.

Kan het iets anders zijn? Bijvoorbeeld versleten krukaslagers? Maar die zouden dan toch ook herrie moeten maken bij ingetrokken koppeling?

Alvast bedankt voor jullie input.

Gr.
Fred
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

Een correctie op het originele bericht:
bij nader onderzoek op de werkbank heeft de uitgaande as geen voelbare speling in axiale richting. Het was de cardan die wat kan bewegen over de uitgaande as in axiale richting. (Cardan zit gemonteerd op de as met een veerring en die heeft wat speling in de groef, lijkt me normaal)

Gr.
Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja vrij logisch lijkt me dat als je de motor op de middenbok zet en dan in de versnelling dat je dit geluid krijgt. Je toerental zakt en de hoek waaronder je cardanas loopt word ineens veel sterker. De oneenparigheid neemt dan toe. Zet hem eens gewoon op zijn wielen en kijk hoe die hoek veranderd. Dan heeft die kruiskoppeling het extra moeilijk als hij op de bok staat.
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

Ton, bedankt voor je snelle reactie.

Hetzelfde gebonk is er volgens mij ook tijdens het rijden, vooral in de lagere versnellingen. In ieder geval maakte de motor/overbrenging een zeer akelige indruk de laatste 500km en het werd naar mijn idee steeds erger. Het leek wel of er iets aan het 'wringen' was.
(Nou heb ik nog maar 1500km gereden op een R dus ben zeker geen ervaringsdeskundige. Aan de andere kant, maak me vrijwel nooit zorgen over een vreemd geluidje, rij al 25 jaar op motoren die door anderen waren afgeschreven...)

Ik heb hem op de middenbok gezet om te achterhalen waar het vandaan kwam. Het geklapper/gebonk is het eerste wat opvalt.

Luidop denkend:
1. Het kan zeker zo zijn dat de grotere hoeken van de kruiskoppeling het erger maakt of het enige probleem is tijdens de test op de middenbok, maar zou dan niet elke R1100/1150 het moeten hebben? Is dit eerder gerapporteerd? (gezocht in het forum op bonken, klapperen, etc, maar nog niets gevonden). Ook in de engelstalige forums kom ik iedere keer uit bij falende final drives en splines.
2. Als dit het befaamde KFR is, kan dat zo erg zijn dat het lijkt of de motor het ' ieder moment kan begeven' en je maar beter de motor stilzet langs de kant van de weg? :-)

Andere symptomen:
Bij intrekken koppeling is het gebonk weg, ook tijdens het rijden. In de vrij liep de motor als een zonnetje.
Het slechtste voelt het bij optrekken vanuit de lagere versnellingen (veel of weinig gas, maakt niet zoveel uit)
De schakel ' klak' is erg toegenomen, nu in alle versnellingen.
Heb nog maar een beperkt aantal keer getankt, verbruik was soms schrikbarend (tegen 1:10), met passagier en lichte bepakking. Soms stukjes tot 140km/uur op de (Duitse) snelweg. Maar meestal rustig toerend.

Wat is wijsheid? Weer in elkaar bouwen of versnellingsbak uit elkaar halen?

Staat ook nog een eenvoudiger vraag open:
Wat voor 'vrije verdraaiing' mag de uitgaande as hebben? Ik heb circa 20-30 graden vrije slag.

Ideeën zijn welkom.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Baird »

Nu ff F1 kijken, maar uitgaande as van de cardan( is dus het het deel waar het achterwiel op zit): mag geen speling hebben, geen veer of wat dan ook: lager zit met voorspanning gemonteerd, rest komt later :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je de olie al afgetapt van je cardan. Zo ja hoe ziet die eruit? En idem van je versnellingsbak?
Bedoel je met de vrije slag het stuk wat je wiel kan ronddraaien als je aan het wiel draait als de motor op de bok in de versnelling staat?
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door JeHo »

Begin eerst eens te synchroniseren 1op 10 kan niet . Is veel te veel.
Pak het achterwiel goed vast en en schud hier eens in vertikale en horizontale richting mee geen of wel speling lagers cardan te voelen?
m.v.g. jeho
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

JeHo, Bert en Ton, bedankt voor het meedenken.

vrije slag: hiermee bedoelde ik de rotatie van de uitgaande as versnellingsbak t.o.v. de ingaande as versnellingsbak (VB is uitgebouwd). Dus ingaande as stil houden en met andere hand voelen hoeveel de uitgaande as kan roteren zonder dat de ingaande as meebeweegt. Bij mij is dat circa 20-30 graden in alle versnellingen.

Olie versnellingsbak: zwart en beetje sludge op de magneet. Geen metaaldeeltjes.
Olie cardan/final drive: zag er nog prima uit. Niet eens zwart, geen metaaldeeltjes. Hoe lang zou het duren voor die olie begint te verkleuren? Misschien had de vorige eigenaar wat te verbergen...
Speling op final drive: niet goed onderzocht toen het achterwiel er nog in zat. Nu die los ligt is er geen speling op de lagers en tandwielen te voelen, maar kan zo natuurlijk niet veel kracht zetten.
De kruiskoppeling bij de final drive zit er nog op, ook hier kan de kruiskoppeling trouwens circa 1mm schuiven over de splines. Dat vind ik wel raar, aan beide zijden kan de van de cardanas 1 mm speling: dan kan de hele cardanas toch heen en weer bewegen?

Verder lijkt alles normaal. Misschien moet ik alles maar terugbouwen, kleppen stellen en synchroniseren. Dan opnieuw rijden/luisteren.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij mij kwam er de versnellingsbakolie altijd helder uit maar hetzelfde geld voor de cardanolie. Hoe zagen de spiebanen eruit van de ingaande as en de spiebanen in de koppelingsplaat? Ik heb er zelf nog geen BMW motor versnellingsbak uit gehad dus zou niet weten of een 20-30 graden verdraaiing veel is. Stel de vraag hierover bijvoorbeeld eens bij Oscar motorservice die reviseert de versnellingsbakken regelmatig. Maar die zwarte olie voorspelt niet veel goeds tenzij hij nooit ververst is.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door JeHo »

Kruiskoppelingen t.o.v. elkaar goed uitgelijnd ?
m.v.g. JeHo
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

JeHo schreef:Kruiskoppelingen t.o.v. elkaar goed uitgelijnd ?
m.v.g. JeHo
Helaas niet gecontroleerd bij de demontage....

Gr,
Fred
Efmo
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 okt 2016, 17:36
Type: R1150RT
Bijz: 2001
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Duiven

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Efmo »

Ton1959 schreef:Bij mij kwam er de versnellingsbakolie altijd helder uit maar hetzelfde geld voor de cardanolie. Hoe zagen de spiebanen eruit van de ingaande as en de spiebanen in de koppelingsplaat? Ik heb er zelf nog geen BMW motor versnellingsbak uit gehad dus zou niet weten of een 20-30 graden verdraaiing veel is. Stel de vraag hierover bijvoorbeeld eens bij Oscar motorservice die reviseert de versnellingsbakken regelmatig. Maar die zwarte olie voorspelt niet veel goeds tenzij hij nooit ververst is.

Ton,
Alle spiebanen van cardanas, versnellingsbak en koppelingsplaat zien er prima uit. Geen spoortje van slijtage.
20-30 graden verdraaiing van de uitgaande as, is 7-10 graden aan het achterwiel (overbrengingsverhouding final drive is 2.91:1). De omtrek van de band is 198cm. In omtrek gemeten zou er dan 1/18 tot 1/12 deel verdraaiing zijn = 11 tot 16cm. Ik heb op het forum ergens gelezen dat 2-3 cm normaal is. Dus misschien hebben we hier een aanwijzing naar de boosdoener.
Kan iemand bevestigen wat de normale vrije slag is van het achterwiel?

Gr,
Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja ik heb hier geen R1150 of zelfs 1100 staan om het even te controleren maar volgens mij zat er bij mij ook behoorlijk wat vrije slag op het achterwiel als hij in de versnelling stond.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik heb het zojuist even gecontroleerd bij mijn 1100. Er zit ongeveer 5 a 6 cm vrije slag op het achterwiel als deze in de versnelling staat.

[groet] Eilert
Ton1959 schreef:Tja ik heb hier geen R1150 of zelfs 1100 staan om het even te controleren maar volgens mij zat er bij mij ook behoorlijk wat vrije slag op het achterwiel als hij in de versnelling stond.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Foute boel: gebonk in overbrenging

Ongelezen bericht door Garfield »

Bij mijn 1150rt, bj 2001 en 98000km, 5,3 cm bij ingeschakelde versnelling en gemeten aan de bovenzijde van de velg.

Mijn vorige R, een r1200rt had ik eens een kruiskopeling dat vast zat, dat gaf een oneenparigheid bij het verdraaien van het wiel. En ook een bijgeluid. Dat heb je waarschijnlijk al gecheckt, maar toch..

Succes met het zoeken,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”