BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Bij welk toerental schakelen

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Thomassio
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2016, 14:13
Type: R850RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Thomassio »

Ik rij met mijn 850 RT dagelijks op en neer tussen Rotterdam en Den Haag. Bij de 80 km stukken kan ik met 3700 toeren in mijn 5 rijden of iets over de 4000 in mijn 4.

Wat is jullie advies? Of maakt het niet zo veel uit en ligt het eraan wat je zelf het prettigst vind rijden?

Alvast bedankt,
Thomas
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik rijd op 80 kilometer wegen nooit in de vijfde versnelling. Onze boxers houden van een toerental van minstens 3500 toeren per minuut. Op 120 of 130 kilometer wegen rijd ik wel in de vijfde versnelling. Ik kijk maar weinig op mijn toerenteller en schakel meer op gevoel.

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 15 jan 2017, 19:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
doov650

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door doov650 »

Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Bij constante snelheid is 3700 tpm prima. Istie ook zuiniger.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Bert M »

Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.

Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Thomassio
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 aug 2016, 14:13
Type: R850RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Thomassio »

Bedankt voor het duidelijke antwoord!

Thomas
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Baird »

doov650 schreef:Ik rij altijd in zijn 2 op zulke stukken. Dan kun je zodra je weer harder mag voluit accelereren.
Ik kan het nog sterker vertellen maar dan ga ik liegen :D
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Bij welk toerental schakelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:Puur theoretisch: het blok levert zijn maximum koppel (trekkracht = souplesse) bij 5600 toeren per minuut. Dat is dus het toerental waarbij de motor zich het plezierigst voelt.

Maar puur praktisch: de koppel curve is tussen de 2500 en 6000 rpm zo (relatief) vlak dat het in feite geen fluit uit maakt of je 3700 of 4000 draait.... Het enige bezwaar van een nog (veel) lager toerental is, dat je de big end lagers na langere tijd om zeep helpt. De boxer-blokken zijn geen diesels, dus ik zou de toeren er wel een beetje in blijven houden.

[groet]

Bert M
Een veel beter antwoord kan ik niet geven. Als je in een bepaalde versnelling rijd en je gaat accelereren en je voelt dat er geen trekkracht is totdat je terug schakelt dan zit je in feite al in de verkeerde versnelling. En als je twee versnellingen terug moet dan ben je dus echt in dat geval verkeerd bezig. Als je kijkt naar de koppel curve van je motor zegt die in feite al genoeg. Bij 1500 tot die 2500tpm heb je weinig vermogen en als je dit gaat doen in de vijfde versnelling is het al niet echt gezond maar als je dan ook nog eens die gas snel open schroeft dan zal je zoals Bert al aangaf de big ends eruit rijden uiteindelijk. Vooral in de bergen is het tijdig terug schakelen bij een klim belangrijk omdat je daar al de kracht van de motor regelmatig nodig hebt. Uiteindelijk blijft het veel een kwestie van gevoel omdat je ook merkt aan de motor dat die niet echt graag op dat de lage toerental wil rijden.
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”