BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Versnellings bak revisie R1150RT

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Gisteren met mn R1150RT bij Reco in Breda geweest.
Ik hoorde al iets in de bak, Hij heeft er even op gereden en komt ook tot de conclusie dat er waarschijnlijk een lager van de bak defect is.
Dus vandaag maar begonnen.
Nog nooit zoiets gedaan maar met YouTube en het forum komen we een heel eind.
vanochtend zo begonnen
versn bak 1.jpg
dan de voetsteun platen eraf, uitlaat eraf, cardan eraf
versn bak2.jpg
Dit is de status van vanmiddag
vern bak 3.jpg
Ging best lekker, Alles netjes gelabeld.
Alleen is de luchtfilterkast aan de rechterkant ingescheurd daar waar de aansluiting naar de carburateur eruit komt.
Met t losdraaien van de carburateur scheurde deze, mogelijk met de koude te maken.

Nu verdiepen hoe ik de buddy omhoog hijs en wat er dan allemaal aan kabels ed losmoet.
Welke fimpjes of foto.s gebruiken jullie bij een bak of koppeling demontage ?

Ik deze https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94&t=1575s

Iemand nog tips
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je bent al goed bezig zie ik. Volgens mij kan je het vet ( Staburag) voor op de spiebanen ook in kleine verpakkingen kopen. Ik heb het ooit tegen gekomen op een website. Weet alleen niet zo gauw meer waar ik het gevonden had.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Inmiddels de bak eronderuit gekregen.
Blijkt dat ook de splines van de koppeling plaat grotendeels weg zijn.
as2.jpg
Heb nu wel enkele vragen.
Wat moet er nu vervangen worden?
Alleen de koppelingsplaat of ook de drukveer?
kop1.jpg
of ook de stalen platen
kop2.jpg
Is de as van de bak nog oke, ik denk bijna zeker van niet :cry:
bak5.jpg
je ziet dat de splines onderin bijna helemaal weg zijn
Ik zag er ook totaal geen wit vet aan terwijl dit bij de cardan splines er allemaal wel aan zat.

Bij het demonteren van de koppings platen lees ik dat de platen gemerkt moeten worden voor demontage,
Dit heb ik dus niet gedaan, is dit nu heel erg of zijn de losse delen al gebalanceerd :$

Nou heb ik de bak er onderuit en kan ik verder.
Wat is wijsheid, een gebruikte bak kopen of deze bak reviseren ????

Ik weet t even niet meer
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nieuwe as minimaal nodig en nieuwe koppeling. Nu het los is zou ik alles tegelijk vervangen. Voor een revisiebak zou ik eens contact opnemen met http://www.oscarmotorservice.nl/werkplaats.html
Als de bak uit elkaar is kan je tevens lagers inspecteren en indien nodig vervangen.
Gebruikersavatar
JeHo
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 jul 2011, 12:23
Type: R1200RT
Bijz: kleur schwartz 2 (bmw autokleur)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuiden

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door JeHo »

Hallo minko,
Zo te zien heeft deze motor aardig wat kilometers achter de rug.
En gelukkig ben je niet in de Alpen.
Koppeling zou ik persoonlijk in zijn gehele totaliteit vervangen.
Zo niet, dan voorzichtig droog schoonmaken om de witte balanceer stippen op de onderdelen nog te kunnen herkennen .
Volgens mij 120 graden verdraaid monteren .En nieuwe boutjes monteren!!
De splaines van de ingaande v-bak as zijn echt heen ,ingaande as kan niet meer gebruikt worden.
Wat het zelf reviseren van de v-bak betreft, de (conische) lagers van de 1150 bak moeten uitgeshimt worden . Moet je ervaring in hebben .
Zoniet dan opteren voor een tweede kansje.
Persoonlijk doe ik om de drie-vier jaren de splaines (in en uitgaande as) smeren.(in de winter)
Bij de tweede achterband wissel de cardansplaines.
Maar wat is wijsheid in deze, en wat is het euro plaatje?
m.v.g JeHo
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja de juiste shims monteren gaat je zonder speciaal gereedschap inderdaad niet lukken. Al heb ik ergens het gevoel dat de variatie meer zit in maatvoering van het versnellingsbakhuis dan die van de as. Maar ik heb deze bakken zelf nooit uit elkaar gehad. Ik heb ze wel uit elkaar gezien. Alles bij elkaar word het wel een dure reparatie. Ik schat een revisiebak ergens rond de 500Euro. Ik kwam ze wel vaker tegen op marktplaats ook.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Hier de verklaring waarom de splines van de 6 bakken van de r1150 rt kapot gaan.
Klinkt me heel geloofwaardig.
Die 6e versnelling dus alleen op hoge snelheden gebruiken. Big RT Smile
Er komen dus te hoge krachten op de splines bij lage toeren on de 6e versnelling
https://www.youtube.com/watch?v=Jx3e0gqzylY
Wie weet waar de gemodificeerde koppeling of hoofdas van de versnellingsbak te koop is.

Wat is wijheid as vervangen in huidige bak of een goede bak zoeken
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

de km stand van mn motor is 72000 km, ik heb m net. Hij is wel sinds 2006 in onderhoud geweest, daar heb ik alle papieren van.
Koppeling of smeren splines zie ik nergens terug
Wel het spoelen van de ABS waar ik heel goed op gelet heb.

maar op YouTube hoor je veel motoren met een veel lagere km stand. -naughty-

Als ik t zo lees en zie is het probleem in te lage toeren in de 6e versnelling rijden.
Lekker zuinig, niet dus :cry:

De 5 bakken hebben nauwelijks problemen met dit issue.

Dus op zoek naar een goede bak met goede splines, :oops:
en een gemodificeerde koppeling plaat die verder over de splines valt waardoor er minder koppel op de splines komt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

De gehele koppeling vervangen en de bak naar Reco voor de as en lager vervanging: dan weet je tenminste wat je hebt, met een gebruikte bak van een ander koop je ook de ellende van een ander ....

Over een paar weken gaat bij mij de boel er ook onderuit voor dezelfde check/reparatie, heb inmiddels bij de nieuwe koppelingsplaat een bus laten plaatsen zodat de splines van de as volledig in de splines van de koppelingsplaat zitten (ontwerpfoutje BMW maar dat mag je niet hardop zeggen), zelfde modificatie die Chris Harris ook laat uitvoeren. Als bij mij de ingaande as rot is gaat die ook naar Reco (mooi ander pand sinds kort, lekker ruim!)

Vrijdag komt de nieuwe motorbrug zodat mijn rug heel blijft .. _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

minko schreef:de km stand van mn motor is 72000 km, ik heb m net. Hij is wel sinds 2006 in onderhoud geweest, daar heb ik alle papieren van.
Koppeling of smeren splines zie ik nergens terug
Wel het spoelen van de ABS waar ik heel goed op gelet heb.

maar op YouTube hoor je veel motoren met een veel lagere km stand. -naughty-

Als ik t zo lees en zie is het probleem in te lage toeren in de 6e versnelling rijden.
Lekker zuinig, niet dus :cry:

De 5 bakken hebben nauwelijks problemen met dit issue.

Dus op zoek naar een goede bak met goede splines, :oops:
en een gemodificeerde koppeling plaat die verder over de splines valt waardoor er minder koppel op de splines komt.
De kilometerstanden zullen lager liggen daar omdat we hier in een land zonder heuvels/bergen wonen. Het belachelijke is weer dat BMW niks doet om het probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Baird,
Waar heb je de koppelingsplaat laten modificeren of waar heb je de aangepaste plaat gekocht.
Ik wil deze ook graag toepassen zodat ik zeker weet dat t goed zit voorlopig. _004

Hoor graag van je
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

minko schreef:Baird,
Waar heb je de koppelingsplaat laten modificeren of waar heb je de aangepaste plaat gekocht.
Ik wil deze ook graag toepassen zodat ik zeker weet dat t goed zit voorlopig. _004

Hoor graag van je
We hebben er twee aangepast en gaan daar eerst mee rijden, als dat allemaal goed gaat komt het pas in de publiciteit om teleurstellingen te voorkomen. Mogelijk gaan we ze leveren aan de Forumleden als daar behoefte aan bestaat.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

IK heb enkele foto's gemaakt van de koppelings delen.
Om uit te lijnen * balanceren wordt er over witte stippen gesproken.

zou de 8 de witte stip bedoeld zijn
IMG_4292.JPG
of het witte streepje aan de zijkant van dit deel
IMG_4291.JPG
op deze drukplaat is de witte stip goed zichtbaar
IMG_4290.JPG
op dit deel is de witte stip ook goed zichtbaar
IMG_4288.JPG
Ik lees dat er in veel gevallen alleen de koppelings plaat vervangen wordt.
Kan dit of moet ook de hele drukgroep vervangen worden ?

De bak heb ik inmiddels uit elkaar liggen, beide helften van elkaar af.
Maar alle tandwielen ed nog wel in een van de helften gelaten.
Ik krijg morgen van RECO een offerte voor het vervangen van de as met de splines .

wordt vervolgd _004
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

minko schreef:
Ik lees dat er in veel gevallen alleen de koppelings plaat vervangen wordt.
Kan dit of moet ook de hele drukgroep vervangen worden ?

De bak heb ik inmiddels uit elkaar liggen, beide helften van elkaar af.
Maar alle tandwielen ed nog wel in een van de helften gelaten.
Ik krijg morgen van RECO een offerte voor het vervangen van de as met de splines .

wordt vervolgd _004
Ik zou de koppeling compleet vervangen. Die hoef je maar één keer te vervangen denk ik. Dan kost het één keer meer maar dan ben je er ook klaar mee. Er zullen niet veel mensen zijn die hem twee keer hebben moeten vervangen denk ik. Ik kan me nog steeds meerdere oorzaken voorstellen voor die slijtage. Al is deze maatvoering natuurlijk ook niet juist. De as had langer moeten zijn.
Wij vernieuwde in de garage ook meestal alles omdat het diafragma ook een zwaar leven heeft gehad tijdens het verslijten van de koppeling. En bij auto's kwam het vaak voor dat er al enkele groeven van de klinknagels in de plaat een groef gemaakt hadden in de drukgroep.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Ik ben begonnen met (Net als vele voor mij denk ik ) een opvulring te maken voor de koppelings plaat.
Dit moet voorkomen dat ik weer een kapotte bak heb.

Eerst vel gelezen op internet _001

Defecte koppeling demonteren
3d4.jpg
alles opmeten
Toen zelf veel gemeten en uiteindelijk een 3D tekening gemaakt
Op mn werk met een 3D printer een model laten maken _004

Deze weer tussen mn oude koppeling gebouwd om even te kijken en te meten of de tekening juist is
3d1.jpg
3d2.jpg
3d.jpg
de splines liggen nu 4.5 mm verder richting de versnellingsbak

Revisie bak, koppeling plaat , diafragma plaat, boutjes en pakking inmiddels besteld :twisted:
De ring van staal wordt begin volgende week gemaakt
Klinknagels worden volgende week geleverd.

Dan op mn gemak de nieuwe plaat van de kern losboren en de metalen schijf ertussen plaatsen.

Ik dacht om ze eerst met boutjes te monteren, op een na
dan is alles al gefixeerd voor dat ik de eerste klinknagel aanbreng.
Anders kan bij het vast persen van de klinknagel de boel al scheef staan of verdraaien oid
Dan 180 graden tegenover de eerste klinknagel het boutje eruit en de 2e klinknagel vast etc en etc

Het enige wat ik nog moet hebben is een soort pen, centrering om de koppeling op het vliegwiel te monteren
Deze zoek ik nog ? In iedergeval de maatvoering ervan
Dan kan ik m zelf draaien

Wordt vervolgd als alles binnen is
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3296
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door HansD »

Knap werk, Minko ! -top-
Zo los je het voor langere tijd op (iets wat Bmw al jaren geleden had moeten doen)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

HansD schreef:Knap werk, Minko ! -top-
Zo los je het voor langere tijd op (iets wat Bmw al jaren geleden had moeten doen)
Yep, zo hebben wij het ook ongeveer gedaan bij 2 schijven :D Eén is al ingebouwd en deze gaat er bij mij de komende week in _004

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

minko schreef:knip knip

Het enige wat ik nog moet hebben is een soort pen, centrering om de koppeling op het vliegwiel te monteren
Deze zoek ik nog ? In ieder geval de maatvoering ervan
Dan kan ik m zelf draaien

knip knip
Zal voor je kijken en opmeten, we hebben er eentje liggen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hier nog meer info over het probleem met de koppeling bij de R1150. Het lijkt erop dat het niet gaat om één probleem maar meerdere.

https://forums.bmwmoa.org/showthread.ph ... 671c253f92
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Hier nog meer info over het probleem met de koppeling bij de R1150. Het lijkt erop dat het niet gaat om één probleem maar meerdere.

https://forums.bmwmoa.org/showthread.ph ... 671c253f92
Zo lust ik er nog wel een paar, op iedere mechanische constructie kun je dit soort kritiek loslaten. Als er zoveel risico is in deze constructie dan verbaast het me dat het gros van die miljoenen boxers nog gewoon rondrijden, laat je niet gek maken.

Aan de uitlijning kun je niet veel doen, schone pasvlakken, netjes monteren en in de juiste volgorde vast zetten met het juiste moment. De geleide pin voor de frictie schijf doet maar één keer zijn werk nl bij montage: als de koppeling na montage ingetrokken wordt is de frictie schijf op de ingaande as gecentreerd. Als de frictie schijf excentrisch is en/of er de nodige onbalans is in de diverse delen is etc dan kan er het nodige fout gaan.

Persoonlijk denk ik aan: De juiste hoeveelheid Staburag gebruiken, de bak rechtuit zonder wrikken monteren om het hart van de frictieplaat niet te buigen, het ding niet als een diesel berijden en eventueel materiaal specificaties/ hardheidsbehandeling van de ingaande as niet geheel correct. Uiteraard een frictieplaat gebruiken die de gehele vertanding gebruik maar dat mag duidelijk zijn.

Als je de gehele koppeling vervangt staan er geen witte stippen: hoe bepaal je de stand t.o.v. elkaar, of wel: hoe precies komt dit positioneren? Kan nooit heel spannend zijn.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:Hier nog meer info over het probleem met de koppeling bij de R1150. Het lijkt erop dat het niet gaat om één probleem maar meerdere.

https://forums.bmwmoa.org/showthread.ph ... 671c253f92
Zo lust ik er nog wel een paar, op iedere mechanische constructie kun je dit soort kritiek loslaten. Als er zoveel risico is in deze constructie dan verbaast het me dat het gros van die miljoenen boxers nog gewoon rondrijden, laat je niet gek maken.

Hoi Baird,
En dat is nou net het probleem er rijden er enorm veel rond met dezelfde fout met betrekking tot de spiebanen maar een groot deel ervan heeft geen problemen. Daarom lijkt het me dan zeker slim om verder te kijken naar andere variabele factoren. Voor mij zie ik er op dit forum zeker een aantal zaken worden besproken die wel degelijk invloed hebben. Ik twijfel ook of het rustige rijden veel invloed heeft op de veroorzaakte slijtage.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Ik twijfel ook of het rustige rijden veel invloed heeft op de veroorzaakte slijtage.
Als je weet hoe on-eenparig een 2 cilinder boxer draait en je dat heel heel rustig doet dan liggen die splines te klapperen in elkaar, als er stevig mee gereden wordt liggen ze meestal 'aan' en veranderd de belasting wel maar niet zo groot dat het beweegt. Dit hoor je Chris Harris ook zeggen: de stevig bereden motoren hebben er geen last van, wel de rustiger bereden machines.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:
Ton1959 schreef:Ik twijfel ook of het rustige rijden veel invloed heeft op de veroorzaakte slijtage.
Als je weet hoe on-eenparig een 2 cilinder boxer draait en je dat heel heel rustig doet dan liggen die splines te klapperen in elkaar, als er stevig mee gereden wordt liggen ze meestal 'aan' en veranderd de belasting wel maar niet zo groot dat het beweegt. Dit hoor je Chris Harris ook zeggen: de stevig bereden motoren hebben er geen last van, wel de rustiger bereden machines.
En toch valt dit on-een parig rijden bij onze boxers mee tenzij je echt veel te laag in toeren rijd. Om deze on eenparigheid op te lossen hebben we ook een vliegwiel wat dit opvangt.
De BMW F650 single heeft natuurlijk nog veel meer last van dit verschijnsel en dat komt dan ook duidelijk terug in de banden en kettingslijtage. De banden gaan dan veel korter mee dan bij onze boxers. Terwijl bij onze boxers 20000km mogelijk is zijn ze bij de F650 al in de helft of minder van die km meestal op. We rijden op behoorlijk zware motoren en als die bij normaal gebruik al heel on eenparig zouden voortbewegen zouden ze enorm veel banden verslijten. Dat die spiebaanconstructie niet juist is ben ik het volledig mee eens en die opvulring is een goed idee. Waarbij het wel belangrijk is dat de zaak een beetje in balans blijft. Ik heb nog steeds mijn twijfels over de oorzaak. Een motor met KFR beweegt dan weer wel meer on -eenparig.
Ik weet van mijn ervaringen in de garage dat autofabrikanten ook vaak tegen problemen lopen bij het lijnboren van het blok voor de krukas. En dat het in lijn krijgen van versnellingsbak en blok niet zo simpel is als het lijkt. Tevens hangt er een halve motor aan die versnellingsbak vast terwijl de oudere boxers een frame hadden waar de motor en versnellingsbak in hangt.
Misschien ook eens navragen op het forum of al degene die problemen hadden met de spiebanen rustige rijders zijn?
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Voor de liefhebbers: Big RT Smile

Dit is de maatvoering van onze centreerpen voor de R1150RT (en voor andere vergelijkbare koppelingen). De onze is van staal maar kan ook van hout of kunststof zijn natuurlijk.

Afbeelding
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Zojuist de bak bij mijn motor verwijderd: alle splines van zowel de frictieplaat als de ingaande as zijn in prima conditie _004 . De oude frictieplaat is 1 mm dunner dan de nieuwe frictieplaat. De stand is nu 130.000 km, bij 50.000 km hebben we een lube-job gedaan, nu waren ze kurkdroog. Blijkbaar 'verdwijnt' de Staburag zachtjes in de loop van de tijd, de genoemde interval van 40.000 km is misschien zo gek nog niet.

Inmiddels de complete nieuwe koppeling inclusief de gemodificeerde schijf ingebouwd. Omdat er een seal lekt van de bak moet die eerst gerepareerd worden alvorens de boel verder op te bouwen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Zojuist de bak bij mijn motor verwijderd: alle splines van zowel de frictieplaat als de ingaande as zijn in prima conditie _004 . De oude frictieplaat is 1 mm dunner dan de nieuwe frictieplaat. De stand is nu 130.000 km, bij 50.000 km hebben we een lube-job gedaan, nu waren ze kurkdroog. Blijkbaar 'verdwijnt' de Staburag zachtjes in de loop van de tijd, de genoemde interval van 40.000 km is misschien zo gek nog niet.

Inmiddels de complete nieuwe koppeling inclusief de gemodificeerde schijf ingebouwd. Omdat er een seal lekt van de bak moet die eerst gerepareerd worden alvorens de boel verder op te bouwen.
Goed gewerkt je kan zo weer rijden dan. _004

Nou ga je nooit meer vaststellen of de modificatie werkt. Jou spiebanen lijken onverslijtbaar. Maar je rijd straks wel met een beter gevoel wetende dat je dit probleem in ieder geval niet gauw zal krijgen.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Goed Bezig Baird,

Fijn dat alle splines nog goed zijn.
Wel raar dat het vet ertussen uit is.
Bij mijn bak en plaat was dat dus ook.

Bij de cardan zijde zat al het vet er nog in maar deze maakt natuurlijk ook minder omwentelingen.

Bedankt voor de tekening. Big RT Smile
Ik heb er inmiddels een gedraaid.

Mn revisie bak heb ik inmiddels binnen ( de huidige bak zat zoveel ijzer delen aan de magneet dat ik dien niet meer laat maken. )
De verloop ring heb ik ook al in mijn bezit.
Deze maten heb ik aangehouden
koppelingsring.pdf
De klinknagels heb ik hier bij "blankers unsuzal classics " Big RT Smile besteld, kan je ze per stuk kopen.
Deze zaak heeft een hele berekening voor me gemaakt.
Nominaal 10.5 mm te klinken, dan moet de klinknagel 15.5 mm hoog zijn. Ik heb dus 5 x 16 mm besteld.
hier kan je ook hulpstukken voor ronde koppen ed kopen
Zo wil ik het klinken gaan uitvoeren
P10304721434085954.jpg
voor het klinken bout ik het samenspel van de ringen en plaat eerst even met 4 boutjes vast.
Dan de overige 4 gaten klinken, dan de boutjes eruit en de overige klinken.
vlakheid en slingering laten meten op een 3D meetbank.
Dan monteren als de maatvoering oke is.

Nu nog wachten op koppelingsplaat en drukgroep.
Deze heb ik besteld bij : REXBO .nl _004
Zeer betaalbaar en de originele sachs producten.
De stalen delen heb ik bij een motorzaak laten bekijken en kunnen zo terug geplaatst worden.
Alles is recht en ik meet ook geen slijtage oid.

Wordt weer vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Toch weer even een link gevonden ook wet wat foto's
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... 9&page=all

Uit een aantal foto's is duidelijk te zien dat het daarbij ging om een motor en versnellingsbak die niet in lijn staan. En voor de K modellen is er zelfs een service bulletin geweest omdat die ook problemen hadden met het niet in lijn staan van motor en versnellingsbak. Als je alles hier leest dan ga je het probleem toch anders bekijken. En dat is tevens een verklaring waarom BMW niks heeft aangepast aan de koppelingsplaat.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Alle spullen binnen gehad.
Eerst de koppeling maar los geboord.
De vulring ertussen geplaatst en op 4 punten met bouten en moeten aan elkaar gebout.
Dan weet ik zeker dat de vooraf goed op elkaar geklemd zitten

mbv de centrerings pen ( Baird, bedkt voor de tekening ) Big RT Smile
de koppeling centreren in het vliegwiel
cent.jpg
De andere versnellingsbak erop. Natuurlijk de as smeren met Staburag
En dan alles weer terug bouwen.
bak.jpg
Gelijk maar mijn roestige bochten zwart gespoten.
Ik kreeg ze niet meer netjes met scotch brite etc. _001
uitlaat.jpg
Helaas braken er bij demontage 3 draadeinden af.
Deze met allerlei hulpmiddelen niet te demonteren
Dus netjes uitgeboord en draad getapt en nieuwe draadeinden erin gedraaid.
Natuurlijk alles met koperslip gemonteerd, Had BMW ook moeten doen :evil:

Later weer verder.
Het was genoeg voor dit weekend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4474
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door EileRT »

Het is een hele klus en niet alles gaat van een leien dakje. Respect. Je bent goed bezig! -top-

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

We zijn weer iets verder

Alle roestige plekken en de accubak die behoorlijk gecorrodeerd was met zwarte Hammerrite gelakt
Ziet er weer een stuk beter uit Big RT Smile

Cardan as gemonteerd.
Alu behuizing met speciaal zelfgemaakte sleutel op moment gezet.
Ik heb een 30 mm slagsleutel gekocht en deze op de freesbank een deel weggefreesd Big RT Smile
slagmoersleutel.jpg
Cardan geplaatst, achterwiel gemonteerd
Bak en Cardan met Castrol mtx 70W140 gevuld
TSL olie toegevoegd zoals ik dit bij mn auto ook altijd doe, ( Google maar eens ) _004

Schetsplaat rechts gemonteerd en alle kabeltjes weer netjes op zn plek met Tightraps
schets.jpg
Nu wachten op de schakel hevel die ik bij een particulier in België heb kunnen aanschaffen voor een acceptabel bedrag
dan kan ik weer verder :-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Ton1959 »

TSL zal voor de lagers in de bak niks doen. Die zijn bij alle latere bakken toch van de dichte uitvoering volgens wat ik me herinner. Wrijving verminderen is niet altijd positief dat bleek in het verleden al met andere middelen die de auto en motorfabrikanten toch maar nooit zelf zijn gaan gebruiken in hun nieuwe auto's of motoren. Maar het kan dus ook weinig echte schade aanrichten omdat het toch niet bij de lagers komt.
Een goed olie gebruik je al en al het overige voegt naar mijn mening weinig of niks toe.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Baird schreef:Zojuist de bak bij mijn motor verwijderd: alle splines van zowel de frictieplaat als de ingaande as zijn in prima conditie _004 . De oude frictieplaat is 1 mm dunner dan de nieuwe frictieplaat. De stand is nu 130.000 km, bij 50.000 km hebben we een lube-job gedaan, nu waren ze kurkdroog. Blijkbaar 'verdwijnt' de Staburag zachtjes in de loop van de tijd, de genoemde interval van 40.000 km is misschien zo gek nog niet.

Inmiddels de complete nieuwe koppeling inclusief de gemodificeerde schijf ingebouwd. Omdat er een seal lekt van de bak moet die eerst gerepareerd worden alvorens de boel verder op te bouwen.
Even een off-topic update: mijn brommer zit sinds vanmiddag ook weer helemaal in elkaar met een nieuwe seal in de bak, de koppeling komt mooi vrij, bij deze voormalig Engelse roestbak de nodige zooi los gehakt, uitgeboord, gemodificeerd en weer gemonteerd.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Goed bezig Baird,
Soms kunne de meest vreemde delen goed vastzitten.
Maar met dit weer hebben we tijd zat om het een goed gangbaar te maken.

Gelukkig is alles gelukt bij jou.

Ik kom al aardig in de buurt
Nog even en dan ben ik ook zover. _005
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Vandaag deel ontvangen voor de versnellingbak.
Morgen schetsplaat ed monteren.
Dan de uitlaat en alles is weer zoals t hoort.

In het topic ABS spoelen staat vermeld dat ik nieuwe remleidingen heb aangeschaft.
De i ABS heb doorgespoeld etc.
Dus laat het mooie weer maar beginnen.

Ik ben er klaar voor Big RT Smile

Oh ja ik was toch bezig.
Ook een TOMTOM 710 aangeschaft voor mooie slinger routes

Hopelijk kom ik jullie binnenkort ook op de weg tegen :D
ArnoR
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door ArnoR »

Even off topic, maar wat een leuk draadje

Technisch interesant, ook de opvolging van begin tot eind is super, en ook wel het vermelden waard is dat de terugkoppeling door andere forumleden positief en opbouwend is en blijft

Een mooi voorbeeld van de kracht van dit forum, chappeau
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door minko »

Het project is gereed
gisteren en vandaag alles kunnen afronden.

Schakel deel voor de versnellingpook binnen dus kon ik de schetsplaat monteren.
Ook de uitlaat erop.
Tank erop ennnnnnn....

Hij starte direct, wel even probleen dat de gaskabels niet goed zaten en bleven hangen
Schoongemaakt met remmen reiniger en opnieuw gesmeerd.
Alles oke nu
Starten en lopen, oeffff je weet maar nooit, hoe goed je het ook denkt te doen :O

En een klein proefritje door de straat.
Alles netjes, schakel indicatie, benzine meter alles werkt
Koppeling pakt netjes op, bak schakelt goed en maakt geen herrie :D

Dus ik kan zeggen dat het project geslaagd is.
Een hoop werk maar ook veel geleerd.
In een ander draadje staat dat ik de remslangen vervangen heb en gelijk alles heb doorgespoeld.
Ik kan er dus tegenaan van het voorjaar en de zomer

Ik sluit hierbij dit draadje
Iedereen bedankt voor de hulp en de informatie Big RT Smile
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Versnellings bak revisie R1150RT

Ongelezen bericht door Baird »

Ok, see ya _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”