Schakelpook losgetrild R1100RT
- sjaakb
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 jan 2017, 13:59
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2016 - Full options / TT450
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Steenbergen
Schakelpook losgetrild R1100RT
Vorige week kon ik ineens niet meer schakelen, wegenwacht erbij gehaald. Het bleek gelukkig alleen een losse bout van de schakelpook te zijn, en was snel opgelost. Is dit een onderdeel dat regelmatige controle vereist? of zijn er meer onderdelen die op z'n tijd nagetrokken moeten worden door trillingen. Ik heb de motor nu sinds eind december en ruim 3000 km mee gereden. Toen ik hem kocht is de schakelpook nog in hoogte versteld, en vastgezet, ook de borgring erachter is vastgezet. Voor zover ik kon zien is dit goed gedaan.
2017-2019 - R1100RT - 1999 147000-20700km
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Ben toch bang dat dat niet goed vastgezet is, uit zichzelf komt zoiets niet los.
Wat je na kunt trekken zijn je wielbouten als die eens los geweest zijn, moet je ook een momentsleutel hebben, 105 Nm.
Wat je na kunt trekken zijn je wielbouten als die eens los geweest zijn, moet je ook een momentsleutel hebben, 105 Nm.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- sjaakb
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14 jan 2017, 13:59
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: 2016 - Full options / TT450
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Steenbergen
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
2017-2019 - R1100RT - 1999 147000-20700km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.Ton1959 schreef:Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
Succes Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.Kees BMW schreef:De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.Ton1959 schreef:Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
Succes Kees.
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Inderdaad, te vaak worden luchtsleutels gebruikt en pas dan een momentsleutel.
Zelfs bij de 4-wielige.
Wielbouten loshalen via een luchtsleutel ok, kan ik iets van begrijpen.
Maar wielbouten vastzetten zoals ik recentelijk zag bij een landelijk bekende bandenhandelaar, ik begrijp dat echt totaal niet.
En je wordt gevraagd om na een paar honderd km ff terug te komen, dan willen ze de wielbouten nog een keer ff natrekken met een momentsleutel.
Wat betreft de schakelpook & vastzetten;
Bij mijn 1200RT zat deze ook niet vast genoeg, maar dat kwam om dat iemand ooit in het verleden de onjuiste gereedschap gebruikt had om die ASA-bout (M6x20, 8.8) vast te zetten, de kop was behoorlijk "rond" gedraaid.
Gelukkig dat BoonStra Parts bij hun 2eKansje schakelkoop voor modeljaar 2010 1200RT (want die is verstelbaar ) er een vrijwel spiksplinternieuwe bout op had zitten.
Onjuist gereedschap en/of onjuist gebruik van het gereedschap, het komt vaak voor.
Het is een kunst.
Zelfs bij de 4-wielige.
Wielbouten loshalen via een luchtsleutel ok, kan ik iets van begrijpen.
Maar wielbouten vastzetten zoals ik recentelijk zag bij een landelijk bekende bandenhandelaar, ik begrijp dat echt totaal niet.
En je wordt gevraagd om na een paar honderd km ff terug te komen, dan willen ze de wielbouten nog een keer ff natrekken met een momentsleutel.
Wat betreft de schakelpook & vastzetten;
Bij mijn 1200RT zat deze ook niet vast genoeg, maar dat kwam om dat iemand ooit in het verleden de onjuiste gereedschap gebruikt had om die ASA-bout (M6x20, 8.8) vast te zetten, de kop was behoorlijk "rond" gedraaid.
Gelukkig dat BoonStra Parts bij hun 2eKansje schakelkoop voor modeljaar 2010 1200RT (want die is verstelbaar ) er een vrijwel spiksplinternieuwe bout op had zitten.
Onjuist gereedschap en/of onjuist gebruik van het gereedschap, het komt vaak voor.
Het is een kunst.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Nee, het is een vak en niet iedereen verstaat dat vak. Als je tandarts net zo zou knoeien zou je hem/haar een proces aan doen......Inspector Gadget schreef:
knip knip
Onjuist gereedschap en/of onjuist gebruik van het gereedschap, het komt vaak voor.
Het is een kunst.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.Ton1959 schreef:De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.Kees BMW schreef:Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quoteTon1959 schreef:Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
Kees.
Kees BMW
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Ik snap niet precies wat je hier mee wil zeggen hoorKees BMW schreef:Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.Ton1959 schreef:De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.Kees BMW schreef:Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quoteTon1959 schreef:Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
Kees.
- Kees BMW
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Schakelpook losgetrild R1100RT
Dat je bij een motor niet met luchtsleutel te werk gaat.Ton1959 schreef:Ik snap niet precies wat je hier mee wil zeggen hoorKees BMW schreef:Een luchtsleutel het is geen Werkspoor scheepsmotor uit de zestiger jaren.Ton1959 schreef:De enige wielbouten die ik heb zien los komen waren degene die niet goed vastgezet waren. Bij mijn motor zitten ze ook op een hoog koppel vast. En waarschijnlijk zetten veel dealers er nog eens een luchtsleutel op en daarna een momentsleutel om te controleren of ze vast genoeg zitten maar vaak al te vast dan.Kees BMW schreef:Er zijn heel veel dingen die je kan natrekken en dat vind je allemaal terug in het werkplaatshandboek. Bij sommige motoren gaat het om heel veel bouten of moeren. Kopbouten aantrekken gaat niet bij alle voertuigen volgens dezelfde methode. Maar staat los van deze versnellingspook die gewoon niet goed is vastgezet.[/quoteTon1959 schreef:Kees BMW schreef:Als iets na wilt trekken geld ook voor kopbouten eerst een klein stukje los draaien en dan opnieuw op moment vast zetten.Dat doe je om dat het losbreek moment van bout of moer vrij hoog is.sjaakb schreef:Bedankt voor de tip, ik zal de wielbouten eens natrekken ter controle. Momentsleutel heb ik. Of ze losgeweest zijn weet ik niet.
En weet nu dat alles in principe "trillingsbestand" zou moeten zijn
Succes Kees.
De wiel bouten moet je echt op lossen anders krijg je er geen beweging in.
Succes Kees.
Kees.
Kees.
Kees BMW