BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Motorhuis Zwolle

 

Ottenhoff Motoren - Badhoevedorp

 

Motor Service Amersfoort - Ede

 
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
QCMotortechniek - Almere

 

Oscar Motorservice Nunspeet
 

Wat is er te doen?

 

Het BMW RT Forum steunt al 11 jaar de CliniClowns

Stand koppelinggroep

Alles over de versnellingsbak en koppeling

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Omdat de betreffende topicstarter gesloten zijn even een aparte vraag. Volgens het handboek dien ik de groep 120 graden te verdraaien enz...

Moet ik de witte markering op de nieuwe groep bij elkaar zetten en die dan 120 verzetten ten opzichte van de koppeling huis (grote tandwiel)
Of
De ene witte ( van de drukplaat ) recht tegenover de andere witte (sluitplaat). Dit omdat ik in de winkel het gegeven meekreeg dat de witte markering het lichtste punt was.

EN

12nm vastzetten. Niet borgen ?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Benji »

Op de membraanveer, aandrukplaat en deksel staat er op ieder een kleurtje, welke weet ik niet meer precies. Deze moeten 120 graden t.o.v. elkaar verschoven zijn.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Dan begrijp ik het niet. :cry: .
Op het koppeling huis, dat is volgens mij dat grote tandwiel, staat een wit streepje. Hierin komt de diaphragmaveer, (hier staat geen merkteken op) en dan de drukplaat, met een wit streepje op de zijkant, dan de koppeling plaat, en dan de sluitplaat, met ook een wit streepje op de zijkant. Nu kan ik de drukplaat (die aan de niet versnellingsbakzijde) wel ongeveer 120gr verdraaien ten opzichte van het koppeling huis, maar waar moet ik dan het streepje van de sluitplaat zetten ? De streepjes van de drukgroep kan ik wel bijna tegenover elkaar zetten, diegroep is dan gebalanceerd, maar als ik die tegenover elkaar zet, dan kan ik de complete set niet meer 120gr tov de koppeling huis zetten? Of zet je de drukplaat er tot het streepje op het koppeling huis op en de sluitplaat dan weer 120gr verder dan de drukplaat ? Als ik dat doe verspringen de merktekens wel, maar staan de merktekens van mijn groep niet meer tegenover elkaar ?
Ik hoop dan het antwoord korter is dan de vraag, maar dat ligt aan mij..... Big RT Smile
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

In een gesloten topic zie ik een bericht( van beckysmile) staan dat er vanaf framenummer 0297 746 andere voering voor de koppelingsplaat gebruikt is. In dat geval zou je een gemodificeerde plaat moeten gebruiken. Kan mij iemand vertellen waarom ?

Het is verder nergens voor, behalve om mijn verstand te versterken.....
"Rubber onder"
beckysmile

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door beckysmile »

Vanmorgen de koppeling van de 1150 rockster gewisseld, met 115.000 op het klokje
De drukplaat en de sluitplaat staan met hun witte merktekens 120 graden verdraaid ten opzichte van elkaar. Op het vliegwiel (dat grote met vertanding) stond geen merkteken. Van de werkplaats vet meegekregen voor de as (in prima conditie) en de rand en de voorzijde van de drukveer. Geen staburag, maar andere moeilijke naam, alweer vergeten, maar wel specifiek voor deze toepassing.
We hebben nog even getwijfeld om de montage uit te stellen tot morgen zodat we het viltje rond de koppelingsstang nog konden meewisselen, maar uiteindelijk besloten om dat toch niet te doen, zaakje zit intussen dus weer in elkaar. Motor loopt prima trillingsvrij rond, uiteraard wel even moeten synchroniseren.
De klus viel ons qua moeilijkheidsgraag eigenlijk wel mee, maar je haalt wel heel veel los, zaak dus om alles goed bij elkaar te houden in plastic zakjes ofzo, en die eventueel ook even te nummeren, zodat je nog weet in welke volgorde je het zaakje gedemonteerd hebt, en dus ook weer moet opbouwen.
Al met al veel werk, ongeveer 8 uur met z'n 2en, maar wel mooi ruim €500 in de pocket gehouden.
In het najaar is de RT dan aan de beurt, die staat intussen op 129.000 en is volgens mij ook ver aan het einde van de koppeling.
Het filmpje van Chris Harris heb ik vooraf bekeken, en dat bevat veel nuttige informatie, maar met alleen het werkplaatsboek was het ook wel gelukt.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Benji »

Als het goed is ziet de complete set er zo uit wat je gekocht hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
beckysmile

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door beckysmile »

Dat is helemaal juist, en voor de duidelijkheid, de twee delen onderaan op de foto hebben geen merktekens en kunnen ten opzichte van de rest verdraaien. Voor de koppelingsplaat (rechts) zal dat duidelijk zijn, maar de drukveer is ook niet gefixeerd. Ronddraaien daarvan zal in de praktijk nauwelijks voorkomen, maar aan de sporen op de oude te zien, gebeurt het wel.
De bovenste twee (links de sluitplaat, rechts de drukplaat) moeten met hun merktekens 120 graden gedraaid staan.
Wat betreft het invetten van de drukveer, de buitenrand heeft wat vet nodig, en de contactvlakken met de drukplaat (de verhogingen), zodat de koppeling niet piept als je ontkoppelt.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Benji »

Als je goed kijkt, zie je boven links een wit streepje op de deksel en boven rechts een gele punt op de aandrukplaat.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Kortom; zorg dat ieder streepje niet in de buurt van een ander streepje komt Big RT Smile.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik ben geen werktuigbouwer, kan iemand me uitleggen wat de logica is van merktekens aanbrengen die (120 graden) verdraaid van elkaar gepositioneerd moeten worden?

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Baird »

Op het vliegwiel staat ook een merkteken en die dus alle drie op 120 graden van elkaar zetten. Het is even goed zoeken en misschien wat vegen en poetsen maar hij staar er echt.

Uitleg, populaire variant:
Als je de lichtste (of zwaarste) punten verdeelt over de omtrek heb je de optimale balansverdeling gedaan. Als je er 2 van de 3 of sterker alle 3 bij elkaar zet heb je een onbalans op het draaiend deel gecreëerd en dat ervaar je als een trilling gelijk aan het motortoerental, verder vinden lagers etc het ook niet prettig. Het kost niks dus doe het goed. :mrgreen:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Dank je, ik begrijp de logica van het 'balanceren', maar niet waarom de streepjes niet gewoon tegenover elkaar staan ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Eric r1200rt schreef:Dank je, ik begrijp de logica van het 'balanceren', maar niet waarom de streepjes niet gewoon tegenover elkaar staan ...
Gokje: ze hebben het zwaarste punt gemarkeerd.

Hartelijke groet,

Nico
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Baird »

Nico4sen schreef:
Eric r1200rt schreef:Dank je, ik begrijp de logica van het 'balanceren', maar niet waarom de streepjes niet gewoon tegenover elkaar staan ...
Gokje: ze hebben het zwaarste punt gemarkeerd.

Hartelijke groet,

Nico
Het zijn ook geen kilo's verschil, dus als je de zwaarste (of lichtste ) punten verdeeld over de omtrek, verdeel je ook de verschillen en 'middel' je die uit.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Gelukkig is er nog wat te verdelen. Er zullen hele hordes zijn die geen markeringen hebben of dat ze niet gezien worden.
Zou deze eventuele onbalans misschien één van de redenen kunnen zijn van de versleten splines materie ?
Dit icm de al elders genoemde verschillen in hardheid van de presentatie as of koppelingsplaat ertanding enz....
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef:Gelukkig is er nog wat te verdelen. Er zullen hele hordes zijn die geen markeringen hebben of dat ze niet gezien worden.
Zou deze eventuele onbalans misschien één van de redenen kunnen zijn van de versleten splines materie ?
Dit icm de al elders genoemde verschillen in hardheid van de presentatie as of koppelingsplaat ertanding enz....
Grootste probleem bij de splines van de as en koppeling is uitlijning, er schijnt in het verleden een probleem geweest te zijn geweest met het correct centreren van de CNC bank die het koppelingshuis maakt, assen niet in lijn en dus verhoogde slijtage. De mijne heeft inmiddels 130k gereden en is nog perfect, verwacht daar ook nooit meer een probleem mee.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik had bij mijn R1100Rt de drukgroep + vliegwiel laten balanceren. En die gasten hadden nieuwe lijntje getekend. Was wat makkelijker voor mij :D
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Er zijn bij mij drie mogelijkheden (eigenlijk vier maar daarover later)
ik kan de drukplaten op nagenoeg drie verschillende manieren monteren, maar in alle drie de gevallen kom ik niet uit op 120 graden.
De gele markering is het streepje op het vliegwiel. De brede tyrep van de sluitplaat en die kleine van de onderste plaat.

foto 1 Zie beneden als bijlage (vraag me niet waarom die daar staat (digibetes)
Foto 1 komt er op neer dat ik de twee merktekens van de platen zo dicht mogelijk bij elkaar plaats en die twee dan tegenover het merkteken op het vliegwiel zet. qua balans redelijk maar heeft niks met 120 graden te maken. (Op de foto staan ze trouwens recht tegenover elkaar maar dat was niet de bedoeling.De brede tyrep staat dan dus ook op 2 uur.

Foto 2 ; lijkt op 120 graden, maar dan had de kleine tyrep op de markering "251" moeten staan.
[img][/
stand 2.jpg
img]

Foto 3 ; lijkt op 120 graden, maar dan had de kleine tyrep bij "3032" , op 4 uur, moeten zitten.
stand 3.jpg
Of optie 4; ik ben een muggenzifter......
De vraag is dus of dit redelijk of in ieder geval mooi genoeg overeen komt om te monteren of dat ik terug naar de winkel moet om een (sluit) plaat te zoeken waarvan de markering wel goed staat. (Nadeel is dat de doosjes dicht zijn dus daar zitten ze niet op mij te wachten ben ik bang)
op deze manier kan ik in ieder geval niet voldoen aan het "120 graden criterium"......... _001
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
beckysmile

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door beckysmile »

Volgens mij is de situatie op foto 2 de juiste, je hebt steeds een markering, dan 2 bevestigingspunten , een markering, 2 bevestigingspunten enz.
Maar ja, wie ben ik.
In de andere situaties zie ik geen logica.

In het ergste geval monteer je alles, en trilt het hele zaakje, en moet het dus weer uit elkaar.

Veel succes.

Groet, Aad
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Ja :$ , ik heb er niet echt een hekel aan, maar leuk ga ik het de tweede keer niet vinden. Weer loshalen en dan ? iets anders zie ik niet ? Op deze manier krijg je hem er niet netjes gebalanceerd weer in........dan kan BMW wel leuk 120 graden schrijven, maar als ze de onderdelen niet op 120 graden gebalanceerd leveren dan gaat het niet lukken.....
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Copper »

Vandaag ff terug geweest naar de winkel en daar vonden ze het maar raar dat er iemand komt met die vraag. Die merktekens staan er wel op, maar volgens hun zijn die delen tegenwoordig zo goed uitgebalanceerd dat dit niet voelbaar is......

Ok, maar waarom staan ze er dan op kun je je afvragen. Maar goed. Ik heb de set als foto twee erin gezet. Als ik eraf tril geef ik het hier wel ff door... :D
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stand koppelinggroep

Ongelezen bericht door Baird »

Vanavond even in de fotomap gekeken van mijn koppelingklusje afgelopen januari, helaas geen duidelijke foto kunnen vinden waar ook de merktekens goed opstaan, weet wel dat het uiteindelijk gelukt is om ze (ongeveer) op die 120 graden te krijgen. Het moet dus kunnen .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Versnellingsbak - Koppeling”