Pagina 1 van 1

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 19 okt 2017, 18:38
door ciske
Hallo wouterv,

Bedankt voor de gebruiksaanwijzing "Uit de Praktijk". Ik herken jouw bevindingen in grote mate.
Vraagje over dat schakelen van 0 naar 1 (vanzelfsprekend) met koppeling:
Ook mijn LC geeft daarbij immer een grote knal. Echter als ik de 1 voorzichtig wens in te schakelen -maw langzaam het schakelpedaal in de versnelling duwen- gaat dat niet vanwege het ratelen van de tandwielen. Alsof de koppeling de tandwielen niet stil laat staan. Is dat bij jouw LC ook het geval?

gr v Ciske

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 19 okt 2017, 22:50
door janvdv
Ik heb ook moeten wennen aan de schakel assist, maar nu bevalt het me uitstekend!!
De genoemde handleiding erken ik.
Bij het terugschakelen is het belangrijk niet te vroeg te schakelen, dan gaat het heel soepel.
Ik zou het liever niet meer missen!!

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 21 okt 2017, 19:05
door Wolfs RT
Ik heb laatst op een 1200GS LC gereden met schakel assist. Erg leuke gadget die S.A. moet ik zeggen.....maar het is wel weer een onnodig ding wat geld kost als het kapot gaat. Voor mij persoonlijk om die reden zou ik het er niet op willen hebben maar met de aanschaf van een gebruikte motor heb je het niet altijd voor het zeggen...of je moet wat langer zoeken :)

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 21 okt 2017, 20:06
door Inspector Gadget
Een goed deel van de schakel-assistent is (ook) software, blijft je BMW dealeRT daarom ook bestoken met je eventuele problemen als het niet werkt zoals jij wenst. Er zijn ondertussen al diverse updates geweest voor de schakel-assistent.
En inderdaad, als je het eenmaal gewend bent, wil je bijna niet meer anders.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 22 okt 2017, 11:12
door scan
Een schakel assist die mijn assist nodig heeft om goed te werken?
Veel te ingewikkeld om lekker te rijden en in mijn ogen een nutteloos accessoires.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 22 okt 2017, 14:34
door WaltzingMatilda
scan schreef: 22 okt 2017, 11:12 Een schakel assist die mijn assist nodig heeft om goed te werken?
Veel te ingewikkeld om lekker te rijden en in mijn ogen een nutteloos accessoires.
Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 22 okt 2017, 21:12
door ArnoR
Heb tijdens de beurt van mijn 1200rt DOHC voor 2 dagen een 1200r LC meegekregen, deze had SA, in eerste instantie leek het me ook een onzinnige extra, maar toch maar eens mee gespeeld, en ik kan alleen maar zeggen, verslavend!!
Ik zou het zeker op een volgende motor willen hebben, wat een genot om mee te rijden, het dotje tussengas bij terugschakelen is subliem

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 23 okt 2017, 10:56
door scan
Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.
Neen, dat is niet zo mijn schakelpook doet precies wat ik van hem verwacht.
Eenmaal op D en hij doet z'n werk zonder dat ik hoef na te denken of in te grijpen over op- of terug schakelen...
En de toerentallen waarbij dat gebeuren moet regelt deze ook zelf. Hoe mooi kan het zijn.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 23 okt 2017, 12:55
door WaltzingMatilda
scan schreef: 23 okt 2017, 10:56
Je schakelpook heeft toch ook jouw assist nodig om te schakelen?
Daarnaast minder ingewikkeld om te gebruiken, je hebt immers je koppeling niet nodig.
Mij bevalt het in ieder geval prima.
Neen, dat is niet zo mijn schakelpook doet precies wat ik van hem verwacht.
Eenmaal op D en hij doet z'n werk zonder dat ik hoef na te denken of in te grijpen over op- of terug schakelen...
En de toerentallen waarbij dat gebeuren moet regelt deze ook zelf. Hoe mooi kan het zijn.
Je zult toch met je voet omhoog moeten gaan om op te schakelen en andersom om weer terug te schakelen.
Zelfs bij een automaat is het afhankelijk van hoe diep je het gaspedaal intrapt.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 23 okt 2017, 16:02
door Jos1200rt
Ook ik rijd met SA. Ik heb toch enig tijd nodig gehad om eraan te wennen. Het begon bij mij goed te gaan nadat ik een collega BMW rijder gesproken had over zijn bevindingen. Hij zei, en volgens mij klopt dat ook, In z'n een met koppeling. Dan kan je heel rustig rijdend al rond de 1000 toeren zonder koppeling naar 2. geef je daarna gas dan is t zonder probleem om rond de 4500 toeren zonder koppeling door te schakelen. Dit werkt bij mij prima.
Blijf je rustig rijden dan lukt het ook wel om rond de 2500 toeren over te schakelen. voorwaarde is wel dat je het gas enigszins opendraait. er moet versnelling zijn maar het kan ook rustig.
Terugschakelen is een ander verhaal. Om terug te gaan naar zijn 2 zonder koppeling moet je vanuit n forse snelheid, dus toeren, vroeg terugschakelen. Daarbij echt het gas echt helemaal dichtdraaien en bij een hoger toerental terugschakelen. Denk als een coureur. Rij je te rustig dan lukt het terugschakelen meestal wel tot 3 maar voor de 2e versnelling gebruik ik dan wel de koppeling.

Mijn advies is om het echt met diverse toerentallen te proberen en bedenk ook dat de software een lerend systeem is. Tenminste zo is het mij in Apeldoorn bij de BMW Dealert uitgelegd.
Succes.
[groet] Jos

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 24 okt 2017, 21:37
door Beamer63
Schakelen van 0 naar 1 zonder een door " merg en been" gaande knal :
Alvorens aan te rijden motor in eerste versnelling zetten , koppeling in, en starten en meteen aanrijden.

Groeten Peter

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 25 okt 2017, 06:55
door WaltzingMatilda
Bij koude motor hoor ik nooit een "knal".
Alleen als hij warm is.

Re: Schakel assistente (R1200RT-LC)

Geplaatst: 25 okt 2017, 12:08
door Lemoi
Ik gebruik schakel assist (bijna) altijd en voor elke versnelling. weet na 90K KM wel wanneer je kan schakelen en wanneer niet. Gaat prima. Laag toeren opschakelen van 1 naar boven kan gepaard gaan met een knal in de uitlaat :-). Ik gebruik het voor alle versnellingen. Maar terug schakelen in lage versnelling moet je meestal wel net iets langer je gas dicht hebben voor het te doen. Soms geef ik effe iets gas bij en dan loslaten, dan gaat het ook wat soepeler.
Nu weet ik goed wanneer ik kan terug schakelen en opschakelen gaat eigenlijk altijd als je het gas maar open trekt.
En van 0 naar zijn 1... tja, flinke klak. Bij starten doe ik hem starten en dan gelijk in z'n 1. Dan maakt hij geen klak

heerlijk die SA, wil niet meer zonder. Ik vind het wel luxe maar geen overbodige luxe meer

"Terug schakelen van 2 naar 1: liever ouderwets met koppeling". Probeer je gas iets langer dicht te hebben bij ~ 40 KMH. Gaat bij mij prima. Dus niet in z'n twee en minimaal gas dicht hebben gehad en schakelen. Om te leren, laat het gas los in z'n 2 bij ~ 70 kmh en terug zakken tot ~40KMH en dan terug schakelen naar z'n 1. Gaat in 99% van de gevallen prima