mijn dame heeft een drankprobleem

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

hallo,

hierbij moet ik tot mijn schande een geheim verklappen. Mijn gepensioneerde politiedame, een 1150RT uit 2001, heeft namelijk een fors drankprobleem. Zo erg dat het verbruik niet eens in de poll voorkomt, nl 1:14. Na elke 280 km laat ze zich weer vollopen met 20 l benzine. Nu zult U zeggen "misschien heeft de berijder wel een polsprobleem", maar dat durf ik toch te bestrijden. Ik hou haar keurig tussen de 3000 en 4000 tpm, en ik rij ook niet alleen maar korte ritjes of veel stadsverkeer. Veel heb ik gelezen over het zogenaamde KFR, hier heeft de dame geen last van (kan ook niet hoor ik U zeggen, dat ding staat zo rijk afgesteld dat je hier geen last van KUNT hebben....). Zou kunnen, vandaar ook mijn vraag. Kort geleden zijn de bestaande BRISK bougies vervangen door NGK iridium, oorzaak was nl dat de dame soms wat nukkig in de lage toeren was, met een soms bokkige acceleratie. Dat probleem was opgelost door de NGK's. Verder zijn recentelijk door BMW Enschede de kleppen gesteld, gesynchroniseerd, en een O-ring van de injector vervangen. De dame bleef echter nog steeds erg dorstig. Gelukkig kan ik ook positieve dingen over haar melden: ze rookt niet, ze verbruikt vrijwel geen olie en haar prestaties zijn gewoon helemaal OK. Voor ik met haar naar Tactus ga, zijn er misschien nog suggesties? Kan het bv iets doms zijn dat de choke blijft hangen (staat wel in de 0-stand, maar wie weet)? Zijn er meer berijders van ex-overheidsfietsen die hier iets van herkennen? Ik hou me aanbevolen,

[groet]
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

Zit er een werkende Lambda sonde op als deze defect is en constant zegt dat het mengsel te arm staat zal de computer hem constant teveel benzine geven.
Als je haar aan de CO meter hangt wat zegt deze dan ?
Als je de CO waarde weet kom je al een eind verder.
Hoe zagen je bougies eruit wat was de kleur ook dat zegt wat over de verbranding en hoeveelheid brandstof wat er in de cilinders komt.
Heeft ze geen druiper ? (lekkende verstuiver zodat deze teveel of constant brandstof geeft)


Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De choke zal het niet zijn omdat die alleen het stationair toerental hoger maakt. Is je luchtfilter ook vrij nieuw? Het verbruik gaat ook een beetje omhoog met de leeftijd. Hoeveel kilometers staan er nu op? Wat is het verbruik puur met bij alleen snelweg gebruik? Als de lambda sonde niet werkt gaat hij toch naar iets rond de 1,5 Co percentage dacht ik.
Ik stel daar mijn motor standaard op af en ik kan op zijn zuinigst op net over de 1 op 20 uitkomen. Maar als ik regelmatig in de stad rijd of boven de 120km per uur rijd gaat bij mij het verbruik ook flink omhoog
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

20150419_201232.jpg
De dame heeft er 112.000 km op zitten. Niet meer zo piep dus, maar nog wel kwiek. Het luchtfilter heb ik bekeken en schoongemaakt, was niet echt vies. Het verbruik puur alleen bij snelweggebruik zou ik niet weten, de rondjes die ik maak zijn buitenaf, meestal 80 km wegen. Rijden op de snelweg is niet mijn hobby. Ik heb een paar foto's bijgevoegd van de oude Brisks en de NGK's die ik er net even uitgedraaid heb. Er is een kleurverschil te zien tussen de linker- en rechter bougie. Rechts heeft een wat meer koffiebruine kleur, links is iets donkerder. Ook tussen de Brisks zit wat verschil, ik weet alleen niet meer welke bougie in welke cylinder zat.
Fred hoe kan ik zien of een verstuiver lekt? Ze is nog niet incontinent geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Baird »

Lambdasonde niet ok, injectors schoon laten maken (bij APS, kost een paar tientjes), compressiemeting, valse lucht, speling op gaskleppen, afstelling TPS. Ter indicatie: bij rustig rijden haal ik 1:20, bij vlot rijden 1:17, beiden op snelweg.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens de kleur van de NGK bougies zou ik zeggen dat het mengsel niet te rijk is. Ik vind ze eigenlijk nog vrij licht. Soms is een goede snelweg rit wel eens goed om de motor een beetje zuiver te krijgen. Misschien dat injectors reinigen wat effect kan hebben zoals Bert al aangaf. Mijn ervaringen met oude injectors zijn ook dat er op een gegeven moment geen echte verstuiving is maar meer zo'n pis straal en dat wil je nou weer niet in een motor. Dat verbrand namelijk een stuk minder goed en het betekend dus veel onverbrande benzinedelen en dus een hoger verbruik. Maar misschien dat een injector reiniger toevoegen al een gunstig effect op je verbruik kan hebben. Maar nogmaals de kleur van de bougies zegt mij dat het mengsel niet te rijk staat.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Baird,

Wie of wat is APS?
DickL

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door DickL »

Kijk ook eens of de remblokken niet blijven hangen - ze mogen wel iets aanliggen, maar wielen moeten toch makkelijk rond te draaien zijn. Is dat niet het geval dan de remklauwen/zuigers schoonmaken.

gr. Dick
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

frits render schreef:Baird,

Wie of wat is APS?

http://aps-bv.nl/

Daar kan je de injectors laten reinigen. Wij hadden ook jaren een APS hier maar nog niet gekeken of hij hier ook nog steeds bestaat. Wij lieten er dynamo's reviseren en ze leveren goed werk.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

De ijectors even demonteren en naar een boschdienst of ander bedrijf bij je in de buurt die een testbank heft en een ultrasoon schoonmaak apparaat.
Zodat je de verstuivers kan testen en enventueel laten reinigen.
Ik weet niet waar bij in de buurt een geode zit even rondkijken op internet of volg de link die je van Baird kreeg.
Aan de bougies te zien zie je dat de ene een andere verbanding ik zou het eerst kijken waar de donkere ingezeten heft.
Lijkt erop dat deze een mindere verbranding heft dan de mooie lichtte kleur.
Er zijn ook boschdiensten of motorbedrijf welke een CO meter hebben special voor motorfietsen, moet je even kijken of je voordat de uitlaten van de BMW samenkomen of er een mogenlijkheid is voor het aansluiten van een leiding zo niet boren ze een gaatje in de uitlaat en zetten er een insert in.
via deze insert kan je de afzonderlijke CO waarde van je cilinders meten en kan je dus uitzoeken van welke cylinder het problem komt.
Vooral bij 4 cilinders met een 4 in 1 is dit makkkelijk weet je meteen welke carburateur of injector je moet hebben.
Maar voor je dat doet eerst even de injectors laten controleren en reinigen als het dan nog zo is volgende stap.



Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vind de bougie met de hele lichte kleur nou weer net een beeld geven van een motor die vrij arm loopt of misschien valse lucht kreeg. Een goede bougiekleur is niet wit in ieder geval. Meer zo'n lichtbruine koffiekleur . Het zou zelfs kunnen dat er één injector lekt maar dan zou hij bij het starten even niet mooi lopen in het begin om daarna weer fatsoenlijk te lopen als hij warmer is.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Hallo,

allemaal bedankt voor de tips.

Dick, de remmerij is onlangs door mij aan de voorzijde geheel gereviseerd (nieuwe o-ringen en remcylinders), achter heb ik alleen de o-ringen gereinigd. De remmen lopen niet (meer) aan. Goeie tip overigens.

Over de lambdasonde: kan ik hier wat aan meten? En zo ja, wat zijn dan de grenswaarden? Tweedehands zijn ze ook te koop, is dit evt aan te bevelen?

Over de verstuivers: ik zie op Youtube nogal wat filmpjes over het zelf reinigen ervan (zoek op "clean injector"). Zou dit bij een 1150RT ook kunnen? Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ze zetten er dan gewoon een spuitbus met choke cleaner oid op, 12V om de klep te openen en blazen maar. Lijkt niet moeilijk.

Over valse lucht: tijdens de beurt is een van de ringen om de rubber mof (bij de carburateur) strakker gedraaid, deze zat te los. Of er verder lekkage is durf ik als leek natuurlijk niet te zeggen. De motor loopt vanaf het starten gelijkmatig.

Over CO meten: dit kan dus niet bij de eerste de beste autoboer begrijp ik?

DE speurtocht gaat verder.... ik hou jullie op de hoogte.

[groet]
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door japachap »

Ton1959 schreef:Ik vind de bougie met de hele lichte kleur nou weer net een beeld geven van een motor die vrij arm loopt of misschien valse lucht kreeg. Een goede bougiekleur is niet wit in ieder geval. Meer zo'n lichtbruine koffiekleur . Het zou zelfs kunnen dat er één injector lekt maar dan zou hij bij het starten even niet mooi lopen in het begin om daarna weer fatsoenlijk te lopen als hij warmer is.
ja, maar da's ook te zeggen dat de donkerde bougie duidt aan te rijk een mengsel. De mijne liggen iets dichterbij de lichter gekleurd, maar dan gelijk.
Of de inspuiters worden vieze, of misschien een lucht lekkage op de lichter gekleurd cilinder wordt geprobeerd door het ECU in de balans te houden door een rijker mengsel in beide cilinders in te spuiten.
Controleer rond de inlaten voor kapot rubber en de vacuum meting buis dat de rubber capjes nog goed zijn.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

frits render schreef:Hallo,

allemaal bedankt voor de tips.

Dick, de remmerij is onlangs door mij aan de voorzijde geheel gereviseerd (nieuwe o-ringen en remcylinders), achter heb ik alleen de o-ringen gereinigd. De remmen lopen niet (meer) aan. Goeie tip overigens.

Over de lambdasonde: kan ik hier wat aan meten? En zo ja, wat zijn dan de grenswaarden? Tweedehands zijn ze ook te koop, is dit evt aan te bevelen?

Over de verstuivers: ik zie op Youtube nogal wat filmpjes over het zelf reinigen ervan (zoek op "clean injector"). Zou dit bij een 1150RT ook kunnen? Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ze zetten er dan gewoon een spuitbus met choke cleaner oid op, 12V om de klep te openen en blazen maar. Lijkt niet moeilijk.

Over valse lucht: tijdens de beurt is een van de ringen om de rubber mof (bij de carburateur) strakker gedraaid, deze zat te los. Of er verder lekkage is durf ik als leek natuurlijk niet te zeggen. De motor loopt vanaf het starten gelijkmatig.

Over CO meten: dit kan dus niet bij de eerste de beste autoboer begrijp ik?

DE speurtocht gaat verder.... ik hou jullie op de hoogte.

[groet]


CO meten kan bij iedereen maar je hebt er weinig aan . Je kan met één uitlaat geen verschil tussen links en rechts zien. Ik meet bij wel het CO soms omdat ik een potmeter heb en ik moet het op de juiste waarde instellen. Het is wel een goed idee om de injectors te laten testen en reinigen. Dan weet je tevens of hij niet lekt en of hij nog goed is. Al zou een brandstofsysteem reiniger misschien ook al iets doen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

spark-plugs-guide.jpg

Deze tabel geeft een idee van de juiste bougiekleur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Bert M »

Informatief tabelletje! Misschien nog wel goed om even de bron te vermelden.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

frits render schreef:Hallo,

allemaal bedankt voor de tips.

Dick, de remmerij is onlangs door mij aan de voorzijde geheel gereviseerd (nieuwe o-ringen en remcylinders), achter heb ik alleen de o-ringen gereinigd. De remmen lopen niet (meer) aan. Goeie tip overigens.

Over de lambdasonde: kan ik hier wat aan meten? En zo ja, wat zijn dan de grenswaarden? Tweedehands zijn ze ook te koop, is dit evt aan te bevelen?

Over de verstuivers: ik zie op Youtube nogal wat filmpjes over het zelf reinigen ervan (zoek op "clean injector"). Zou dit bij een 1150RT ook kunnen? Heeft iemand dit wel eens gedaan? Ze zetten er dan gewoon een spuitbus met choke cleaner oid op, 12V om de klep te openen en blazen maar. Lijkt niet moeilijk.

Over valse lucht: tijdens de beurt is een van de ringen om de rubber mof (bij de carburateur) strakker gedraaid, deze zat te los. Of er verder lekkage is durf ik als leek natuurlijk niet te zeggen. De motor loopt vanaf het starten gelijkmatig.

Over CO meten: dit kan dus niet bij de eerste de beste autoboer begrijp ik?

DE speurtocht gaat verder.... ik hou jullie op de hoogte.

[groet]
Zoals gezegd kan dit alleen als je een insert in de uitlaat monteerd zoals vermeld in mijn vorige verhaal, en meet je dus de afzonderlijke cilinders.

Fred
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

Nog even dit ben net het FORUM aan het doorkijken en nu het volgende, zit ik een artikel over KFR te lezen wordt ik wakker !
Net als bij het opstarten van de koude motor geeft de temperatuursensor van je inlaat een waarde af en deze waarde bepaald de hoeveelheid ingespoten brandstof bij een koude motor.
Je hebt toch niet een KFR recyceler er tussen zitten zodat deze aangeeft dat je constant met een koude motor rijdt en hij dus steed teveel bransdstof inspuit ????
Ook kan het zo zijn dat de temperatuursensor defect is of een hoge overgangs weerstand heeft ook dit geeft veroorzaakt meer brandstof inspuiting.
Tevens weet ik niet of de computer van de BMW dealer de waarde meet van de temperatuursensor als je deze aansluit en ziet of deze goed of fout is.
Het kan dus zijn dat je weerstand (PTC of NTC weerstand ) niet goed is.
Dus even de juiste waarde opvragen en doormeten in koude toestand en in warme toestand, de beide waardes even opvragen en dan doormeten.
Het kan een oorzaak zijn van je brandstof verbruik.

Zo nu de slaap uit mijn ogen wrijven.

Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

telekraan schreef:Nog even dit ben net het FORUM aan het doorkijken en nu het volgende, zit ik een artikel over KFR te lezen wordt ik wakker !
Net als bij het opstarten van de koude motor geeft de temperatuursensor van je inlaat een waarde af en deze waarde bepaald de hoeveelheid ingespoten brandstof bij een koude motor.
Je hebt toch niet een KFR recyceler er tussen zitten zodat deze aangeeft dat je constant met een koude motor rijdt en hij dus steed teveel bransdstof inspuit ????
Ook kan het zo zijn dat de temperatuursensor defect is of een hoge overgangs weerstand heeft ook dit geeft veroorzaakt meer brandstof inspuiting.
Tevens weet ik niet of de computer van de BMW dealer de waarde meet van de temperatuursensor als je deze aansluit en ziet of deze goed of fout is.
Het kan dus zijn dat je weerstand (PTC of NTC weerstand ) niet goed is.
Dus even de juiste waarde opvragen en doormeten in koude toestand en in warme toestand, de beide waardes even opvragen en dan doormeten.
Het kan een oorzaak zijn van je brandstof verbruik.

Zo nu de slaap uit mijn ogen wrijven.

Fred
Als het mengsel constant te rijk is zijn je bougies heel donker dat is dus hier niet het geval.
DickL

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door DickL »

Juist, Ton - de getoonde bougies geven in ieder geval GEEN te rijk mengsel aan.

gr. Dick
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

De speurtocht gaat verder: vandaag is de dame aan een CO meter gehangen. Daaruit komt het beeld zoals in onderstaande foto (NB: testkast is van een autobedrijf). Helaas heb ik geen foto gemaakt van het 'moment supreme', nl bij 2000 tpm. Echter de CO waarde was ook daar knetterhoog, rond 4-5%.

Reacties welkom!!
20150425_103927.jpg
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

nu met foto:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door japachap »

Dus op 2000tpm loopt het iets te rijk, of met iets te weinig lucht?
Ik ben nog steeds van mening dat een cilinder is goed ingesteld en de andere niet.
Was dit test gedaan met een volledig opgewarmd motor (ongeveer 4 bars op de rider information display)?
Ben je helemaal teruggegaan aan de basics?
By-pass schroeven en lichtwegen grongig schoengemaakt.Belangrijk bij stationaire toeren en bij kleine gasklep openingen.
Vlinderkleppen en kleppenhuizen schoengemaakt.
Geen lekkage op de minder-rijk cilinder?
Nieuwe bougies?.
Als het een twinspark is dan heeft je voldoende vonk van de in-de-kop bobbines (ofwel stick-coils)? Deze gaan weleens kapot.
Kleppen goed ingesteld? (meer involed op hogere toentallen)
Synchronisatie uitgevoerd? Vlinderkleppen openen op dezelfde moment en met dezelfde hoeveeligheid? Belangrijk op lage toerentallen/ kleine gasklep openingen.
Als nog steeds problemen dan ga klijken naar de Lambda sonde of inspuiters.
Meet de lucht/inlaat temperature melder te controleeren dat er geen open circuit is (draadbreuk, te hoge weerstand).
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

koop twee insert en meet de uitlaatgassen van de twee cilinders apart en dan weet je ook of beide een te hoog CO hebben of slecht een cylinder.
Ik weet dat ook met een teveel aan brandstof en geode verbranding je nog steeds een mooie bruine kleur krijgt.(ietsje donkerder dan)
Maar ik zou toch gaan zoeken ook in de temperatuursensor maar ieder heeft zijn eigen weg.
Het is makkelijk te controleren en je weet het direct.
Daarna zou ik het lambda signal meten het autobedrijf heft wel een meter kan je direct aan je lambda sonde hangen en heft 3 ledjes geeft gelijk aan of hij een hoog of lag mengesel meet en of hij regelt.


Fred
Lambdasonde testen controleren:


•Laat de motor tussen de 1500 en de 2000 tr/min draaien door het gaspedaal ligt in te drukken.

•Let er op dat je de gaspedaal stabiel houdt, dus niet op en neer bewegen de motor zou nu zijn toerental stabiel moeten houden en mag dus niet schommelen!

•Blijft de motor stabiel dan is er met de lambdasonde waarschijnlijk niets aan de hand.(zie levensduur)

•De lambdasonde wekt zelf een spanning op deze varieert tussen de 0.1 en 0.9 volt. Als je met lopende motor de stekker verwijderd moet je op de plus en min (zwarte en grijze draad of aan de zwarte draad en de omhulling) een schommelende spanning tussen deze 0.1 en 0.9 volt meten. Als u deze waarde meet doet de lambdasonde zijn werk dus goed.

•De verwarmingsweerstand kan met een losgekoppelde stekker via de witte kabels aan de kant van de lambdasonde gemeten worden, indien hoger dan 30 Ohm Lambdasonde vervangen

ps hier uit "autoweetjes" de manier van doormeten.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

mmm toch vind ik het vreemd. In oktober 2104 ben ik met mijn dame naar Broekhuis Oost geweest, een officiele BMW dealer, en heb daar de motor af laten stellen onder expliciete vermelding van het drankprobleem. Bijgevoegd de rekening. Met geen woord wordt er gesproken over het giga CO gehalte. Dat moet toch opgevallen zijn?! Sinds die tijd is er niets veranderd, ik heb een paar ritjes gemaakt.

Ik heb inmiddels de dame op de OK, uitgekleed en wel. Thermistor gevonden in het luchtfilterhuis, waarde bij kamertemp ca 2700 Ohm. Bij vastpakken (handwarmte) zakt het naar ca 1600 Ohm. Dus daar gebeurt wel wat. Of het signaal ook aankomt weet ik (nog) niet.

Ook de stekker van de lambdasonde gevonden, deze heeft vier draden: zwart, geel, groen/wit en groen/bruin. Wat ik waar moet meten ga ik nu uitzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

De twee witten zijn van de voorverwarming.
Kijk ook even naar de olietemperatuur sensor kan zijn dat deze ook van invloed is op de CO.
Weet niet of de temperatuur van de olie meegenomen wordt in de afregeling.

Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoe goed is hij stationair afgesteld. En dan denk ik aan gaskabelspeling en luchtschroeven staan die goed. Ik begin altijd met de basis afstelling eerst. Als hij echt op toeren komt geven de bougies niet een te rijk mengsel aan dus het probleem is er bij 2000rpm of misschien daaronder ook dat las ik niet in je bericht.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

Even een vraag we hebben je al een hoop mogenlijkheden gegeven maar kun je eens laten weten.
Wat heb je nu allemaal gedaan van al onze opmerkingen mogenlijkheden en al het andere ?
Zodat we wat meer doelgericht kunnen gaan denken, ik heb bijvoorbeeld niets terug gelezen of je de verstuivers hebt laten controleren en reinigen.
Zou een wat meer helder beeld geven op wat er nu gaande is met je "zuiplap".

Fred
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door japachap »

Frits heeft mij een PB gestuurd of ik wil hem hulpen met zijn motor. Hij is niet zo technisch en baalt een beetje om het zonder hulp zelf te gaan onderzoeken. Helaas door familie en werk omstandigheden kan ik de kommende tijd niet hulpen- dus als er ondertussen iemand anders hulp kunt aanbieden, of een 1150 Tech Dag organiseeren, lijkt mij het meest hulpzaam.
Of hij kan misschien naar Kenny...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

hallo allen,

ik heb helaas nog niet veel tijd gehad om eraan te werken, overigens terechte vraag Fred.Ik heb BMW enschede gebeld met de vraag waarom zij het hoge CO niet opgemerkt hadden, daar werd m.i. een beetje ontwijkend op geantwoord. Op het to do lijstje staat nog: injectoren reinigen, klepspeling checken, synchroniseren (met de oliegevulde tuinslang), CO meting per cylinder checken (moet ik navragen, Fred je hebt het over inserts kopen en gaatjes in uitlaten boren...????)
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Hallo allen

even een kleine update over mijn ervaring met mijn ``alcoholiste``.

Nadat ik de tank verwijderd had brak een van de aansluitingen (snelkoppeling) van de tank af. Via mijn werk kon ik
aan soortgelijke (dacht ik) snelkoppelingen komen, van hetzelfde merk -cpc, staat in het clipje gegraveerd- alleen de
gele uitvoering. De truuk zit m in de ingebouwde check valve. Echter, de gele uitvoering kan blijkbaar absoluut niet tegen benzine.
Het hele binnenwerk gaat onmiddelijk vastzitten als het daarmee in contact komt. Gevolg: niet starten doordat er geen drup peut meer doorkomt. Dus dan maar een paar officiele stalen uitvoeringen gehaald, BMW heeft deze gewoon op voorraad liggen (omdat ze zo vaak kapot gaan...). Daarbij wil ik niet het risico lopen dat er op die plek benzine gaat lekken.
Ok, dat geregeld. Vervolgens een tweedehands bobine via MP gehaald, met het vermoeden van een (misschien) slechte vonk? Deze ingebouwd, starten, lopen. Geen verschil te bemerken.
Toen de klepspeling gecheckt, zover ik kan zien als newbie staan deze voor beide cylinders spot on. Zowel in- als uitlaat staan mooi op 0.15 en 0.30 mm.
Toen de synchronisatie gecheckt: ben erachter gekomen dat mijn eigenbouw slang gevuld met olie gewoon veel te traag reageert.
Ik heb het gevuld met versnellingsbakolie, dit is veel te visceus en reageert daarom niet goed op het verdraaien van de
moertjes bij de injectors. Ik heb daarna remolie gebruikt (wel gezorgd dat het onmogelijk in de cylinders gezogen kan worden...). Dit gaat een stuk beter. Toch krijg ik de synchronisatie niet goed voor elkaar: ofwel stationair is gelijk, dan op toeren ongelijk, of andersom.
Wat mij ook opviel: ik heb een paar oude (maar wel goede) vacuummetertjes geprobeerd aan te sluiten aan de nippels met een flink lange slang (4 m) om het oscilleren op te vangen. De linker cylinder oscilleerde veel meer dan de rechter cylinder. Is dat dan een compressieprobleem? Of zit het in de linker throttle body? Met een schroevendraaier tegen mijn oor geluisterd naar het binnenwerk tijdens stationair draaien (punt vd schroevendraaier vlak bij de injector), hieruit blijkt de linker TB behoorlijk veel herrie maakt (taktaktaktak), de rechter is veel stiller. Wat kan dit betekenen?

Ten slotte -na wat surfen op het web- kwam ik een filmpje van de welbekende Chris Harris tegen (zoek op "stick coil diagnosis") . Helemaal aan het eind zie je de clou: het slecht lopen van een twin spark door een slecht contact in de main injector. Dit is wat ik vond in mijn dame (linker cylinder):

Contactje teruggedrukt, starten, lopen. Nu blijft de vraag: heeft dit slechte contact invloed gehad op de injector of niet?
Ik denk dat als een injector geen puls krijgt, de motor gewoon niet loopt (op een cylinder loopt een boxer toch niet??).

The search goes on....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
telekraan
Berichten: 121
Lid geworden op: 22 jun 2013, 19:38
Type: R1250RT
Bijz: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Egmond aan Zee
Contacteer:

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door telekraan »

Als je een slecht contact hebt en daardoor een niet goed werkende injector.
Kan de co door de lambda beïnvloed worden en deze wil dat er meer ingespoten wordt.
En dus een verhoging van het brandstof verbruik.
Insert ja je moet dan een gaatje boren in de uitlaat van elke cilinder en daar een insert in plaatsen.
Via deze insert kan je dan de co meten van de afzonderlijke cilinders en weet je ook welke er uit de pas loopt.
Je kan ook even langs een motorzaak welke een dynojet bank heeft deze kan het normaal zo voor je doen.

Fred
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoe ben je begonnen met het synchroniseren? Als er maar injector zou werken zou de motor zeer slecht of helemaal niet lopen zou ik denken. Ik zou niet teveel rommelen met remvloeistof dat wil je nergens in of op krijgen. Als de motor al ergens geweest is om dit probleem na te kijken zou ik hem daar eerst terug brengen. En ik zou zeker geen gaten gaan boren om het Co links en rechts te vergelijken. Ga gewoon anders even naar een goede dealer. Als je wat dichter bij woonde zou ik het synchroniseren wel voor je willen doen desnoods.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door japachap »

Ton1959 schreef:Hoe ben je begonnen met het synchroniseren? Als er maar injector zou werken zou de motor zeer slecht of helemaal niet lopen zou ik denken. Ik zou niet teveel rommelen met remvloeistof dat wil je nergens in of op krijgen. Als de motor al ergens geweest is om dit probleem na te kijken zou ik hem daar eerst terug brengen. En ik zou zeker geen gaten gaan boren om het Co links en rechts te vergelijken. Ga gewoon anders even naar een goede dealer. Als je wat dichter bij woonde zou ik het synchroniseren wel voor je willen doen desnoods.
+!
Maakt me wel zorgen dat je de balans niet kunnen krijgen.
Dat de olie ook niet reageerd in je manometer is ontrustend. Ik had versnellingsbak olie in een stuk u-gevormed ruitensprooier slang met de twee einden aangesloten aan de vacuum aftappunten op de throttle behuizing. Het schommeld wel- 1-2cm met de sterke pulsaties van de zuigers, maar het gaat niet om ABSOLUTEs, maar om VERSCHILlen tussen de twee zuigers. Het kan zijn dat de lucht en by=pass wegen zijn zwaar vervuild.

Heb je toch ondertussen een set nieuw bougies (met voorkeur NGK Irridium) er in gedaan?

Op stationaire toeren (1000-1100 tpm) de Messing by=pass schroefjes en vlinderklep nulstand hebben de meest invloed.
Bij iets geopened gasklep heeft de spanning/instelling van de throttle cabels enorm invloed- beide kleppen moeten tegelijkertid en met dezelfde hoek open gaan. Het kan ook dat er vat vuil of een steentje onder de kabel komt te zitten...
Bij hoge toeren (4500tpm) heeft de kleppeninstelling het meest invloed.

Je zegt ook dat je een andere bobbine heeft gekocht? Voor de in-het kleppendeksel bobbine? het beste manier on deze te kontroleeren is met een inbussleutel of spijker in de bougie gaat en met een goed geisoleerd tang, deze te laten vonken tegen een van de kleppendeksel of cilinderkop schroeven. Er moet minimaal een 1cm wit/blauw vonk ontstaan- met maar liefst op 2,5cm dezelfde helder vonk voordat het vonk zwak of gele begint te verschijnen. Corrosie op de naden van de bobbine is ook teken dat het slecht gaat van binnen.



Maar ja- er gaat steeds meer sprake van nog ingrijpender akties , en mijn gevoel is dat de basics nog niet onder de knie zijn genomen.
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou ook zeggen dat systematisch werken belangrijk is. Dus gaskabelspeling controleren afstellen. Messing schroeven verwijder ik altijd even en dan reinig ik deze even maar ook de by pass openingen. En dan begin ik op de basis stand en werk vanaf die positie.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Hallo allen,

gisteren de stoute schoenen aangetrokken en beide carburateurs (oftewel "throttle bodies") van de machine geschroefd.
Tevens de beide injectors gereinigd met "fuel injection system cleaner", oftewel ordinaire aceton zo te ruiken.

De beide carbs waren wel wat aangeslagen met roet, dit verwijderd met wasbenzine. Ook de air bypass screws gereinigd.
Er waren geen kanaaltjes verstopt.

Ook even een blik naar de inlaatkleppen in de cylinders geworpen: daar zat behoorlijk wat zwarte troep op. Geen idee of dit normale vervuiling is na 110.000 km? Ook geen idee of dit van invloed is op het verbruik? Ik laat dit nog even zitten, om
dit schoon te maken moet de cylinderkop eraf. Dit gaat helaas niet lukken zonder de bouten van de uitlaatbocht te vernielen (die bocht moet er nl af anders is de cylinder niet te verwijderen): die bouten zijn een bonk roest.

Bijgesloten enkele foto's.

Volgende stap is warmdraaien, uiteraard opnieuw synchroniseren, stationair afstellen, dan wil ik de lambdasonde eens
proberen te meten.
20150511_190012.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Hallo,

inmiddels zit de hele boel weer in elkaar (mijn dame heeft alleen de jurk nog uit). Het afstellen lijkt nu wat beter te gaan met schone carbs en bypass schroeven. Stationair ca 1100 tpm en zowel bij hogere toeren als idle een mooi gelijk vacuum.

Verder met de lambda sonde. Ik heb de stekker hiervan met warme motor en bij stationair eens losgetrokken. Motor reageert hier niet op. Toen de stekker eens doorgemeten: vanaf de motorzijde (female) meet ik op geel/zwart 13 en nog wat V, dit is de heater dus; vanaf de uitlaatzijde (male) meet ik op de beide witte draden 0,000V. Dit schijnt het geversignaal te zijn. Let op, dit meet ik dus op de losgetrokken stekker - is dit de juiste methode? Betekent dit dat dus de sonde R.I.P. is?

ik hoor van jullie,

[groet]
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door HansD »

Lees ook eens dit draadje met een vergelijkbaar probleem en discussie:
viewtopic.php?f=45&t=10688
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Hallo allen,

afgelopen vrijdag ben ik met mijn dame naar Zelhem gereden, Motoport Engbers. Dit is een officiele BMW dealer, heb ik goede ervaringen mee. Ik zou in eerste instantie naar Motorrad Ems Vechte gaan in Lingen (D), deze gaven echter aan pas begin juli een plekje te hebben (hoezo druk). Dat duurde me iets te lang.

Mijn insteek was om mevrouw eens aan de diagnoseapparatuur te hangen, als een soort second opinion, maar ook omdat ik twijfelde aan de lambdasensor. Nou binnen goed een half uurtje ben je op de hoogte van alle temperaturen, sensoren, drukken en wat al niet meer. Ik heb er met mijn neus bovenop gestaan, gelukkig voor mevrouw bleek alles in orde te zijn. Ook de lambdasonde deed keurig zijn werk. Olie temperatuurinput ok, luchttemp ok, atmosferische druksensor ok, als laatste nog de brandstofdruk gemeten (gewoon met een drukmeter in de leiding geplaatst), deze gaf 3,5 bar aan over het hele toerentalbereik. Rock solid.

Tsja, en nu? De gouden tip bleek in het staartje van het bezoek te zitten. De monteur bekeek nl de codeerstekker, in mijn dame zit een "olijfgroene" (dat is de duitse benaming). Hij raadde mij aan deze stekker eens te verwijderen. ""Kan dat kwaad?"" was mijn vraag, volgens de monteur niet. Aangezien madam toch open stond dit maar gelijk gedaan, en met de stekker in mijn zak teruggereden. Tot mijn stomme verbazing zakte het verbruik onmiddellijk naar ongeveer 1:17! Hier kwam ik vanavond nl achter: de eerste 100 km heb ik nog met stekker gereden, hierna kon ik nog 200 km rijden waarna ik er 18 l in kon gooien tot nokkievol. De tank was nog niet leeg. 300:18 is 16,7, voor mijn dame al een keurige waarde, als je bedenkt dat ze hiervoor op 1:14 zat.... Mijn k100 verbruikte ook ongeveer 1:17. Aan het motorgedrag is geen enkel verschil te merken.

Komende tijd maar eens kijken hoe het verbruik uitpakt. Blijf ik toch met een aantal vragen zitten:
1 welke codeerstekker hoort er eigenlijk in te zitten (het is een RT-P, dwz politie uitvoering. Kan me voorstellen dat men daar eerder kijkt naar een soepele motorloop dan verbruik). Maar wat zit er dan in een normale uitvoering van begin 2001?
2 zijn er bezitters van RT-P's die ook eens een blik in de stekkerdoos willen werpen om te zien of en zo ja welke stekker daar in zit?
3 wie heeft meer info over deze codeerstekkers en hun functie? Blijkbaar doen ze nogal wat!

[groet]
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zonder codeer-plug gaat je motor automatisch in de "nood-loop" dus minder motorvermogen.
En daardoor dus ook minder brandstofverbruik.

Via deze codeplug (wat niets meer is dan een doorverbinding in verschillende combinaties) zijn er verschillende mappings binnen de Motronics (motormanagement) te selecteren.
Echter, je kunt niet straffeloos daar zomaar elke codeplug insteken, aangezien dit ook medebepaald of er een lambda-sensor of CO2-potmeter wordt gebruikt en zo voort.
Je configuratie & uitvoering van je motor bepaald voor een goed deel de juiste Code plug.

Er zijn al eens de nodige draadjes geweest over deze codeerplug, zie zoekfunctie rechtsboven.

Via g00gle is er ook het nodige te vinden; (zoeksleutel "r1150rt codeplug" bijvoorbeeld)
http://advrider.com/forums/showthread.php?t=765242
Codierstecker.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

insp gadget

ik zie in het pdf je bij ""1150rt bis 12/02"" toch duidelijk ""ohne"" staan... blijkbaar hoort er dan dus helemaal geen codeerplug te zitten...?
Inspector Gadget

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ligt er aan, welke uitvoering van je motor & Motronic je hebt.
Zoals wel of geen twin-spark, en de exacte productie-datum (= op basis van je chassisnummer, niet van je papieren!)
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Productiedatum op basis van VIN 23 april 2001. Geen twinspark. Motronic versie (afgelezen van geprinte diagnoserapport) MRMA24, dus ik vermoed 2.4.
Overigens valt de vermogensterugval wel mee, gesteld dat de motor in een noodloop zit. Ik merk er in ieder geval niets aan. Ik heb gisteren ook de bougies er nog maar eens uitgedraaid, nu is zowel links als rechts de koffie-verkeerd bruine kleur te zien.
Nu eerst maar eens een dorpje verderop (tubbergen), een stukje motorhistorie opsnuiven: de pinksterraces op nostalgische motorfietsen.
frits render
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 mar 2014, 17:13
Type: R1150RT
Bijz: ex-overheid
Land: NL
Woonplaats of omgeving: ALBERGEN

Re: mijn dame heeft een drankprobleem

Ongelezen bericht door frits render »

Wat mij betreft mag er een slotje op deze draad. Waarom: afgelopen weekend mocht ze mee naar de Vulkaaneifel, totaalafstand zo'n 1200 km.Het verbruik over de hele afstand bedroeg ongeveer 1:17, dit dus na alle acties zoals boven beschreven. Ze heeft wat mij betreft haar leven behoorlijk gebeterd. Zeker als je ziet dat er veel bochtenwerk en klimpartijen bij zaten, snelweg meestal 120 - 130 kmh.

Ik heb een paar dingen geleerd:
1 na veel lezen en zoeken op internet kom je zelf ook een heel eind
2 jij kan je motor twee dingen geven die een dealer niet heeft: tijd en aandacht.

Misschien ga ik nog verder experimenteren met andere doorlussen in de codeerstekker, als ik daar wat zinnigs over kan zeggen kom ik wel weer met een nieuw topic. Voor zover allemaal bedankt voor het meedenken.

[groet]
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”