injectoren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

thooms

injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Al een paar jaar lees ik hier veel over kfr

Wat ik al langer miste en zelf gevonden heb is de problemen rond injectoren.
Die veroorzaken erg veel problemen met kfr
Ik heb nu zelf de 1200 injectoren er ingezet van http://www.tills.de
Normale injectoren mogen een afwijking van 3 procent hebben tja wat deze dan na enkele jaren hebben .
De positieve verhalen op de duitse forum heeft mij doen besluiten deze te monteren.
En inderdaad starten zonder choke gaat al
Ben benieuwd hoe het ding nu eens loopt met deze vernieuwing.
Mag hopen dat ik nu eens klaar ben met sleutelen je blijft bezig met een bmw hahahah.
gelukkig heb ik nog een Jap.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Zo nu een paar keer gereden en dit is de oplossing voor mijn jaren zoekende naar de kfr .
Ik kan alleen maar zeggen voor de mensen die het kfr probleem maar niet verholpen krijgen vervang je injectoren door die van Tills.
Ongelofelijk wat een verschil , hier moeten echt veel meer mensen last van hebben die het probleem niet op de juiste manier goed krijgen.
Ik zou zeggen die je voordeel ermee.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Baird »

Interessante optie als het flesje Forte MotoPower 1 niet werkt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de injectors een slecht sproeipatroon hebben zal je dit ook terug zien in het brandstofverbruik. Dus als je de combinatie hoog benzineverbruik en KFR hebt en verder alles al gedaan hebt is het wel goed om de injectors te vervangen. Het verschil tussen echte verstuiving van het mengsel of zo'n straal zoals je ziet uit de waterkraan als het gaasfilter ontkalkt moet worden is groot. En dat merk je met starten dus ook. Te grote benzinedelen zijn moeilijker te verbranden.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Er zijn al veel flesjes door gegaan met reinigers
En nee het brandsrof verbruik was heel netjes 1op 18
Ik kan iedereen echt iedereen dit aan raden zo goed en fijn dat je motor gaat lopen.
Dus mocht je na alles afgesteld hebben een recycler overwegen laat dat maar.
Ga je motor pas echt perfect afstellen door de brandstof precies het zelfde te laten inspuiten

De injectoren worden bij elkaar gezocht 0.25 procent afwijking ipv de standaar 3 procent en gebruikt nog meer.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Baird »

Waarom types van de 1200?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

De 1100 hebben 1 straal verstuivers erg ouderwets die kan je ook upgraden
De 1150 heeft een 4 gaats verstuiver
De 1200 ook een viergaats verstuiver maar dan zeer fijn

Ik heb net nog weer gereden dit is het best bestede geld dat ik aan mijn motor heb uitgegeven.
Hij loop zo mooi rond pakt subliem op en trekt als een lier
Hij gaat spontaan op het achterwiel bij ineens gas geven dus het koppel is onderin veel groter geworden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik verwacht niet dat de afwijking tussen links en rechts van de injector veel verschil maakt niet als het om zo'n kleine verschillen gaat. De compressie van links en rechts heeft meestal nog een grotere afwijking. Het betere sproeipatroon heeft ongetwijfeld een gunstig effect. Na een aantal jaren heb je weinig nevel maar zo'n pisstraal uit de injectors. Maar is het wijs om de 1200 injector te monteren word dit ook door BMW aanbevolen ? Kleven er ook nadelen aan? En de prijs zit rond de 200Euro voor twee als ik het goed las? En al gegevens met betrekking tot brandstofverbruik?
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Hallo Ton

Lees eens de bevingen van het RT forum van onze buren
En inderdaad het verschil is enorm
En ja de inectoren kunnen gewoon gemonteerd worden

Brandstof verbuik weet ik nog niet hier moet ik eens langer mee rijden

Maar jongens wat een verschil ik kan het blijven benadrukken.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Heeft iemand anders ook al deze modificatie uitgevoerd daar ben ik dan benieuwd naar.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door strik »

Interessant verhaal. Werkt dit ook voor een R1100RT en welke injectoren zou jij dan aanraden?
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Je kan op de site kijken van www.tills.de

Daar worden de 1150 injectoren aanbevolen. ipv 1 gats verstuiver krijg je een 4 gats verstuiver .
Als je reverenties wilt lezen de duitse forum word er zeer goed over geschreven zelf .

Benieuwd wat je gaat doen
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Naar aanleiding van dit artikel heb ik de injectoren vandaag ook besteld.
Ik vind het verbruik erg hoog 1 op 15 á 1 op 16 en vind dat de motor niet geheel lekker draait.
Ben erg benieuwd of dit het verbruik gaat aanpakken en het lopen van de motor.
Laat het hier weten wat mij ervaringen zijn.
Ben zelf ook erg benieuwd of ik nu -naughty- wheelies -naughty- kan maken :lol:
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Benji »

@thooms Hoe is jouw benzine verbruik??
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben ook wel benieuwd naar de verbetering met betrekking tot brandstofverbruik.
Mijn motor heeft geen startproblemen en 1 op 20.4 is mogelijk maar ik kan met een beetje moeite ook wel 1 op 17 rijden. Maar naar mijn idee gaan motoren toch ook meer gebruiken als ze wat ouder worden en meer gelopen hebben . Je krijgt langzaam wat meer compressieverlies langs zuigerveren en kleppen. Dit zie je tijdens compressiemetingen nooit echt goed maar bij een lektest weer wel.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb door de drukte nog weinig kunnen rijden.

Het benzine verbruik is niet de klacht die hier mee opgelost word .
Het belangrijkste blijft de loop cultuur en oppakken van de motor dit gaatnu veel soepeler.
Dit komt door de betere verneveling en exacte afstelling van de twee identieke verstuivers.

Ik kom er nog op terug na de vakantie
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Vandaag de nieuwe injectoren ontvangen. Duurde allemaal wat langer doordat DHL in Duitsland aan het staken was.
Pakket ziet er netjes uit.
Afbeelding

De montage (zonder de kuip demontage en montage mee te nemen) bedroeg een minuut of tien.
Uiteraard daarna nog even gesynchroniseerd.

Hieronder de nieuwe en oude injector:
Afbeelding

Goed te zien is dat de nieuwe 4 "sproeiers" heeft en de oude slechts één.

Afbeelding

Vandaag vanwege het warme weer slechts een kort proefritje gemaakt en de motor heeft direct meer pit, trekt sneller op en lijkt ook regelmatiger te lopen.
De motor gelijk volgetankt en binnenkort volgen mijn ervaringen over het gebruik.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ronald K schreef:Vandaag de nieuwe injectoren ontvangen. Duurde allemaal wat langer doordat DHL in Duitsland aan het staken was.
Pakket ziet er netjes uit.
De montage (zonder de kuip demontage en montage mee te nemen) bedroeg een minuut of tien.
Uiteraard daarna nog even gesynchroniseerd.
Hieronder de nieuwe en oude injector:
Goed te zien is dat de nieuwe 4 "sproeiers" heeft en de oude slechts één.
Vandaag vanwege het warme weer slechts een kort proefritje gemaakt en de motor heeft direct meer pit, trekt sneller op en lijkt ook regelmatiger te lopen.
De motor gelijk volgetankt en binnenkort volgen mijn ervaringen over het gebruik.
Hoeveel kilometers heeft jou RT erop zitten Ronald? En wat was je nou kwijt voor jou setje?
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Hoeveel kilometers heeft jou RT erop zitten Ronald? En wat was je nou kwijt voor jou setje?
Mijn RT heeft ondertussen 90.000 KM gereden en het setje kostte 208,00 incl. verzendkosten.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ronald K schreef:
Hoeveel kilometers heeft jou RT erop zitten Ronald? En wat was je nou kwijt voor jou setje?
Mijn RT heeft ondertussen 90.000 KM gereden en het setje kostte 208,00 incl. verzendkosten.
Had he al lang het gevoel dat het vermogen wat terug gelopen was? Of ging het te geleidelijk om te zeggen vanaf wanneer dit begon? Mijn motor trekt eigenlijk behoorlijk goed op maar de mijne zit net onder de 70000km.
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Ik heb de set voornamelijk gekocht omdat ik het branstofverbruik te hoog vind.
Verder vond ik dat de motor iets minder presteerde als de vorige die ik heb gehad.
Ik vermoedde dat de injectoren de oorzaak zouden kunnen zijn.
Veel andere mogelijkheden had ik al bekeken, compressie was goed, klepspeling en synchronisate waren goed, dus bleef er naar mijn idee weinig over.
Het verschil is niet zo groot dat ik nu een wheelie kan maken overigens.
Zoals gezegd het brandstofverbruik is voor mij het belangrijkste argument om deze stap te nemen.
Bij mijn volgende tankbeurt zal ik de eerste indicatie hebben of het verbruik is gewijzigd, ik rijd dagelijks exact dezelfde rit.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Bert M »

Hoe gaan de boord elektronica om met het monteren van de nieuwe injectoren? Is het aansturen van de verhouding lucht/brandstof ongewijzigd gebleven of heb je een re-mapping nodig om de modificatie echt goed door te voeren?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het grootste probleem met injectors ontstaat natuurlijk vooral door weinig rijden en langere periodes stilstaan. Vervuiling ontstaat en je krijgt een slecht sproeipatroon. Soms spuit het zelfs totaal de verkeerde richting uit en is de nevel geen echte nevel meer. Dan loopt het brandstofverbruik op en het vermogen terug. En dan zal vervangen van de injector zeker helpen. Maar ook vervangen door dezelfde injector als degene die gemonteerd is vanaf de fabriek zal dit voordeel opleveren. De motor was immers okay toen hij nieuwer was. Zijn degene die via de dealer te krijgen zijn veel goedkoper of net duurder? Net nog even gezocht de originele injector kost rond de 121 Euro per stuk. Dus jou set is goedkoop. Zijn ze ook van Bosch?
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Hallo Ton

Bedankt voor je belangstelling van dit topic , wellicht is het handiger om de link eens te bekijken waar al je vragen beantwoord worden.
En nee nieuwe injectoren zullen nooit de zelfde resultaat hebben als de modificatie die hier beschreven word, ook dit vind je in de link weer terug.

Nu rijdend in Italie kan ik alleen maar zeggen wat een verademing.ipv de eerst versnelling op de stelvio kan ik in de tweede versnelling vanaf stationair met twee personen zo door de haakse bochten .

En dat is nu het verschil super gewoon
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik weet niet of ik de info bij de link helemaal moet geloven natuurlijk. Ze proberen net als ieder ander natuurlijk ook geld te verdienen. Injectors gaan over het algemeen behoorlijk lang mee. Ik moet zeggen dat mijn motor behoorlijk goed loopt dus voor mij is er nog geen reden om mijn injectors te vernieuwen. Dan start mijn motor altijd heel goed en kan ik behoorlijk zuinig rijden met mijn motor.
Ik heb vroeger veel verstuivers getest vooral van dieselmotoren en het verbaasde mij soms dat motoren nog vrij probleemloos reden maar er wel startproblemen waren met slechte verstuivers. En dan praat ik over verstuivers waar zo goed als geen nevel meer uit kwam. Bij benzinemoren ook wel klachten maar meer met lekkende injectors die startproblemen veroorzaakte. Als je een motor hebt met vervuilde injectors zal het effect van vernieuwen altijd te merken zijn. En dan moet je ook verschil merken als je de standaard gemonteerde injector gebruikt. Theoretisch klinkt de uitleg zeer geloofwaardig moet ik wel toegeven. Maar of iedereen dezelfde gigantische verbetering zal waarnemen betwijfel ik. Ik herinner me nog dat veel mensen aangaven hier dat het KFR probleem een beetje bij de oudere modellen hoorde . En dan spreek ik over de R1100 modellen. Maar volgens mij hoorde het KFR probleem meer bij de motoren die niet goed afgesteld waren. Ik weet wel dat water zeer slecht is voor injectors en weinig rijden en lange winterstops bevorderen de werking ook niet.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

De man wil graag verkopen klopt ,maar hij is dit gaan doen omdat deze juist de problemen heeft onderkent waar juist bmw motoren tegen aan lopen.
Jou uitleg over injectoren klopt das was vroeger inderdaad .
tegenwoordig is het nu en anders.
De motoren van nu lopen zo arm dat kleine afwijkingen voor grote problemen zorgen zie daar bmw boxer motoren met grote cilinders
Zie twinspark en verdere fijne verstuivers.

Vroeger stonden de motoren zo rijk dat je nooit wat bemerkte klopt
Het probleem is dus ook de milieu afstelling lees zeer arme afstelling in combinatie met grote cilinders.

De oplossing die ik hier omschrijf is voor zeer veel mensen een uitkomst zonder dat men het weet of aan gedacht heeft.
Dit staat ook duidelijk in mijn omschrijving .



Mensen lees het geheel en doe uw voordeel ermee.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

thooms schreef:De man wil graag verkopen klopt ,maar hij is dit gaan doen omdat deze juist de problemen heeft onderkent waar juist bmw motoren tegen aan lopen.
Jou uitleg over injectoren klopt das was vroeger inderdaad .
tegenwoordig is het nu en anders.
De motoren van nu lopen zo arm dat kleine afwijkingen voor grote problemen zorgen zie daar bmw boxer motoren met grote cilinders
Zie twinspark en verdere fijne verstuivers.

Vroeger stonden de motoren zo rijk dat je nooit wat bemerkte klopt
Het probleem is dus ook de milieu afstelling lees zeer arme afstelling in combinatie met grote cilinders.

De oplossing die ik hier omschrijf is voor zeer veel mensen een uitkomst zonder dat men het weet of aan gedacht heeft.
Dit staat ook duidelijk in mijn omschrijving .
Helaas ook dit verhaal is niet geheel juist. In de jaren 70 speelde precies hetzelfde verhaal toen de motoren begonnen met CV carburateurs. Mijn BMW is van 1999 en bij een goede afstelling loopt hij mooi. Mijn motor heeft nog geen Katalysator en het mengsel staat op een vrij normale waarde. Een waarde die jaren geleden ook vrij normaal was voorgeschreven voor motoren. Mooi op 1,5% Co. Dus vroeger waren deze problemen wel aanwezig en vooral Honda had er veel last van. Het KFR probleem ligt echter vooral aan het feit dat we met een boxer te maken hebben. Bij een 4 cilinder heb je vaak te maken met één gaskabel zonder spitsing. Maar bij BMW splitst de kabel hij moet immers naar links en naar rechts. Als je bij een BMW boxer niet regelmatig de motor gesynchroniseert word krijg je het KFR probleem. Simpelweg omdat een systeem met twee kabels veel meer onderhoudsgevoelig is. Het arme mengsel verhaal word vaak flink overdreven. Als alle boxers nou zo belabberd liepen met de standaard injectors dan zou ik er misschien anders tegen aan kijken. De meeste lopen na een grote beurt volgens mij zeer netjes tenzij men niet de tijd neemt om de motor goed af te stellen. Ik verwacht bij motoren met een hogere kilometerstand dus wel altijd een vorm van verbetering zelfs als men nieuwe injectors plaatst die identiek zijn aan de originele. Hiermee wil ik niet zeggen dat de injectors die je nu gemonteerd hebt niet goed zijn. Ze zouden zomaar beter kunnen zijn dan de originele maar niet iedereen zal dezelfde verbetering bereiken als jij hebt bij jou motor. Ik wil hiermee zeggen dat zeker in geval van het KFR probleem de eerste oplossing ligt bij het gewone onderhoud. Injectors gaan veel langer mee dan sommige mensen je laten geloven. Theoretisch klinkt het verhaal over de injectors wel zeer geloofwaardig omdat ook injectors natuurlijk steeds beter worden. Maar hoeveel mensen zouden naderhand eerlijk toegeven na de aankoop van de injectors dat ze toch veel minder effect hadden dan ze gedacht hadden.
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 09 jul 2015, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
thooms

Re: injectoren

Ongelezen bericht door thooms »

Zucht _004

Hoi Ronald hoe gaat het met jou verbetering, ben ook benieuwd naar Strik zijn bevindingen.
Hoe heeft het voor jullie uitgepakt al een goed oordeel kunnen vellen.

Gr Vanuit Italie
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben na deze inhoudelijk interessante discussie ook erg benieuwd naar de ervaringen van de leden die de wissel gedaan hebben!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door strik »

Wie heeft er nog meer ervaringen mee? En naar het benzineverbruik ben ik ook benieuwd.

Ik ga het in ieder geval bij mijn volgende 10k beurt eens uitproberen...
(zal augustus/september worden)
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
jfruiter
Berichten: 160
Lid geworden op: 28 jun 2014, 12:07
Type: R1100RT
Bijz: Ex politie stage 8 chip John Gemi 1150 injectors
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noordoostpolder
Locatie: Ens

Re: injectoren

Ongelezen bericht door jfruiter »

Zou bij een 1100 rt ook al verbetering zijn om de standaard injectoren
te vervangen door die van een 1150 ?(standaard )
Vier Gaats i.p.v. één.

Jan
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Beste forummers,

Zoveel mensen, zoveel meningen / hoor en wederhoor. Het lijkt hier verdorie wel een echt forum :O .

Het onderwerp dat Thooms heeft aangesneden is interessant. Hij meent immers een oplossing voor KFR gevonden te hebben, een prima zaak.
Neemt niet weg dat het een discussie kan veroorzaken. Ton1959 zet duidelijk en aanhoudend kanttekeningen bij de door Thooms aangedragen oplossing.
Of de oplossing van Thooms een goede is kunnen wij niet beoordelen en het is aan een ieder om daar al dan niet zijn voordeel mee te doen.

Escalatie ontstond o.i. door gelijk hebben of gelijk halen cq leven en laten leven en de wijze van presentatie.
Moderator Bert heeft o.i. terecht actie ondernomen en e.e.a. netjes via PB aan betrokkenen gemotiveerd.

Omwille van de leesbaarheid, kwaliteit en voortgang van het draadje hebben wij de niet relevante passages verwijderd.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat op zich een discussie niet verkeerd is. Dankzij de discussie ben ik me meer gaan verdiepen in injectors en het onderhoud ervan. Aangezien de injector toch een onderdeel is wat hard moet werken blijft het een onderdeel wat over het algemeen geen onderhoud krijgt. En aangezien Thooms een voordeel heeft geboekt met zijn injectors ga ik toch eens na laten kijken hoeveel slechter mijn injectors geworden zijn na 70000km. Ik heb geen problemen met KFR maar ik rijd puur voor mijn plezier dus de motor staat vaak stil en dat is nou net weer minder goed.
Ik heb op dit topic snel gereageerd omdat ik ook altijd wel houd van verbetering als dat al mogelijk is. Maar ik denk dat het ook belangrijk is dat we kritisch blijven. Als de injectors links en rechts praktisch gelijk zijn in brandstof opbrengst is dat natuurlijk ideaal. Als er een mooie goed nevel uitkomt is dat ook goed. Het is heel belangrijk ook om te weten dat voordat je begint aan het vervangen van de injectors de andere veel goedkopere oplossingen ook al zijn gedaan. En dan praat ik over het gewone onderhoud.
Ik heb nu al meerdere BMW's afgesteld die toch echt bij de BMW dealers net een grote beurt hadden gehad en niet goed gesynchroniseert waren. En dat verbaasde mij wel omdat het eigenlijk een simpel karweitje is. En als ik dan de nieuwe injectors zou monteren is het probleem daarmee niet opgelost. Ik heb ook telkens al gezegd dat theoretisch het verhaal over de injectors helemaal niet verkeerd is en dat ik best geloof dat je motor met deze injectors meer vermogen kan krijgen en mooier loopt en zelfs minder last heeft van KFR. Maar daarnaast moet je de andere oplossingen voor het verhelpen van KFR niet vergeten. En de meeste waren volgens mij toch best tevreden nadat hun motor goed was afgesteld. Misschien is het een goed idee om eens te vragen hoeveel mensen nog last hebben van KFR nadat hun motor een goede beurt had gehad maar ook tevens te kijken wat de kilometerstand van deze motoren is. En misschien is het ook leuk om te weten wat het brandstofverbruik is bij deze motoren die constant klachten houden. Ik ben een voorstander van verbeteringen maar het zou jammer zijn als iedereen denkt dat alle problemen verholpen zijn met het monteren van een paar injectors. Het moet volgens mij echt gezien worden als een laatste optie als al het andere wat al besproken is niet werkt.
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

jfruiter schreef:Zou bij een 1100 rt ook al verbetering zijn om de standaard injectoren
te vervangen door die van een 1150 ?(standaard )
Vier Gaats i.p.v. één.

Jan
Jan, ik rij op een -1100- dus als je mijn postings leest kun je zien wat bij mij de (voorlopige) resultaten zijn.

Bert M schreef:Hoe gaan de boord elektronica om met het monteren van de nieuwe injectoren? Is het aansturen van de verhouding lucht/brandstof ongewijzigd gebleven of heb je een re-mapping nodig om de modificatie echt goed door te voeren?

[groet]

Bert M
Bert,

Ik heb slechts de injectoren vervangen en daarna uiteraard gesynchroniseerd. Verder heb ik niets gedaan. Heb zelf ook geen apparatuur om iets aan de verdere afstelling te doen.
Ik heb en had geen last van KFR, maar slechts een hoog verbruik, waarbij zo'n beetje alles al nagekeken was en niets had geholpen.
Ik merk dat de motor nu beter loopt en wat meer power heeft en sneller accelereert (wheelie lukt me -gelukkig- nog steeds niet _005 ).
Het verbruik heb ik nog niet kunnen meten, maar afgaande op de (bij mij wel) betrouwbare benzinemeter gaan daar geen grote verschillen optreden.
Komende maandag is de tank leeg en ga ik de eerste indicatie krijgen over het brandstofverbruik.
Als dat gelijk blijft aan de oude verstuivers is mijn doel wat ik voor ogen had niet bereikt, maar ben ik ondanks dat wel tevreden over de plaatsing van de nieuwe/betere verstuivers.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of Kenny en Niels (MSA) ervaring hebben met vervangen van de verstuivers en hun eventuele ervaringen met dit bedrijf.
Maandagavond zal dit bericht aangevuld worden met de eerste brandstofresultaten.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Ronald,
Ik zie dat je injector langer is en er nu afstandsbusjes op de inbusbouten zitten . Bij mij zit er over de injectors nog zo'n plastic afdekkap. Past die er ook nog op nu? Goed om te horen dat de aanpassing een positief resultaat heeft gehad. Ik ben benieuwd naar het brandstofverbruik .
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Helaas,

Het doel van het vervangen van de injectoren was een lager brandstofverbruik. Na de eerste 300 KM lijkt dat niet succesvol.
Het verbruik is 300 KM op 20 liter dus 1 op 15. Te hoog wat mij betreft.
Denk dat het nu tijd wordt er een deskundige naar te laten kijken.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Jammer Ronald en ook van je uitgaven. :$
Ronald K schreef:Helaas,

Het doel van het vervangen van de injectoren was een lager brandstofverbruik. Na de eerste 300 KM lijkt dat niet succesvol.
Het verbruik is 300 KM op 20 liter dus 1 op 15. Te hoog wat mij betreft.
Denk dat het nu tijd wordt er een deskundige naar te laten kijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat verbruik moet inderdaad een stuk beter kunnen. Ik ben zeer benieuwd wat je allemaal al gedaan hebt om dit verbruik omlaag te krijgen.
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door strik »

Ik denk dat we even on topic moeten blijven bij dit onderwerp.

Je hebt twee zaken:
- Oorzaak hoog benzine verbruik
- Effect nieuwe injectoren


Oorzaak hoog benzine verbruik
Ronald geef aan dat de nieuwe injectoren geen effect hebben op zijn hoge benzineverbruik.
Ik denk dat we Ronald ermee helpen door een nieuw topic te starten met mogelijke oorzaken van een dergelijk hoog benzine verbruik.

Effect nieuwe injectoren
Als ik dit topic goed heb gelezen lees ik eigenlijk maar twee berichten over het effect van het gebruik van deze nieuwe injectoren.

Hij loop zo mooi rond pakt subliem op en trekt als een lier

Ik merk dat de motor nu beter loopt en wat meer power heeft en sneller accelereert (wheelie lukt me -gelukkig- nog steeds niet  ).

Dat lijkt mij eigenlijk al reden genoeg voor een dergelijk investering.
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

strik schreef:Ik denk dat we even on topic moeten blijven bij dit onderwerp.

Je hebt twee zaken:
- Oorzaak hoog benzine verbruik
- Effect nieuwe injectoren


Oorzaak hoog benzine verbruik
Ronald geef aan dat de nieuwe injectoren geen effect hebben op zijn hoge benzineverbruik.
Ik denk dat we Ronald ermee helpen door een nieuw topic te starten met mogelijke oorzaken van een dergelijk hoog benzine verbruik.
Goed idee _004
speedy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2015, 17:11
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door speedy »

1 op 15 voor een RT lijkt me helemaal nog niet zo'n ramp. half litertje krijg je er mss nog af, maar onder de 6l/100km of 1 op 16/17 kom je zelden tegen bij een 1100.
Als kleppen en synchro ok?
Luchtfilter verv?
Bougies verv?
Wat is de CO? standaard zou rond de 1.5% moeten/Mogen zijn. Alles daarboven lopen ze wel goed/beter, maar gaat er wat meer benzine door.
Staat er een kat op?
Zit de code plug er nog in?
Ooit gechipped?
Lopen de remmen vrij of slepen ze?
Staat er een verhoogde ruit op?
Veel korte ritten?
etc......

Wat injectors betreft, alles is beter dan de standaard 1100 spullen, dus ook die van een 1150 zou al een verbetering zijn. Is het absoluut nodig? Niet echt, is het beter? Tuurlijk wel.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Isaac »

Om zuinig te rijden moet gewoon de motor in een goede conditie verkeren.
Alle afstellingen moeten goed staan maar zeker niet onbelangrijk; de motor moet schoon zijn.
Dit laatste mankeert er bij vele aan. Sommige zweren bij reinigingsmiddelen, andere bij speciale brandstof zoals V-power.
Allemaal middelen die relatief duur zijn en dan wel reinigen maar door de aanschaf niet winstgevend te noemen zijn.
Al jaren meng ik simpel wat dieselolie door mijn benzine heen (1 op 30). De diesel is goedkoper dan benzine en reinigt als de beste.
Een groot voordeel is dat de klepstelen, zittingen schoon blijven en koolaanslag tot een minimum beperkt wordt.
Ook de zuigerveren en schraapveren zijn schoner waardoor meer compressie en minder olie verbruik.
Het olie verbruik was 0.5 liter per 1000 Km en is terug gelopen tot 0.5 liter per 9000 Km.
Toen ik mijn 1100 kocht reed deze ook duur. Gelijk na aanschaf een grote beurt gegeven en diesel toegevoegd. Zie het resultaat;
In 2007
1 op 13,3
1 op 14,5
1 op 15,1
1 op 17,1
Intussen gaan we natuurlijk gewoon met mengen door (1 tank wel en 1 tank niet) met een huidig gebruik van;
In 2015
1 op 17,6
1 op 16,6
1 op 18,9
1 op 19,2
1 op 18,9
1 op 19,2
Kan het nog simpeler?
Dit zelfde doe ik ook bij mijn auto's en heb nog nooit enig probleem ondervonden van het mixen.
Alleen daar het nadeel dat ik de diesel via een trechter moet vullen omdat de tuit groter is van diesel.
De pomphouder kijkt er al niet meer van op zodra die mijn wagen/motor ziet staan en geeft gelijk de 2e maal vrij.

Isaac
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: injectoren

Ongelezen bericht door HansD »

Je kunt ook gewoon mengsmering tanken aan de 2-taktpomp (als die er nog is?) :D
Ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik zou eerder verwachten dat dit averechts werkt, maar het komt waarschijnlijk op de mengverhouding aan.
De reinigende werking van dieselolie kende ik wel, maar dan in onverbrande toestand. Kennelijk werkt dit ook als de dieselolie mee verbrandt?

Enig idee wat dit voor de uitstoot van de motor betekent? (COx waarde bijvoorbeeld?) Ooit gemeten?
speedy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2015, 17:11
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door speedy »

Tja, diesel bij benzine, ik ben er geen fan van.
Diesel ontsteekt bij lagere temp dan benzine, dus in theorie krijg je een onregelmatige verbranding. Bij veel diesel in je benzine loopt de diesel langs de zuigerveren in de olie en/of krijg je een vettige zwarte afzetting op bougies, zuigerkop, kleppen etc....
1/30 zal nu niet direct veel kwaad kunnen, maar er zal wss toch wel iets te merken zijn als je de PPM en CO zou meten...
Dus ik doe het niet en zou het ook niet aanraden. Dan liever af en toe een goed addditief, die kosten wat, maar zijn ook wat beter getest dan diesel in je benzine mengen.....
En ik ben wel eens benieuwd als die BMW op diesel/benzine ooit eens open moet wat de afzetting gaat zijn in de kop.....
Ik vermoed ook niet dat de diesel toevoeging de reden is vh zakken van verbruik.
Laatst gewijzigd door speedy op 14 jul 2015, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Isaac »

van diesel is bekend:
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

van benzine is bekend:
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2392 g/L / 100 (per km) = 120 g CO2/km.

Als ik dus niet zo zuinig zou rijden als nu dan zou mijn uitstoot dus standaard boven de 120 zitten.
Omdat de motor nu zuiniger rijdt is mijn uitstoot dus ook minder geworden. Milieu vriendelijk dus.

De diesel verbrand direct mee met de benzine. De motor loopt dus zeker niet onregelmatig. Ik heb al die KFR problemen niet. Je kan natuurlijk ook de inlaat temperatuur bedriegen met een weerstand waardoor de Motronic rijker gaat verbranden. Als je dat dan een milieu vriendelijke oplossing noemt.
De kleppen, stangen en cilinders zijn gewoon veel schoner. In het verleden moest bij motoren (ik heb het nu even over auto motoren) iedere 100.000 Km de koppakking vervangen worden. Als je dan de binnenkant had gezien dan gaf je die nog geen 40.000 Km. Gewoon schoon en zeker niet vet of zwart.
Maar de grote jongens willen ook graag verdienen dus zou ik gewoon door gaan met de dure additieven.

Isaac
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ronald K »

Bedankt voor alle adviezen over het verbruik.
Daar ga ik na mijn vakantie nog wat tijd in stoppen en dan begin ik met een topic aan te maken over het verbruik van mijn motor.
De laatste werkdagen voor mijn vakantie ga ik mij qua snelheid eens aan de gestelde limieten houden, kijken of dat veel in het verbruik scheelt.
Nu rijd ik dagelijks 40 KM (enkele reis) naar het werk en dat is grotendeels snelweg en daar rijd ik meestal 140 KM/U.
Dat schijnt te snel te zijn..... -naughty- -naughty- -naughty-
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ronald K schreef:Bedankt voor alle adviezen over het verbruik.
Daar ga ik na mijn vakantie nog wat tijd in stoppen en dan begin ik met een topic aan te maken over het verbruik van mijn motor.
De laatste werkdagen voor mijn vakantie ga ik mij qua snelheid eens aan de gestelde limieten houden, kijken of dat veel in het verbruik scheelt.
Nu rijd ik dagelijks 40 KM (enkele reis) naar het werk en dat is grotendeels snelweg en daar rijd ik meestal 140 KM/U.
Dat schijnt te snel te zijn..... -naughty- -naughty- -naughty-
Dat topic is nu niet meer nodig denk ik. Je verbruik is hoogstwaarschijnlijk een gevolg van je snelheid. Probeer het eens met 110km/u
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: injectoren

Ongelezen bericht door strik »

Wat diesel bij benzine.....?
Ik heb altijd geleerd om direct de ANWB te bellen bij een druppie verkeert tanken..

Toch even ingedoken en ik kwam een paar leuke artikels tegen:

http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... fficienter

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 132737.htm
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: injectoren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Isaac schreef:van diesel is bekend:
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2640 g/L / 100 (per km) = 132 g CO2/km.

van benzine is bekend:
Een verbruik van 5 liter/100 km komt dus overeen met 5 L x 2392 g/L / 100 (per km) = 120 g CO2/km.

Als ik dus niet zo zuinig zou rijden als nu dan zou mijn uitstoot dus standaard boven de 120 zitten.
Omdat de motor nu zuiniger rijdt is mijn uitstoot dus ook minder geworden. Milieu vriendelijk dus.

De diesel verbrand direct mee met de benzine. De motor loopt dus zeker niet onregelmatig. Ik heb al die KFR problemen niet. Je kan natuurlijk ook de inlaat temperatuur bedriegen met een weerstand waardoor de Motronic rijker gaat verbranden. Als je dat dan een milieu vriendelijke oplossing noemt.
De kleppen, stangen en cilinders zijn gewoon veel schoner. In het verleden moest bij motoren (ik heb het nu even over auto motoren) iedere 100.000 Km de koppakking vervangen worden. Als je dan de binnenkant had gezien dan gaf je die nog geen 40.000 Km. Gewoon schoon en zeker niet vet of zwart.
Maar de grote jongens willen ook graag verdienen dus zou ik gewoon door gaan met de dure additieven.

Isaac
Wel even off topic maar toch. De diesel verbrand niet volledig met de benzine. Een behoorlijk gedeelte zal niet verbranden en langs je zuigveren in je olie lopen en daar je oliepeil verhogen met iets wat je er niet in wilt. Je gooit er veel te veel diesel in overigens. Benzinetoevoegingen zijn wel op basis van kersosine/petroleum of alcohol en worden veel minder vaak gebruikt en dus minder schadelijk dan jou diesel toevoeging. Dan denk ik ook dat het voor een katalysator ook niet echt gezond is.
speedy
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 jan 2015, 17:11
Type: R1100RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Antwerpen

Re: injectoren

Ongelezen bericht door speedy »

strik schreef:Wat diesel bij benzine.....?
Ik heb altijd geleerd om direct de ANWB te bellen bij een druppie verkeert tanken..

Toch even ingedoken en ik kwam een paar leuke artikels tegen:

http://www.autoblog.nl/archive/2009/08/ ... fficienter

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 132737.htm
Beide artikels van 2009, en niet proefondervindelijk bewezen. Als het het ei van Columbus had geweest zou het al ingevoerd ondertussen denk ik....
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”