Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
KevinRekord
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jun 2015, 18:34
Type: R1150RT
Bijz: Hoog scherm, Corbin zadel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door KevinRekord »

Vrienden,

Laatste tijd kan ik na het op groen springen van het stoplicht steeds vaker startten....
Als ik weg wil rijden en alleen maar gas geef valt de motor uit. Lijkt wel alsof hij wat laag stationair draaid. Nu kan ik wel meteen gaan kleppen stellen, synchroom stellen of vanalles vervangen maar misschien hebben jullie voor mij een werkvolgoorde waarmee ik aan de slag kan.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door Baird »

Als je het boek van Haynes of de manual hier op het Forum eens doorspit kun je daar de volgorde vinden en hoe je het moet doen.

Globaal: kleppen stellen, stationair en dan bij 2500 rpm en 3500 rpm. De eerste twee zijn namelijk 'vaste' instellingen, de laatste kuunnen pas als de eerste twee goed staan.

In jouw situatie draait hij waarschijnlijk er laag stationair, is er last van valse lucht tussen gasklephuis en cilinderkop. als je zelf twijfelt tussen welke acties je gaat doen zou ik ze allemaal doen in bovenstaande volgorde, succes!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De werkvolgorde is afhankelijk van het laatste onderhoud. Wanneer is dat gedaan en wat is er gedaan? Als de klepspeling pas gecontroleerd is dan heeft het geen zin om het nu weer te doen. Gewoon synchroniseren en het juiste stationair toerental instellen is dan voldoende hoogstwaarschijnlijk. Tenzij er nog een ander probleem is. Hoelang is het geleden dat de bougies zijn vervangen?
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door japachap »

Ton1959 schreef:Als de klepspeling pas gecontroleerd is dan heeft het geen zin om het nu weer te doen. Hoelang is het geleden dat de bougies zijn vervangen?
Au contraire- neem nooit aan dat de Dealer heeft het goed gedaan, tenzij je hem echte vertrouwd...

Bougies kan je veel vertellen over de verbranding en wijst je aan andere problemen.
Ik zal ook de primaire bobbines (Twinspark toch?) in de kop controleeren. Als een begint te kortsluiten, wordt het nog erger in de natte weer...
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door Ton1959 »

japachap schreef:
Ton1959 schreef:Als de klepspeling pas gecontroleerd is dan heeft het geen zin om het nu weer te doen. Hoelang is het geleden dat de bougies zijn vervangen?
Au contraire- neem nooit aan dat de Dealer heeft het goed gedaan, tenzij je hem echte vertrouwd...

Bougies kan je veel vertellen over de verbranding en wijst je aan andere problemen.
Ik zal ook de primaire bobbines (Twinspark toch?) in de kop controleeren. Als een begint te kortsluiten, wordt het nog erger in de natte weer...
Het blijft moeilijk om adviezen te geven als we niks weten over het onderhoud wat wel of niet gedaan is. Veel mensen rijden gewoon totdat er een storing is en dan gaan ze een oplossing zoeken. Er zullen ongetwijfeld dealers zijn die het wel goed doen. Toen ik bij een dealer werkte deed ik het werk hetzelfde daar als voor mijzelf. Het hangt ook veel van de baas af.
KevinRekord
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jun 2015, 18:34
Type: R1150RT
Bijz: Hoog scherm, Corbin zadel
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Stationair probleem!? Pakt op of valt uit..... R1150rt

Ongelezen bericht door KevinRekord »

Ik zal even in de bonnen gaan kijken die ik erbij gekregen heb. Ik ben zelf vanmiddag begonnen met een reset van de computer (truckje met zekering 5 er voor een tijd uit en daarna met contact aan een aantal keer naar vol gas bewegen)

Vanmiddag even geprobeerd en loopt meteen ietswat hoger en stabieler stationair. Ik merk minder geschud stationair en geen neiging tot doodvallen als ik gas geef. Nu was het droog en zonnig, eens kijken wat er met vochtig weer gebeurd.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”