Afstellen CO

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Afstellen CO

Ongelezen bericht door CCvW »

Beste MederijdeRT's

Overmorgen ga ik een Laser uitlaat kopen. Dit omdat ik het geluid mooi vind. Ik heb geen toerenteller, en met wind hoor ik niet hoeveel toeren mijn blok maakt. Mijn vraag is, hoe stel ik mijn CO af? De standaard uitlaat levert veel meer tegendruk. Daardoor zal de motor rijker gaan lopen, terwijl hij toch al redelijk stinkt. Ik heb goede bougies (dus KFR zal meevallen), ik wil heb dus vrij arm laten lopen. Hoe doe ik dit? Moet ik beide gasklephuizen instellen?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen CO

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij mijn R1100R heb ik een potmeter. Zit rechts onder het kapje dat langs het zadel loopt. Daar stel ik het Co af. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor de armste instelling. Mijn motor loopt zeer goed op 1,5 %. En hij is toch zuinig. Aangezien dat het al weer even geleden is zal ik weer eens een keer bij iemand langs moeten met een Co meter. Laatste keer was bij het APK station maar die rekende daar vlot even 10 Euro voor omdat ik dat ding vijf minuten gebruikt had.
Misschien iets duidelijker bij onderstaande link. Je voelt hem zitten als je met je hand onder de zijkap rechts voelt. Hangt losjes in rubber. Je achterste voetsteun hangt aan een u vormig stuk van het frame . Volg het achterste stuk daarvan en ga met je vingers daar omhoog achter het zijkapje. Dan voel je daar het ronde pijpje van de potmeter. Je kan de schroef die daar zit gemakkelijk draaien met een kleine schroevendraaier.


http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/u ... ber=714404
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Afstellen CO

Ongelezen bericht door CCvW »

Enorm bedankt!
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen CO

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Enorm bedankt!
Ik was gisteren nog even gaan kijken met de schijnwerper in de garage. Als je vergeet waar hij zit moet je best weer even zoeken maar aangezien ik wist dat hij daar ergens moest zitten vond ik hem weer.
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: Afstellen CO

Ongelezen bericht door CCvW »

Okee, de spullen voor de eerstvolgende beurt zijn binnen. Ik stel dan ook het CO af. Ik wil spoedig ook mijn injectors laten reinigen. Die zullen na 137.XXX ook wel vies zijn. Is het lastig? Het loshalen van de injectors uit het gasklephuis?

Trouwens, ik zie het nu zelf. Super simpel! http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0527
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Afstellen CO

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Nee injectors demonteren stelt niks voor. Verwijder eerst de afdekkapjes op de gasklephuizen. Dan zie je daar de stekker verbinding. Druk de verende metalen clip in die om de stekker zit. Dan kan je de stekker verwijderen. Dan zit er om de slang die naar de injector gaat een schuifclip die haal je er zelfs af met je vingers. Dan klemt de slang nog op je injector omdat de rubber O ring vrij droog is. Met een beetje draaien en zachtjes trekken komt hij wel los. Ga er niet te dicht op zitten anders spuit de brandstof in je ogen en zorg dat je contact uit staat.
Je kan de twee kleine inbuskopboutjes verwijderen. Dan kan je het metalen plaatje wat de injector omlaag drukt verwijderen. Je kan nu de injector eruit pakken. De belangrijkste ring om te vernieuwen is die waar de slang op de injector zit. Haal die o ring er nog niet vanaf laat ze hem maar testen met de oude ring gemonteerd. Die ring zal wel op voorraad zijn bij de dealer maar waarschijnlijk heeft degene die de injectors test ze ook op voorraad liggen en voor een lagere prijs. Als de dealer de onderste ring had dat is de dikkere rubber ring die eronder ligt dan had ik die ook vernieuwd maar helaas . Maar bij mij zit er nu de oude weer in en geen probleem. Bij meer vragen laat maar horen.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”