toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door strik »

Forumlid Thooms heeft me aan het denken gezet over een nieuwe injectorenset. Super-enthousiast als hij was in zijn eerste reactie werd hij behoorlijk afgebrand. Het kan niet de oplossing zijn voor KFR, is het niet goed, is het wel goed, gaat je benzineverbruik erop vooruit of zijn het fabels… Het ging maar door. Uiteindelijk heeft Ronald K het ook in zijn motor nieuwe injectoren gebouwd en ook hij was positief over het rijgedrag van zijn motor. Bij navraag via een PBtje bleken beide het echt wel de moeite waard te vinden.

Ik geloof dat er heel wat is verbeterd sinds 1997, het bouwjaar van mijn motor. En wanneer ik het sproeigedrag van de oude en de nieuwe injectoren met elkaar vergelijk zie dat er een groot verschil bestaat. Aangezien een goede verbranding pas goed tot stand komt met de juiste verhouding lucht, brandstof en ontsteking, geloofde ik zeker wel in de nieuwe injectoren die meer vernevelen i.p.v. inspuiten. Daarnaast zijn de nieuwe injectoren zo geselecteerd dat ze nagenoeg hetzelfde spuitgedrag hebben. Beide cilinders krijgen evenveel brandstof aangeboden.

Even als achtergrond: Ik rijd al zo’n 80k met deze motor en weet precies hoe een goed afgestelde motor voelt voordat er weer standaard commentaar komt. (dat bereik je ook met goed afstellen blablabla)
Inmiddels heb ik de injectoren er zo’n drie weken inzitten en heb ik er alweer zo’n 1800 km mee gereden.

Wat me opvalt:
- hij loopt heeeel fraai stationair. Zowel warm als koud. Bijna geen enkel onregelmatige slagen meer.
- de trekkracht onderin is beduidend meer geworden (de straatstenen blijven overigens nog wel liggen….)
- trillen in het stuur is heeeel veel minder geworden
- de motor loopt heel soepel en zacht aan het gas. Geen abrupt aan en uitgevoel (de soms nukkige dame in nu gewillige dame)
- positief verbruik (ik rij veel dagen met exact dezelfde afstand nl. 225 km. Wanneer ik dan tank waren er vroeger 3 a 4 blokjes op de meter over. Nu zijn dat er 4 a 5) Van 1 op 16/17 naar 1 op 17/18.
- doordat er meer trekkracht onderin zit hoef ik bij druk verkeer niet iedere keer maar terug te schakelen tussen de 100 en 120. Dit rijdt rustiger en waarschijnlijk ook zuiniger.

Is het de investering waard? (200 euro)
Zelf vind ik het rijgedrag er erg op vooruitgegaan. Alleen het feit dat je minder trilling hebt in het stuur vind ik erg prettig.
Daarnaast rijd ik veel fileverkeer en dan is een soepele gashandeling wel erg prettig. De motor loopt echt veel gelijkmatiger. Een rotonde in zijn 1 of 2 maakt niet meer uit want hij pakt soepel op of laat rustig los. (Ik tank 1 op de 4 keer op V-power en dan loopt ie nog veel mooier.)
Daarnaast rijd je iets zuiniger, wat bij mij best gaat tellen omdat ik erg veel km rij (23-25k). Als de motor zo blijft lopen als die nu loopt heb ik het aankoopbedrag in 1 a 2 jaar terugverdiend.

Is dit beter dan je injectoren laten reinigen?
Geen idee want dat heb ik niet gedaan en kan daar dus niet over oordelen. Dat doe ik dan ook niet.
Waar ik wel heilig in geloof is dat er een groot verschil zit in het spuitpatroon van de oude en het vernevelpatroon van de nieuwe. Dat merk je beslist in het rijgedrag. Is mijn ervaring _004
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door Ronald K »

Mooi dat ook jij tevreden bent met de investering van ongeveer € 200,00.
Ik heb er ook nog geen dag spijt van en zou het iedereen met een R1100RT aanraden.
Mogelijk is ook het ultrasoon reinigen afdoende al denk ik dat het oude systeem nooit zo kan vernevelen als het nieuwe systeem.
Thooms, nogmaals bedankt voor de tip en Ton1959 ook bedankt voor jouw inbreng met betrekking tot het ultrasoon reinigen.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

strik schreef:Forumlid Thooms heeft me aan het denken gezet over een nieuwe injectorenset. Super-enthousiast als hij was in zijn eerste reactie werd hij behoorlijk afgebrand. Het kan niet de oplossing zijn voor KFR, is het niet goed, is het wel goed, gaat je benzineverbruik erop vooruit of zijn het fabels… Het ging maar door. Uiteindelijk heeft Ronald K het ook in zijn motor nieuwe injectoren gebouwd en ook hij was positief over het rijgedrag van zijn motor. Bij navraag via een PBtje bleken beide het echt wel de moeite waard te vinden.
Volgens mij werd hij in zijn eerste reactie niet behoorlijk afgebrand. Bij de latere reacties was ik het met een aantal dingen niet eens maar zeker in het begin had ik nog veel belangstelling.
De oplossing voor KFR was er al dus daar had je in ieder geval geen nieuwe injectors voor nodig. Op de link naar het forum waarop deze injectoren besproken stonden waren ook een aantal negatieve reacties van mensen die ze wel gekocht hadden. Volgens mij gaf Ronald ook aan dat ze bij hem niet het gewenste effect hadden met betrekking tot het benzineverbruik. Dus ook het vervangen van de injectors geeft bij iedereen andere resutaten.
Als ik me goed herinner waren de vervangingsinjector voor mijn motor ook gewoon met de een gats verstuiving. Ik heb dan gewoon op hun site gekeken wat ze aanbevelen voor de R1100R.
Ik vind het ook jammer dat deze vervangingsinjectors een stuk langer zijn dan de originele. Bij de R1100R zitten er afdekkapjes over die dan hoogstwaarschijnlijk niet meer passen. Maar mooi dat het voor de R1100RT toch een stuk verbetering geeft _004 .
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door Baird »

strik schreef:Forumlid Thooms heeft me aan het denken gezet over een nieuwe injectorenset................................
knip knip
Prima _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Waar zijn die nieuwe injectoren gekocht geworden? Ik ga ervan uit dat de niet bij de BMW dealer vandaan komen?
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
strik
Berichten: 238
Lid geworden op: 23 sep 2012, 19:31
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zwolle
Contacteer:

Re: toch gedaan....nieuwe injectoren.....

Ongelezen bericht door strik »

Deze kan je bestellen bij www.tills.de
Omdat beelden meer zeggen dan 1000 woorden. https://www.3xfilm.nl/motorcrossfilm-laten-maken
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”