1e keer synchoniseren

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Omdat de topics gesloten zijn;

Ik ga een welbekende "synchronisator "maken, oftewel de slang van 5mm diameter, 6 meter lang, op een plank enz.

Kan ik daar de 85w/140 V bak olie in doen, die is lekker rood en dik zodat het niet zo omhoog schiet, of ik lees ook wel gekleurde lampenolie, iemand ervaring met (één van) beide ?

Wat ik hier al gelezen heb;

Daarna sluit ik hem eens aan op de gashuizen en dan kijken of het nodig is.
(p.s. de kleppen zijn gesteld)
Als er verschil te zien is dan moet ik wat doen;
- de gaskabel aan het handvat iets speling geven.
- zorgen dat de beweegbare schijf waar de binnendraad van de gaskabel op loopt netjes op zijn rustpunt ligt en dat de buitenkabel iets speling heeft in de busjes zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.
- Maar ik lees ook dat ik niet aan de twee borgmoeren achter het huis mag komen. Zijn dat die twee waar de buitenkabel op zit ?
Of; welke zijn dat waar je niet aan moet komen ?

Dan de messing schroeven geheel indraaien (ik zal voor de zekerheid de slagen tellen en opschrijven voor het geval de operatie mislukt)
En dan de messing schroef van de kant die te hoog staat losdraaien totdat het peil gelijk is.


heb ik het goed ?
"Rubber onder"
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Georgio »

Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Na deze afschrikwekkende :mrgreen: link te hebben gelezen heb ik al gauw besloten om dit niet zelf te doen. Ik zet het samen met rvs remleidingen, nog ff op mijn verlanglijstje. Wat ik wel heb gezien is dat mijn messing schroeven zo vast als een huis zitten.

Worden die dingen geborgd ?
En... hoe krijg je die los ? (Ik zou denken verwarmen maar die zitten wel erg dicht bij benzine....)
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 28 jun 2017, 21:18knip knip

Wat ik wel heb gezien is dat mijn messing schroeven zo vast als een huis zitten.

Worden die dingen geborgd ?
En... hoe krijg je die los ? (Ik zou denken verwarmen maar die zitten wel erg dicht bij benzine....)
Dat heet vastgerot. Spuit er wat kruipolie op, wacht een tijdje en neem dan een grote platte schroevendraaier en probeer dan te draaien. Om de messing-bypass-schroef zit een o-ring dus heet stoken heeft een risico. Met bovenstaande methode is het mij gelukt bij een forumlid alsnog de schroeven los te krijgen.

Het is tevens een indicatie dat er lang niet aan geschroefd is dus zal het binnenin aardig vervuild zijn wat een goede afstelling kan verhinderen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Ok, niet verwarmen. Ik ga het morgen eens proberen. Beter nu met geduld dan ooit eens bij de dealer. Hopelijk breken ze niet. Dat messing kan ook nog niks hebben. Sodeju wat zitten die vast.... Big RT Smile .

Als ze breken kan ik die dan uit boren of lopen die taps toe .
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

:evil:
Alletwee de kanten zijn de by pass schroeven niet los te krijgen. Het messing kan niet veel hebben en is einde oefening.
gasklep.jpg
Ik wil proberen om er een gaatje in te boren, beetje draad te tappen, messing zeskant boutje erin, solderen en proberen los te krijgen. Maar ik wil natuurlijk niet in mijn gasbuis boren.......
De vraag; heeft iemand een (verwijzing naar) een foto of een tekening van hoe die schroef eruit ziet zodat ik niet in mijn gasbuis zit te frunniken ?

Andere vraag; de linkerkant heb ik er nog niet afgehaald omdat daar de potentiometer zit. Hoe pak ik dat aan om die te verwijderen en weer correct terug te zetten ? (Die twee inbus is het probleem niet :lol: , maar op de oude stand terugzetten wel.)
Alvast bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Laat die potmeter lekker zitten, hele gasklephuis eraf nadat de stekker van de potmeter er af is.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Maar dan kom ik niet bij de messing schroef. Wel als hij heel en gangbaar is, maar niet om hem te bewerken om hem eruit te krijgen.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Is een rechte schroef met fijne draad. Je schroevendraaier was niet groot genoeg of al versleten of je hebt te weinig druk er op gehad, jammer.

Maar je kunt nog gewoon rijden toch?

Neem eens contact op met Oscar Motorservice, die reviseert de gasklephuizen, heb ik er zelf ook 2 van.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 29 jun 2017, 13:35 Maar dan kom ik niet bij de messing schroef. Wel als hij heel en gangbaar is, maar niet om hem te bewerken om hem eruit te krijgen.
Zit een stekker aan toch een eindje verder op .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Jawel, maar als ik de messing schroef moet bewerken dan zit de potentiometer een beetje in de weg, of hij smelt...... _001
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Benji »

Copper schreef: 29 jun 2017, 11:52 Andere vraag; de linkerkant heb ik er nog niet afgehaald omdat daar de potentiometer zit. Hoe pak ik dat aan om die te verwijderen en weer correct terug te zetten ? (Die twee inbus is het probleem niet :lol: , maar op de oude stand terugzetten wel.)
Alvast bedankt
Stuur me je email eens, dan stuur ik je wel een bestandje met foto's hoe je dit moet aanpakken.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Baird schreef: 29 jun 2017, 14:49 Is een rechte schroef met fijne draad. Je schroevendraaier was niet groot genoeg of al versleten of je hebt te weinig druk er op gehad, jammer.

Maar je kunt nog gewoon rijden toch?

Neem eens contact op met Oscar Motorservice, die reviseert de gasklephuizen, heb ik er zelf ook 2 van.
Dank je voor de tip. Ja, ik zou kunnen rijden, het was ook de bedoeling om niet zelf te synchroniseren, maar ik wil ook niet ergens aankomen met de vraag om mijn fiets af te stellen met het gegeven dat de schroeven vastzitten.......dus ik wil degene die afstelt daartoe wel de mogelijkheid bieden.... ;)

Mijn schroevendraaier was wel breed genoeg, maar waarschijnlijk niet dik genoeg icm hoe vast ze zaten. De draaiende weerstand (van de schroef) werd groter dan de glijdende weerstand (van de schroevendraaier)....... of zoiets.......Big RT Smile .

Bert, hoe lang is de schroefdraad ongeveer. Oftewel, hoe diep kan ik boren ?
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Er zit ongeveer 10 mm schroefdaad beginnend kort vanaf de buitenkant, totaal is hij ongeveer 25-30 mm lang (alle maten zijn schattingen, heb hem net afgesteld en wil hem er niet weer uitdraaien)

Kijk ook eens via de link en dan item 14:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=13_0840
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Dat is nog aardig diep. Kwestie van recht boren dan maar. Ik heb al nieuwe stelschroeven besteld in de hoop dat het lukt.
Als het lukt laat ik het ff weten. Zo niet, dan ook..... _004
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Benji »

Copper, je hebt mail. Suc6.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Benji »

Indien je Duits beter is als je Engels
http://www.powerboxer.de/gemischaufbere ... einstellen
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Bert, bedankt voor de mateninfo, de linker heb ik los gekregen door er een kleine torch (zo een klein gasbrandertje met de dikte van een pen) ca 15 seconden op de schroef te zetten totdat de rubberblubber van de o-ring er een beetje tussenuit kwam. Toen bleek deze redelijk te draaien en zo verder eruit kunnen draaien. De rechter wilde ook zo niet los en heb ik ingeboord, messing boutje erin gesoldeerd en toen met de zeskant op het boutje losgedraaid. Gelukkig ging het aan de potentiometerkant iets makkelijker.
Helaas was ik zo slim _001 geweest om de boutjes hiervan al los te draaien met de bedoeling om hem eraf te trekken omdat ik bang was dat hij anders te warm zou worden. Dat lossen is achteraf niet nodig gebleken. Ik had wel de stand al goed gemerkt en heb hem zo terug gezet, maar ik zal hem wel nog bij de prof laten afstellen. Net zoals het synchroniseren. De schroeven zijn in ieder geval nieuw en gangbaar.

Benji, bedankt voor het bestand, mijn Duits is nog erger dan mijn Engels, en mijn hersenen nog erger dan mijn Duits Big RT Smile. Dat is helaas geen klusje voor mij zie ik. Teveel metertjes, teveel draadjes......helaas. Dat laat ik aan de vakman over.


Bedankt voor het meedenken, ze draaien er weer soepel in. _004
"Rubber onder"
Copper
Berichten: 113
Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
Type: R1150RT
Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eijsden

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Copper »

Mijn 1150 is gesynchroniseerd (laten doen) en nu wil ik de by pass schroeven "borgen" want die draaien nu wel heel erg soepel......
Maar kun je daar gewoon tape overheen plakken ? Of moeten die aan de gleufzijde nog lucht krijgen.
Ik heb ze voor nu maar even voor de zekerheid geborgd zonder ze te bedekken...........
Volgende keer gewoon afplakken ?
bypass.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Rubber onder"
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: 1e keer synchoniseren

Ongelezen bericht door Baird »

Copper schreef: 16 aug 2017, 12:23 Mijn 1150 is gesynchroniseerd (laten doen) en nu wil ik de by pass schroeven "borgen" want die draaien nu wel heel erg soepel......
Maar kun je daar gewoon tape overheen plakken ? Of moeten die aan de gleufzijde nog lucht krijgen.
Ik heb ze voor nu maar even voor de zekerheid geborgd zonder ze te bedekken...........
Volgende keer gewoon afplakken ?
bypass.jpg
By-pass schroeven niet borgen, worden in de juiste stand gehouden door de o-ring.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”