Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door WernerB »

In mijn laatste bericht meldde ik terloops dat mijn 1200 na het resetten van de computer slechter liep. Diverse forumleden hebben dergelijke ervaringen ook gemeld. Ik blijf het uitermate vreemd vinden dat een wonderschoon lopend blok, na een grote beurt en resetten van de computer een stuk minder draait.
Kan iemand mij in "jip en Janneke-taal uitleggen hoe dit kan? En of ik de "fouten" van voor het resetten kan terughalen, want toen liep het als de welbekende naaimachine.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik zou daar eigenlijk een vraag aan toe willen voegen. Bestaat bij de morderne BMW motorfietsen de mogelijkheid tot OBD tuning cq re-mappen. want als je door resetten van het management de motor slechter kunt laten lopen, zou je door herprogrammeren de boel ook beter moeten kunnen laten draaien, toch? Of is dat te simpel gesteld?Met 4-wieligen zeer goede ervaringen mee (zuiniger en meer vermogen en betere Lauf-Kultur...) . Maar hier hoor ik er eigenlijk nooit iets over.
[groet]
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door WernerB »

Bert, je zit met je idee helemaal met mij op 1 lijn! Maar....re-mappen kost volgens mij een aardige duit...
Voorts: is resetten hetzelfde als terugzetten naar fabrieksafstellingen? Als dat namelijk zo is, zou een blok prima moeten lopen! Of maak ik een denkfout?

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Belangrijk is eerst vast te stellen wat met "resetten" bedoelt wordt, aangezien dat "resetten" niet "zomaar" kan of gaat op de R1200.
Voorst ligt het eraan wie dat "resetten" gedaan heeft, een BMW dealeRT of een niet-BMW dealeRT.
Aangezien een BMW dealeRT ook nieuwe software cq. update(s) geladen kan hebben en je dat niet altijd mededeelt.

Normaal gesproken kan je dus geen "reset" doen van de R1200.
Wel kan je gekalibreerde cq geleerde waardes eventueel wissen (en dat ook alleen voor specifieke modules én alleen per module, dus *niet* alles in 1 keer) en opnieuw laten inleren. (wat men ook wel "adaptation" noemt)
De motor zal dan tijdens bedrijfsuren zelf bepaalde waardes letterlijk opnieuw gaan aanleren.
Zoals de overbekende TPS (gasklep-standen), versnellingsindicator, ESA, stationair-draaien, lambda-sensoren, injectoren, gasklephuis e.d.

Dergelijke procedure dient doorlopen te worden om de bestaande adaptieve waardes te wissen en opnieuw aan te leren om te compenseren voor toleranties van de onderdelen. Bijvoorbeeld omdat 1 van de voorgenoemde onderdelen vervangen of los geweest is.

Zo dient de TPS (gashandel-stand) opnieuw ingeleerd te worden als de accu los geweest is.
Dat was al zo bij de 1100 en 1150's en krek hetzelfde bij de 1200's.

Kortom, het wissen van eventuele foutmeldingen zou in mijn optiek en ervaring geen verdere gevolgen moeten hebben dat daardoor de motor slechter gaat lopen.
Normaal gesproken.
Tenzij er reeds iets fundamenteel mis was en de motor al in noodloop liep, maar volgens mij krijg je dan standaard altijd de bekende rode uitroepteken in je dashboard.

Zou je naar "fabrieksinstellingen" gaan terugzetten (lees: die eerder genoemde adaptation) is er een procedure voor die je dient te doorlopen voordat je de motor aan de klant terug geeft.
Ik heb zelf die procedure via de GS-911 bij een niet nader te noemen forum-lid doorlopen, en je wordt (in mijn geval dus door de GS-911 software) stap-voor-stap begeleid.

Nu refereer ik natuurlijk naar een niet-BMW dealeRT situatie.
Het diagnose-apparaat van BMW kan heel veel meer (zoals het laden van nieuwe software in de verschillende modules e.d.) dus ik kan weinig tot niets zeggen als er een BMW-dealeRT aan de slag geweest is.

Het beste kan je in een dergelijke situatie contact opnemen met degene die dat laatst aan je motor gedaan heeft en er melding van maken.
Wellicht is er nochtans echt iets mis met de motor en zal deze opnieuw uitgelezen moeten worden.
Of eventueel die "adaptation" opnieuw geïnitieerd moeten worden.

Ik zal niet zo ver gaan om de gedachte te uiten dat wellicht de afstelling toch nog niet optimaal of volledig goed gegaan is, dat is niet pas om vanuit een stoel achter de kompjoeter te beoordelen.
Misschien is het raadzaam om een afspraak met Kenny te maken en hem het onderhoud & afstellingen eens met zijn expertise de revue te laten passeren. Wie weet wat er dan aan het licht komt.
Ik opper maar een suggestie, at random.

Wat betreft "OBD", ja, een BMW dealeRT kan de boel herprogrammeren, opnieuw inladen, aanpassen, wissen etc.
Maar dat is een hele klus en naar verluid niet zonder risico, de procedure is vrij omslachtig en het updates cq. opnieuw laden kan fout gaan, wat weer een lastige klus wordt om te herstellen.
Een BMW dealeRT staat niet altijd te springen om dat te doen.
Don't fix a working system.

Kortom, "terug zetten naar fabrieksinstellingen" is een nogal ruim begrip, je kunt (via CAN-bus & de juiste software en hardware) specifieke delen resetten zodat ze opnieuw aangeleerd *moeten* worden.
En de BMW dealeRT kan de software (het operating systeem) van de R1200 updaten, zelfs ook de diverse sub-onderdelen.
Zoals de zetelverwarming, een deel is hardware en het andere deel is software.
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door Mello »

dutchmidiman schreef:Zoals de zetelverwarming, een deel is hardware en het andere deel is software.
Ik ben dan benieuwd hoe mijn -1200- bij de dealeRT vandaan komt als ik dit zo lees. Zie ook het draadje over aansluiten zadelverwarming.
En of het uberhaupt mogelijk is _001 . Maar ik heb nog niks van ze gehoord dat het niet kan.

Laten we er maar van uit gaan dat het goed komt :roll:

[groet] Mello
Inspector Gadget

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De beste uitleg die ik in Jip-en-Janneke taal kan geven is dat zadelverwarming een deel licentie is (zeg maar de relevante software via het internet downloaden vanuit de fabriek direct in jou motor en het inschakelen van de functie daar van) plus natuurlijk de computer laten weten dat die optie beschikbaar is, de relevante elektronische "zekeringen" (CAN-bus) programmeren (waardes e.d.) plus natuurlijk de juiste kabels naar de juiste stekkers. Want de bedrading ligt er al.

Naast zadelverwarming is ASC, diefstalalarmsysteem en volgens mij ook de BC (boardcomputer) optie achteraf te bestellen en in te schakelen.
Wellicht is achteraf ESA en draadloze bandendruk ook nog te monteren maar dat weet ik niet zeker.

Zadelverwarming, handvat-verwarming, ASC, extra 12-volt aansluiting en diefstalalarmsysteem zijn zeker weten achteraf te monteren.
(Wat je bij ASC ook gemakkelijk kan herkennen, dan zit deze knop apart gemonteerd op de linker handvat in plaats van deel uit te maken van de "standaard" schakelcluster)

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat een BMW dealeRT de "adaptions" opnieuw laat uitvoeren als 1 van de eerder genoemde zaken los (motor, lambda's, injectoren, etc), vervangen of gerepareerd geweest is.
Zoals BMW Motorrad het ook in de prijslijst aangeeft als "Vrijschakeling bij voorkeur door de BMW Motorrad dealer"


Een BMW dealeRT zal normaal gesproken niet zo maar nieuwe software in (bijvoorbeeld) de ZFE gaan laden, omdat dat ook maar een beperkt aantal keren kan, naar verluid. En omdat het risico's met zich mee brengt dat de software niet helemaal goed geladen wordt, en dan schijnt een omslachtig karwei te zijn om dat tijdig weer op te lossen.
Aangezien alle (!) software bij BMW direct vanuit de fabriek via (beveiligde) internet-verbinding moet komen en niet via, bijvoorbeeld een USB memory stick of CD-ROM, of zo.

Alleen als er een gekend probleem is of een bepaalde oplossing voor een specifieke situatie, zal eventueel de software geüpdate worden, anders blijft de BMW dealeRT er ver vandaan.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Resetten computer 1200rt en de gevolgen

Ongelezen bericht door WernerB »

DMM, dank wederom voor je meer dan boven-modale uitleg! Zelfs je jip-en Janneke verhaal moest ik 2x doorlezen. Ik begrijp dat het complex is.
Zodra ik weer een keer bij Kenny ben zal ik e.e.a. met hem bespreken.

Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”