Synchroniseren met slang of vacuummeters

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Synchroniseren met slang of vacuummeters

Ongelezen bericht door minko »

Goedenavond,
Ik heb de afgelopen dagen mijn motor een grote beurt gegeven.
Oa kleppen gesteld.
Nu synchroniseren.
Veel op het forum gelezen en begonnen met de slangversie.
Slang van 5 mtr gekocht van 6 mm uitwendig en in een U op een bord gespijkerd.
Benzine erin gegoten,
Aan de carburateurs gehangen, gestart ennnnnnnnn
alle benzine werd in de kleppen gezogen.

Weer verder gezocht op internet.
Om dit te voorkomen moet de slang geknepen worden stond er,
Dus in de slang een vernauwing gemaakt met festo slang van 4 mm uitwendig.
Gelijke lengte van de 4 mm slang om nauwkeurig te blijven ennnnnnnn.
Nog werdt de benzine naar binnen gezogen.
Toen ben ik hier maar mee gestopt

Toen 2 festo vacuum meters tot -1.0 bar aangesloten. met slangen op de kleppen,
Ieder slang een eigen meter
Dit werkt wel maar................
de meters vibreren bij lage toeren.
Bij 3000 rpm staan de meters een stuk rustiger rond de -0.4 bar maar zo kan ik ook niets afstellen.

Wie kan me aangeven wat ik verkeerd doe.
Moet er speciaal 2 takt olie in de slang ( deze is minder viskeus )
foto's zal ik morgen uploaden maar het zijn de bekende foto's

Ik ga donderdag voor 4 dagen naar Duitsland en wil ze graag afgesteld hebben.

Wie heeft raad.

Gr MInko
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn slang was wat langer en ik gebruikte ATF en dat is eigenlijk dezelfde dikte ongeveer als een voorvorkolie. Stationair is hij bij mij op de vacuummeters ook iets onrustiger maar bij mij zit er ook een vernauwing in de slang dus misschien toch weer iets gunstiger. De Carbtune werkt bij mij zeer goed. Ik zou eens kijken wat de motor doet rond de 2500 rpm. Dan moeten ook de vacuummeters toch wel goed bruikbaar zijn.
Gebruikersavatar
minko
Berichten: 158
Lid geworden op: 26 aug 2013, 16:35
Type: R1150RT
Bijz: 2002 zilver, kofferset, Nedplex 50 cm tomtom 710
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roosendaal
Locatie: roosendaal

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door minko »

Bedankt voor je reactie,
Inmiddels zijn de kleppen gesynchroniseerd.
Door een motorzaak hier in Roosendaal.
De motor was al helemaal "Kaal ".
Het was binnen 5 minuten geregeld.
Kostenloos. ( ik had wel al alle onderdelen voor de grote beurt gehaald )

Geweldige service.
Nu lekker naar duitsland met een motor die super loopt

Gr MInko
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Bert M »

cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Bert M schreef:
cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Bert M »

cdraaisma schreef:
Bert M schreef:
cdraaisma schreef:Goedenavond.
Nog maar een keer er gaat niets boven een kwikkolom dat blijft mooi rustig staan,ik heb er ook nog vernauwingen in gemaakt van 2mm maar hoeft eigenlijk niet.
Gr-Kees.
Mag je tegenwoordig nog met kwik werken? Is qua gezondheid en milieu niet echt een geweldig goedje...
Kwik zit netjes in de kolom met dopjes afgesloten.
Gr-Kees.
OK, ik denk dat ik er even een heel verkeerd plaatje bij op mijn netvlies had... _004
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De carbtune is voor mij goed genoeg. Ik heb in ieder geval een motor zonder KFR en een gunstig brandstofverbruik en daar gaat het mij mij om. Moet daarna alleen even naar het APK station om even het Co te controleren.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door japachap »

Ik gebruiked gewoon cardaan olie 80W. Geen knijp in het slang nodig omdat de dikker olie heeft zelf wat demping. Het 'bibberd' zo'n halve cm in de buis bij lage toren (1000tpm) maar boven dit de vacuum pulses van de throttles zijn zo dichtbij elkaar dat de trilling niet meer te merken is.
Ik vind de slang nauwkeuriger omdat het geeft alleen de verschil tussen de twee cilinders- en dat is alles de telt! Zelfs een zeer kleine verschil in vacuum tussen de twee cilinders wordt over tijd merkbaar .

Tip- sluit beide kanten van de slang eerste aan en daarna set de motor aan!

Mijn balancer-
Afbeelding

_004
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik gebruikte eerst ook de zelf gemaakte al was mijn slang snel weg toen hij één keer de uitlaatbocht raakte. Maar het werkt best goed.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Misschien overbodig maar heb je deze link op het forum gezien hier worden de mogelijkheden goed uitgelegd: viewtopic.php?f=35&t=5871&hilit=synchroniseren
Tip bij het gebruik van de slangkolom: benzine is te dun ........ vandaar dat het zo snel wordt opgezogen als de cilinders nogal "scheef" staan. Neem bijv. rijwielolie of twee-takt olie. 5 meter slang is erg kort. Ik heb kolommen van een meter hoog op een plank aan de muur gemaakt. De slang is totaal 10 meter, dan heb je wat extra ruimte rond je motor. Te dikke olie is lastig vullen.
Het resultaat met slang is net zo goed als met meters, omdat het op onderdruk werkt (verschil tussen links en rechts).

Suc6 en veel sleutelplezier
groetjes
Joop
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedeavond.
Foto van mijn kwikkolom,in verhoudig met het beetje kwik wat er in zit is de kolom wel lang.
Gr-Kees.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kees BMW
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door japachap »

@ Kees-
Mooie ding de kwikkolom, maar met twee bekerkingen- de kwik is erg zwaar,dus kleine verschillen in drukte zijn moeilijker te lezen... en, ja, kwik is zeer slechte voor de gezondheid...
... mar om absolute druk te meten is hij erg goede- weer vanwege de densiteit van de kwik.

Netjes werkplek trouwens- ben beetje jaloers... meot weer aan de slag in mijn mancave/mangrot!
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren met slan of vacuum meters

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Er zijn meerdere BMW werkplaatsen die met een kwikkolom werken(geen dealers)het kwik wat ik teveel had een aantal jaren terug,heb ik aan één van hen vekocht.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Kan me voorstellen dat als je garage/werkplaats ook toegankelijk is voor (kleine) kinderen je liever geen kwikkolom wilt hebben. Een ongelukje kan snel gebeuren ....
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.

[groet]
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: Synchroniseren met slang of vacuummeters

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Beemer-Tycoons schreef:Als je een goede set vacuüm meters hebt gekocht kan je deze op elke meter door middel van een stel schroefje een beetje afknijpen en zodoende zorgen dat de meter naalden niet meer staan te vibreren en rustig de vacuüm waarde aangeven.

[groet]
Ik had een set Böhm vacuum meters niet de goed koopsten deze verkocht een toch voor een kwikkolom gekozen,vond ik nauwkeuriger.
Gr-Kees.
Kees BMW
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”