Toerental / Verbruik

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
ThePianist

Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door ThePianist »

Daar ik geen technische achtergrond heb schakel ik langs deze weg jullie kennis in.
Vraag : rond welk toerental is de RT 1200 het zuinigste?

Er wordt alleen gesproken over het verbruik bij 90 km/u en 120 km/u
Is het hoe minder toeren hoe minder verbruik? Dus 120 rijden in 5de versnelling verbruikt meer dan in 6de?
Zoja waar ligt dan de ondergrens? Ik kan me voorstellen dat bv bij 1000 toeren je motor zoveel moeite moet doen dat hij juist terug meer verbruikt. Of ben ik volledig fout?

Alvast bedankt voor hulp en uitleg
Inspector Gadget

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet de exacte getallen omdat ik zelden op mijn toerenteller kijk, ik luister en voel de motor.
Als ik het een keer goed gezien heb, is het zo'n 3000 ~ 4000 toeren dat ik de motor lekker vindt lopen en het geluid mij vertrouwd & goed in de oren klinkt.

Je moet oppassen, zo heb ik het althans begrepen, dat je niet met een te laag toerental (1000 tpm of zo) gaat rijden, dat zou slecht zijn voor de aandrijflijn.
Ikzelf meen dat het tot 1500 tpm wel zo'n beetje de ondergrens is, je voelt dat de motor dat minder prettig vindt.
Het trekkend vermogen is dat minder en "schokkerig" (kan het niet beter omschrijven)

Mijn verbruik ligt zo rond de 1:20.

Het "nieuwe rijden" geeft aan dat je spoedig(er) in hoge(re) versnellingen moet rijden.
Dus een 120 km/uur in de 6e versnelling zou volgens die theorie inderdaad meest efficiënt zijn.

Vergeet niet dat de 1200RT een enorme brandstofslurper aan de voorkant heeft, zijnde het grote windscherm. ;)

Maar misschien het ik het helemaal mis en doe ik het helemaal verkeerd. _001

FF afwachten dat de andere meningen en ideeën zijn. _004
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Ook ik weet niet de exacte cijfers, wel dat bij max 90 km/uur en vijfde versnelling omdat het blok dan mooi rond loopt, het verbruik rond de 1: 23 ligt.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door blackers »

Een te laag toerental is niet goed. Zelfs zo dat bij gebruik van handvatverwarming en zadelverwarming gesproken wordt over ontlading van de accu. Bovendien - en dat is hier al eerder vermeld - 'voel' je als de motor gaat 'bokken' dat dat niet goed kan zijn voor blok en aandrijving.

Alleen tijdens de inrijperiode keek ik met enige regelmaat op de toerenteller (niet boven de 4000 toeren en afwisselend rijden). Het verbruik is voor mij secundair. Veel meer laat ik mij leiden door bijvoorbeeld het verkeersbeeld. Als het druk is en 'onrustig' op de weg, dan prefereer ik een hoger toerental om direct te kunnen beschikken over voldoende vermogen. We herkennen denk allemaal wel de situatie dat je met de motor snel een bepaalde situatie kunt verlaten door iets meer gas te geven.....heerlijk vind ik dat. Staat tegenover dat ik niet persé als eerste weg hoeft te zijn bij een stoplicht (we hebben allemaal gelijk 'oud en nieuw'). En natuurlijk op de snelweg lekker snel opschakelen naar de 6e en rustig tokkelen naar de bestemming. Dus daar waar het kan rustig aan met een niet te laag toerental, daar waar het moet met een iets hoger toerental.

Het verbruik van mijn 1200Rt varieërt de afgelopen 4 jaar tussen de 5.2 en 5.4 liter per 100km. En dat was met mijn vorige 1150RT ook zo iets. Kortom, dit verbruik 'past' bij mij (postuur, rijstijl, bandenspanning etc.).

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door bmwalter »

Bij hoog opgevoerde motoren (zoals die van ons) zijn de regels van het nieuwe rijden volgens mij niet van toepassing. Mijn manier: zo min mogelijk remmen (toch een beetje het nieuwe rijden) en lange stukken in de 6e versnelling, 3100 tot 3300 toeren, cruise control aan. Als er wat harder gewerkt moet worden (berg op, wisselende snelheden, harde tegenwind) terug naar 5. Bij lange ritten op buitenwegen wordt ie dan heel zuinig en schiet je toch lekker op. Van 1:23 kijk ik niet meer op (Van 1:18 ook niet als er veel snelweg in de route zit)
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik probeer maar soms om het laagste verbruik te halen. Met mijn motor is dat ongeveer 1 op 20.4. Maar normaal rijd ik dezelfde snelheid ongeveer als het overige verkeer alleen probeer ik te voorkomen dat ik vaak moet remmen of vaak gas bij geven. Dus afstand houden en goed vooruit kijken. Het heeft geen zin om gas te geven als je weet dat je het verkeerslicht toch niet gaat halen. Laag rijden in toeren is niet slecht maar te laag wel. En zeker als dan telkens het gas er ook nog eens flink opgezet word als men dan weer even iemand wil inhalen. En hoe meer verbruikers hoe hoger het benzineverbruik. Ook rijd ik niet met zijkoffers als ik ze niet nodig heb. Het scherm kan een hoger verbruik geven maar de berijder van de motor is natuurlijk ook een flinke windvanger.
En een goed afgestelde motor en correcte bandenspanning heeft ook een zeer gunstig effect op het brandstofverbruik.
ThePianist

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door ThePianist »

Het is niet zo dat het verbruik zo belangrijk is maar ik ben gewoon nieuwsgierig en daar ik niets ken van koppel en vermogen en dergelijke zaken leek het fijn even wat inzicht te krijgen.

Ik rij continu met zijkoffers (woon-werk) daar ik laptop en andere dingen moet meenemen ook vind ik de motor zonder ook niet mooi. De topkoffer doe ik er dikwijls wel af met het gedacht dat deze wel wat extra wind zal pakken. Maar ook vooral dat de motor stabieler langs vrachtwagens bolt dan met.

Ik had de indruk dat ik +- 5,5 liter verbruik op de autostrade ( 70% van de woon-werkafstand) en dat leek me veel daar ik mooi 115-120 met cruisecontrole rijd in 6de versnelling. Op de binnenbanen heb ik indruk rond de 4,5 te zitten met een snelheid 70-90 in 5de ( soms 6) en dit zonder cruisecontrole en licht afwisselende snelheid.

Wat ik als leek vreemd vind is dat de motor tov de auto toch nog veel verbruikt op de autostrade daar hij toch een stuk lichter is en een veel hogere topsnelheid kan halen (motor zal zeker niet moeten overwerken op 120 km/uur) waar op kleinere wegen hij wel zuiniger wordt tov (mijn) auto. Al moet ik toegeven dat ik nu sneller een trage auto rustig kan inhalen tov meteen auto achter een trage te blijven hangen wat het verbruik zeker ten goede komt ( niet te spreken over de glimlach op de lippen tijdens en vooral na het inhalen)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou dus niet zo laag in toeren gaan rijden om het verbruik omlaag te krijgen. Maar ik vind jou verbruik behoorlijk goed . Maar als je een BMW G650GS rijd dan kan je met een liter vaak nog 10 km verder komen soms nog wel meer. Auto's zijn inderdaad als je kijkt naar het hoge gewicht behoorlijk zuinig. Motoren zouden ook gemakkelijk een stuk zuiniger kunnen als je er maar een hoop rommel vanaf haalt.
ThePianist

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door ThePianist »

Ton1959 schreef:Ik zou dus niet zo laag in toeren gaan rijden om het verbruik omlaag te krijgen. Maar ik vind jou verbruik behoorlijk goed . Maar als je een BMW G650GS rijd dan kan je met een liter vaak nog 10 km verder komen soms nog wel meer. Auto's zijn inderdaad als je kijkt naar het hoge gewicht behoorlijk zuinig. Motoren zouden ook gemakkelijk een stuk zuiniger kunnen als je er maar een hoop rommel vanaf haalt.

Ik klaag niet hoor van m'n verbruik.
Ik merkte dat ik in de inrijperiode (1ste 1000 km) rond de 6,5 liter zat.
Tussen de 1000 en 2000 eerder rond 5,5
En nu blijkbaar nog lager
Was ook benieuwd hoeveel het bleef zakken :-)
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Zie koppelkromme, als aanvulling op zuinig rijden. Als je toch 'vlot wilt doorrijden' kun je toch redelijk zuinig blijven rijden door onder in de koppelkromme te blijven rijden en geleidelijk gas te geven en uit te laten vieren. Schakelen rond 2500 en 3000 rpm is vrij normaal en moet je 1 op 23 kunnen halen. Te laag in toeren, is slecht voor big-end lagers en overbrenging. Dit zou je gelijk moeten voelen/bemerken. Het is ook geen diesel.... :D
Rijd je tussen de 3500 en 4800 rpm kun echt vlot doorrijden en gaat je verbruik iets omhoog maar niet echt veel, omdat je aan de onderkant van het midden van de koppelkromme blijft. De motor presteert in dit bereik het 'efficiënst', maar is niet het zuinigst. Doortrekken tot 6000 levert maximale trekkracht, maar wordt ie nog dorstiger.

Fyi. Suc6
[groet]
Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ThePianist

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door ThePianist »

JDoubleOP schreef:Zie koppelkromme, als aanvulling op zuinig rijden. Als je toch 'vlot wilt doorrijden' kun je toch redelijk zuinig blijven rijden door onder in de koppelkromme te blijven rijden en geleidelijk gas te geven en uit te laten vieren. Schakelen rond 2500 en 3000 rpm is vrij normaal en moet je 1 op 23 kunnen halen. Te laag in toeren, is slecht voor big-end lagers en overbrenging. Dit zou je gelijk moeten voelen/bemerken. Het is ook geen diesel.... :D
Rijd je tussen de 3500 en 4800 rpm kun echt vlot doorrijden en gaat je verbruik iets omhoog maar niet echt veel, omdat je aan de onderkant van het midden van de koppelkromme blijft. De motor presteert in dit bereik het 'efficiënst', maar is niet het zuinigst. Doortrekken tot 6000 levert maximale trekkracht, maar wordt ie nog dorstiger.

Fyi. Suc6
[groet]
Joop
Heel erg bedankt voor deze uitleg. Was juist wat ik nodig had :-)
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door blackers »

JDoubleOP schreef:Zie koppelkromme, als aanvulling op zuinig rijden. Als je toch 'vlot wilt doorrijden' kun je toch redelijk zuinig blijven rijden door onder in de koppelkromme te blijven rijden en geleidelijk gas te geven en uit te laten vieren. Schakelen rond 2500 en 3000 rpm is vrij normaal en moet je 1 op 23 kunnen halen. Te laag in toeren, is slecht voor big-end lagers en overbrenging. Dit zou je gelijk moeten voelen/bemerken. Het is ook geen diesel.... :D
Rijd je tussen de 3500 en 4800 rpm kun echt vlot doorrijden en gaat je verbruik iets omhoog maar niet echt veel, omdat je aan de onderkant van het midden van de koppelkromme blijft. De motor presteert in dit bereik het 'efficiënst', maar is niet het zuinigst. Doortrekken tot 6000 levert maximale trekkracht, maar wordt ie nog dorstiger.

Fyi. Suc6
[groet]
Joop
Een hele nuttige toevoeging.
[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tussen 3500 en 4800 tpm kan je ook gemakkelijk een hoog benzineverbruik halen. Het gaat niet alleen om het toerental maar zeker zoveel om het accelereren wat je doet. Het zit allemaal in die rechterhand. Hoe constanter je rijd hoe zuiniger. En dan haal ik net onder de 4000tpm een behoorlijk laag verbuik van rond de 1 op 20.
Ik zeg altijd als je je oma achterop de motor zet en ze houd niet vast en je verliest ze niet tijdens het accelereren dan rijd je het zuinigste. Maar het motorijden is dan wel ineens een stuk minder leuk.
J vd B te V

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Mijn vader zei ooit tegen mij (toen ik voor het eerst naar zee ging) dat bij alles wat ik deed, mijn moeder er bij zou moeten kunnen zijn.
:-?:mrgreen:
easy_louis

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door easy_louis »

Uiteraard moet ik ook afrekenen aan de pomp, en dat is bepaald niet gratis _003
Maar de lol die je kan hebben (zonder meteen een wegmisbruiker te worden) aan onze RT's is natuurlijk Big RT Smile
Volgens is mij is de 2e smiley groter als de 1e en naar mijn mening rijden we zo'n fiets juist voor die laatste smiley.
Ik geloof heilig in goed onderhoud -> DUS goede afstelling, en toch haal ik de 1:20 niet echt, dat bij 100 km snelweg enkele reis, ca. 130 km/u.
Sprintjes bij een verkeerslicht doe ik inderdaad niet aan, maar elke keer als ik eerder over de kruising ben als zo'n gepimpt koekblik toch wel :D
Oeps mijn 3e (laatste) smiley....
Bij het invoegen op de snelweg weet ik ook uit ervaring wanneer de begrenzer zijn werk gaat doen, dus ja, dan mag mijn RT wel eens toeren maken.
Wat ik probeer uit te drukken, als je plezier hebt met je RT, is dat iets hogere verbruik voor mij niet echt zo belangrijk.
Klaarblijkelijk rij ik 5% duurder als menig andere RT rijder?
Laten we eerlijk zijn, een RT is in aanschaf niet goedkoop, de verzekering idem, onderhoud kost ook het nodige, dan is het relatieve kleine bedrag voor een iets hoger verbruik m.i. niet echt belangrijk.
Daar wil ik die big smile dus ook echt niet voor inleveren!

Groeten
Easy Louis
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij 130 km zal ik ook zeker de 1 op 20 niet halen maar bij 110km wel.
Tuinbank

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Wat op valt in dit stukje forum is dat blijkbaar de zuinige maar niet gemiddelde RT rijder hier zit! En ergens zitten meteen verbruik van 1:20 tot zelfs 1:23!
Kijken wij in de pol benzineverbruik dan zien wij dat het merendeel van de RT rijders een gemiddeld verbruik heeft van 1:17 tot 1:19. en dat is iets heel anders! Zitten hier dan de extreem zuinige rijders en in de pol de vlotte snelle rijders?
Of proberen wij allemaal ons extreem zuinig voor te doen en ondertussen .......! _001
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Toerental / Verbruik

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik heb geen RT. Maar 1 op 20 is haalbaar maar ik haal het niet bij elke rit. Volgens mijn info hier op het forum zijn de 1200 Rt's zuiniger.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”