Gasklep revisie

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Rockyenco

Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Rockyenco »

Aangezien de meest relevante berichten hierover reeds gesloten zijn, post ik dit nog eens.

Ik ben begonnen met een deftig nazicht, onderhoud en revisie van mijn R1150RT.

Ben dus ook tot de vaststelling gekomen dat er redelijk wat speling zit op de gasklep assen.
Vooral aan de TPS kant, net waar belangrijke info van de TPS naar de CPU gaat, en dus ook verkeerde info.....

Ik heb nu deze revisie kits besteld: http://boxer-upgrades.webs.com/apps/web ... ow/1850626

Hier is de link van zijn tutorial: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=630335

Heeft er iemand hier reeds ervaring mee?
Het vervangen lijkt me (voor mij toch) vrij simpel.
Maar zijn de materialen even goed ?
BMW heeft blijkbaar zelf geen revisie kits hiervoor.

Zo gauw ik de kits heb, zal ik zelf ook status updates geven.
Rockyenco

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Rockyenco »

Vandaag mijn revisie kitje aangekregen:
Afbeelding
Afbeelding

Kon natuurlijk niet wachten om te beginnen.
De oude bussen had ik reeds verwijderd, ik heb daarvoor een draadtap M8 + dikke houtschroef gebruikt, integenstelling wat in de tutorial staat.
De nieuwe bussen erin plaatsen ging vlotter dan eruit...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dan de nieuwe as erin, en de veer + toebehoren terug plaatsen:
Afbeelding
Afbeelding
Verder even een check als alles op zijn plaats zit:
Afbeelding
En dan de ronde schijf terug plaatsen:
Afbeelding
De pulley was oorspronkelijk gepersd op de originele as, maar wordt nu met een schroef + rondel vastgezet:
Afbeelding
En zo zien ze eruit na de revisie:
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog de afstelling van de TPS (ook beschreven in een link van de tutorial) en kunnen we gaan testen.
Dat zal voor een andere keer zijn....

Al bij al valt dit dus prima zelf te doen. Je hebt er geen speciale tools voor nodig.
Ik heb natuurlijk extra tijd genomen om alles eens wat te poetsen, en heb de gasklephuizen eens enkele dagen laten weken in petroleum.
De montage heeft ongeveer een 30 minuten gekost voor beide kanten.
De demontage van de originele bussen was het lastigste, zeker de rechtste.

Zo, ik hoop dat ik hiermee sommige over de streep heb kunnen trekken, en heb kunnen aantonen dat dit zeker niet het moeilijkste werkje is.
De speling is in ieder geval weg, hopelijk gaat de synchronisatie nu een stuk vlotter....


To be continued.....
Laatst gewijzigd door Rockyenco op 14 nov 2013, 07:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Mooi gedetailleerd weergegeven.
Top. _004

Die zal zeker mooier af te stellen zijn nu.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat ziet er uit als een leuk karweitje. Duidelijke foto's.

Ton _004
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Baird »

en nog een Like _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Inderdaad mooie duidelijke uitleg, _004 ik hoop het nog even niet nodig te hebben maar je weet maar nooit.
Hoeveel Km heeft jou Beemer gereden _001 voordat dit noodzakelijk was en hoe ontdekte je dat er te veel speling op de gasklep asjes zat.
-1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Rockyenco

Re: Gasklep revisie

Ongelezen bericht door Rockyenco »

Beemer-Tycoons schreef:Inderdaad mooie duidelijke uitleg, _004 ik hoop het nog even niet nodig te hebben maar je weet maar nooit.
Hoeveel Km heeft jou Beemer gereden _001 voordat dit noodzakelijk was en hoe ontdekte je dat er te veel speling op de gasklep asjes zat.
-1150-
Mijne heeft ondertussen 65000km erop. Ikzelf had hem gekocht met net geen 64000km.
Hij draaide nogal bokkerig, en tijdens het synchroniseren voelde en hoorde ik de gaskleppen tikken.
Heb ze gedemonteerd, en kon dan de as met beide wijsvingertoppen lichtjes heen en weer tikken.
Het ergste was bij mij aan de TPS kant.
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”