Ploffende uitlaat

Verschijnsel bij BMW boxers; onregelmatig lopen bij constant toerental

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Remco63 »

De uitlaat van mijn R1100 RT was lek en heb ik vervangen voor een ( tweedehands) BMW uitlaat. Zelfde type en zelfde uitvoering als dat er onder mijn RT zat. Tijdens het rijden merkte ik dat mijn nieuwe uitlaat bij het terugschakelen en dichtdraaien van het gas een plof geeft. Dat heb ik bij de vorige nooit gehad. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen ? Voor de volledigheid ik heb een katalysator en dacht zelf dat het wellicht aan een afstelling van mijn motormanagement kan liggen. Ik ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaring mee heeft.

Met vr.gr.

Remco
Inspector Gadget

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zie mijn reactie op een ander draadje;

viewtopic.php?f=1&t=7913&p=85837#p85837

Ploffen in de uitlaat kan diverse oorzaken hebben;
In principe betekend ploffen dat de verhouding brandstof/lucht en daaropvolgend verbranding niet in orde is.
Het ploffen is het verbranden van onverbrande benzine in het uitlaatsysteem.
Dit kan komen door een vervuild luchtfilter, defect bougies, lek in je uitlaat (of er is een niet-OEM uitlaatdemper gemonteerd) of er is valse lucht bij je inlaattraject door (bijvoorbeeld) de rubbers die niet goed gemonteerd zijn of niet meer goed afsluiten.

Bougies dienen een koffiebruine kleur te hebben.
Zwart is een te rijk mengsel en wit is een te arm mengsel.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dit moet zo'n beetje de kleur zijn van je bougie. Zelf snap ik niet waarom ze het altijd koffie bruin noemen. Onze koffie ziet er zo in ieder geval niet uit.
Bij mij was het ploffen snel over met Shell Vpower en iridium bougies. Maar je kan eerst de andere genoemde zaken natuurlijk beter eerst controleren. Synchroniseren heeft ook heel veel effect.
naamloosx2 copy.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

OK, roestkleur dan?
Of Mokka-kleur anders?
Koffie-verkeerd?
(ik bedoel het serieus!)

Ik ben kleurenblind dus ik ga af op wat mij ooit verteld is. _002
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Remco63 »

Dank voor jullie reactie, ik ga er mee aan de slag.

Vr.gr.

Remco
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Ton1959 »

dutchmidiman schreef:OK, roestkleur dan?
Of Mokka-kleur anders?
Koffie-verkeerd?
(ik bedoel het serieus!)

Ik ben kleurenblind dus ik ga af op wat mij ooit verteld is. _002
Haha je zegt het goed hoor Rob. Dat hebben ze mij ook altijd verteld dus dan ben ik misschien ook kleurenblind :D :D :D .
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Baird »

Zeggen we toch dat er koffie met melk bedoeld wordt, die kleur keur ik ook goed _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Al een onderwerp van een tijdje geleden...misschien een stomme vraag maar als je het gas dicht draait en op de motor remt dan blijft er toch brandstof ingespoten worden welke niet/niet optimaal verbrand wordt omdat er te weinig lucht aangevoerd wordt? Dan is het toch logisch dat het mengsel in de uitlaat nog brandstof bevat en dus kan ontsteken in de uitlaat welke dan de plof veroorzaakt. Heb inmiddels 3 motoren gehad en deze deden dit allemaal als ik het gas dicht draaide niet echt knallen maar wel een zacht plofje. De meeste supersports kunnen zelfs vlammen uit de uitlaat.
Inspector Gadget

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij motoren met injectie, dus brandstofinspuiting, wordt de brandstoftoevoer daadwerkelijk "echt" afgesloten.
Het motormanagement "ziet" de stand van de gashendel en zal zorgen dat er bij minimale cq. geen belasting de verbranding van de brandstof nog steeds optimaal is, door een minimale tot geen verdere inspuiting én het aanpassen van de ontsteking.

Eenvoudig gesteld: de BMW RT's en GS-en horen normaal gesproken dus geen ploffen in de uitlaat te hebben, naar mijn bescheiden mening. ;)

Door onvoldoende tegendruk (bijvoorbeeld niet-OEM uitlaat en/of uitlaatbochten), vervuilde en/of versleten bougies, valse lucht (lekkage van lucht door niet goed afsluitende rubbers o.i.d.) of slechte brandstof (bijv. te veel water en/of te laag octaangehalte) zijn enkele zaken die ook invloed zouden kunnen hebben in het ploffen in de uitlaat.

Althans, dat is wat ik zoal begrepen heb, maar ik ben zeker geen expert!
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Remco63 »

Het probleem bij mijn R 1100 RT doet zich voor als ik in de tweede of derde versnelling het gas dichtgooi. Dan volgt er een plof. In z'n 4e is niets te horen. Voor de beeldvorming, het is een OEM- uitlaat, de bougies zijn qua kleur koffie met melk en de benzine die ik tank is van de Shell. Wie het weet mag het zeggen...

Met vr.gr.

Remco
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door HansD »

Wanneer is je motor voor het laatst afgesteld (kleppen stellen, synchroniseren)? Was dat voor of na de nieuwe uitlaat?
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Remco63 »

Hans,

Vorig jaar is mijn motor onderhanden genomen en daarbij zijn gasklephuizen vervangen en is de rest gesynchroniseerd/ afgesteld. Kort daarna is de uitlaat vervangen. De vorige was lek.

Remco
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Eerst weer synchroniseren dan een paar iridium bougies van NGK en je probleem zal over zijn in de meeste gevallen.
R1200rt2008
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 dec 2013, 19:55
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door R1200rt2008 »

Ja als ik op internet probeer op te zoeken over de inspuiting dan vind ik verschillende antwoorden van mensen die zeggen dat de brandstoftoevoer helemaal uit gaat en mensen die zeggen dat de brandstoftoevoer naar het stationaire niveau gaat. Ik heb hiervoor een ZX-6R gehad nieuw uit 2010 met uiteraard injectie en die plofte en vlamde ook uit de uitlaat. Bij mijn RT uit 2008 heb ik ook soms een zachte roffel uit de uitlaat als ik op de motor afrem in de 2e versnelling naar een rotonde toe. Het is bij mij geen knal ofzo.

Anders maar is vragen bij MSA wat Kenny hierover te zeggen heeft.
Beamietoo

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Beamietoo »

R1200rt2008 schreef:

Anders maar is vragen bij MSA wat Kenny hierover te zeggen heeft.
Eerste wat ik doe is checken dat alle klemmen en aansluitingen niet valse lucht aanzuigen of uitlaat gas onder druk niet ergens uitlekt. Eventjes maar tijdens het lopen de uitgang verstoppen met een doek. Check de lamda(s) voor goede aansluiting een corrosievrij bij de stekkers.
Een defecte demper (intern) zal ook een probleem veroorzaken. Vreemd dat bij het uitwisselen van de demper het probleem is opgedoken. Alles na het wisselen is verdacht.

mvg,
Kenny
Remco63
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Remco63 »

Kenny,

Dank voor je analytische blik op dit "probleem". Ik ben zelf ook al aan het zoeken geweest bij de aansluitingen maar die zitten dicht. Blijft over een lek in het binnenste van de uitlaat. Ga kijken of ik wat kan vinden.

Vr.gr

Remco
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door stefke »

Misschien een domme vraag, maar als je bougies niet de juiste kleur hebben en er dus een te rijk of arm mengsel is, wat kan je daar dan aan doen bij een 11xxRT? Vroeger met een carburateur wist ik het wel, maar hier is dat toch vanuit de fabriek ingesteld?
Groet, Steven
Inspector Gadget

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij is het dan (ook? _001) een kwestie van kleppen goed afstellen, luchtfilter nazien/vervangen.
Als je RT de zogenoemde CO2-potmeter heeft (linker zijkant nabij onderzijde zadel) een CO2-meting laten doen en afstellen.
Als je RT daarentegen een lamda-sonde heeft, zie Kenny's reactie, misschien je motronic laten uitlezen op eventuele storingen.
Gebruikersavatar
stefke
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 okt 2010, 12:17
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door stefke »

Dat dacht ik al, behalve de randvoorwaarden (kleppen, synchroniseren, luchtfilter, schone sproeiers en goede aansluitingen van het inlaatsysteem) kan je er niets aan doen.
Groet, Steven
vioma

Re: Ploffende uitlaat

Ongelezen bericht door vioma »

Kenny heeft het juiste antwoord al gegeven , niet verder zoeken het is gewoon de andere demper die minder goed dempt dan je vorige .
Ik had bij mijn ex 1150rt de katalysator verwijderd en dat geeft precies hetzelfde effect als je beschrijft , een lekkere plof bij gas dicht in de tweede of derde versnelling .
Ook deed die van mij het in de hogere versnellingen wel eens maar dan alleen na een poos vol gas rijden .
Gesloten

Terug naar “Over: Konstantfahruckeln (KFR), Afstelling”