Origineel scherm R1100R

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door We2be »

Hallo,
Op mijn R1100R zitten al 2 (onderste) steunen voor een origineel windscherm. Nu heb ik bij Boonstra een scherm gekocht met bovenste steunen. De bouten en moeren zijn bij BMW besteld maar ik heb geen montage handleiding.

Heeft iemand een handleiding of duidelijke tekening? Of heeft iemand ervaring met de montage en nog tips en tricks ?

Ik hoor graag
Edwin
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Geen handleiding voor het scherm maar eventueel wel een foto van mijn motor als het gemonteerd is. Als je lang bent is het scherm geen succes dat kan ik je van tevoren al vertellen. Tenzij je de herrie er op de koop bij pakt. Ik ben 182cm en moest er ongeveer 4cm afzagen om het stiller te krijgen. Maar uiteindelijk koos ik voor geen scherm. Motorrijden is zoveel leuker als je de wind voelt. Ik rijd toch voornamelijk als het droog is.
Wat foto's voor je https://www.flickr.com/photos/39666157@ ... 008249023/
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door HansD »

Ton1959 schreef:Motorrijden is zoveel leuker als je de wind voelt.
Dat is persoonlijk: in de winter en in de regen kan ik de wind missen als kiespijn, en ook op lange snelwegritten. Als ik op vakantie ben en mooie weggetjes aan het rijden ben, ben ik het wel met je eens.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Hans,
Daarom had ik er ook wat achter staan nog hé.

Motorrijden is zoveel leuker als je de wind voelt. Ik rijd toch voornamelijk als het droog is.

Het zal schelen met welke snelheid je wilt rijden overigens. Tot 130km heb ik niet echt veel last van de wind tenzij het hard waait. En dan rijd ik gewoon iets langzamer. Maar zelfs zonder scherm reden we op onze SuzukiGS550's uren met 150km per uur over de autobahn. Maar nu gaat het allemaal wat minder snel. Het harder rijden geeft meer benzineverbruik en minder plezier maar dat is voor iedereen weer anders natuurlijk.

De pestherrie met dat windscherm werd ik echt niet goed van. Mocht er nog ooit iets op komen dan is het iets meer aerodynamisch en lager. Zo'n groot scherm ziet er trouwens ook niet echt niet uit ik zie graag echt een standaard ( naked) motor .
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door We2be »

Bedankt voor jullie reactie en foto's van het scherm. Had inderdaad al veel gelezen over wel of geen scherm, heb nu een (lelijk) zwart schermpje boven tellers. Wil toch liever origineel dus (na twijfel) scherm gekocht, nu nog monteren.
Vind het scherm wel wat groot maar kleiner bestaat niet origineel of dan de 1150 maar die is weer te klein. Ik ben 190 lang dus wellicht wel verkorten maar dan moet ik intensief overleggen en kijken bij Ton in Tilburg :D
Zomaar afzagen vind ik wel eng.

Thnx Edwin
Laatst gewijzigd door We2be op 16 mar 2016, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je mag het ingekorte scherm altijd testen. Als je de beugels eenmaal op de motor hebt zitten kan je in een paar minuten het scherm wisselen. Ik weet dat het beter is nu het korter is .
We2be
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mar 2016, 19:59
Type: Overig R-serie
Bijz: R 1100 R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Steenwijk

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door We2be »

Origineel bmw scherm gemonteerd en vandaag rondje van 220 km. Valt mij heel erg mee! Na alle horrorverhalen was ik voorbereid op een suizende en klapperende rit maar het is alleen maar beter geworden. Ondanks dat het hard waaide is het prima te doen, beter dan de kleine (lelijke) cockpit. Ok, niet zo windstil als volle RT Kuip of andere Tupperware schermen maar als ik geen wind wil voelen stap ik wel in de auto, die is winddicht. Big RT Smile
Iedereen bedankt voor de tips en tricks.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo,
zijn er ook getinte schermen te koop? voor r1100rt heb ze nog niet kunnen vinden.
gr.wim
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

wim57 schreef:hallo,
zijn er ook getinte schermen te koop? voor r1100rt heb ze nog niet kunnen vinden.
gr.wim
Je had beter even een nieuw onderwerp kunnen beginnen omdat dit puur over de R1100R schermen gaat dus veel forumleden zullen dit niet lezen.
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door ggrassi »

Hallo,

Er is veel over geschreven maar heb toch nog een aantal vraagjes. Ik rij sinds kort een BMW R1100R. Elke dag van Landgraaf naar Maastricht. Ongeveer 65 km/dag. Persoonlijk vind ik het nog erg lawaaierig om mijn helm. Heeft er iemand ervaring met een opzetstuk voor het windscherm? Ik wilde wellicht bij de plaatselijke doe het zelf plexiglas halen om te experimenteren. Wellicht dat iemand een betere oplossing heeft.

Ik verneem graag van jullie

Groet,

Gilbert
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door ggrassi »

Ton1959 schreef:Je mag het ingekorte scherm altijd testen. Als je de beugels eenmaal op de motor hebt zitten kan je in een paar minuten het scherm wisselen. Ik weet dat het beter is nu het korter is .
Een vraagje, hoe heb je het scherm ingekort en op basis van welke gegevens? Gewoon trial and error of zit er nog iets achter?
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ggrassi schreef:
Ton1959 schreef:Je mag het ingekorte scherm altijd testen. Als je de beugels eenmaal op de motor hebt zitten kan je in een paar minuten het scherm wisselen. Ik weet dat het beter is nu het korter is .
Een vraagje, hoe heb je het scherm ingekort en op basis van welke gegevens? Gewoon trial and error of zit er nog iets achter?
Kwestie van testen . Ga maar eens omhoog in het zadel als je veel windgeluid krijgt om je helm. Dan valt het op dat je niet echt veel omhoog hoeft te gaan om een flinke vermindering van geluid te krijgen. Ik wilde er niet te veel af halen en voor mijn gevoel hoefde ik maar rond de 4 cm omhoog om veel effect te krijgen. Gewoon de decoupeerzaag gebruikt. Eerst met tape afgeplakt om extra beschadigingen bij het zagen te verminderen. En daarna he randje lichtjes schuren en zwart maken. Dus voor mij werkte 4cm eraf voldoende om de herrie terug te brengen naar een acceptabel niveau.
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door ggrassi »

Klopt idd. Als ik wat hoger ga zitten is het rustiger. Ik heb net van plexiglas een verhoging gemaakt. Morgens een kijken wat het resultaat is. A.d.v. De bevindingen kan ik actie ondernemen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat jij doet met het plexiglas probeerde ik met mijn hand uit op de rand van het scherm. Bij de juiste hoek doet dat ook wat maar ik wilde niks op het scherm maken. Voor mij was het gewoon even testen. Eigenlijk rij ik het liefst zonder scherm. Ik rijd toch puur voor mijn plezier met lekker weer. Dan wil ik geen scherm het is al gauw te warm. Ik geniet van de wind. Geeft een beetje dat gevoel als je voor op een boot staat en de wind waait door je haar. Voor mij meer een gevoel van vrijheid en daar gaat het mij om. Als ik achter een scherm moet zitten krijg ik meer dat auto gevoel weer.
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door ggrassi »

Voor woon/werk verkeer heb ik liever luxe. Ik heb ook nog een bobber die ik echt in de zomer gebruik om te toeren. Vroeger altijd racers gereden. Deze waren ook een stuk rustiger qua wind.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door Ton1959 »

ggrassi schreef:Voor woon/werk verkeer heb ik liever luxe. Ik heb ook nog een bobber die ik echt in de zomer gebruik om te toeren. Vroeger altijd racers gereden. Deze waren ook een stuk rustiger qua wind.
Dat klopt ik herinner me de tijd van de clip on sturen Toen ik zo nog reed
1017547_10202404947272851_2805176064669133361_n.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ggrassi
Berichten: 48
Lid geworden op: 22 mar 2016, 08:06
Type: Overig R-serie
Bijz: Het rijdt altijd
Land: Nederlans
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Origineel scherm R1100R

Ongelezen bericht door ggrassi »

Iets recenter. Nu heb ik nog een bobber gebaseerd op een yamaha xvs1100 classic
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”