O ring tussen tankvulplaat

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
giannia

O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door giannia »

vorige week de rt volledige onder handen genomen om te poetsen.
nu heb ik ook de tankvuldop losgemaakt om de tank cover volledige te poetsen.
De tankvul opening met de 2 slangen aan heb ik ook iets moeten opheffen/draaien om de gaten terug te doen passen bij het monteren.
Nu zie ik dat daar een O ring tussen zit,zit deze in een groef of gewoon los tussen de tankvul plaat en de tank.
Maw zou deze kunnen verschoven zijn met het draaien of niet anders moet ik hem terug volledig demonteren en het nakijken.
En de 2 slangen zitten die met klemmen vast of gewoon op tankvul buisjes geschoven?
Ik heb het dus over die O ring en die aansluitingen.
Naamloos.png

grts gianni
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door white »

Hoi Gianni.

De O ring ligt gewoon los, deze is slechts ter afsluiting van het het geheel.
Het maakt dus niet uit als hij verdraaid is.

Ik neem aan dat je wel de nodige moeite hebt gehad om hem terug op zijn plek te krijgen?
De O ring zet namelijk uit nadat hij een tijd gemonteerd heeft gezeten, als je hem dan verwijdert is hij bijna niet meer terug te plaatsen.

Je hebt dan normaal 2 optie's:
Een nieuwe monteren, kost een paar euro.
Of, de ring en de plek waar hij hoort te liggen dun met een zuurvrij vaseline insmeren. Dan schiet ook de oude ring zo weer op z'n plek.
Tenzij je niet anders kunt zou ik gaan voor een nieuwe.

De twee slangen zitten bij mijn weten vast met de originele (knijp) slangklemmen van BMW.
Ik heb de zaak gedemonteerd gehad, en ze zitten nu vast met (schroef) slangklemmen.

Nog even een aanvulling:
Het is niet waarschijnlijk, maar mocht je motor nu brandstof gaan lekken indien je net getankt hebt en de motor staat op de zijstandaart, is je "vlotter" losgekomen door het draaien en bewegen va het geheel.
Dat is het ding boven de twee slangen (2) op de tekening, die zit los op die buis gedrukt namelijk.
Nogmaals, niet waarschijnlijk maar indien het gebeurt weet je waar je moet zoeken.
Laatst gewijzigd door white op 16 mar 2016, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
giannia

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door giannia »

hallo white

thx voor de inlichtingen.
ik maak me nu toch wat zorgen :-p
ik heb het ding gewoon een beetje omhoog gedaan en gedraaid om de gaten goed te krijgen.
Stel in het slechste geval dat die vlotter los is,hoe krijg ik die uit de tank?
Ik zal dit weekend nog eens kijken erna,maar moet daarvoor terug de zijkanten en de bovenkant van de kuip eraf of kan dit zonder dat die kuipdelen eraf zijn?
Zitten die 2 slangen gespannen tussen de boven en onderkant of zot daar waar ruimte bij om het geheel gemakkelijk op te heffen?

grts gianni
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door white »

Hoi Gianni.

Geen zorgen maken, gewoon lekker blijven rijden.
Zoals ik aangaf is het zeer onwaarschijnlijk.
Je moet er al behoorlijk mee rommelen wil dit kunnen gebeuren.
Ik gaf het dan ook alleen al voor het geval het gebeurd, dan weet je waar de oorzaak ligt.

Het is overigens niet eens een echte vlotter, feitelijk is het de beluchter van je brandstoftank.

Hier staat mijn ervaring daarmee.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Baird »

En als je dan een nieuwe O-ring koopt omdat de oude er echt niet in wil: NIET weggooien want als je hem een maand of 6 aan een spijkertje hangt krimpt hij weer en is wel opnieuw te gebruiken :mrgreen: . Ik heb dus ook permanent een oude gebuikte bij me mocht ik (op vakantie) in deze hoek iets moeten doen aan de motor.
Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En als je echt ff enorm onthand zit, kan je heel eventueel ook overwegen, als je echt geen andere opties hebt, een klein stukje uit de rubberen ring te knippen en met een drupje superlijm weer aan elkaar te zetten.
Maar dat is echt allerlaatste nood.
Maar werkt wel, kan ik uit eigen ervaring melden. Toentertijd.
Gebruikersavatar
Kees BMW
Berichten: 615
Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
Locatie: Harlingen

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.
Ik meen dat ik wel een keer gelezen heb dat je de ring een tijdje in de koelkast moet leggen ??????
Gr-Kees.
Kees BMW
giannia

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door giannia »

heren

dank voor de tips.
Ik zal een nieuwe halen en de oude bewaren.
Het feit is dat ik de tankdop lichtjes kan bewegen,niet tegenstaand de bouten volledig ingedraaid zijn.
ik vermoed dat de rubber dus niet meer goed zit.
dit wordt een weekend klusje maar ik heb vandaag normaal eindelijk mijn platen dus dit wordt eerst wat rond tuffen -kwijling-
ik zit gewoon een beetje in met de vlotter.
Moet je daar echt heel voorzichtig mee zijn om alles los te doen?
wat als die er af valt is het een volledige demontage van de tank(want dit is al iets te veel voor mij)

nu sowieso moet er een nieuwe dichting onder,maar liever zeer voorzichtig dan de tank te moeten lossen.
Wat is het nut van de vlotter,de hoeveelheid meten op de vdo of iets anders.

grts gianni
Inspector Gadget

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De vlotter geeft een signaal naar het lcd display en vanwaaruit ook het waarschuwingslampje (oranje, 3e van links, reserve brandstof) op het dashboard.
Kortom, je kunt de vlotter wat dat betreft prima verder met rust te laten.

Wel raad ik je met klem aan te gaan (aan)leren op de dagteller te rijden.
Hou dan zo ongeveer 300 ~ 350 km aan per tankbeurt.

Het helemaal leeg rijden van de brandstof is niet te adviseren, naast mogelijk gevaarlijke situatie (plotseling stilvallen van de motor) is het ook slecht voor de motor.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door white »

giannia schreef:
dank voor de tips.
Ik zal een nieuwe halen en de oude bewaren.
Het feit is dat ik de tankdop lichtjes kan bewegen,niet tegenstaand de bouten volledig ingedraaid zijn.
ik vermoed dat de rubber dus niet meer goed zit.
Waarschijnlijk de juiste conclusie.
giannia schreef: dit wordt een weekend klusje maar ik heb vandaag normaal eindelijk mijn platen dus dit wordt eerst wat rond tuffen -kwijling-
Dat is misschien niet zo'n goed idee..
Als de O ring niet goed zit, is dus je brandstoftank boven niet vloeistof dicht.
Bij het rijden kan er dus theoretisch brandstof uikomen wat over je tank naar onder richting je blok loopt.
Doordat je kuip erover zit zie je dit dus niet, hooguit kun je het ruiken bij stilstand.
giannia schreef:ik zit gewoon een beetje in met de vlotter.
Gianni, zoals eerder aangegeven heb ik in mijn eerste post de verkeerde benaming gebruikt.
Daarvoor had ik de term vlotter ook al tussen aanhalingstekens gezet.
Ik noemde het zo omdat het zo uitziet, maar ik zie dat ik daardoor zelfs Inspector Gadget op het verkeerde been heb gezet, mijn exuses daarvoor.

De juiste term is tankbeluchter.
Tijdens het rijden verbruik je brandstof, om een vacuum in de tank te voorkomen moet er dus lucht bij kunnen.
Deze lucht komt uit een van de twee slangen die je op de tekening ziet aan de vulopening.
De slang loopt door de tank naar beneden, gaat daar de tank uit, en hangt los ergens bij je hoofdstandaard.
In de tank zit deze slang dus gekoppeld aan een buisje dat om je vulopening is gebogen en daar vast zit.
Aan het eind van dat buisje zie je de beluchter zitten. (op de tekening boven beide slangen)
Aan de bovenzijde van de beluchter zit in het midden een klein gaatje om de tank van lucht te kunnen voorzien.

De lucht kan dus onder de motor de slang in, gaat naar boven waar de slang de tank ingaat, en zit vervolgens op het buisje vast waar aan het andere einde de beluchter zit.

Deze beluchter is eigenlijk het hoogste punt in je tank, waardoor het nooit mogelijk zou moeten zijn dat brandstof boven het niveau van de beluchter komt.
In dat geval loopt namelijk brandstof uit je tank door de beluchter/buisje/slang naar de onderkant van je motor. (totdat het brandstof niveau weer onder de beluchter zit)
In het zeldzame geval dat de beluchter loskomt staat het buisje waar hij op gemonteerd zit dus open, ook dan kan er dus ook brandstof uitlopen.

In het geval dat het binnenwerk uit je tank moet, en het word niet voorzichtig terug gezet, kan het zijn dat het buisje waarop de beluchter zit verbuigt of dat de beluchter loskomt.
Dit kan ook gebeuren als de 2 slangen verkeerd in de tank liggen (ergens omheen gedraaid zitten), en je moet druk gaan zetten om hem op de juiste plaats te krijgen.
De slangen zijn namelijk net lang genoeg om ze te monteren, maar veel extra lengte heb je niet.


Ik zou me om de beluchter niet druk maken.
Nogmaals, het is niet waarschijnlijk dat het gebeurt en ik had het misschien beter niet vermeld.

Succes

Rene
Inspector Gadget

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Me bad, ik had initieel alleen een reactie gegeven op de rubberen ring, omdat ik in een weekend krek hetzelfde mee gemaakt had.

De ene slang is de beluchting van de tank, de andere het overloop in de tank-ring hals zelf.
Het is inderdaad belangrijk dat die slangen vrijelijk recht naar beneden zitten, geen twists-en-turns.

En als je hoge-druk lucht hebt, de tankdop-opening ff een doek in doen (zonder dat deze gelijk in de brandstof hangt natuurlijk) en het gaatje wat je in de tankdop-opening voorzichtig (!) maar met hoge druk ff doorblazen.
Want boven kan er troep inzitten maar onderop ook, door alle troep van de weg, over alle jaren heen.
Bij mij kwam er aardig wat troep uit toentertijd op mijn 1100RT.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Baird »

Zowel het draingaatje als de tankBEluchting gaan met slangen DOOR de tank en komen achter de pomp weer naar buiten en gaat daar verder met slangetjes naar rechts-onder van de motor.
Voor de 1100 is het handig om snelkoppelingen te knutselen in beide benzine slangen rechts-onder de tank, dan is tank er snel, makkelijk en lekvrij af, ook handig als je het brandstoffilter gaat vervangen.( dan heb je maar één keer geknoei en daarna nooit meer.
De nieuwe rubber o-ring onder tankvuldop is met wat voorzichtig frutten over de vuldop er om heen te krijgen, niet méér losmaken dan strikt noodzakelijk dus -naughty-
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
giannia

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door giannia »

net even de tupperware verwijderd en de tank losgemaakt.
Guess what de rubber zat nog goed.
deze is nog moor rond en is niet verteerd dus nu de tupperware terug plaasten.
12825451_1070491589678322_320648468_n.jpg
12596389_1070491609678320_248312067_n.jpg
Ik vermoed dat de tankafdekplaat niet goed geplaatst was waardoor er wat speling op was.
Nog ff wachten om de tupperware terug te plaatsen wat denken de expert van de rubber?

grts gianni
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door white »

Als de rubber soepel op z'n plek gaat, gewoon terug zetten _004
giannia

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door giannia »

voila alles terug gemonteerd klaar voor de eerste rit.
Ik vind wel dat de tupperware niet gemaakt is om veel los te doen :-)


grts gianni
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door white »

Whaha, dat probleem ken ik.
Zowel met de RT als de K1200LT, dat is ook zo'n tupperware party voordat je ergens aankunt.

Fijn dat het gelukt is, heel veel plezier gewenst met kilometers maken -top-
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: O ring tussen tankvulplaat

Ongelezen bericht door Baird »

De O-ring slijt niet maar zwelt op vandaar niet weggooien en geduld hebben totdat hij zijn oorspronkelijk formaat weer heeft _005
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”