Pagina 1 van 1

Nat worden?

Geplaatst: 27 jul 2016, 18:11
door WernerB
Af en toe snap ik er niets meer van!
Al twee jaar rijd ik met veel plezier met een Nedplex 68 cm rond op mijn R1200rt.
Soms, zoals nu met het warme weer, schroef ik echter de Nedplex eraf en plaats het originele scherm terug. Simpelweg om iets meer koelte te hebben.
Tuurlijk neemt het suizen van de wind wat toe, maar met otoplastieken in, zonnebril op en vizier open gaat het op de binnenwegen prima, evenals op de snelweg met vizier dicht.

Maar wat schetst mijn verbazing:
Vanochtend vertrokken met prachtig weer, dus doorwaaipak aan en originele scherm gemonteerd en in hoogste stand.
Maar terug bleek het weer volledig omgeslagen; tegenwind en stevige regen! Nou, daar rijd je dan op de snelweg in je doorwaaipak...
Na bijna een kwartier in de regen te hebben gereden met een snelheid van 120km/uur, merkte ik op dat het regenwater op een andere wijze langs de ruit sloeg en alleen mijn schouders nat werden! Mijn armen en borst bleven volledig droog! Dat is met de Nedplex toch anders: armen worden binnen de kortste keren drijfnat evenals mijn bovenlichaam.
Dat is toch vreemd; de Nedplex is hoger, wat breder en stiller, maar zou de regen sneller richting het lichaam omslaan. Het OEM scherm van BMW is wat luidruchtiger, maar lijkt de regen langs het lichaam af te voeren.
Dat mijn schouders nat werden, is logisch gelet op mijn lichaamslengte van 1.94 meter. Misschien dat die oortjes aan beide zijden van de nieuwere schermen, toch ergens voor dienden.......

Wie de oplossing weet mag het zeggen.....

Re: Nat worden?

Geplaatst: 27 jul 2016, 18:44
door doov650
Ik ben 1.81 en bij worden ook alleen de schouders een beetje nat. De standaardruit hoeft niet eens in de hoogste stand te staan. Als je 140+ kan bliiven rijden, dan blijf je zelfs helemaal droog. Helaas lukt dat niet altijd. Er zitten altijd wel sufferdjes op de weg, die doorrijden onmogeljk maken.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 27 jul 2016, 18:49
door Inspector Gadget
Groter is inderdaad zeker niet altijd beter, kan ik hartgrondig uit eigen ervaringen bevestigen met de verzameling windschermen die ik heb.
(en dat zijn er veel, heel veel)

Ook de breedte van een windscherm is belangrijk, naast de vorm.
Lees: eventuele flip-up, gebogen vlakken en zo voort.
En de NedPlex is een redelijk smalle windscherm volgens mij.
Maar die heb ik niet meer, ik vond die flip-up een drama zo vlak voor mijn snufferd met alle vertekeningen van dien.

Door mijn overmatige verzameling heb ik ook een redelijke ervaring in uiteenlopende windscherm-types. :$
En een windscherm is, net als een zadel, heel erg persoonlijk!
(maar dat is bekend terrein)

Waarbij opvalt dat de 1200RT nogal veel turbulentie heeft bovenaan én onderaan (!) het windscherm.

Je kunt, naast het nat worden op jou manier, ook dit uittesten door stukjes garen/draad van circa 3cm (of zo) lengte met eenvoudig plakband op de diverse plekken op je dashboard te plakken. Je zult verbaasd zijn met het resultaat bij verschillende windschermen.

Vandaar ook dat er ruitfabrikanten zijn, zoals AeroFlow, die een speciale spoiler voor aan de binnenkant(!) van je windscherm maken.
Om zo die turbulentie op die plek (lees: onderdoor het windscherm) te verminderen.

Het is opvallend hoeveel turbulentie er bovenaan het scherm geproduceerd wordt bij de 1200RT tot bouwjaar 2010.
Waarbij die turbulentie of "net midden in je gezicht" zit, of net op je schouders of je passagier wordt bijna uit het zadel geblazen.

Een deel van de oplossing is een flip-up maar zeker ook de lengte (lees: hoogte) van het windscherm, de "hoeveelheid" flip-up en de vorm van de windscherm.
Wat je zelf zou kunnen proberen is een ruit te verzagen en daarmee een verstelbare (bijvoorbeeld door middel van kleine lijmtangen aan de zijkant) flip-up te maken die je verschuift totdat jij de ideale plek gevonden hebt voor het comfort wat jij wenst.
Dan is het een kwestie van een meer permanente (en fraaier) vastzetten, bijvoorbeeld 3M DuoLocks of zo.

Andere mogelijke oplossing is een opzet-ruitje te gebruiken, van Wunderlch/Touratech/Puig/MRA.

BTW, vanaf bouwjaar 2010 heeft BMW de voorkant & neus van de 1200RT flink onder handen genomen en is die turbulentie aanmerkelijk minder, naar verluid.
Hoe het bij de waterbuffel zit, weet ik niet, maar ook daar zijn meerdere windschermen (OEM & niet-OEM) voor verkrijgbaar.
Maar dat kan markt-creëren zijn. :$

Re: Nat worden?

Geplaatst: 27 jul 2016, 19:29
door WernerB
Dank Rob, voor de wederom snelle reactie.
Ik heb geconstateerd dat de OEM schermen erg veel turbulentie veroorzaken. Omdat ik wat langer ben ;) heb ik ook mijn zadel zelf alvast wat onder handen genomen en met HDschuim de boel 2 cm opgedikt. Met het zadel nu in de hoogste stand en het windscherm een tikje neerwaarts, zodat alleen de helm in de luchtstroom zit, verdwijnt de turbulentie en verwordt deze tot een suizen. Je kijkt nu zeer ruim over het scherm heen!
De Nedplex doet het ook goed, maar (zeker bij avond en in bochten) is de knik in de Flip-up uitermate irritant! Daarbij is een hoger scherm niet altijd ideaal, zoals jezelf ook al schetste. Ik ervaar met een hoger scherm, meer onrust in het stuur bij zijwind, tegenliggers, vrachtwagens passeren op de snelweg.
Dus verhogen van het scherm gaat het bij mij niet worden. Maar mezelf eens oriënteren op de Aeroflow lijkt me niet verkeerd....

Re: Nat worden?

Geplaatst: 27 jul 2016, 22:39
door Harro
Ik zou niet teveel conclusies trekken uit 1 regenbui. Vandaag overkwam me precies hetzelfde, was vertrokken met doowaaijack en kevlar spijkerbroek en op de terugweg regende het stevig, tenminste zo zag het eruit. Tot mijn verbazing was mijn jack na de rit van 60 km niet doorgelekt en verder merkte ik ook niet zo veel. Overigens rij ik met grootste scherm van ZTechnik.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 06:30
door Inspector Gadget
Tot bouwjaar 2010 heeft de 1200RT "van nature" heel wat turbulentie. :$

En is het mijn ervaring dat een flip-up kán helpen.
Maar ook de vorm en de breedte van het windscherm maakt uit voor het uiteindelijke resultaat.
(en de bestuurder qua "afmetingen" natuurlijk ook)
Waarbij de ZTechnik windschermen 1 van de meest brede windschermen op de markt zijn.

En vandaar mijn advies om zelf eens (ook) met een "eigen" (soort van) flip-up aan de gang te gaan door (bijvoorbeeld) het verzagen van een scherm;
Je kunt soms, door de flip-up extra groter te maken, bezien of dit resultaten geeft.
Waarbij het inderdaad zo kan zijn dat je met een grote(re) flip-up juist een kleine(re) windscherm beter(re) resultaten geeft.
Uiteraard kan je ook de voorgenoemde opzet-ruitjes gebruiken, ook die zijn verstelbaar, wat kán helpen.

Ik heb niet lang genoeg de NedPlex kunnen gebruiken of in bezit gehad, maar naar mijn bescheiden mening kan die flip-up net ff te klein zijn.

De Aeroflow windschermen zijn in de EU vooralsnog niet verkrijgbaar, je komt dan al snel bij de fabrikant zelf terecht, met alle kosten van dien.
Of ebai;
http://www.ebay.nl/itm/BMW-R1200RT-Aero ... 2142210434
Gaat je dan wel tenminste 200 euro kosten, als ik die genoemde bedragen ff bij elkaar optel.
Je krijgt dan zo te zien de koplamp-bescherming er ook bij. ;)

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 09:10
door wil_kok
Rob,
Jij heb uitgebreide ervaring met de diverse schermen. Welk scherm gebruik je nu?

Groet, Wil

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 09:37
door Inspector Gadget
Op dit moment zit de Aeroflow gemonteerd maar heb ik helaas nog niet uit kunnen proberen.

Anders dan dat zijn de Wunderlich en de ZTechnik vStream degene waar ik het meest tevreden over was.
De NedPlex heb ik helaas niet lang kunnen proberen, ik vond die vertekening door de flip-up te irritant.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 13:53
door HansD
Jammer dat we niet ergens even een windtunnel kunnen huren, dat zou interessant zijn.
Ik heb gemerkt dat de windrichting ook een belangrijke rol speelt.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 15:39
door Inspector Gadget
Volgens mij, als ik het mij goed herinner, heeft de TU Delft diverse windtunnels.
Iemand op het forum die nog druk studerende daar is en toevallig de sleutel van de deuren heeft? :lol:

Ook het NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium) heeft windtunnels, ik ben daar wel eens actief geweest.

Er zijn met name in Deutschland windtunnels beschikbaar voor ook particulier gebruik;
http://www.focke-windkanal.de/en/alterstart.htm

Je kunt ook van die mega-ventilatoren bij Boels huren;
https://www.boels.nl/huren/klimaatbehee ... 0.000-muur

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 17:10
door RTTwoTone
Ik heb de nedplex 68cm met flip-up op mijn 2011 RT. Ik kijk over de ruit heen, en blijf toch uit de wind. Ik rij met een Shark evoline helm en heb alleen het kinstuk dicht als het koud is of hard regent. Ik ben er dus tevreden over

Hartelijke groeten van PLK-L01 aan alle forumleden

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 21:25
door wil_kok
Ben benieuwd hoe de Aeroflow je gaat bevallen.
Dat hoor ik graag.
Had op mijn vorige motor een V-stream, die voldeed best goed, maar ik vond hem erg groot, wel had mijn vrouw achterop minder last van de wind.
Op deze motor ook de Nedplex gehad, maar ik kon ook niet wennen aan de rand, daarbij kwam dat mijn vrouw meer last van de wind had.
Ben op zich redelijk tevreden over het standaard scherm, maar zit toch weer te denken om een V-stream te kopen.
Heb ook nog even boven de spiegels de wind beschermers van Nedplex gemonteerd, maar ik had het gevoel dat ik daar alleen maar meer wervelingen van kreeg door de ruimte tussen de ruit en de opzetstukken. Dus ook weer gedemonteerd.

Ook mijn armen worden nat met de standaard ruit en zolang ik rij, blijft de rest redelijk droog. Is natuurlijk wel afhankelijk van hoe hard het regent.
Met een echte hoosbui, wordt je toch nog nat.

Ben dus nog zoekende, zoals velen denk ik. _004

Wil

Re: Nat worden?

Geplaatst: 28 jul 2016, 21:29
door mkoskamp
Blijkt maar weer hoe persoonlijk een ruit is. Ik heb op mijn 1200 juist veel minder turbulentie dan op de 1100RT.
Met de ruit van de 1200 in de hoogste stand heb ik wel turbulentie. Laat ik de ruit zakken dan heb ik redelijk zacht windgeruis rond mijn helm, maar geen turbulentie meer. Ik heb een RT van 2005 dus met de ruit die een 'kuil' heeft aan de bovenrand.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 29 jul 2016, 04:05
door Inspector Gadget
mkoskamp schreef:Ik heb op mijn 1200 juist veel minder turbulentie dan op de 1100RT.
De OEM ruit op de 1100RT was niet veel meer dan een stukje schaamplastic, in mijn optiek.
Het gaf bescherming, maar vrijwel geen comfort. Inderdaad nogal flinke turbulenties.
Ik heb ook nog de grotere touringscherm van BMW gehad (ja, die bestond toen en al heel moeilijk verkrijgbaar), maar die creëerde een vacuum vlak voor mij, ook bijzonder onprettig.
Toentertijd op mijn 1100RT begon mijn ruit-fetisj en na een hele verzameling, kwam ik uit op de vStream.
Die was echt top, in alle standen voor mij. -top-
mkoskamp schreef:Ik heb een RT van 2005 dus met de ruit die een 'kuil' heeft aan de bovenrand.
Tot het bouwjaar 2010 model zijn alle 1200RT's aan de voorkant exact hetzelfde met exact hetzelfde windscherm.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partxref?q=46637681434

Vanaf bouwjaar 2010 heeft de voorkant van de 1200RT een flinke verbouwing gehad.
En is het windscherm heel iets aangepast, maar echt heel minimaal. (eigenlijk niet veel noemenswaardig)
2010vs2009.jpg

Re: Nat worden?

Geplaatst: 29 jul 2016, 04:52
door Inspector Gadget
wil_kok schreef:Ben benieuwd hoe de Aeroflow je gaat bevallen.
Dat hoor ik graag.
Moet je wel geduldig zijn want motor rijden zit er voorlopig nog altijd niet voor mij in, helaas. :cry:
wil_kok schreef:Had op mijn vorige motor een V-stream, die voldeed best goed, maar ik vond hem erg groot, wel had mijn vrouw achterop minder last van de wind.
Ja, de vStream's zijn behoorlijk fors qua afmetingen, al helemaal op de 1200RT. Met name nogal breed.
De breedste in mijn verzameling momenteel. :$
wil_kok schreef:Op deze motor ook de Nedplex gehad, maar ik kon ook niet wennen aan de rand, daarbij kwam dat mijn vrouw meer last van de wind had.
Je vorige motor was dan ook een 1200RT gok ik? _001
Want zover mij bekend heeft NedPlex geen windschermen gemaakt mét flip-up, voor de 11xxRT. Wel "gewone" schermen.

Er vanuit gaande dat het inderdaad om een NedPlex voor de 1200RT gaat, ja, NedPlex heeft die overgang naar de flip-up in mijn optiek veel te abrupt gemaakt, waardoor die storende vertekening precies in mijn blikveld viel. Waarmee ik niets wil afdoen aan de mogelijke effectiviteit van die flip-up, want ik heb te kort kunnen (en willen!) rijden met de NedPlex.
wil_kok schreef:Ben op zich redelijk tevreden over het standaard scherm, maar zit toch weer te denken om een V-stream te kopen.
Het standaard OEM scherm op de 1200RT is zeker niet slecht inderdaad.
Maar ikzelf ben nog altijd op zoek naar het comfort vergelijkbaar met de 1100RT & vStream, maar dan op de 1200RT.
Edoch, ik ben bang dat het een utopie is, immers je zit bij de 11xxRT meer *in* de motor en op de 1200RT meer *op* de motor.
wil_kok schreef:Heb ook nog even boven de spiegels de wind beschermers van Nedplex gemonteerd, maar ik had het gevoel dat ik daar alleen maar meer wervelingen van kreeg door de ruimte tussen de ruit en de opzetstukken. Dus ook weer gedemonteerd.
http://www.nedplex.fr/flap-r1200rt-nedp ... 1200RT.cfm
Ik heb alleen ervaringen met degene van Wunderlich, en die bevallen mij wel goed.
Maar heb er eigenlijk nooit zo naar gekeken voor wat betreft de wervelingen, zal dat ook eens doen.
Wie ben ik dat ik twijfel over NedPlex, maar als ik naar hun oplossing kijk vergeleken met die Wunderlich, (b)lijkt degene van NedPlex in mijn optiek niet genoeg deflectie te geven door een te vlakke stand, zo lijkt het. _001
Aan de andere kant, Wunderlich levert dit product niet meer, ook niet voor de 2010 bouwjaar, dus blijkbaar was er te weinig vraag naar of het bleek inderdaad (ook) niet zo effectief.
wil_kok schreef:Ben dus nog zoekende, zoals velen denk ik. _004
Ja, het is een beetje een never ending story, uiteindelijk zal je een compromis moeten sluiten met hetgeen waar je wel redelijk tevreden mee bent, denk ik.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 30 jul 2016, 20:20
door wil_kok
Klopt hiervoor had ik een 1200RT uit 2007 nu uit 2013-2014, 90-jahre uitvoering, dus de laatste luchtgekoelde RT.
Rob, weet jij waar ik met de Aeroflow zou kunnen proefrijden?

Vandaag een lekkere natte rit gehad.
Bovenlichaam droog, armen nat.
Maar goed, dan moet je niet gaan motorrijden, of alleen als het droog is.

Re: Nat worden?

Geplaatst: 31 jul 2016, 00:31
door Inspector Gadget
wil_kok schreef:Klopt hiervoor had ik een 1200RT uit 2007 nu uit 2013-2014, 90-jahre uitvoering, dus de laatste luchtgekoelde RT.
-kwijling- de mooiste 1200RT qua looks, volgens mij. _004
Die is dus modeljaar 2010 gebaseerd en heeft al een flink verbeterde bescherming versus de voorgaande modeljaren.
wil_kok schreef:Rob, weet jij waar ik met de Aeroflow zou kunnen proefrijden?
Volgens hun website hebben ze wel enkele internationale verkopers maar zullen toch redelijk flinke rit gaan zijn, Denemarken of Rusland.
http://www.aeroflowscreens.com/International.htm
wil_kok schreef:Bovenlichaam droog, armen nat.
Als jij inderdaad het OEM scherm gebruikt, kan jij waarschijnlijk prima volstaan met de vStream windscherm, waarschijnlijk in de "reguliere" lengte.
Want de vStream is behoorlijk breder. En kan je bij MDI een proefrit aanvragen. _004

Re: Nat worden?

Geplaatst: 31 jul 2016, 21:18
door wil_kok
Voor een V-Stream hoef ik geen proefrit aan te vragen, ik weet hoe die werkt.
Om even naar Denemarken of Rusland te rijden helaas ook niet.
Hoewel leuke motor rit voor een weekend en kan ik hem op de terugweg heel goed testen. Big RT Smile

Laat ik hem uit Amerika komen kom ik op ca. $ 380, incl. transport, is ca. € 260.
Toch een beetje veel om te gokken. Heb ook al een Nedplex liggen :$
Wellicht blijft er wat geld over na de vakantie :)

Happy driving

P.S. Als er iemand zin heeft in een weekend tripje naar Denemarken. _004

Re: Nat worden?

Geplaatst: 31 jul 2016, 23:01
door Inspector Gadget
T.z.t mag je ook wel eens een keer mijn Aeroflow testen, maar momenteel ben ik te druk met werk en de 3-daagse bezoeken aan de Maatweg. :$

Re: Nat worden?

Geplaatst: 01 aug 2016, 12:09
door wil_kok
Hoi Rob,

Dank voor je aanbod.
Eerst maar eens op vakantie.

Het voordeel dat je nat wordt, is dat gelijk je pak weer eens getest wordt op dichtheid.
Kan soms verrassend zijn :cry: