Klein technisch leed
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Klein technisch leed
Vanmorgen bij het vervangen een windscherm draaide het schroefje rechtsboven dol. Eerst maar eens kijken of iemand er nieuw schroefdraad in kan tappen. Zo niet dan zal er toch iets moeten worden vervangen. Goed de ruit zit nog op 5 van de 6 schroeven nog goed vast, maar van echt rijden is even geen sprake....God zij dank regent het hier.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Klein technisch leed
Je kunt er eventueel ook het uiteinde van een (dunne) tiewrap erin steken voordat je het boutje erin draait.
En dan (circa) 4mm boven het gat afknippen.
Het is composiet materiaal (aluminium? ) en er is niet veel nodig of het is "dol".
Een beetje vuil en je draait er zo de schroefdraad eruit.
En dan (circa) 4mm boven het gat afknippen.
Het is composiet materiaal (aluminium? ) en er is niet veel nodig of het is "dol".
Een beetje vuil en je draait er zo de schroefdraad eruit.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 sep 2016, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Klein technisch leed
Als ik google op toewrap dan kom ik uit op intapen van tenen. Misschien bedoel je iets anders?
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Klein technisch leed
In goed Nederlands wordt volgens mij een kabelbindertje bedoeld.
gr v Ciske
gr v Ciske
Re: Klein technisch leed
klopt, kabelbindertje.
Auto-correctie had van tiewrap dus toewrap gemaakt.
Aangepast.
Auto-correctie had van tiewrap dus toewrap gemaakt.
Aangepast.
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Klein technisch leed
Als tiewrap niet lukt, kan dan een nieuw schroefdraad getapt worden? En zo niet, moet dan schermmechanisme vervangen worden?????
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Klein technisch leed
Tie-wrap is mij vooralsnog altijd gelukt.
(helaas dus niet slechts 1x overkomen, jammer genoeg. snik)
Ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal.
Wat een mogelijke uitdaging dan weer kan gaan worden, is dat een grotere draad vaak ook (weer) een grotere schroefkop heeft.
En aangezien dat verzonken (in de plastic afdek-strips) gemonteerd wordt, kán dat mogelijk een probleem worden.
Nogmaals, ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal, maar volgens opgave is de OEM:
Maat & lengte: M5X16-A2-80 (= M6, lengte 16mm)
Aantal: 6x
Onderdeelnummer: 06327651212
Wat ik daarentegen zou adviseren is een zogenoemde HeliCoil;
Het plaatsen van een helicoil is wat meer werk, maar is vele malen sterker dan het op-tappen (naar een grotere maat) van de oude (beschadigde) schroefdraad.
En als voordeel dat je de oude schroefdraad-maat vaak kunt blijven gebruiken.
Het principe van een HeliCoil is "eenvoudig", het is een stalen "veer" die in het oude op-getapte schroefdraad gedraaid wordt.
Die vervangt het oude schroefdraad door een nieuwe en sterker draad.
(helaas dus niet slechts 1x overkomen, jammer genoeg. snik)
Ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal.
Wat een mogelijke uitdaging dan weer kan gaan worden, is dat een grotere draad vaak ook (weer) een grotere schroefkop heeft.
En aangezien dat verzonken (in de plastic afdek-strips) gemonteerd wordt, kán dat mogelijk een probleem worden.
Nogmaals, ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal, maar volgens opgave is de OEM:
Maat & lengte: M5X16-A2-80 (= M6, lengte 16mm)
Aantal: 6x
Onderdeelnummer: 06327651212
Wat ik daarentegen zou adviseren is een zogenoemde HeliCoil;
Het plaatsen van een helicoil is wat meer werk, maar is vele malen sterker dan het op-tappen (naar een grotere maat) van de oude (beschadigde) schroefdraad.
En als voordeel dat je de oude schroefdraad-maat vaak kunt blijven gebruiken.
Het principe van een HeliCoil is "eenvoudig", het is een stalen "veer" die in het oude op-getapte schroefdraad gedraaid wordt.
Die vervangt het oude schroefdraad door een nieuwe en sterker draad.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 sep 2016, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Klein technisch leed
Mijn 1200 heeft in alle boutgaten voor het scherm een helicoil. Gaat prima al is het wel even lastig om het "Indraai-pinnetje" zodanig af te breken dat het boutje er zonder weerstand langs kan. Omdat het een open doorgang is heb ik met een dremeltje de restanten van het indraai-pinnetje weggeslepen.
succes en gr v Ciske
succes en gr v Ciske
Re: Klein technisch leed
Dank je wel voor de tip & jou ervaringen!
Nog vergeten ook te beantwoorden:
PS: Het vervangen van de armpjes kan ook, je komt ze wel eens tegen op MarktPlatz en Ebai.
Met alle risico's van dien, hoe zijn die schroefgaten nog?
Ik roep: gebruik een Helicoil.
(maar een tie-wrap/kabelbrindertje, het uiteinde daarvan, kan ook, maar is een poor-man's oplossing en lang niet zo mooi noch duurzaam)
Nog vergeten ook te beantwoorden:
PS: Het vervangen van de armpjes kan ook, je komt ze wel eens tegen op MarktPlatz en Ebai.
Met alle risico's van dien, hoe zijn die schroefgaten nog?
Ik roep: gebruik een Helicoil.
(maar een tie-wrap/kabelbrindertje, het uiteinde daarvan, kan ook, maar is een poor-man's oplossing en lang niet zo mooi noch duurzaam)
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Klein technisch leed
Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: Klein technisch leed
Als je het in één keer goed doet heb je zelfs de helicoils niet nodig bij die klepdekselbouten toch. .Baird schreef:Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed
-
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
- Type: Overig R-serie
- Bijz: R1200GSA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: twente
Re: Klein technisch leed
En zo is het maar net!
gr v Ciske
gr v Ciske
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Klein technisch leed
Als je niet werkt kun je ook geen fouten maken. Na een paar ton zijn die deksel er zo vaak van af geweest dat de draad toch echt verrot is in de kop en zul je wat moeten, daarnaast weet jij wie er gesleuteld heeft aan jouw zoveelste-hands motorfiets? keep dreaming.....Ton1959 schreef:Als je het in één keer goed doet heb je zelfs de helicoils niet nodig bij die klepdekselbouten toch. .Baird schreef:Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed
Laten we het over de inhoud hebben i.p.v. meningen: Een forumlid heeft een probleem en vraagt om advies ......jij weet niet waarom die draad bij hem kapot is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: Klein technisch leed
Lieve, zeer gewaarde, hartelijke mede-forummers, laten we het inderdaad houden op met name de adviezen & tips e.d
Mijzelf is dit op mijn 1200RT al 3x overkomen, op 3x totaal verschillende plekken, met in ieder geval 2x totaal verschillende bouten/torx.
Ik ren mijzelf tot iemand die redelijk voorzichtig en soms zelf omzichtig te werk gaat, en toch is het mij meerdere keren overkomen.
Gezien de locaties, was het bij die 2x voorgenoemde plekken niet welke vaak los geweest zijn, gok ik zo:
- reservoir voor koppelingsvloeistof
- locatie op de voorvork
1x locatie is wel mogelijk mijn "schuld", zijnde 1x van de gaten voor het windscherm.
Maar ja, ik heb ook een ruiten-fetisj en dan kan er soms "wat bloed vloeien", haha.
En in 2x gevallen draaide ik de bouten/schroeven/torx in met de hand. (!)
Kortom, ik ben sterk van mening dat het iedereen wel eens kan overkomen.
Het gaat in alle 3x de gevallen om vrij zacht materiaal.
Maar mijn "dokter" gaf aan bij een volgende gelegenheid helicoils te plaatsen.
Er is dus nog enige hoop voor mij. :lol:
Mijzelf is dit op mijn 1200RT al 3x overkomen, op 3x totaal verschillende plekken, met in ieder geval 2x totaal verschillende bouten/torx.
Ik ren mijzelf tot iemand die redelijk voorzichtig en soms zelf omzichtig te werk gaat, en toch is het mij meerdere keren overkomen.
Gezien de locaties, was het bij die 2x voorgenoemde plekken niet welke vaak los geweest zijn, gok ik zo:
- reservoir voor koppelingsvloeistof
- locatie op de voorvork
1x locatie is wel mogelijk mijn "schuld", zijnde 1x van de gaten voor het windscherm.
Maar ja, ik heb ook een ruiten-fetisj en dan kan er soms "wat bloed vloeien", haha.
En in 2x gevallen draaide ik de bouten/schroeven/torx in met de hand. (!)
Kortom, ik ben sterk van mening dat het iedereen wel eens kan overkomen.
Het gaat in alle 3x de gevallen om vrij zacht materiaal.
Maar mijn "dokter" gaf aan bij een volgende gelegenheid helicoils te plaatsen.
Er is dus nog enige hoop voor mij. :lol:
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: Klein technisch leed
De motor moest afgelopen vrijdag voor een kleine onderhoudsbeurt bij MSA. Gelijk even laten maken.
Probleem opgelost!
Probleem opgelost!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Re: Klein technisch leed
Mooi!
Altijd prettig als er een oplossing voor een probleem bestaat.