Klein technisch leed

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Klein technisch leed

Ongelezen bericht door blackers »

Vanmorgen bij het vervangen een windscherm draaide het schroefje rechtsboven dol. Eerst maar eens kijken of iemand er nieuw schroefdraad in kan tappen. Zo niet dan zal er toch iets moeten worden vervangen. Goed de ruit zit nog op 5 van de 6 schroeven nog goed vast, maar van echt rijden is even geen sprake....God zij dank regent het hier.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt er eventueel ook het uiteinde van een (dunne) tiewrap erin steken voordat je het boutje erin draait.
En dan (circa) 4mm boven het gat afknippen.

Het is composiet materiaal (aluminium? _001 ) en er is niet veel nodig of het is "dol".
Een beetje vuil en je draait er zo de schroefdraad eruit. :$
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 04 sep 2016, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door blackers »

Als ik google op toewrap dan kom ik uit op intapen van tenen. Misschien bedoel je iets anders? :$
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door ciske »

In goed Nederlands wordt volgens mij een kabelbindertje bedoeld.

gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

klopt, kabelbindertje.

Auto-correctie had van tiewrap dus toewrap gemaakt.
Aangepast. :$
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door blackers »

Als tiewrap niet lukt, kan dan een nieuw schroefdraad getapt worden? En zo niet, moet dan schermmechanisme vervangen worden????? _001
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Tie-wrap is mij vooralsnog altijd gelukt. ;)
(helaas dus niet slechts 1x overkomen, jammer genoeg. snik)

Ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal.
Wat een mogelijke uitdaging dan weer kan gaan worden, is dat een grotere draad vaak ook (weer) een grotere schroefkop heeft.
En aangezien dat verzonken (in de plastic afdek-strips) gemonteerd wordt, kán dat mogelijk een probleem worden.

Nogmaals, ik heb geen ervaringen met het tappen van nieuw draad in dat materiaal, maar volgens opgave is de OEM:
Maat & lengte: M5X16-A2-80 (= M6, lengte 16mm)
Aantal: 6x
Onderdeelnummer: 06327651212

Wat ik daarentegen zou adviseren is een zogenoemde HeliCoil;
Het plaatsen van een helicoil is wat meer werk, maar is vele malen sterker dan het op-tappen (naar een grotere maat) van de oude (beschadigde) schroefdraad.
En als voordeel dat je de oude schroefdraad-maat vaak kunt blijven gebruiken.
Het principe van een HeliCoil is "eenvoudig", het is een stalen "veer" die in het oude op-getapte schroefdraad gedraaid wordt.
Die vervangt het oude schroefdraad door een nieuwe en sterker draad.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 sep 2016, 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door ciske »

Mijn 1200 heeft in alle boutgaten voor het scherm een helicoil. Gaat prima al is het wel even lastig om het "Indraai-pinnetje" zodanig af te breken dat het boutje er zonder weerstand langs kan. Omdat het een open doorgang is heb ik met een dremeltje de restanten van het indraai-pinnetje weggeslepen.

succes en gr v Ciske
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dank je wel voor de tip & jou ervaringen! _004

Nog vergeten ook te beantwoorden:
PS: Het vervangen van de armpjes kan ook, je komt ze wel eens tegen op MarktPlatz en Ebai.
Met alle risico's van dien, hoe zijn die schroefgaten nog? _001

Ik roep: gebruik een Helicoil. :idea:
(maar een tie-wrap/kabelbrindertje, het uiteinde daarvan, kan ook, maar is een poor-man's oplossing en lang niet zo mooi noch duurzaam)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Baird »

Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed _004
Als je het in één keer goed doet heb je zelfs de helicoils niet nodig bij die klepdekselbouten toch. ;) .
ciske
Berichten: 486
Lid geworden op: 27 dec 2011, 02:20
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GSA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: twente

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door ciske »

En zo is het maar net!

gr v Ciske
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:Ik zou voor de helicoil gaan, heb hier diverse maten van liggen en ook al gebruikt, denk aan de bouten van de klepdeksels. Doe het gewoon in één keer goed _004
Als je het in één keer goed doet heb je zelfs de helicoils niet nodig bij die klepdekselbouten toch. ;) .
Als je niet werkt kun je ook geen fouten maken. Na een paar ton zijn die deksel er zo vaak van af geweest dat de draad toch echt verrot is in de kop en zul je wat moeten, daarnaast weet jij wie er gesleuteld heeft aan jouw zoveelste-hands motorfiets? keep dreaming..... :D

Laten we het over de inhoud hebben i.p.v. meningen: Een forumlid heeft een probleem en vraagt om advies ......jij weet niet waarom die draad bij hem kapot is.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lieve, zeer gewaarde, hartelijke mede-forummers, laten we het inderdaad houden op met name de adviezen & tips e.d

Mijzelf is dit op mijn 1200RT al 3x overkomen, op 3x totaal verschillende plekken, met in ieder geval 2x totaal verschillende bouten/torx.
Ik ren mijzelf tot iemand die redelijk voorzichtig en soms zelf omzichtig te werk gaat, en toch is het mij meerdere keren overkomen.

Gezien de locaties, was het bij die 2x voorgenoemde plekken niet welke vaak los geweest zijn, gok ik zo:
- reservoir voor koppelingsvloeistof
- locatie op de voorvork

1x locatie is wel mogelijk mijn "schuld", zijnde 1x van de gaten voor het windscherm.
Maar ja, ik heb ook een ruiten-fetisj en dan kan er soms "wat bloed vloeien", haha.

En in 2x gevallen draaide ik de bouten/schroeven/torx in met de hand. (!)

Kortom, ik ben sterk van mening dat het iedereen wel eens kan overkomen.
Het gaat in alle 3x de gevallen om vrij zacht materiaal.

Maar mijn "dokter" gaf aan bij een volgende gelegenheid helicoils te plaatsen.

Er is dus nog enige hoop voor mij. :lol:
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door blackers »

De motor moest afgelopen vrijdag voor een kleine onderhoudsbeurt bij MSA. Gelijk even laten maken.
Probleem opgelost!
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Inspector Gadget

Re: Klein technisch leed

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Mooi!
Altijd prettig als er een oplossing voor een probleem bestaat.
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”