Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstream

Alles over de kuip en kuipruiten

Moderators: EileRT, JOS WRSM

hessel

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door hessel »

Omdat Terneuzen en Ravenstein nogal ver uiteen liggen en ik veel dichter bij Ravenstein woon, heb ik vandaag proefgedraaid met 2 Ztechnics Vstream's. Ik had me voorgenomen dat ik de nedplex niet ga proberen als het me vandaag zou bevallen. Ik heb gereden met de middelste variant en de grootste (check op http://bit.ly/mpbDYz ). De grootste was blijkbaar net nieuw en ook niet op voorraad.
Ik vond overigens de standaardruit van BMW in groot formaat niet mooi en heb die ook niet geprobeerd.

Ter info: Ik ben 1.82 en het zadel staat laag.
Ervaringen met beide ruiten zijn zonder meer positief. Volgens mij waait het vandaag windkracht 6 minimaal en toch kon ik heerlijk ontspannen de snelweg op. In de hoogste stand kijk ik net onder de rand, door het glas (handig bij regen?), maar 5 cm lager en ik kijk er mooi overheen. Geen wind op mijn helm!! heerlijk stil behalve de zijwind dus. Wat een groot verschil met de standaard ruit.

Uiteindelijk gaat mijn voorkeur uit naar de middelste maat. De grootste oogt echt minder mooi, beetje topzwaar, beweegt ook meer door de wind en steekt 10 cm boven mijn hoofd uit. Echt "too much" voor mij.
Meteen gekocht en 100km gereden. Top ding, maar dat mag ook wel voor €240... dat is wel een nadeel..
[groet]
Hessel

Standaardruit paste in de topkoffer ;-) en die is nu te koop!
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door wil51 »

Nedplex ruit overgenomen. Dat rijdt een stuk prettiger dan de standaard ruit.
Tip van de verkoper om niet de oude BMW bevestigingsmaterialen te gebruiken maar bij Nedplex nieuwe te vragen. Net gebeld en ze sturen het gratis op. Top service.
Gelijk wat tips gekregen, wel moeilijk te verstaan. Was een Fransman die Nederlands praat. Wat ik begreep is dat ik tot 100 km/u onder het rijden de ruit mag verstellen. Bij sterke zijwind moet ik de snelheid laten zakken tot 60 km/u om de ruit te mogen verstellen. Schoonmaken alleen met microfiber doek en water.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door wil51 »

De nieuwe rubber ringen van Nedplex ontvangen. Maar BMW gebruikt 8 rubber ringen en Nedplex stuurt er 4 die niet lijken op de ringen van BMW. Welke moet ik nu vervangen? De ringen die ik had zijn er 4 die lijken op de afdichtings ringen van Gardena koppelstukken tuinslangen. Die zaten tussen plastic kapje en ruit. En ik heb er 4 die zaten op de 2 steunen waar je ruit op monteert. Die hebben een aparte vorm, plat met een stukje er boven op wat in het gat van de ruit valt. Nedplex stuurt 4 platten rubber ringen.
Maar op welke plek gebruik ik nu de Nedplex ringen?
Inspector Gadget

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voor wat het waard is;
Jij hebt de 1150RT-uitgave van de -850- , dus wellicht dat het daar iets anders zit. _001

Als ik de navolgende link bekijk;
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=46&fg=55

Dan zie je bij de OEM-ruit inderdaad ringetjes aan tussen de plastic en de ruit zitten (item nummer 5) en tussen de ruit en het mechanisme zelf (item nummer 8).

Nu heb ik zelf die zwarte plastic afdekkapjes vervangen door metalen afdekkapjes (heel wat mooier, vind ik _005 ) en daar zaten ook alleen maar 4 relatief grote ringen bij.
http://www.wunderlich.de/shopart/816251 ... terung.htm

In de handleiding staat duidelijk aangegeven dat die wat grotere ringen tussen de afdekkapjes en de ruit moeten komen;
http://www.download.wunderlich.de/PDF/a ... 162517.pdf

Een en ander is wat betreft de ringetjes, in mijn optiek althans, afhankelijk hoe groot/groter/kleiner de gaten in jou ruit zijn en de dikte van jou ruit (!) is versus de OEM.

Want, als ik mij niet vergis, is het van origine zo, dat de (zwarte) plastic afdekkapjes de ruit "vast houden" (tussen afdekkapjes en ruit dus een ring) en tussen de pootjes/bouten van die door de afdekkapjes gaan en het verstelmechanisme zelf ook weer een ring.

De plaatsing van ringen is dus, denk ik, om trillingen tegen te gaan (lees: afhankelijk van de dikte van de ruit en de gaten in de ruit, oftewel hoe de afdekkapjes op of door de ruit heen gaan/steken) alsook het verdelen van krachten (lees: tegen gaan van evt. barstjes en scheuren) van de boutjes op de ruit zelf.

Maar ik kan mij zo vergissen, natuurlijk. ;)

Anders gewoon vragen aan monsieur Nedplex zelf ?
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef: Anders gewoon vragen aan monsieur Nedplex zelf ?
Ik heb monsieur al een keer aan de telefoon gehad, maar dan moet ik het meeste raden wat hij verteld, vanwege zijn accent. En ik spreek geen woord Frans :D

Op de tekening zien de ringen 5 en 8 er hetzelfde uit. Dat is bij mij niet het geval. Zit nu op mijn werk en ben met de auto anders kon ik wel foto bijplaatsen.
Inspector Gadget

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol:
Misschien anders eens proberen via email te communiceren met monsieur? _001
Wat ik tot nu toe gelezen heb van hem was goed lees- en begrijpbaar.

Anyhoe, wat betreft de tekening en afmetingen, dat is indicatief, er staat geen schaal genoemd. ;)
Zoals je kunt zien in de onderdelenlijst is ring nummer 5 "onderlaag" genaamd en nummer 8 "afstandstuk" met elk hun eigen bestelnummer.

Anders bij een BMW dealeRT verkrijgbaar, en vaak nog op voorraad ook!
(ze verteren nogal eens, heb ik zoal gezien)

Als ik jou was zou ik, als de NedPlex ringetjes groot zijn (dus flink groter dan degene die er van BMW bij zaten/zitten) deze gebruiken tussen de zwart plastic afdekkapjes en de ruit.

Maar, in mijn optiek kan je zelf een en ander wel controleren/proberen;
Neem de NepPlex ruit, en 1 zwarte afdekklepje, en duw deze op de ruit.
Kijk dan aan de achterkant van de ruit;
Als de pootjes/doorvoer-busjes van het zwarte afdekklepje er doorheen uitsteken (lees: iets verder uitsteken ten opzichte van de ruit), zou je in mijn optiek de NepPlex ringetjes tussen de ruit en het verstelmechanisme moeten plaatsen.
Als de pootjes/doorvoer-busjes van het zwarte afdekklepje er *niet* doorheen uitsteken, zou je in mijn optiek de NepPlex ringetjes tussen de ruit en de zwarte afdekklepjes moeten plaatsen.
Een en ander in verband met de krachtenverdeling cq. trillingen.

Maar, ik denk mee, ben geen ervaringsdeskundige anders dan het geprobeerd hebben van vele ruiten. ;)
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Gevraagd ERVARING ruiten NEDPLEX < -- > Ztechnics Vstre

Ongelezen bericht door wil51 »

Nou de ruit zit nu volgens de regels hoor. Gisteravond met mijn niettechnische blik de zaak bestudeerd. Ring van Nedplex past maar op 1 plek en dat is op de steunen. Oude rubbers van BMW verwijdert, die waren keihard geworden. Of ze waren altijd van plastic. ;) De ronde Gardenatype rubbers zitten tussen de plastic afdekkapje en de ruit. Deze zagen er nog goed uit en heb ik opnieuw gebruikt. Vervolgens blijkt dat je 10 handen nodig hebt. Dus de rubber ringen maar met beetje lijm op de steunen geplakt. Ik bleef ze op de grond zoeken. :$ Oude ringen van BMW zaten ook geplakt.
Ik zag ook dat de rubber flappen waar de steunen doorheen komen gebroken waren en zagen er wat verteerd uit. Klusje voor een volgende keer om te vervangen. Moet ik toch ook wel zelf kunnen toch?
Gesloten

Terug naar “Over: Kuip en kuipruiten”