Accu tijdelijk verwijderen?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door FredM »

Hallo allen,
Helaas staat mijn motor ( -1200- ) op een plaats waar ik geen stopcontact heb. Dit houdt in dat als ik lange tijd de motor niet ga gebruiken, de accu moet verwijderen en in mijn huis zal gaan opladen.
Kan ik de accu gevaarloos afkoppelen en demonteren en later weer aansluiten? Mijn zorg is dat de electronica dan van slag zal raken en dat ik dan problemen krijg met van alles, zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? _001 Groet en dank, Fred
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bij langere stilstand wordt dat zeker aanbevolen . .
FredM schreef:Hallo allen,
Helaas staat mijn motor ( -1200- ) op een plaats waar ik geen stopcontact heb. Dit houdt in dat als ik lange tijd de motor niet ga gebruiken, de accu moet verwijderen en in mijn huis zal gaan opladen.
Kan ik de accu gevaarloos afkoppelen en demonteren en later weer aansluiten? Mijn zorg is dat de electronica dan van slag zal raken en dat ik dan problemen krijg met van alles, zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? _001 Groet en dank, Fred
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
beckysmile

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Hallo Fred,

afkoppelen is zeker geen risico, mits je dat op de juiste manier doet (eerst de -, dan de +), maar of het nou zo handig is om 'm uit te bouwen?
Is bij de 1150 best veel werk, zal bij de 1200 niet echt gemakkelijker zijn.... _001
Alleen afkoppelen zorgt er in elk geval al voor, dat ontladen veel trager gaat. Misschien is het een optie om af en toe met een startpack langs te gaan en je motor dan enige minuten te laten draaien, totdat ie op temperatuur is, en dan de hele zaak weer afkoppelen.

Groet, Aad
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Mello »

FredM schreef:zo is mijn RT uitgerust met een origineel BMW alarm.
Of zie ik spoken? _001 Groet en dank, Fred
Hallo Fred,

Je alarm schakelt zich na enige dagen uit (meen 6 dagen) als deze op de accu staat om stroom te sparen.
Tevens zit er een back up batterij in het alarm kastje.

[groet] Johan
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Bert M »

beckysmile schreef:Hallo Fred,

... knipperdeknip... Misschien is het een optie om af en toe met een startpack langs te gaan en je motor dan enige minuten te laten draaien, totdat ie op temperatuur is, en dan de hele zaak weer afkoppelen...

Groet, Aad
Niet doen: van even warm laten lopen, laadt de accu nauwelijks op, je motorblok slijt maximaal en na verloop van tijd staat je uitlaatpijp vol met condenswater...

Ga er echt mee rijden of hang 'm aan de druppelaar maar niet ff laten lopen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

beckysmile schreef:Hallo Fred,

afkoppelen is zeker geen risico, mits je dat op de juiste manier doet (eerst de -, dan de +), maar of het nou zo handig is om 'm uit te bouwen?
Is bij de 1150 best veel werk, zal bij de 1200 niet echt gemakkelijker zijn.... _001
knipperdeknip

Groet, Aad
Accu uitbouwen is bij de -1200- vrij weinig werk. Lekker accu mee naar huis nemen en daar regelmatig aan de lader hangen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Baird »

Bij de 11X0 en mogelijk ook bij de 1200: de TPS opnieuw inregelen als je de accu weer monteert:
Accu monteren=>Contact aan (NIET starten)=> twee maal rustig(paar seconden) van gas dicht naar gas vol open=> dan pas motor starten.

Doel van deze actie is dat computer weet wanneer het gas dicht is en wanneer helemaal open, de tussenstanden worden dan berekent en de hoeveelheid brandstof, ontstekingsmoment, vervroeging etc kunnen goed bepaald worden om de motor netjes te laten lopen. Ik doe dit ook altijd bij een onderhoudsbeurt.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
FredM
Berichten: 76
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:28
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Rijswijk

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door FredM »

Dank jullie wel voor jullie adviezen, ze zijn nuttig en bruikbaar. Groet, Fred
Raymond
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 okt 2013, 19:08
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Raymond »

Mooie tip..
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door michaelb »

Nog een andere tip (via een kennis die hetzelfde met een old timer heeft): Er bestaan druppelladers met een zonnepaneeltje. Zijn ervaring is dat zelfs het winterlicht voldoende energie oplevert on de accu te laten overwinteren.
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
[groet] Martin7007
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Bert M »

Martin7007 schreef:Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
[groet] Martin7007
Produceert de lader geen zelfdestructieve warmte in die volledig afgesloten doos als er geladen moet worden?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Bert M schreef:
Martin7007 schreef:Ook mijn motor staat op een plaats waar ik geen stroom heb. Ipv de accu uit te bouwen heb ik er voor gekozen om een tuin verlengsnoer te gebruiken en de accu lader Ctek 5.0 in een waterdichte hersluitbare doos (Praxis) te leggen. Deze doos heeft waterdichte draad doorvoeren. Hierdoor ligt mijn accu lader altijd buiten droog en gebruiksklaar. Met het snoer richting de motor er buiten.
[groet] Martin7007
Produceert de lader geen zelfdestructieve warmte in die volledig afgesloten doos als er geladen moet worden?

[groet]

Bert M
Na een jaar gebruik van " een lader in een doos" nog geen problemen er mee gehad. De doos bevat geen isolerende materialen en bied wel plaats voor 3 laders.
[groet]
Gebruikersavatar
eveRT
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Re: Accu tijdelijk verwijderen?

Ongelezen bericht door eveRT »

Ik heb mijn accu voor de koude periode (voor zover je -3 graden koud kunt noemen) toch maar uit mijn -1200- en naar binnen gehaald. Heel simpel te doen. Maar bij terugbouwen liep ik tegen EWS (de startbeveiliging) aan. Mijn standaard sleutel wordt nu niet meer herkend door mijn motor. _001 Gelukkig de reservesleutel wel. Iemand tips? Anders dan langs de dealeRT rijden, want dat zal het wel worden.
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”