Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Grachtenracer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2014, 11:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, cruise control, grijs, SHAD topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Grachtenracer »

Hallo RT-ers!

Mijn 2005 1200rt geeft mij veel plezier vanaf de aanschaf, ruim een jaar geleden. Er is toen meteen een odyssey 630 accu ingezet, om problemen uit het verleden (1150RT ), te tackelen.

Nu is het zo, dat met de odyssey, de motor een maand lekker startte en zo en de capaciteit van de accu minder leek te worden. Nu kan een accu technisch niet in orde zijn,dus nog even aangekeken, ook richting de zomer.
Omdat sommige accu's restpower hebben na een poosje stilstaan, ging het starten in de ochtend meestal goed. Om dan na de dagelijkse 15 km even uitgezet te worden, om een hek te openen. Meteen daarna klinkt de motor dan "down" en dat uit zich in een "ehhhh....VROEM!"
Misschien lachwekkend weergegeven, maar eind van de dag is het VROEM en lopen!

In augustus is de motor weg geweest voor een probleem met de brandstofpompmodule en heeft men bij Harry Meijer (waar ie normaal niet komt maar nu via via) preventief de accu vervangen, want die was niet veel meer waard! Afijn, een Exide erin, hopelijk het probleem verholpen, starten en gaan!

Een week later, hetzelfde probleem. Bij koude motor weinig last, bij een warm blok weer wel. Nu heb ik een Procharger XL gehaald welke ook een auto kan laden met maximaal 4 ampère, gezien de reacties over de Optimate met 0,8.
Deze pieft hem dan weer lekker op, doet ook aan desulfatering en in beide standen (auto of motor) is ie weer even happy. Dit blijft tot op heden een herhaling van zetten.

Nu hoorde ik op de motorbeurs van een accuboer dat het klonk als een massaprobleem en dus gekeken of de massa op het blok te vinden was. Ik denk dat die onder de dynamo zit, maar weet niet of zowel de dynamo als de accu deze delen. Omdat de tank verwijderd moet worden, heb ik het wijselijk gelaten om verder te gaan.
Ik weet niet wat er in de voorgaande 9 jaar gebeurd is, maar de dynamo laadt met dik 14 volt bij,ik weet alleen niet met welk amperage. Ook het inschakelen van veel verbruikers lijkt hem niet wakker te schudden.

Van lekstroom lijkt ook geen sprake, want na een maand stilstand, startte hij weer als vanouds. Om dan na een dag weer te zeuren. Ik merk dit ook aan de servopomp van de remmen die niet eentonig "wiieee" doet, maar "wiieeuuu-wiieeuuu", op het ritme van de alarmlichten in de file.

Ik ben voorlopig ten einde raad, iemand suggesties?
beckysmile

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Klinkt inderdaad als een duidelijk massaprobleem, ga even op zoek naar de hoofdmassakabel, als je die niet weet te vinden, komt er beslist wel een reactie van iemand die het wel weet.
Aansluiting los maken, goed reinigen, even kijken naar kabelbreuk bij de aansluiting, insmeren met kopervet (net als de accupolen) en bevestigen maar weer. Als het probleem niet is opgelost, is de aansluiting van de accu de volgende verdachte, en daarna de spanningsregelaar.

Wat betreft het vervangen van de odyssey accu, geldklopperij. Odysseys gaan zelden kapot voordat ze een jaar of 6 oud zijn, zelfs niet na een winter stilstand, bovendien, van de site van http://www.accudienst.nl :
Twee accu’s in één: een enorme startcapaciteit gepaard aan uitzonderlijk cyclisch vermogen.
De Odyssey accu is een recombinatiebatterij en dankt haar startcapaciteit aan een grote hoeveelheid dunne platen en de cyclische kwaliteiten aan het pure lood waaruit deze zijn vervaardigd.
De toepassing van puur lood wordt mogelijk gemaakt door het platenpakket en het door de glasmatseparatie opgenomen electrolyt als één solide geheel op te sluiten. Zo ontstaat een schok- en trilbestendige superaccu.
Odyssey accu heeft twee jaar volledige garantie.
Als er al iets mis was met de accu, had dat onder garantie opgelost moeten worden. Lees even verder op dit forum over de Odessey-accu's en je begrijpt deze wissel helemaal niet meer.

Veel succes met het oplossen van deze vervelende storing.

Groet, Aad
Inspector Gadget

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook een Odyssey accu kan weldegelijk vroegtijdig stuk gaan, is mij ook overkomen.
De accu te leeg en dan een paar keer proberen te starten en het is einde-oefening voor de accu.

De Exide is de kwalitatief mindere accu versus de Odyssey, alleen is deze wel de fabrieks-af 19Ah versus de 17Ah van de Odyssey.
De Odyssey heeft daarentegen een veel betere restcapaciteit, wat bij starten van de motor weer heel belangrijk is.

Een accu wordt op de motor pas na een uur rijden volledig opgeladen.
Zeker met het bekrachtigde remsysteem van de pre-2007 1200RT's en de 1150RT's, dat is een echte stroomvreter.

Ik zou aanraden een afspraak te maken voor de expertise van Motor Service Amersfoort;
Die kunnen je accu doormeten, dan wordt de accu-capaciteit gemeten versus wat deze zou moeten zijn.
Voor het geval je Excide accu niet meer zo fris en fruitig is.

Tevens kunnen ze je motor uitlezen en beoordelen of er mogelijk (nog) een probleem is met je bekrachtigde remsysteem.

Of het een mogelijk massa probleem is kan dan ook nagezien worden.
Grachtenracer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2014, 11:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, cruise control, grijs, SHAD topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Grachtenracer »

Bedankt voor de eerste tips! Ik kreeg nog de tip om met een zware kabel de massa te omzeilen en deze apart op het blok te zetten, met de min van de accu. Mocht het dan niet verbeteren, dan zou je toch gaan denken aan de dynamo. Mocht ik wat weten, dan hoop ik dit draadje te kunnen sluiten! :-)

Jelle
Inspector Gadget

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je ziet hoe zwaar de kabel is op de 1200RT.
Misschien is het een idee om de accu los te nemen en dan beide uiteinden van de kabel schoon te maken.
Al dan niet meer een koperborsteltje en daarna invetten e.d. zoals eerder beschreven door beckysmile.

Alleen, jou probleem doet zich vooral voor bij een warme motor, als ik het goed begrepen.
Ik zou sowieso je motor laten uitlezen op eventueel aanwezige storingen.
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Ik heb een zelfde soort probleem gehad. Heb toen op aanraden van iemand de massa aansluiting losgemaakt om deze schoon te maken. Dit bleek ook echt nodig! Er zat behoorlijk wat oxidatie en een paar zwarte (brand)plekjes. Sinds het schoonmaken van de aansluiting geen probleem meer gehad.

Het is een beetje werk (tank moet er af) maar als je een beetje handig bent stelt het niet zo heel veel voor en ben je in een uur klaar. De aansluiting zit linksachter de dynamo.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door leo442 »

Meten is weten! Controleer de overgangsweerstanden van plus en min kabels, en herstel dit . Meet ook even de lekstroom. Controleer daarna je laadpanning en stroom. is dit alles OK, dan zal alleen de batterij overblijven, laat ook deze even testen.
Grachtenracer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2014, 11:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, cruise control, grijs, SHAD topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Grachtenracer »

Goed,

Het heeft even geduurd, maar de motor is eindelijk ter controle naar de garage geweest. Een andere weliswaar, maar wel naar tevredenheid van mezelf en twee collega's.

De eigenaar (Paul de Wit, Wormerveer) heeft hem aan de computer gezet en die gaf geen fouten. Het enige opvallende was de continu blijvende dynamospanning van 11,8 volt. Deze werd niet hoger bij meer gas en werd door de computer Oké bevonden! ??? Gek genoeg sprong de accu meteen naar 14,2 met stationairloop.
Omdat de accu al eerder de status Oké kreeg van een accuboer om de hoek, hebben we deze gelaten en ging de aandacht uit naar de startmotor. Deze is een jaar geleden door mijzelf verwijderd en schoongemaakt, voor zover mogelijk. Het was winter, in de garage, dus gauw gauw.

Bij het los halen van de startmotor kwam de plus te makkelijk los en dat alleen kon de oorzaak van het moeilijke starten zijn. Onder toezicht van Paul heb ik zelf de startmotor uit elkaar mogen halen en zelfs het relais werd niet overgeslagen. Deze leek schoon, maar kon beter en moest brandschoon zijn, want de zuiger moet vloeiend glijden, zonder vet. Dus het hele ding met remmenreiniger schoongemaakt en met perslucht de magneten (waar lichte metaaldeeltjes zichtbaar waren) uitgeblazen en weer terug in elkaar. Hij had nog speciaal vet voor de as,dus mooier kon niet.

Het ding weer gemonteerd en het startte weer als een nieuwe, ook de accu had bij het starten een volt gewonnen. Het advies was om de accu vol te rijden en op weg naar huis (15 km) voelde het al goed. Vanmorgen heb ik nog wel het bekende intermitterende zoemen van de rempomp gehoord samen met de knipperlichten, maar op weg naar huis ging ie nagenoeg goed. Het viel me op, dat als ie dat geluid maakt, hij dat alleen doet bij stationair en met een beetje gas,is het geluid weer monotoon. Dus ik denk/hoop dat het probleem bij deze opgelost is, misschien dat ik gewoon nog effe verder moet toeren? ;-P

Jelle
Grachtenracer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2014, 11:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, cruise control, grijs, SHAD topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Grachtenracer »

Het probleem van de warme motor kon zijn dat het startrelais zeer precies in elkaar steekt en door lichte vervuiling moeilijker wil schuiven en dus onnodig stroom van de accu laat nemen. Ik zal nog testen of dit gewerkt heeft.
De extra massakabel had trouwens geen effect en nu bleek dus wel waarom! ;-P
Inspector Gadget

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, een (te) losse aansluiting, geen goed contact op de startmotor, verklaart je probleem.
Er loopt letterlijk enkele honderden ampères naar je startmotor (kortstondig) tijdens starting.
Vandaar ook de pink-dikke kabels.
Een slechte verbinding merk je direct.

Massa is over het algemeen geen probleem op de 1200RT's, inderdaad de start- en accukabels verdienen de aandacht.
Een beetje accuvet of zuurvrije vaseline op de polen en aansluitingen kan ook geen kwaad, dat voorkomt oxidatie van die aansluitingen. (nadat je de accupolen goed hebt schoongemaakt)
De witte oxidatie is van het lood van de accupool, eventuele blauwe oxidatie is van koper in de aansluitkabel of aansluit-oog)
En meestal voornamelijk de min-pool die trekt gemakkelijker vocht aan door de chemische reactie met de omgeving.

Ik neem aan dat het uitlezen/diagnose niet met de BMW Modi-naam-ben-ik-ff-vergeten maar met een ODB diagnose-apparaat zoals Texxa, GS911 ?
Bij de officiële BMW diagnose systeem, en die herken je want dat is een echt rollende kast aan apparatuur, worden er ook laadklemmen én stroomtangen aangesloten op je motor.
Ik heb het zelf mogen aanschouwen bij een BMW dealeRT.
Daar wordt dus ook de accu doorgemeten, w.o. ook de startstroom, opgenomen vermogen (ook in de uit-stand, dus eventuele lekstromen) accutoestand e.d.
Want niet alles is inzichtelijk te maken via de ZFE.
Maar verder niet zo belangrijk meer.

Anyhoe, om je accu na een starting goed op te laden, moet je, ook omdat jou motor de bekrachtigde remsysteem heeft, toch al snel een uurtje rijden voordat de accu echt helemaal vol is.

Blij dat het is gevonden en opgelost. _004
Nu alleen het weer nog. ;)
Grachtenracer
Berichten: 13
Lid geworden op: 24 jan 2014, 11:24
Type: R1200RT
Bijz: 2005, cruise control, grijs, SHAD topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zaandam

Re: Accu lijkt nauwelijks te worden bij geladen

Ongelezen bericht door Grachtenracer »

Tanks voor de tip! Nu inderdaad mooi weer nog.. ;-)

Jelle
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”