accu
Re: accu
Ja, dat kan;
Een druppellader krijgt een accu nooit 100% vol, maximaal zo'n 80% op lading.
Afhankelijk van omgevingstemperatuur, druppellader, en de gezondheid & kwaliteit van de accu en dergelijke.
Een druppellader kan je gebruiken om de parasitaire verbruikers zoals alarm, can-bus e.d. proberen te compenseren.
Maar een druppellader heeft een te lage laadstroom (dient tenminste 10% van de Ah-waarde van de accu te zijn om de betreffende accu goed te kunnen opladen) om de accu volledig vol te laden.
Een druppellader kan de gemiddelde accu dusdanig opladen dat tenminste 1x starting kan plaatsvinden, afhankelijk van de kwaliteiten van de accu. Tijdens starting worden er letterlijk honderden ampères uit de accu getrokken.
Een goede, meer-traps acculader monitort constant de lading van de accu en past daarop de laadstroom aan opdat de accu altijd 100% op lading is.
Een accu die niet goed opgeladen is kan inderdaad bij het "testen" van de accu, en soms bij het starten van de motor, een "falen" indiceren terwijl dat niet zo is.
Let op: Als je te vaak met een te lege accu probeert te starten kan er zogenoemde diepte-ontlading van de accu ontstaan waardoor de capaciteit rapido terugloopt van die accu en deze zelfs uiteindelijk vroegtijdig defect kan raken.
Er zijn al aardig wat draadjes geweest over accu's, druppel- & acculaders, rechtsboven via de zoekfunctie van het forum zijn die terug te vinden.
Een druppellader krijgt een accu nooit 100% vol, maximaal zo'n 80% op lading.
Afhankelijk van omgevingstemperatuur, druppellader, en de gezondheid & kwaliteit van de accu en dergelijke.
Een druppellader kan je gebruiken om de parasitaire verbruikers zoals alarm, can-bus e.d. proberen te compenseren.
Maar een druppellader heeft een te lage laadstroom (dient tenminste 10% van de Ah-waarde van de accu te zijn om de betreffende accu goed te kunnen opladen) om de accu volledig vol te laden.
Een druppellader kan de gemiddelde accu dusdanig opladen dat tenminste 1x starting kan plaatsvinden, afhankelijk van de kwaliteiten van de accu. Tijdens starting worden er letterlijk honderden ampères uit de accu getrokken.
Een goede, meer-traps acculader monitort constant de lading van de accu en past daarop de laadstroom aan opdat de accu altijd 100% op lading is.
Een accu die niet goed opgeladen is kan inderdaad bij het "testen" van de accu, en soms bij het starten van de motor, een "falen" indiceren terwijl dat niet zo is.
Let op: Als je te vaak met een te lege accu probeert te starten kan er zogenoemde diepte-ontlading van de accu ontstaan waardoor de capaciteit rapido terugloopt van die accu en deze zelfs uiteindelijk vroegtijdig defect kan raken.
Er zijn al aardig wat draadjes geweest over accu's, druppel- & acculaders, rechtsboven via de zoekfunctie van het forum zijn die terug te vinden.
Re: accu
Dank u, Kunnen we morgen met een gerust hart oppad.
+/- 600km ,Veendam,Borger(D),Apen,Sudbrookmerland(slapen),Gretsiel,Leer,Achendorf,Veendam.
Dit doen we al jaren met een groepje van 10 motoren en een auto voor een paar dames.
Elk jaar van verzorgd door een ander vriendenkoppel.
+/- 600km ,Veendam,Borger(D),Apen,Sudbrookmerland(slapen),Gretsiel,Leer,Achendorf,Veendam.
Dit doen we al jaren met een groepje van 10 motoren en een auto voor een paar dames.
Elk jaar van verzorgd door een ander vriendenkoppel.
Re: accu
Weer terug, Vanmorgen een probleem gehad die ik 1 keer eerder heb gehad. Bij het starten, 1 tik en toen mors dood alle spanning weg incl het klokje !!! Net zo als de vorige keer heb ik maar wat gedaan wat dacht wat goed zou kunnen zijn, alle relais aangedrukt. En vervolgens starten en lopen, klokje bij gezet en de hele dag geen problemen weer gehad. Wat zou dit kunnen zijn ? Start relais of iets anders. Ik wacht graag jullie reactie af.
PS, De moeite waard om te slapen aan "het grote meer" en dan door rijden naar Gretsiel, wel wat regen gehad vandaag maar we zijn wel wat gewent.
En groet uit Veendam ,Antonie
PS, De moeite waard om te slapen aan "het grote meer" en dan door rijden naar Gretsiel, wel wat regen gehad vandaag maar we zijn wel wat gewent.
En groet uit Veendam ,Antonie
Re: accu
Goedeavond,
Net even lang rond gekeken op het forum, zou het de startmotor kunnen zijn. (zie vorige reactie)
Net gelezen dat het wel vaker in gebeurt dat tijdens het starten de display van de klok leeg getrokken is, was bij mij dus ook zo .
Gisteren maarzo wat gedaan relais aangedrukt, misschien wel zuiver toeval dat het dan opeens probleemloos is.
Graag even een reactie of de moeite waard is om de startmotor los te halen. De accu blijft de laatste dagen dus goed op spanning.
Groet, Antonie
Net even lang rond gekeken op het forum, zou het de startmotor kunnen zijn. (zie vorige reactie)
Net gelezen dat het wel vaker in gebeurt dat tijdens het starten de display van de klok leeg getrokken is, was bij mij dus ook zo .
Gisteren maarzo wat gedaan relais aangedrukt, misschien wel zuiver toeval dat het dan opeens probleemloos is.
Graag even een reactie of de moeite waard is om de startmotor los te halen. De accu blijft de laatste dagen dus goed op spanning.
Groet, Antonie
-
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 15 jul 2011, 22:16
- Type: R1100RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Noord-Holland
Re: accu
antonie,
Ik heb dezelfde problemen gehad en toen bleek het ook een slecht werkende startmotor te zijn. Deze trok zoveel stroom weg dat zelfs mijn klokje bij het starten wit wegtrok. Uiteindelijk ergens gestrand langs de weg met een motor die niet meer wilde meewerken. Nieuwe startmotor erin en een nieuwe accu. Toen was alles weer goed. Ik denk dus dat jouw probleem best wel eens in de startmotor kan liggen.
Succes,
Remco
Ik heb dezelfde problemen gehad en toen bleek het ook een slecht werkende startmotor te zijn. Deze trok zoveel stroom weg dat zelfs mijn klokje bij het starten wit wegtrok. Uiteindelijk ergens gestrand langs de weg met een motor die niet meer wilde meewerken. Nieuwe startmotor erin en een nieuwe accu. Toen was alles weer goed. Ik denk dus dat jouw probleem best wel eens in de startmotor kan liggen.
Succes,
Remco