ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
- Heavy-NL
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Om met de deur in huis te vallen, ik ben bekend met het probleem van de R1100RT (en andere modellen) dat als de accu niet goed is deze er voor zorgt dat de ABS in storing springt zodra je de motor start. Dat heb ik nu dus.
Echter is vorig jaar de accu vervangen door een Yuasa YT18BL-BS welke ook wordt aanbevolen voor de beemer die ik rij, een R1100RT uit 1996.
Vanaf de vervanging had ik geen problemen, starten als een dolle en geen ABS storing tot vorige week donderdag. De BMW stond klaar om de reis naar de EIfel te beginnen en ik stap op en start, moeilijk rond draaien en na de start de ABS in storing. Vreemd dacht ik, motor even laten draaien (2 a 3 minuten) en contact weer uit, gestart en weer moeilijk ronddraaien maar wel starten met weer een ABS storing.
Toch vertrokken en bij het eerste stoplicht uitgezet, gestart en alles weer oke. Dus op pad richting Duitsland.
Maar dit verschijnsel is niet meer weg gegaan. Ik moet nu elke keer als ik de beemer start, deze minimaal 4 minuten laten draaien zonder verlichting aan en dan weer opnieuw starten om zonder knipperende ABS lampjes te kunnen rijden.
Vanmorgen maar eens de spanningen van de accu gemeten met een geleende multimeter met geheugen functie. In rust contact uit 12,8 volt, contact aan 12,4 volt, starten 8 volt (dat is het probleem dus) en bij draaiende motor 14,2 volt.
Dus de vraag is, wat is hier aan de hand? Accu nu al stuk? Zuurpakket vergeten? Wat zijn jullie ideeën?
Morgen ga ik bellen met de dealer waar de beemer in de winterstalling staat en waar ook vorig jaar de accu door is vervangen.
Groeten Ruud.
Echter is vorig jaar de accu vervangen door een Yuasa YT18BL-BS welke ook wordt aanbevolen voor de beemer die ik rij, een R1100RT uit 1996.
Vanaf de vervanging had ik geen problemen, starten als een dolle en geen ABS storing tot vorige week donderdag. De BMW stond klaar om de reis naar de EIfel te beginnen en ik stap op en start, moeilijk rond draaien en na de start de ABS in storing. Vreemd dacht ik, motor even laten draaien (2 a 3 minuten) en contact weer uit, gestart en weer moeilijk ronddraaien maar wel starten met weer een ABS storing.
Toch vertrokken en bij het eerste stoplicht uitgezet, gestart en alles weer oke. Dus op pad richting Duitsland.
Maar dit verschijnsel is niet meer weg gegaan. Ik moet nu elke keer als ik de beemer start, deze minimaal 4 minuten laten draaien zonder verlichting aan en dan weer opnieuw starten om zonder knipperende ABS lampjes te kunnen rijden.
Vanmorgen maar eens de spanningen van de accu gemeten met een geleende multimeter met geheugen functie. In rust contact uit 12,8 volt, contact aan 12,4 volt, starten 8 volt (dat is het probleem dus) en bij draaiende motor 14,2 volt.
Dus de vraag is, wat is hier aan de hand? Accu nu al stuk? Zuurpakket vergeten? Wat zijn jullie ideeën?
Morgen ga ik bellen met de dealer waar de beemer in de winterstalling staat en waar ook vorig jaar de accu door is vervangen.
Groeten Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
1e diagnose van achter mijn PC: accu defect. De spanning is nog wel OK, maar zodra er flink stroom wordt gevraagd is het gedaan. Oftewel de capaciteit is flink achteruit gegaan.
Ik zou deze door laten meten bij een gespecialiseerde accuzaak. Deze kan de beschikbare capaciteit meten, als dat (veel) lager is dan de specificatie (18 Ah, meen ik), is de accu inderdaad niet meer bruikbaar.
Als je gaat shoppen voor een nieuwe accu, zou ik voor de Odyssey kiezen (type PC680 is volgens mij voor de 1100RT). Houdt veel beter de spanning vast en kan een hoger amperage leveren dan de standaard onderhoudsvrije natte platen types.
Overigens is er over accu's al het nodige geschreven op dit forum. O.a. zeer uitgebreide en behulpzame info van ons gewaardeerde forumlid Inspector Gadget. Zoek maar eens!
Ik zou deze door laten meten bij een gespecialiseerde accuzaak. Deze kan de beschikbare capaciteit meten, als dat (veel) lager is dan de specificatie (18 Ah, meen ik), is de accu inderdaad niet meer bruikbaar.
Als je gaat shoppen voor een nieuwe accu, zou ik voor de Odyssey kiezen (type PC680 is volgens mij voor de 1100RT). Houdt veel beter de spanning vast en kan een hoger amperage leveren dan de standaard onderhoudsvrije natte platen types.
Overigens is er over accu's al het nodige geschreven op dit forum. O.a. zeer uitgebreide en behulpzame info van ons gewaardeerde forumlid Inspector Gadget. Zoek maar eens!
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
- siebke
- Berichten: 762
- Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
- Type: R1200RT
- Bijz: 2009, import (D)
- Land: Nl
- Woonplaats of omgeving: Peel en Maas
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Lees ook eens aandachtig de startmotorperikelen, maar denk ook zeker eens aan de garantie en/of consumentenbescherming mocht het tóch de (levensduur van de) accu betreffen
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
+1
Al vaker voorgekomen op het Forum: Als de accu het haast niet kan zijn is het meestal de startmotor.
Al vaker voorgekomen op het Forum: Als de accu het haast niet kan zijn is het meestal de startmotor.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
8 volt tijdens het starten is te laag voor de ABS, die vergt voor zover ik weet 10 V minimaal. Dus van tweeën een: ofwel de capaciteit van de accu zoals hierboven gesuggereerd danwel de startmotor. Dat lijkt op het eerste gezicht onwaarschijnlijk, maar de mijne had ook een keer een gescheurd huis omdat ik met olie in de cilinder bleef doorstarten en de startmotor daar niet doorheen kon. Als de startmotor het niet aankan zakt het voltage ook teveel. Tenslotte: een complete oplossing (na checken accu en startmotor) is natuurlijk de ABS-modificatie aanbrengen, zoals elders op het forum wordt uitgelegd. Dan gebeurt het nooit meer, omdat de ABS selftest dan niet mer tijdens het starten (met laag voltage) gebeurt maar pas daarna, zoals standaard op de R1150RT.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Theo Olsthoorn, Heemstede
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Als je accu in rust 12,8V heeft en met contact aan al terugvalt naar 12,4V is er imho een probleem met je accu. Bij mijn 1150 valt de spanning 0,1V terug, en ook hier gaat de hele kerstboom aan verlichting meteen aan.
Uit ervaring kan ik ook de Odyssey aanbevelen, zit er nu 3 jaar in, wordt het hele jaar gebruikt, en geeft geen krimp, ook niet na een nachtdienst bij -5, gewoon knopje drukken, starten, geen abs-storingen.
Groet, Aad
Uit ervaring kan ik ook de Odyssey aanbevelen, zit er nu 3 jaar in, wordt het hele jaar gebruikt, en geeft geen krimp, ook niet na een nachtdienst bij -5, gewoon knopje drukken, starten, geen abs-storingen.
Groet, Aad
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Ik had hetzelfde issue direct na aanschaf. Dealer heeft toen onder garantie nieuwe Yuasa gemonteerd. Dat hielp, maar was wel een natte accu. Inmiddels heb ik deze vervangen voor een Odysee PC680. Sindsdien is het probleem weg.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Antwoord is al gegeven: Zo wie zo de modificatie uitvoeren (waarom heb je dat nog niet gedaan?), verder heb je gewoon een technisch probleem .......
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Die modificatie schakelt een controle uit. Het onderwerp is al veel voorbij gekomen. Ik heb echter nergens gelezen tegen welke potentieel onveilige situatie die controle ons moet beschermen? Is dat bijvoorbeeld om te zorgen dat bij een noodstop met dichtgedraaid gas, de accu voldoende power levert om de abs pompen hun werk te laten doen?
- tmolsth
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
- Type: R1100RT
- Bijz: 1997
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Heemstede
- Locatie: Heemstede
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Als ik het goed heb begrepen, stelt de ABS modificatie de zelftest uit tot nadat de motor is gestart. Dus geen uitschakelen, maar uitstellen.
Theo Olsthoorn, Heemstede
Theo Olsthoorn, Heemstede
- mkoskamp
- Berichten: 446
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Wat ik mij afvroeg, is of het meten van de toestand van de accu niet één van de veiligheidstests is, los van de werking van het ABS systeem zelf. Het zal toch met een reden zo ontworpen zijn?
- Heavy-NL
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 01 mei 2012, 16:10
- Type: Overig R-serie
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Hallo allen,
Bedankt voor het vele meedenken en de tips.
Vorige week bij de dealer geweest en daar was de "oude" accu op een tester buiten de motor goed, bij een belasting van 28 Amp zakte de spanning nauwelijks terug. Die accu is dus in orde. :roll:
De dealer heeft de accu toch wel onder garantie vervangen (hulde voor de man), heb wel een vergoeding voor de arbeid betaald want hij is er lang ( 1 1/2 uur) mee bezig geweest.
Het starten gaat nu wel iets beter maar de ABS storing blijft, ook al verdwijnt deze na een stukje rijden, uitzetten en weer starten.
Waarom heb ik de modificatie nog niet gedaan! Omdat ik tot een paar maanden terug geen problemen had en ik geen dingen ga fixen die niet kapot zijn.
Maar nu ga ik toch overwegen om die modificatie wel uit te voeren. Is wel even een klus heb ik gezien op youtube maar ben wel gelijk van dit gedoe af.
En de tip om eens naar de startmotor perikelen te kijken / lezen ga we ook doen.
Btw, ligt het aan mij of is de BMW een high maintenance bike?
Wordt vervolgt, groeten Ruud.
Bedankt voor het vele meedenken en de tips.
Vorige week bij de dealer geweest en daar was de "oude" accu op een tester buiten de motor goed, bij een belasting van 28 Amp zakte de spanning nauwelijks terug. Die accu is dus in orde. :roll:
De dealer heeft de accu toch wel onder garantie vervangen (hulde voor de man), heb wel een vergoeding voor de arbeid betaald want hij is er lang ( 1 1/2 uur) mee bezig geweest.
Het starten gaat nu wel iets beter maar de ABS storing blijft, ook al verdwijnt deze na een stukje rijden, uitzetten en weer starten.
Waarom heb ik de modificatie nog niet gedaan! Omdat ik tot een paar maanden terug geen problemen had en ik geen dingen ga fixen die niet kapot zijn.
Maar nu ga ik toch overwegen om die modificatie wel uit te voeren. Is wel even een klus heb ik gezien op youtube maar ben wel gelijk van dit gedoe af.
En de tip om eens naar de startmotor perikelen te kijken / lezen ga we ook doen.
Btw, ligt het aan mij of is de BMW een high maintenance bike?
Wordt vervolgt, groeten Ruud.
Eerst een R1100RT en nu een R1150R, weer eens wat anders.
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Een belasting van 28 A zegt niet zoveel. Ik weet niet wat je startmotor opneemt, maar dat is normaal gesproken toch al gauw zo'n 70-100 A. Volgens mijn gegevens is het vermogen van de 1100RT startmotor 1,1 Kilowatt. Er staat niet bij of dit het opgenomen of afgegeven vermogen is, maar het betekent in ieder geval (onder belasting) een minimum stroomsterkte van 92 Ampere.
Mocht desondanks de accu goed zijn, dan maar eens de startmotor demonteren en testen. Misschien sluiting ?
gr. Dick
Mocht desondanks de accu goed zijn, dan maar eens de startmotor demonteren en testen. Misschien sluiting ?
gr. Dick
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: ABS in storing tijdens starten. Accu probleem?
Vaak worden accu's gestest op 3 x het amperage wat aangegeven is voor de accu die je gebruikt. Als dan het voltage niet lager zakt dan ongeveer 10 Volt is de accu goed. Maar een vervuilde startmotor heeft ook gevolgen omdat die weer extra stroom trekt.