canbus-systeem werkt niet

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
zwaefken

canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door zwaefken »

Hallo, ik heb een R1200RT (bouwjaar 2011, afkomstig uit UK, 2 canbus-aansluitingen). De batterij laadt niet op bij aansluiten van de druppellader OPTIMATE 4 dual (met BMW stekker SAE). Na 30 minuten aansluiting stopt de oplader, hij geeft een rood licht. Nochtans, bij rechtstreekse aansluiting van oplader met batterij zijn de oplaadlichten groen.
Mijn vorige motor was een R1200CL en daar werkte het systeem perfect. Ik vermoed dat er bij de huidige RT iets fout zit maar weet niet wat. Heeft iemand hier ervaring mee?
Danny.
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Als die speciaal voor de canbus is lader aansluiten en dan contact aanleggen (+/- 10 sec denk ik) om de canbus er op attent te maken dat er een lader is aangesloten.
Inspector Gadget

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook welkom op het forum, stel je ff voor, is wel zo netjes;
viewforum.php?f=43

Ik kan je verzekeren dat het CAN-bus systeem weldegelijk werkt, anders is je motor zo dood als een pier! :lol:
En de accessoires-aansluitingen worden inderdaad aangestuurd door het CAN-bus syteem.

Je moet je lader zelf ook nog instellen op CAN-bus mode, zoals ook aangegeven staat op de onderkant van je lader.
De "fout" zit dus bij je lader, niet bij je motor.
http://www.accumate.co.uk/Optimate%204% ... ctions.pdf
Het kán zijn dat je niet de Optimate 4 Dual Program hebt, waardoor er aan de onderkant geen instructies staan hoe je tussen beide modi moet omschakelen.
Je kunt dan het beste contact opnemen met de leverancier van je lader, die moet dan terug naar TecMate (in België) om geüpdate te worden.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door head02 »

ik heb toe na lang zoeken op internet een C-tek acculader gevonden die ik rechtstreeks op de accu aansloot. Er zat een handig stekkertje bij waarvan je aan de ene kant de klemmetjes permanent aansloot op de accu en aan de andere kant middels man/vrouw stekkers de acculader kon aansluiten. niks geen gedoe met canbus. werkt op mijn R1200RT prima.
Inspector Gadget

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, CAN-bus voor een druppellader (want dat is de Optimate 4 ;) ) is soms een "gedoe";
Je moet het contact aanzetten, de Optimate 4 op de accessoires-stekker aansluiten, dan de Optimate 4 aansluiten op de netstroom en dan pas contact uit.
Vermits de Optimate 4 wel in de CAN-bus mode staat. (zie handleiding Optimate)
Programma-indicatie, wanneer de lader niet is aangesloten op een 12 V-uitgang of accu;
– STANDAARD: alleen LED #1 (VOEDING AAN), blijft branden.
– CAN-bus: LED #1 (VOEDING AAN) blijft branden en zowel LED #3 (DESULFATEREN) als LED #4 (LADEN) knipperen steeds kort met regelmatige tussenpozen.
En het wisselen van de ene mode naar de andere mode;
Om van het ene programma over te schakelen naar het andere:
1. Koppel de lader los van de AC-voeding.
2. Bevestig de accuklemmenset op de lader en sluit de negatieve klem rechtstreeks aan op de positieve klem.
3. Sluit de lader opnieuw aan op de AC-voeding.
4. Let op de volgende ledindicaties:
LED #3+4+5+6+7 knipperen 12 keer tijdens het selecteren van het andere programma (5x langzaam, 5x snel, 2x langzaam).
Na overschakeling naar het andere programma zijn de volgende indicaties te zien (terwijl de accuklemmen nog steeds op elkaar zijn aangesloten):
– Overgeschakeld van CAN-bus naar STANDAARD: alleen LED #1 (VOEDING AAN) blijft branden.
– Overgeschakeld van STANDAARD naar CAN-bus: LED #3 en LED #4 knipperen beide met regelmatige tussenpozen, meteen gevolgd door LED #8.
5. Koppel de accuklemmen los.

De OptiMate 4 is klaar om een accu te laden op basis van het geselecteerde programma.
Diverse fabrikanten, zoals inderdaad CTek, maar ook Optimate, hebben een heel scala aan waterdichte stekkers, al dan niet voorzien van een acculading-indicator (LED's), waar je heel eenvoudig je lader direct aan de accu hangt.
Geen "gedoe" met CAN-bus.

Ikzelf heb er voor gekozen een extra accessoires-stekker rechts achterin te monteren, daar zit alle voorzieningen reeds net zoals links-achter, met een directe aansluiting op de accu.
Voordeel is dat je onafhankelijk bent van de CAN-bus en een hoog-vermogen aansluiting hebt die je ook nog kunt gebruiken voor het laden van de accu.
Win-win in mijn optiek.
En het ziet er heel erg OEM uit. _004
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door HansD »

Ik heb al jaren een BMW lader ("druppellader" zou Rob zeggen). Nooit problemen gehad, ook niet met canbussen.
Het is wat duurder, maar ik houd niet van gedoe.

Als je hem te duur vindt, is een gewone lader rechtstreeks op de accu inderdaad een goed en simpel alternatief.
Inspector Gadget

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

HansD schreef:I ... ("druppellader" zou Rob zeggen)...
:lol: _004
Gebruikersavatar
Erwan
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 jul 2015, 09:54
Type: R1200RT
Bijz: R 1200RT-P
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: West-Friesland

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Erwan »

Dag Danny,
Waarschijnlijk heb je het probleem al opgelost, na alle genoemde tips.
Ik wil even zeggen dat ik hetzelfde probleem had. Op mijn RT zitten drie canbus aansluitingen waarvan twee _001 het dus niet deden.
De derde was wel goed maar als je optimate 4 verkeerd ingesteld is kom je nergens. Volgens mij worden ze standaard afgeleverd op programma 1.
Na even puzzelen zet je hem toch wel vrij makkelijk zoals hierboven omschreven op programma 2. Niks geen extra stekkertjes, hij pakte hem bij mij meteen _004 op.
[groet]
Gebruikersavatar
leo442
Berichten: 172
Lid geworden op: 15 feb 2010, 12:15
Type: R1200RT
Bijz: thundergrey-metallic 2010.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Locatie: Valkenswaard.

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door leo442 »

Bij mij werkte zelfs de originele BMW-lader niet. Oorzaak was: het nog in de steun zitten van de garmin.
Inspector Gadget

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Waarbij ook opgemerkt moet worden dat zelfs ook het bouwjaar van je motor verschil maakt hoe de CAN-bus reageert.
Tussen de verschillende bouwjaren zit ook verschil in de CAN-bus.

Daarom speel ik het op safe en heb de lader direct aangesloten op de accu, en dat ziet er heel erg OEM uit.
Met als voordeel dat ik ook nog permanent 12 volt beschikbaar heb buiten de CAN-bus om.
IMG_0620.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb niets eens een lader meer... rij vaak genoeg denk ik Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jou boxer loopt op waterkrach :lol:

Maar serieus, als je inderdaad vaak genoeg de motor, voor minstens een uurtje achtereen uitlaat, per 3 ~ 4 weken en je accu is nog een beetje fris, is een acculader niet noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: canbus-systeem werkt niet

Ongelezen bericht door Lemoi »

zou ik hem dan vaker moeten afdrogen? Water roest toch sneller als olie. :D
Is elke dag, 5 dagen lang, met ongeveer 2 dagen tussenpauzen ook ok? ;) (Oh ja vakantie. Staat ie straks 3 weken stil. Heeft ie ook eens vakantie. Altijd zo'n rare man bovenop je die van hot naar her rijdt. Wordt ie ook vast gek van :D )
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”