vervangen accu

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
edjezetje
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2015, 00:11
Type: R1150RT
Bijz: Rood
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: beverwijk

vervangen accu

Ongelezen bericht door edjezetje »

Hallo liefhebbers

het lijkt erop dat ik mijn accu van mijn R 1150rt uit 2003 zal moeten vervangen. Nu wordt er door de BMW dealer geadviseerd een originele BMW accu te gebruiken in verband met elektrische storingen is dit zin of onzin graag jullie ervaring hij verteld erbij dat deze ongeveer 170 euries kosten.

groet Ed
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door HansD »

Al gezocht op het forum? Zoek op accu kopen of Odessey.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Ton1959 »

edjezetje schreef:Hallo liefhebbers

het lijkt erop dat ik mijn accu van mijn R 1150rt uit 2003 zal moeten vervangen. Nu wordt er door de BMW dealer geadviseerd een originele BMW accu te gebruiken in verband met elektrische storingen is dit zin of onzin graag jullie ervaring hij verteld erbij dat deze ongeveer 170 euries kosten.

groet Ed
En ja Ed dat verhaal is onzin. De Odessey is goed maar er zijn meer mogelijkheden.
Inspector Gadget

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De accu die de BMW dealeRT je probeert te verkopen is waarschijnlijk een Exide of Varta accu. Met navenante hoge prijs.
Met de juiste kenmerken van een niet-dealeRT accu kan je zeker de helft van dat geld besparen en waarschijnlijk nog een betere accu kopen ook.

Bij de 1150RT gaat er pas een bepaalde mate van risico op technische storingen komen (hoofdzakelijk het bekrachtigde remsysteem) als de Ah-waarde te laag is of de kwaliteit van de accu te slecht.

Officieel heeft de 1150RT een accu nodig van 12 volt en 19Ah. En een CCA waarde van 170 A.
Afmetingen: 95mm x 85mm x 175mm

Hoewel de Ah-waarde van de Odyssey PC680 accu formeel gezien te laag is (16Ah f 17Ah, afhankelijk welke documentatie je leest) heeft die wel een start-capaciteit (niet-genormeerd) tot 680 A.
Ik zou alleen de Odyssey accu niet post-order kopen als het ff kan, maar bij een vertrouwd address bij jou in de buurt, als het kan.
Ten eerste moet de tupperware van je motor af om de accu te kunnen vervangen en ten tweede, als je Odyssey accu het vroegtijdig op geeft (en ook bij dat merk komt dat voor), is de mogelijke garantie-afhandeling wat gemakkelijker.

De bondige versie:
De dealeRT accu en zijn aanmerkingen zijn dus eigenlijk onzin, wat dat betreft.
Inspector Gadget

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Denk dat zijn bewuste dealeRT ook nog geld rekent voor het uitbouwen en weer inbouwen (lees: verwijderen van de tupperware) en eventuele milieu-heffing. _001
Maar met zo'n prijsstelling zou ik ook rond gaan kijken dus _004 voor edjezetje!
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 503
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik snap het verhaal van de dealeRT goed maar het is gewoon onzin!! Bovendien heb ik vraagtekens bij de genoemde prijs van 170 euro.
Over die genoemde prijs heb ik een hard woordje met de dealer gewisseld. Na de winterstop en batterij (toch weer al 6 jaar oud) aan BMW lader, batterij zo dood als een pier. Had die dag net de afspraak om de flans te vervangen, dus met de booster de motor gestart en naar de dealer. Baterij uitgemeten en yeap, zakte naar een 8V bij starten. Dus nieuwe batterij er in. BMW dus Excide. Kostprijs op de factuur 200€, daar waar die volgens de BMW richtlijnen iets van een 126€+BTW zou moeten kosten....
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Bert M »

edjezetje schreef:Hallo liefhebbers

...Nu wordt er door de BMW dealer geadviseerd een originele BMW accu te gebruiken....

groet Ed
Doet mij denken aan die oude reclame: "wij van WC-eend adviseren WC-eend..."

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door WernerB »

Ja, die officiële BMW-dealers weten van prijzen! En € 200,- voor een accu is te zot voor woorden! Tenzij voorzien van gouden accupolen..... :lol:
De reeds genoemde Odessy is een goede keuze, maar de goedkopere Motobatt levert minimaal dezelfde specs. En dat voor minder geld! Beide genoemde accu's zijn AGM accu's.
De door jouw dealer aangeboden BMW/Exide accu behoort volgens mij ook tot die soort.
Een Motobatt voor jouw motor zal rond de €90,- liggen, terwijl de Odessy bij de dealer wordt aangeboden voor ca € 128,-
Althans, dat rekent mijn niet-BMWdealer!
Dus laat je BMWdealer maar mooi zitten met z'n €200,-!
Succes!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door bmwalter »

+1 ik ben een paar maanden geleden ook voor de Motobatt gegaan. Postorder, € 85, uitstekende specs. Al weer maanden probleemloos starten.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Baird »

Naam van de dealeRT?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Inspector Gadget

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

MotoBatt is een prima alternatief, en is (ook) een AGM accu zoals de Odyssey.

Motobatt MB51814 (22AH, AGM)
CCA: 260

186 x 82 x 171 mm (lxbxh)

Het voordeel van een MotoBatt accu is dat deze 2 sets aansluitpolen (!) heeft. -top-
Je kunt dus de voorziening van de motor zelf aansluiten op 1 set van de polen en je "goodies" op de andere set polen.
Als die "goodies" om 1 of andere reden ff moet loshalen of toevoegen, is er geen noodzaak de motor zelf van de accu los te koppelen. :idea:
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Franky »

Inspector Gadget schreef:MotoBatt is een prima alternatief, en is (ook) een AGM accu zoals de Odyssey.

Motobatt MB51814 (22AH, AGM)
CCA: 260

186 x 82 x 171 mm (lxbxh)

Het voordeel van een MotoBatt accu is dat deze 2 sets aansluitpolen (!) heeft. -top-
Je kunt dus de voorziening van de motor zelf aansluiten op 1 set van de polen en je "goodies" op de andere set polen.
Als die "goodies" om 1 of andere reden ff moet loshalen of toevoegen, is er geen noodzaak de motor zelf van de accu los te koppelen. :idea:
Bij motomoto kost die momenteel een 74 Euro incl de 5% korting die je op de site kan vinden.
http://www.motomoto.nl/mm/nl/22-motobatt?p=3

Zelf heb ik deze ook sedert dit jaar en tot nu toe prima (zou ook jammer zijn indien er nu al problemen zouden zijn)
Grts Franky
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Vandaag ook mijn nog originele accu laten vervangen (R1150RT uit 2004), heeft er toch maar mooi ruim 10 jaar ingezeten :D . Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vermelden dat er slechts 30k op de teller staat.
Van te voren mij uiteraard veel ingelezen over allerlei weetjes over de materie, maar uiteindelijk de beslissing wederom overgelaten aan mijn immer goedlachse & vakkundige dealert.

Het is een Poweroad BMW Gel YG 51913 geworden met 2 jaar garantie.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Berrybeer schreef:Vandaag ook mijn nog originele accu laten vervangen (R1150RT uit 2004), heeft er toch maar mooi ruim 10 jaar ingezeten :D . Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vermelden dat er slechts 30k op de teller staat.
Van te voren mij uiteraard veel ingelezen over allerlei weetjes over de materie, maar uiteindelijk de beslissing wederom overgelaten aan mijn immer goedlachse & vakkundige dealert.

Het is een Poweroad BMW Gel YG 51913 geworden met 2 jaar garantie.
En wat was de prijs als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Die had ik er eigenlijk expres niet bij gezet Ton: ik heb al eens een keer eerder geschreven dat ik vwb mijn motor nimmer ga voor de voordeligste prijs. Ik kies bewust voor een vakman (alla Kenny) waarvan ik weet dat hij kundig & eerlijk is en mij indien nodig ook na sluitingstijd behulpzaam is ;) en ja, daar betaal ik dan ook graag wat extra voor.

Maar goed, ik wil ook geen spelbreker zijn en heb - inclusief de/montage - €160,= betaald. Hij heeft tevens meteen het klasse 3 alarm gecontroleerd (hij is ook SCM gecertificeerd) en nog wat andere kleine accu gerelateerde dingetjes nagekeken -top-
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Berrybeer schreef:Die had ik er eigenlijk expres niet bij gezet Ton: ik heb al eens een keer eerder geschreven dat ik vwb mijn motor nimmer ga voor de voordeligste prijs. Ik kies bewust voor een vakman (alla Kenny) waarvan ik weet dat hij kundig & eerlijk is en mij indien nodig ook na sluitingstijd behulpzaam is ;) en ja, daar betaal ik dan ook graag wat extra voor.

Maar goed, ik wil ook geen spelbreker zijn en heb - inclusief de/montage - €160,= betaald. Hij heeft tevens meteen het klasse 3 alarm gecontroleerd (hij is ook SCM gecertificeerd) en nog wat andere kleine accu gerelateerde dingetjes nagekeken -top-
Alles bij elkaar toch netjes _004
Je bent toch even bezig en tijd kost nou eenmaal gold
Inspector Gadget

Re: vervangen accu

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Meer informatie over die Poweroad Gel YG 51913;
https://www.motorplaza.net/accu-poweroad-gel-yg-51913

Ik heb vooralsnog geen CCA-waarde kunnen vinden maar het is in ieder geval 19Ah-capaciteit.

Soms lijkt het wel eens of er inderdaad met goudprijzen gerekend wordt. :$
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”