Oude accu en tps reset?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Hallo Allen,

de accu in mijn 2007 1200 RT begint wat moeite te krijgen. Hij start nog wel maar soms doet de motor 1 slag, stopt dan even en als ik daarna weer probeer pakt hij net. De spanning loopt tijdens zo een poging laag, rond de 8.5 volt. Koud gemeten doet de accu nog 12.9 en na een start tegen de 14 volt.

Kan het zijn dat de TPS waarden gewist worden als tijdens het starten de boel even dood gaat? Oftewel; als ik de spanning beneden de 8.5 volt trek en de boel even niets doet, ben ik dan de adaptatie kwijt?

dank,

Marc
Inspector Gadget

Re: Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, de adaptatie gaat niet verloren door te lage spanning.
Het zijn namelijk grenswaardes die ingeleerd moeten worden en dat is niet "split second".

Wel is je accuspanning echt veel te laag, je accu is niet voldoende opgeladen of defect.
Laat je accu doormeten of laad deze goed door met een acculader, niet met een druppellader.

Als je accu wel goed is, zou ik kijken naar de startmotor.
Vervuiling, de aansluitingen e.d.
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Dank Inspector,

Ik heb de fiets pas een aantal weken. Ik denk dat de fiets enige tijd stil heeft gestaan en dat in die tijd de accu een paar keer leeg is geweest en snel even bijgeladen voor een proefrit. Toen ik ging proefrijden moest de lader erbij om de motor gestart te krijgen. Denk dat ik maar een motobatt koop om zeker te zijn van de accu in dit koudere weer.

Marc
Inspector Gadget

Re: Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet welke lader je gebruikt, maar een goede acculader kan je accu binnen een paar uur goed opladen.

Een druppellader heeft een paar dagen nodig, minimaal en krijgt de accu niet veel voller dan 80% lading over het algemeen, door de te lage "waterdruk" (lees: laadstroom).
Een accu die niet goed opgeladen is, geeft problemen met starten maar dat hoeft zeker niet altijd te betekenen dat de accu defect is.

Daarom de accu goed opladen (of, nog beter, ten minste een uur gaan rijden), en dan de accuspanning meten.
Door, bijvoorbeeld, na dat uurtje rijden, een uurtje te wachten, spanning meten, motor starten terwijl je de spanning meet.
Of langs gaan bij een motorzaak waar ze jou accu kunnen testen.

Vervangen kan altijd nog, maar een goed geladen accu doet wonderen. ;)

En een 1200RT heeft vele stille verbruikers (CANbus, alarm etc) waardoor na enkele weken de accu al redelijk leeg getrokken wordt. :$
Marc Lenssen
Berichten: 69
Lid geworden op: 22 dec 2015, 08:22
Type: R1100RT
Bijz: Opalblau..... mooi :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Marc Lenssen »

Toch maar gewoon de motobatt gekocht en er in gezet. Ook na een uur rijden klonk de exide alsof hij moeite had om het blok vlotjes rond te orgelen. Met de motobatt lukt dat een stuk beter :-)
Inspector Gadget

Re: Oude accu en tps reset?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi! _004

Excide accu's zijn in mijn optiek echt regelrechte troep. -naughty-
Het zijn gel-accu's maar erg matige kwaliteit.

Kan je nog bij de verkoper van jou motor aankloppen voor (enige) compensatie van de kosten van jou nieuwe accu? _001
Aangezien je de motor nog niet zo lang hebt, mag je in mijn optiek wel iets van garantie kunnen verwachten. :idea:
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”