startprobleem

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Hallo
Ik probeer MN Beemer Te starten haal de laser eraf light op dashboard brand fel ik start hij zegt tak en daschboardverlichting is nagenoeg uit wat zou dit kunnen zijn? plotseling accu kapot of startmotor. Wie het weer mag het zeggen.ps.bmw r1100rt mvgr.wim :cry:
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik vermoed de startmotor of het startrelais. Als je nu het contact weer uitzet, branden de lampjes zwakker dan voorheen?

P.S. Je bericht is slecht leesbaar, probeer eens meer met leestekens (punten, komma's, hoofdletters) te werken.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Hallo.excuus voor spelfouten gaat via telefoon.
Lampjes Branden bij contact aanzetten fel.ik start hij zegt tak verder niks.lampjes Branden nu vrijwel niet meer.ER zit een afstandbediening bij denk van alarm of I'd daarop staat een pijltje links en een A rechts hoe set ik die uit? gr wim
concours
Berichten: 236
Lid geworden op: 27 jun 2013, 23:18
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1100GS + R1150RT + R1200GS Adventure + K1100LT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tussen zee en Zaan
Locatie: Zaanstad

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door concours »

Accu is leeg of "overleden" misschien even met starthulp proberen. Als de motor dan wel direct aanslaat, weet je zeker.
Laatst gewijzigd door concours op 26 jun 2016, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
R1100RT; R1150RT; R1100GS; R1200GSA; K1100LT (ex. Jos WRSM)
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

had ik ook aangedacht,alleen hoe kan ik met hulp starten zonder het zijscherm eraf te halen?
mvrgr wim
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

hallo,
nog ff een vraag,ik heb 2 afstandbedieningen hangen aan sleutelbos heb ze nooit gebruikt,weet ook niet waar ze voor zijn alarm of start onderbreking
ik hoorde vandaag opeens een geluid als van een alarm heel zachtjes.
op de handzenders staatgt g127 073h met een groen ledje,wat een beetje oplichtte (batterijtjes leeg denk) vandaar nooit gebruikt op de voorkant staat
een pijl en een A,weet iemand mischien wat dit voor alarm is en hoe zet je hem aan of uit bvb dank voor de info.
mvrgr wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou ff onder je zadel kijken of je kunt nazien welk merk alarm er gemonteerd zit.
Het zal geen OEM van BMW zijn, want die AB's hebben rode ledjes.

Ik gok het erop dat het een alarm is van het merk GT, met name bekend bij de 4-wielige.

Je kunt proberen de batterijen van je AB te vervangen, kijken of dat helpt.

Bij batterij- of accu-problemen (van je motor, van het alarm zelf of van de AB) kán het alarm "spontaan" in de wegrij-blokkering komen te staan en kan je niet eerder je motor starten totdat je via de AB het alarm hebt uitgezet.

Kijk ook ff, terwijl je toch onder het zadel aan het kijken bent, of er een sleutel-schakelaar op je alarm zit.
Dat is vaak bij de GT alarmen wel het geval en kan je daarmee het alarm helemaal uitschakelen.

Kijk ook in je voertuigpapieren of daar nog papieren inzitten die mogelijk een clue kunnen geven.

De meeste alarmen maken gebruik van de motor-accu, totdat deze te leeg is, schakelen ze over op hun eigen ingebouwde accu (of batterijen!) totdat die ook te leeg zijn en is Leiden in last.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Diet ER naar uit dat de batterij kapot is.dan vraag ik me AF hoe kan dat altijd op laser gestaan less op grown bij het starten klak en klaar.gr win
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Kan de accu kapot gegaan zijn door ic lader.deze ontlaad niet maar laad constant met 2amp. Gr.wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je moet toch proberen wat betere zinnen te construeren en leestekens zoals punten & comma's te gebruiken, er is niet altijd duidelijk wat je nou precies bedoelt. :$
wim57 schreef:Diet ER naar uit dat de batterij kapot is.dan vraag ik me AF hoe kan dat altijd op laser gestaan
Waarschijnlijk bedoel je:
Ziet er naar uit dat de accu (van de motor) defect is. Ik vraag mij af hoe dat kan, heeft altijd op een lader gestaan.
Het is afhankelijk van de accu en de betreffende lader.
Als het een zogenoemde "natte" (lees: niet onderhoudsvrije) accu is, kan de accu qua vloeistofniveau zover zakken (via verdamping & laden) dat de accu miet meer geladen kan worden.
Is het wel een zogenoemde onderhoudsvrije accu (zoals Gel, AGM, etc) heeft die een gemiddelde levensduur van circa 3 tot 5 jaar.

De meeste RT's zijn voorzien van een onderhoudsvrije accu.
wim57 schreef:..less op grown bij het starten klak en klaar.gr win
Sorry, maar ik begrijp niet wat je hier bedoelt. _001
wim57 schreef:Kan de accu kapot gegaan zijn door ic lader.deze ontlaad niet maar laad constant met 2amp. Gr.wim
Tenzij je een "ouderwetse" (lees: maatje las-trafo) accuader gebruikt én het is een "natte" accu kán een dergelijke combinatie inderdaad vroegtijdig(er) naar de afvalstofverwerking toe, als je ff niet oppast en je accu staat "droog te koken".
Afhankelijk van het merk & model acculader zal deze, als het niet maatje las-trafo is, de conditie en de lading van de accu in de gaten houden en tijdig terugschakelen in laadstroom en soms ook laadspanning.
De aangegeven 2 ampére is meestal de maximale laadstroom en niet een constante waarde.

Kortom, je zult iets meer informatie moeten geven over je accu en je acculader.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

sorry voor de spelfouten,deed het via mn telefoon (dikke vingers kleine knopjes) nu weer via pc.
even kort,het blijkt dat mn accu tijdens het starten kapot is gegaan.
ik vroeg me af hoe dit kan,hij stond constant op de lader (merk ic twin 2amp) de leds waren groen,dwz power en toestand accu groen (100%).
ik startte ,hij zei klak en verder niets ook de verlichting vd ontsteking neutraal ed deden het niet meer,voor het starten brandde het gewoon.
vroeg me dus af hoe dit kan daar leer je weer van.
moet een nwe accu aanschaffen,ik lees op het forum dat motobatt goed zou zijn,welke lader zou ik daarbij kunnen doen,een optimate? of kan de ic twin
hier gewoon op aangesloten blijven,hoor graag uw reactie.
heb bmw dealer gebeld voor prijsopgaaf:accu 165eu monteren een half uur werk,zou op 220eu komen,vind dit toch wel exhorbitant veel.
mvrgr,wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

wim57 schreef:sorry voor de spelfouten,deed het via mn telefoon (dikke vingers kleine knopjes) nu weer via pc.
Ik weet niet hoe modern je telefoon is, maar tegenwoordig kan je ook dicteren en zijn ze verrassend goed in het omzetten naar tekst.
wim57 schreef:..het blijkt dat mn accu tijdens het starten kapot is gegaan..
Dat kán.
Als je de motor probeert te starten met een te lege accu, krijg je diepte-ontlading en dat kán het einde van de accu betekenen.
wim57 schreef:ik vroeg me af hoe dit kan,hij stond constant op de lader (merk ic twin 2amp) de leds waren groen,dwz power en toestand accu groen (100%)..
Dat zegt niets over de conditie van de accu, alleen dat de accu opgeladen is.
Een accu kan niet zo fris-en-fruitig meer zijn of zelfs defect, en sommige acculaders geven dan aan dat de accu 100% opgeladen is.
De meeste laders doen slechts enkele testen/checks van de aangesloten accu.
Als je echt wilt weten hoe goed de accu is, zijn daar accutesters voor, of gewoon, nadat de accu volledig geladen is, de motor starten.
wim57 schreef:ik startte ,hij zei klak en verder niets ook de verlichting vd ontsteking neutraal ed deden het niet meer,voor het starten brandde het gewoon.
Kán ook zijn dat je startmotor problemen heeft, dusdanig zwaar ronddraait dat de accu in 1x keer te leeg getrokken wordt.

Als ik het zo lees is de aangegeven acculader een prima lader;
https://www.gebruikershandleiding.com/P ... ?page=0002
wim57 schreef:moet een nwe accu aanschaffen,ik lees op het forum dat motobatt goed zou zijn,welke lader zou ik daarbij kunnen doen,een optimate? of kan de ic twin
Ik zou geen Optimate kiezen dat is een druppellader, terwijl uw acculader mij prima lijkt.
Ik zou eerst bij een bevriende motorzaak bij u in de buurt uw accu laten testen.
Voor hetzelfde geld is uw accu prima, maar zijn er problemen met uw startmotor.
Zoals vervuiling, problemen met corrosie van de aansluitingen, ik zou eerst de accu laten testen, dan weet u dat zeker voordat u extra en mogelijk, onnodige kosten gaat maken.
MotoBatt zijn prima accu's tegen een redelijke prijs.
wim57 schreef:heb btw dealer gebeld voor prijsopgaaf:accu 165eu monteren een half uur werk,zou op 220eu komen,vind dit toch wel exorbitant veel.
Je moet nooit bij een dealeRT dergelijke onderdelen kopen, die zijn vaak flink duurder versus de "gewone" prijzen. Soms voor krek hetzelfde onderdeel.
En voor een accu kan je ook prima terecht bij een niet-BMW dealer, en zelfs eventueel online aanschaffen.

Maar laat eerst uw accu doormeten hoe fris-en-fruitig deze nog is.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Dank voor UW reactie.
Startmotor is de boosdoener.die heeft odd in 1x MN accu totaal leeggetrokken.
waar zou ik een goede gebruikte startmotor kunnen vinden?.staat ER 1 op marktplaats 90eu NW in food.zou dat wat zijn?.gr.wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zou eerst eens laten nazien of de startmotor niet te veel vervuilt is, dan is het een kwestie van goed schoonmaken.

Maar ik zou adviseren dat aan een expert over te laten.

Ik ken zelf geen andere herstellers in "ZH" maar ik heb zelf hele goede ervaringen met MotorServiceAmersfoort, in Ede.

Misschien dat je wat beter je woonplaats kan duiden en dat medelezers je kunnen adviseren bij wie je het beste terecht kan en die ook eerlijk en zo werkt.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Dank voor UW snelle reactie.omgeving Rotterdam
. Gr.wim
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door HansD »

wim57 schreef:Dank voor UW snelle reactie.omgeving Rotterdam
. Gr.wim
De Jong - Alphen aan de Rijn
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Benji »

Indien je een nieuwe starter zou nodig hebben http://www.startenladen.nl/startmotor-b ... A75-D6RA55
Ik heb er 3 maanden geleden eentje gekocht, paste perfect en voor dat geld _004
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik kocht de mijne hier www.auto-electric.nl
Echt een koopje en hij doet het zeer goed.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

mh,
dank voor alle suggesties,ga proberen het linkerkuipdeel te demonteren,
iemand een tip hoe dit het gemakkelijkste gaat?
daarna accu demonteren en laten testen,ik hoop dat hij de complete ontlading overleefd heeft,
moet eea op straat doen en het weer werkt niet echt mee,ik hou jullie op de hoogte.
ps,de accu is weer opgeladen alsof er niets gebeurd is
mvrgr.wim
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Nico4sen »

wim57 schreef:mh,
dank voor alle suggesties,ga proberen het linkerkuipdeel te demonteren,
iemand een tip hoe dit het gemakkelijkste gaat?
daarna accu demonteren en laten testen,ik hoop dat hij de complete ontlading overleefd heeft,
moet eea op straat doen en het weer werkt niet echt mee,ik hou jullie op de hoogte.
ps,de accu is weer opgeladen alsof er niets gebeurd is
mvrgr.wim
Zadel er af, spiegel er af (vergt wat gepast geweld) en dan alle schroeven er uit draaien (let even op de lengte van de schroeven). Als alle schroeven eruit zijn kun je het kuipdeel eraf pakken.

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

mh,
na wat radiostilte ben ik er weer.
heb mn linkerkuiphelft gedemonteerd viel achteraf enorm mee met inbussleuteltje.
alarm afgekoppeld,en de accu verwijderd.
de accu is volledig dood (van het ene op het andere moment tijdens starten,zie 1e bericht)
de accu is een varta 12v 19ah 170a vervangnr.51913.
de man waar ik de motor van gekocht heb zei dat de accu recent was maar dat denk ik eerlijk gezegd niet,
het vloeistofniveau is erg gezakt,het lijkt of er met stift 2013 opstaat maar dat weet ik niet zeker.
de maten zijn 180x75x170.
als ik een motobatt zou kopen welke past er dan in?r1100rt
volgens mij zijn de maten van motobatt groter of maakt dat niet uit.
mvrgr.wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is dus nog een natte accu?
Die kom je niet zo heel vaak tegen in de 1100RT's, omdat je heel lastig bij de accu kunt komen om eventueel het vloeistof niveau te controleren c.q bijhouden.

Motobatt: Vervangt:
MB51814: Alleen 51913
MB51814N: 51814 & 51913

Maatvoering:
L = 186mm
W = 82mm
H = 171 mm
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 11 jul 2016, 09:35, 2 keer totaal gewijzigd.
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Mh
Is idd een natte accu.
Past mb51814 in 1100rt
Gr.wim
Inspector Gadget

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lijkt mij van niet, net ff iets te breed & te dik/diep;
82mm versus 75mm. Dus 7mm te veel.
186mm versus 180mm. Dus 6mm te veel.

De hoogte (171mm versus 170mm) kan geen kwaad, en is maar 1 mm.

Maar meten is weten, ik heb geen 1100RT om te vergelijken. ;)

Of er moet iemand zich melden met een 1100RT (of 1150RT) en betreffende MotoBatt accu en zijn ervaringen qua montage en zo. _001
wim57
Berichten: 90
Lid geworden op: 19 nov 2015, 21:13
Type: R1100RT
Bijz: zwart
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zh

Re: startprobleem

Ongelezen bericht door wim57 »

Thanks zal gelijk oproep doen.
Iemand op het forum die een mb518
14 motobatt op wen 1100rt heeft gemonteerd?
Past deze accu plug en play drop.
Mvrgr.wim
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”