Optimate 6

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Optimate 6

Ongelezen bericht door EileRT »

Vanuit een ander draadje op het forum over de Optimate 6 stel ik hier een vraag. In dit draadje kwam Inspector Gadget met het volgende:
Inspector Gadget schreef:Het enige nadeel van alle Optimate laders vindt ik dat je zelf niet de laadspanning kunt instellen . . . knipperdeknip. . . Salient detail: pas recentelijk zijn er een generatie Optimate (lees: Tec-Mate België) laders aan die wel voorzien zijn van selecteerbare modi. De "Select" modellen.
Over bovenstaande: geldt dat ook voor het model van de Optimate 6, waarvan ik twee hebt gekocht, nu ongeveer vier maanden geleden? Ik kan in in ieder geval geen selectknop vinden . . .

[groet] Eilert
Laatst gewijzigd door EileRT op 13 nov 2016, 00:40, 3 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile

Knip, knip, plak, type;

Dit is mogelijk het model wat jij hebt aangeschaft; (zie ook onderkant van je lader: type TM-180)
http://tecmate.com/products/optimate6a/
Die heeft inderdaad geen Select-knop

Dit is het nieuwere model Optimate 6; (type: TM-190)
http://tecmate.com/products/optimate-6-select/
&
http://optimate1.com/product/optimate-6-select/

Kán zijn dat jou verkoper nog oudere voorraad had en je hopelijk een goede prijs gegeven heeft, of omdat de Optimate 6 Select toen nog niet beschikbaar was? _001
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door EileRT »

Inspector Gadget schreef:Kán zijn dat jou verkoper nog oudere voorraad had en je hopelijk een goede prijs gegeven heeft, of omdat de Optimate 6 Select toen nog niet beschikbaar was? _001
Klopt Rob, ik heb er dus twee van het oude type en per stuk ongeveer 100 euro voor betaald. Jammer maar helaas, zo gaat dat wel eens . . . it's all in the game!

Voor diegenen die nu een Optimate 6 willen aanschaffen is het dus van belang om de meest recente versie te kopen en niet één uit de oude voorraad van de verkopende partij!

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, overkomt mij ook wel eens.
Wel sneu, but so be it.

Voor de meelezers;
Zoek op "Optimate 6 Select" voor de meest recente type.
Wel "goed" nieuws; (straat)prijs (b)lijkt hetzelfde gebleven zo te zien, rond 100 euro.
(advies-prijs is 135 euro, kanonnen :O )

Overigens, wederom saillant detail;
TecMate heeft meerdere Optimate laders uitgebracht met de Select-functie.
Zoals de Optimate 7 Select, Optimate Lithium Select en dus ook de Optimate 6 Select.
Beetje mosterd na de maaltijd dat TecMate blijkbaar redelijk laat het inzicht heeft dat sommige accu's geladen dient te worden met hogere laadspanning. :(

Daarin is CTek dus echt wel de meerdere, want diverse CTek acculaders hebben een speciale AGM stand die je kunt selecteren. (vaak ook de sneeuwvlok-stand, zie uw lader/handleiding).
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Wederom een goede tip Rob.
Ik had een Optimate 5 besteld en naar aanleiding van jouw post ging ik eens kijken of die ook een upgrade had.
En er is inderdaad een Optimate 5 Voltmatic. Die heeft ook een variabele laadspanning. Een mailtje naar de servicedesk gestuurd. Bestelling is door hen meteen gewijzigd.
Was slechts een tientje duurder.
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hmm, de OptiMATE 5 VoltMatic is niet hetgeen wat ik bedoelde; (daarom noemde ik die ook niet)
Die heeft geen hogere uitgangsspanning (ten behoeve van AGM accu's), dus geen "Select". (!)

Wel heeft de OptiMATE 5 VoltMatic een selecteerbare uitgangsspanning van 6 volt of 12 volt (accu's).

Kortom jij schiet er niet heel veel mee op. :cry:

http://tecmate.com/?post_type=products& ... y-chargers
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Er staat niet expliciet wat de laadspanning van de Optimate 5 is. Men zegt wel dat hij geschikt is voor laden van AGM accu's.
Ook staat er dat hij bulk lading kan doen tot de accu een spanning van 14,3V volt bereikt en dan gaat druppelen.
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alle Optimate's die de wijziging gekregen hebben voor de modernere accu's (w.o. AGM) en een betere/hogere laadspanning zijn aangeduid in hun model-naam met "Select".
Want met name AGM accu's hebben een iets andere laadcurve nodig en hogere laadspanning (14,7 volt) om volledig op te laden.

14,4 volt is voor "gewone" accu's (CTek gebruikt die spanning ook, puur ter illustratie) inderdaad in de bulk-fase.
Ter illustratie hoe CTek dat nader toelicht;
Screen Shot 2016-11-15 at 00.13.50.png
De bulk-fase wordt gebruikt om met de maximale laadstroom en een stijgende laadspanning de accu op te laden, gedurende een bepaalde tijd.
Dat is voor alle accu's 14,4 volt em bij AGM accu's 14,7 volt.
Bij een AGM accu zal tijdens de bulk-fase niet altijd die beoogde 80% lading gehaald worden met een laadspanning van "slechts" 14,4 volt.

Dat heb ik zelf ook bemerkt bij mijn Optimate 6, die ging echt "over de rooie" bij een splinternieuwe AGM (westCo) accu.

Maar in de praktijk zal het niet zo heel veel uitmaken om (ook) een AGM accu op te laden, het kan soms iets langer duren.
Nu zal dat in jou praktijk waarschijnlijk helemaal niet vaak gebeuren, want je motor laad de accu zelf wel op tijdens het rijden, en zal jou Optimate 5 waarschijnlijk vrij snel in Controlled Charge overschakelen. (bij Ctek heet dat de absorption-mode)
Een opgeladen AGM accu zal een spanning geven tussen de 13,5 en 13,8 volt.
Een "reguliere" accu 12,73 volt.

TecMate is een beetje een "rare", ze geven inderdaad tegenwoordig niet altijd consequent aan (ook niet op hun folders) wat de laadspanning(en) zijn, behalve bij, je raad het al, de voorgenoemde laders met de "Select" functie.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Alle Optimate's die de wijziging gekregen hebben voor de modernere accu's (w.o. AGM) en een betere/hogere laadspanning zijn aangeduid in hun model-naam met "Select".
Want met name AGM accu's hebben een iets andere laadcurve nodig en hogere laadspanning (14,7 volt) om volledig op te laden.

14,4 volt is voor "gewone" accu's (CTek gebruikt die spanning ook, puur ter illustratie) inderdaad in de bulk-fase.
Ter illustratie hoe CTek dat nader toelicht;
Screen Shot 2016-11-15 at 00.13.50.png

De bulk-fase wordt gebruikt om met de maximale laadstroom en een stijgende laadspanning de accu op te laden, gedurende een bepaalde tijd.
Dat is voor alle accu's 14,4 volt em bij AGM accu's 14,7 volt.
Bij een AGM accu zal tijdens de bulk-fase niet altijd die beoogde 80% lading gehaald worden met een laadspanning van "slechts" 14,4 volt.

Dat heb ik zelf ook bemerkt bij mijn Optimate 6, die ging echt "over de rooie" bij een splinternieuwe AGM (westCo) accu.

Maar in de praktijk zal het niet zo heel veel uitmaken om (ook) een AGM accu op te laden, het kan soms iets langer duren.
Nu zal dat in jou praktijk waarschijnlijk helemaal niet vaak gebeuren, want je motor laad de accu zelf wel op tijdens het rijden, en zal jou Optimate 5 waarschijnlijk vrij snel in Controlled Charge overschakelen. (bij Ctek heet dat de absorption-mode)
Een opgeladen AGM accu zal een spanning geven tussen de 13,5 en 13,8 volt.
Een "reguliere" accu 12,73 volt.

TecMate is een beetje een "rare", ze geven inderdaad tegenwoordig niet altijd consequent aan (ook niet op hun folders) wat de laadspanning(en) zijn, behalve bij, je raad het al, de voorgenoemde laders met de "Select" functie.

Welke lader zou jij nemen voor een motobatt?
Mijn accu is nieuw maar met deze temperaturen (motor staat onder carport "windtunnel")
Ging hij vanmorgen bij een koudstart nog zodanig in zijn vermogen dat mijn klokje naar 00:00 gaat :shock: :cry:
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ikzelf zou altijd kiezen voor CTek, zoals de MXS 3.8 of XS3600.

Als het TecMate moet worden dan de Optimate 5, Optimate 6, of nog beter, Optimate 6 Select.


Maar ik zou zeker ook eens kijken of alle aansluitingen naar de startmotor goed schoon zijn.
En of de startmotor niet vervuilt is, het planeetsysteem, bendix e.d, waardoor de startmotor bovenmatig stroom vraagt.

Want je klok op 00:00 betekend te lage spanning, en dat kán door de startmotor komen, die net ff te vervuilt is.
En dan met lage temperaturen, dergelijke vervuiling en minder-vloeibaar vet/smering van dat mechanisme kan net dat probleem geven.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Ikzelf zou altijd kiezen voor CTek, zoals de MXS 3.8 of XS3600.

Als het TecMate moet worden dan de Optimate 5, Optimate 6, of nog beter, Optimate 6 Select.


Maar ik zou zeker ook eens kijken of alle aansluitingen naar de startmotor goed schoon zijn.
En of de startmotor niet vervuilt is, het planeetsysteem, bendix e.d, waardoor de startmotor bovenmatig stroom vraagt.

Want je klok op 00:00 betekend te lage spanning, en dat kán door de startmotor komen, die net ff te vervuilt is.
En dan met lage temperaturen, dergelijke vervuiling en minder-vloeibaar vet/smering van dat mechanisme kan net dat probleem geven.
Ga ik doen... had net al een antwoord op mijn vraag gevonden van je in een andere post
Correct, en qua acculader dan de CTek MXS 3.6/3.8 of 5.0 ;) :lol:
Optimate komt bij mij enkel in aanmerking ivm het canbus systeem...

Wederom bedankt voor de expertise _004
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geen van de aangehaalde Optimate's zijn geschikt voor CAN-bus.

Alleen de Optimate 4 is geschikt (lees: kan de accessoires-poort heropenen om te kunnen laden) als je de Dual Mode versie hebt.
En dat is een druppellader en in mijn ervaringen nog een matig presenterende en veel te dure ook nog.

Als je CAN-bus compatible wilt hebben, zou ik de BMW acculaders (sommige modellen) adviseren, maar dan ga je al snel richting de 100 euro (en meer).
Beetje zonde-geld voor alleen maar die verdraaide CAN-bus compatibiliteit die eigen totale onzin is, in mijn optiek.

Voor mij persoonlijk komen allen CTek laders in aanmerking, als ik prijs en kwaliteit beschouw.
En is Optimate een hoop smoke-and-mirrors, soms letterlijk.

Maar een ieder zijn eigen keuzes natuurlijk. _004

Alleen CAN-bus en dan Optimate 5 of 6, neen, dat is geheel onjuist. Sorry.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Geen van de aangehaalde Optimate's zijn geschikt voor CAN-bus.

-\-
Maar een ieder zijn eigen keuzes natuurlijk. _004

Alleen CAN-bus en dan Optimate 5 of 6, neen, dat is geheel onjuist. Sorry.
Ben even reviews aant lezen ivm met de MXS 5.0 ;)

[edit]Besteld :mrgreen: [/edit]
Laatst gewijzigd door Mr_Buurman op 20 dec 2016, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je (soms) ook een auto-accu moet laden, kan de MXS 5.0 handig zijn.

Maar als het alleen om motoraccu's gaat, dan zijn de Ctek MXS 3.8 (of XS3600) ruim voldoende.
Hou je toch respectievelijk wat geld in de zak versus de MXS 5.0, toch al snel 25 euro of meer.
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

Inspector Gadget schreef:Als je (soms) ook een auto-accu moet laden, kan de MXS 5.0 handig zijn.

Maar als het alleen om motoraccu's gaat, dan zijn de Ctek MXS 3.8 (of XS3600) ruim voldoende.
Hou je toch respectievelijk wat geld in de zak versus de MXS 5.0, toch al snel 25 euro of meer.
net bestelling afgerond voor de 5.0 :mrgreen:
heb hier ook 2 auto's staan dus zal ooit wel eens van pas komen _004
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

_004
Prima keuze, je accu's zullen je dankbaar zijn.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Paultje »

Hallo Rob,
gebruik voor mn 1200rt al geruime tijd de ctek mxs 3.8.
En zolang ik deze gebruik gaat de lader nooit in de 7e stap de pulse mode.
hij blijft in de 6e float mode hangen, de fiets is van 2012, zou het misschien met de accu
zelf te maken hebben?
hoor graag jouw reactie,

groeten paul
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Cobaard »

Hoi Paul, Ik heb een ctek 5.0. Bij mij ging de lader (in mijn belevenis) niet verder dan niveau 7. Het lampje van niveau 8 (pulse mode) ging niet aan. Toen ik daarover een telefoontje pleegde gaf men aan dat deze fase na 10 dagen onafgebroken laden pas in werking treedt. En warempel dit klopte. Hopelijk is dat bij jou ook het geval. Zo niet even bellen, je hebt 5 jaar garantie. Succes Co
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt.
De allerlaatste stap, Pulse mode, zal je maar heel af-en-toe kunnen zien.
De accu-spanning dient dan namelijk (ook) lager gezakt te zijn (tot zo'n 95%).

Het is normaal dat je de 1-voor laatste indicator ziet en vrijwel nooit die "Pulse mode".
Ook een teken dat je accu op orden is en volledig opgeladen.

PS: Het is wel belangrijk het "sneeuwvlok" programma te kiezen als je een AGM accu gebruikt.
Paultje
Berichten: 76
Lid geworden op: 16 aug 2015, 20:17
Type: R1200RT
Bijz: bj 2012 met alle optie's
Land: nl
Woonplaats of omgeving: zundert

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Paultje »

Inspector Gadget schreef:Klopt.
De allerlaatste stap, Pulse mode, zal je maar heel af-en-toe kunnen zien.
De accu-spanning dient dan namelijk (ook) lager gezakt te zijn (tot zo'n 95%).

Het is normaal dat je de 1-voor laatste indicator ziet en vrijwel nooit die "Pulse mode".
Ook een teken dat je accu op orden is en volledig opgeladen.

PS: Het is wel belangrijk het "sneeuwvlok" programma te kiezen als je een AGM accu gebruikt.
dank je Rob, ben nu gerustgesteld dat de accu in goede conditie is!
groet Paul
Inspector Gadget

Re: Optimate 6

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan, uiteraard. _004

Dat je er maar lang plezier van mag hebben.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”