Dat aangehaalde artikel gaat eigenlijk in essentie over iets anders, in mijn optiek;
Kan je straffeloos je huidige accu vervangen door een (veel) zwaardere uitvoering of niet.
Vervangen door een ander type en model/techniek of niet.
Het laadcircuit van je motor (lees: dynamo & spanningsregelaar) is aangepast (of beter: afgestemd) op wat de engineers van de motor (én vaak ook de accu-fabrikant in samenwerking met die motorfabrikant) uitgepluist hebben wat de motor zoal nodig zal hebben om goed te kunnen starten, de motor-circuits van de juiste energie (lees: met name voldoende stroom) te voorzien én dat de accu ook nog ruimhartig opgeladen kan worden, na starting.
Kortom, voldoende stroom en de nodige reserves.
Daarbij heb je dus 3x belangrijke onderdelen als ik het enigszins ietwat mag simplificeren;
De accu die dus voldoende capaciteit (met name de Ah-waarde én de koude-start amperes, de CCA-waarde) moet hebben, ook met niet-draaiende motor.
De dynamo (uitgedrukt in Watts) die voldoende spanning én stroom moet kunnen leveren om de accu op te laden.
De spanningsregelaar, die moet regelen & "meten" dat de accu van voldoende laadstroom & laadspanning voorzien wordt maar er ook voor zorgt dat de accu niet overladen wordt.
Bij de overheidsversie van de 11xxRT, de 11xxRT-P, wordt er af-fabriek een zwaardere dynamo geplaatst, naast een 2e accu om alle toeters-en-bellen (ook) van voldoende stroom te kunnen voorzien.
De BMW 12xx worden af-fabriek al reeds voorzien van de "zwaardere" Varta of Exide Gel-accu's in de latere productie-versies.
Dit zijn zogenoemde gel-accu's.
Kortom, de dynamo en spanningsregelaar zijn al geschikt voor de hoge(re) laadspanningen voor dergelijke accu's.
Desalniettemin zie je vaak dat (ook) "natte" accu's gebruikt worden omdat die vaak aanzienlijk goedkoper zijn als de accu vervangen moet worden.
Terwijl dit vaak niet degene is die OEM gemonteerd zat.
En dan met een druppellader die weer proberen op te laden met de overbekende ervaringen uit het verleden van letterlijk drooggekookte "natte" accu's afhankelijk het merk druppellader.
Moderne acculaders (en sommige druppelladers) zijn meer-traps laders die het type accu (Gel, natte, AGM, SLA, etc) herkennen en het laadproces aanpassen aan de accu, de laadtoestand en hoe de accu reageert op het laadproces.
Sommige laders kennen ook speciale modi voor bepaalde type accu's, zoals AGM waar voor he juist & volledig laden van de accu een hogere maximale (= dus niet permanent, maar gedurende het laadproces) laadspanning mag hebben van 14,7 volt.
Kortom, je moet de juiste lader gebruiken voor jou accu.
Een druppellader kan je gebruiken mits je begrijpt dat a) je accu nooit 100% opgeladen raakt want daarvoor is de laadstroom te laag (zie het als een soort van waterdruk) en b) dat een druppellader hoofdzakelijk bedoelt is op je accu tot zo'n 80% op te laden (voldoende voor starting) en compensatie voor de "stille" gebruikers., zoals alarm, can-bus e.d
1x proberen te starten met een te lege accu kan al nadelige gevolgen hebben voor de start-capaciteit (CCA-waarde) van de accu, als de motor niet start. Dan loop je het risico van diepte-ontlading, permanente schade van je accu. Starting zal dan nog moeilijker worden, opladen gaat vrij slecht (terwijl de lader aangeeft dat de accu wel vol is, maar zeker niet is) en op een gegeven moment, zeker met kouder weer, stopt de accu helemaal er mee.
Maar je moet ook de juiste accu bij de motor gebruiken.
Bij de 11xxRT werd in den beginne (ook) "natte" accu's gebruikt;
61210403224_1_B.jpg
Welke later vervangen werden door "onderhoudsarme" versies (lees: volledig geseald waardoor er geen verdamping in principe(!) kon plaats vinden, een gesloten systeem met nog wel veiligheidsventielen in verband met overdruk e.d)
En dit is een Gel-type(!)
61212346800_1_B.jpg
De dynamo van de "reguliere" R11xxRT is 50 ampère, van de R11xxRT-P is deze 60 ampère.
(van de 1200RT overigens 55 ampère)
Dus is die BMW lader uit 2013 nog geschikt?
Dat ligt aan het type, en dan met name de laadstroom.
Idealiter om een accu goed op te laden is een laadstroom van 10% van de Ah-waarde van de accu aanbevolen.
Dus een accu van 19Ah, is een laadstroom van 1,9 ampère.