Accu laden via accessoire stekker
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 14 sep 2013, 19:02
- Type: R1150RT
- Bijz: Geen
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Uden
Accu laden via accessoire stekker
Hallo.
Ik heb even een vraagje, sinds vorig jaar rijdt ik een BMW R1150RT, prima motor trouwens.
Heeft iemand ervaring met het opladen (met een optimate 4) van de accu via de accessoire stekker.
Zo ja, moet ik daar mijn optimate 4 voor aanpassen, behalve dan een andere stekker.
Alvast bedankt voor de moeite.
Berry
Ik heb even een vraagje, sinds vorig jaar rijdt ik een BMW R1150RT, prima motor trouwens.
Heeft iemand ervaring met het opladen (met een optimate 4) van de accu via de accessoire stekker.
Zo ja, moet ik daar mijn optimate 4 voor aanpassen, behalve dan een andere stekker.
Alvast bedankt voor de moeite.
Berry
- PaPinkelman
- Berichten: 1013
- Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Helmond
- Locatie: Stiphout
Re: Accu laden via accessoire stekker
Laden kan gewoon via de accessoire steker met een standaard Optimate 4. De R1150RT heeft geen CAN-bus, voor zover ik kan nagaan.
Groeten,
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Frank
BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Re: Accu laden via accessoire stekker
Als je bedoelt de (dubbele) accessoiresaansluiting links onderaan nabij het zadel van de 1150RT, dan kan je daar gerust je Optimate 4 druppellader op aansluiten.
Zorg er voor dat de Optimate 4 *niet* in CAN-bus mode staat, zie achterkant van de Optimate 4 én handleiding;
Zorg er voor dat de Optimate 4 *niet* in CAN-bus mode staat, zie achterkant van de Optimate 4 én handleiding;
Programma-indicatie
Wanneer de lader niet is aangesloten op een 12 V-uitgang of accu.
– STANDAARD: alleen LED #1 (VOEDING AAN), blijft branden.
– CAN-bus: LED #1 (VOEDING AAN) blijft branden en zowel LED #3 (DESULFATEREN) als LED #4 (LADEN) knipperen steeds kort met regelmatige tussenpozen
- MAD
- Berichten: 88
- Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278 - Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Westervoort
Re: Accu laden via accessoire stekker
Even een (kleine) opmerking, ik heb op die plek een CTEK 4005 op aangesloten in combinatie met een Odessy accu.
Pas wel op dat als er nog een oude loodzuuraccu (dus met dopjes om gedistilleerd water te kunnen bijvullen = geen gel of onderhoudsvrij), je goed moet controleren of het ontluchtingsslangetje goed is aangesloten op de accu en onder de motor uitkomt.
Dit omdat deze oud type accu's kunnen gaan borrelen (koken) en het knalgas (zeer explosief) wat vrijkomt, samen met eventueel wat accuzuur kan weglopen.
Je kan dat slangetje onderaan in een glazenpotje (oud jam / pindakaaspotje) laten lopen.
Dit voorkomt dat het vrijgekomen accuzuur; elektrische leidingen, framedelen, spuitwerk etc. zal beschadigen.
Ook niet onverstandig is om 1 x per maand het vloeistofniveau van dit soort accu's te controleren en het niveau moet boven de platen blijven.
Dit omdat er via het laadproces en de daarmee hoge laadspanning (+/- 14,2 - 14,4 volt), het accuzuur / accuvloeistof wat kan verdampen.
Ik realiseer mij dat bij de de accu slecht toegankelijk is, vandaar dat een gel accu bij mij favoriet is.
Pas wel op dat als er nog een oude loodzuuraccu (dus met dopjes om gedistilleerd water te kunnen bijvullen = geen gel of onderhoudsvrij), je goed moet controleren of het ontluchtingsslangetje goed is aangesloten op de accu en onder de motor uitkomt.
Dit omdat deze oud type accu's kunnen gaan borrelen (koken) en het knalgas (zeer explosief) wat vrijkomt, samen met eventueel wat accuzuur kan weglopen.
Je kan dat slangetje onderaan in een glazenpotje (oud jam / pindakaaspotje) laten lopen.
Dit voorkomt dat het vrijgekomen accuzuur; elektrische leidingen, framedelen, spuitwerk etc. zal beschadigen.
Ook niet onverstandig is om 1 x per maand het vloeistofniveau van dit soort accu's te controleren en het niveau moet boven de platen blijven.
Dit omdat er via het laadproces en de daarmee hoge laadspanning (+/- 14,2 - 14,4 volt), het accuzuur / accuvloeistof wat kan verdampen.
Ik realiseer mij dat bij de de accu slecht toegankelijk is, vandaar dat een gel accu bij mij favoriet is.
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Re: Accu laden via accessoire stekker
Ik heb een 1150RT i.c.m. met een optimate 4 in de accesoire stekker en ben zeer te spreken hier over.
Groet, Niels.
Groet, Niels.
- Henk Opperman
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 19 jun 2011, 11:53
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: EDE
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Accu laden via accessoire stekker
Lader kan gewoon op de accessoires contactstop.
R1150RT heeft geen canbus, dus deze contactstoppen zitten via een zekering gewoon op de accu.
Niet de optimate in Canbus modus zetten.
Veel succes
R1150RT heeft geen canbus, dus deze contactstoppen zitten via een zekering gewoon op de accu.
Niet de optimate in Canbus modus zetten.
Veel succes
Met vriendelijke motorgroet,
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom
Henk Opperman
___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom
Re: Accu laden via accessoire stekker
Dat staat inderdaad hierboven/eerder ook al beschreven.