Accu laden via accessoire stekker

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Rosso
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 sep 2013, 19:02
Type: R1150RT
Bijz: Geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door Rosso »

Hallo.

Ik heb even een vraagje, sinds vorig jaar rijdt ik een BMW R1150RT, prima motor trouwens.
Heeft iemand ervaring met het opladen (met een optimate 4) van de accu via de accessoire stekker.

Zo ja, moet ik daar mijn optimate 4 voor aanpassen, behalve dan een andere stekker.

Alvast bedankt voor de moeite.

-1150-

Berry
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Laden kan gewoon via de accessoire steker met een standaard Optimate 4. De R1150RT heeft geen CAN-bus, voor zover ik kan nagaan.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je bedoelt de (dubbele) accessoiresaansluiting links onderaan nabij het zadel van de 1150RT, dan kan je daar gerust je Optimate 4 druppellader op aansluiten.
Zorg er voor dat de Optimate 4 *niet* in CAN-bus mode staat, zie achterkant van de Optimate 4 én handleiding;
Programma-indicatie
Wanneer de lader niet is aangesloten op een 12 V-uitgang of accu.
– STANDAARD: alleen LED #1 (VOEDING AAN), blijft branden.
– CAN-bus: LED #1 (VOEDING AAN) blijft branden en zowel LED #3 (DESULFATEREN) als LED #4 (LADEN) knipperen steeds kort met regelmatige tussenpozen
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door MAD »

Even een (kleine) opmerking, ik heb op die plek een CTEK 4005 op aangesloten in combinatie met een Odessy accu.

Pas wel op dat als er nog een oude loodzuuraccu (dus met dopjes om gedistilleerd water te kunnen bijvullen = geen gel of onderhoudsvrij), je goed moet controleren of het ontluchtingsslangetje goed is aangesloten op de accu en onder de motor uitkomt.
Dit omdat deze oud type accu's kunnen gaan borrelen (koken) en het knalgas (zeer explosief) wat vrijkomt, samen met eventueel wat accuzuur kan weglopen.
Je kan dat slangetje onderaan in een glazenpotje (oud jam / pindakaaspotje) laten lopen.
Dit voorkomt dat het vrijgekomen accuzuur; elektrische leidingen, framedelen, spuitwerk etc. zal beschadigen.

Ook niet onverstandig is om 1 x per maand het vloeistofniveau van dit soort accu's te controleren en het niveau moet boven de platen blijven.
Dit omdat er via het laadproces en de daarmee hoge laadspanning (+/- 14,2 - 14,4 volt), het accuzuur / accuvloeistof wat kan verdampen.

Ik realiseer mij dat bij de -1150- de accu slecht toegankelijk is, vandaar dat een gel accu bij mij favoriet is.
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Niels1962

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door Niels1962 »

Ik heb een 1150RT i.c.m. met een optimate 4 in de accesoire stekker en ben zeer te spreken hier over.

Groet, Niels.
Gebruikersavatar
Henk Opperman
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jun 2011, 11:53
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: EDE
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door Henk Opperman »

Lader kan gewoon op de accessoires contactstop.
R1150RT heeft geen canbus, dus deze contactstoppen zitten via een zekering gewoon op de accu.
Niet de optimate in Canbus modus zetten.

Veel succes
Met vriendelijke motorgroet,

Henk Opperman

___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom


Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Accu laden via accessoire stekker

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat staat inderdaad hierboven/eerder ook al beschreven. ;)
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”