Accuperikelen

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Locatie: Hoogerheide

Accuperikelen

Ongelezen bericht door Goose »

Ik weet het, er zijn veel vragen over accu's en ik heb het hele forum doorgelezen (dus ik ben veel wijzer geworden!) maar toch is elk probleem anders dan anderen. Vandaar nog even een accu-vraag van mij:

Zondag wilde ik starten, de -1100- dacht er anders over... Alleen zwakke dashboardlampjes maar verder helemaal niets.
Ik heb een Odyssey PC680 sinds oktober 2011 in de RT zitten (dus net 2 jaar oud). Ik heb in november 2013 voor het laatst gereden (een week na een grote beurt van Kenny) en daarna heeft hij tot 9 maart 2014 binnen gestaan. (zonder lader, helaas). Vorig jaar stond ie 5 maanden binnen in dezelfde situatie en toen deed ie starten en lopen, zonder problemen!

Ik dacht gelijk aan een lege accu natuurlijk, maar waardoor??? Geen idee! (ik had deze keer wel m'n killswitch nog aanstaan, vorige jaren zette ik die ook uit. Misschien daar een lekspanning van...?)
Na wat overleg besloten om een jumpstart te geven mbv m'n auto. Deze een half uurtje stationair laten draaien en na 3x proberen startte de BeemeRT! Snel de kappen erop gezet en een stuk gaan rijden. Vanmorgen gestart, maar met moeite... Je hoort de startmotor luid (schrapend misschien) omslaan, een keer of 3 en dan start hij wel, maar dan gaat ook m'n ABS lampje aan (storing). Ik dacht dat dat niet zo raar was omdat ik maar 20 minuten had gereden. Ik verwacht dat de accu dan nog niet op z'n max geladen is) Maar naar m'n werk is het 45 minuten snelweg rijden. Je zou zeggen dat ie daarna gewoon als een echte bmw start. Niet dus! Weer, langzaam op gang komen, duurt zo'n 2 a 3 seconden en dan slaat hij aan...

Nu mijn vragen:

Ik heb de accu voor het starten met een multimeter gemeten: 3,46 Volt. Ik hoorde vandaag dat dat niet mogelijk is omdat een accu of batterij altijd 12 Volt (in dit geval) aan moet geven, ook al is de accu leeg... Hoe kan het dan dat ik 3,46 Volt meet? (volgens mijn "bron" heeft de accu dan kapotte cellen)

Ik las van Dutchmidiman dat een compleet lege accu een schrootaccu geworden is (diep ontladen).... Heb ik dan gewoon geluk dat ie het bij mij wel nu doet? (want het werkt wel, maar niet optimaal)
Ik las ook dat een starthulp van een auto ook funest KAN zijn voor je spanningsregelaar. Kan ik er achter komen of dat nu bij ij ook het geval is? Zo ja, hoe doe ik dat en kan dat het huidige probleem zijn?
En als laatste las ik dat de startmotor vaak ook een simpel maar veelvoorkomend probleem kan zijn. Gezien mijn probleemomschrijving, denken jullie dat de startmotor er mee te maken heeft? Of moet ik toch een nieuwe accu kopen, of de huidige accu gewoon es goed opladen. (ik kreeg al de tip om deze week es goed te rijden met deze accu, kijken wat hij vrijdag doet...want het kan blijkbaar ff duren voordat de accu, via de dynamo opgeladen is)

Al met al blijf ik het vreemd vinden omdat bij na de grote beurt alles nog perfect werkte en na die laatste rit ik de motor alleen maar ik de garage had gezet. Het kan toch niet zomaar stuk gaan terwijl er niet mee gereden word? (behalve de accu, die kan leeg raken ;) )

Ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken, want ik ben een leek op gebied van accu's.
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een heel verhaal, grote uitdaging. ;)

Dus sinds november 2013 t/m afgelopen zondag niet meer gestart & gereden en/of de accu bijgeladen?

Als je dan ook nog een alarm op de motor hebt zitten, ben ik helaas niet geheel verbaast dat je accu leeg is.
Een accu zal in die situatie inderdaad binnen een maand al flink leeg gelopen zijn, maar soms nog net voldoende puf hebben om in ieder geval nog 1x te starten.

Om je accu tijdens het rijden op te laden, moet je minimaal een uur rijden, 20 minuten is echt te kort voor een accu die echt leeg is.

De Odyssey accu is de betere accu, dus die kan een diepte-ontlading wel een keer verdragen.
Desondanks raad ik je aan eens een keer bij Kenny langs te gaan, hij heeft een accutester waarmee je accucapaciteit nagemeten kan worden. Met name de startcapaciteit is heel belangrijk.
Zeker met het koude weer, daar heeft elke accu last van.

Je dient in ieder geval te zorgen dat de accu geladen gaat worden;
In deze situatie adviseer ik een acculader met een laadstroom van tenminste 2 ampère en deze een nachtje aangesloten te laten.
Daarna acculader loskoppelen, een uurtje wachten, en zonder contact-aan en dus ook niet starten, de accuspanning meten.

1.
Die dient dan tenminste 12,5 volt te zijn. Is deze lager, dan is inderdaad je accu helaas niet meer in orden.

2.
Als de accuspanning wel tenminste 12,5 volt meet, daarna contact aanzetten, de motor nog niet starten, en wederom de accuspanning meten. Die dient tenminste zo rond de 12,0 volt te liggen.
Als de accuspanning veel lager meet, is je accu inderdaad helaas niet meer in orden.

3.
Als de accuspanning wel zo rond de 12,0 volt (of hoger) meet, kan je proberen te starten. Je kunt proberen de accuspanning dan ook te meten tijdens de starting, maar een voltmeter zal waarschijnlijk niet snel genoeg de laagste spanning aangeven, daar heb je een ander apparaat voor nodig. (zoals de TecMate TestMate Mini).

4.
Als de motor eenmaal gestart is, meet wederom de accuspanning, die moet tenminste 12,8 volt of hoger meten.
Dan is je laadcircuit in ieder geval in orden.

PS: Nog een tip om je motor echt volledig stroomloos te maken:
Zet de motor in het stuurslot, dan wordt alles echt afgeschakeld, ook je radio e.d.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Locatie: Hoogerheide

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Goose »

Dutch, om je vragen in jou reactie te beantwoorden:

Idd niet meer gereden, gestart of geladen sinds november, maar ik heb geen alarm, radio of andere stroomverbruikers op de motor zitten. Nu je het stuurslot noemt...hmm, die stond er ook niet op...
20 minuten rijden was gelijk na de jumpstart en 8uur later (vanmorgen vroeg) in 45 minuten naar het werk gereden. Dus ik begrijp nu dat de accu langer nodig heeft om te laden. Morgenochtend rij ik weer naar het werk en terug, dat is weer 1,5 uur erbij. (dan zal ie toch langzamerhand wel weer vol moeten zijn, zou je denken?)
Ik laat even weten welke meting ik krijg aan het einde van deze week _004

Bedankt zover!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Heb je handvatverwarming?
Als je dat hebt is het makkelijk met een jumpstart. Dan zet je die aan. De verwarming fungeert dan als een soort dempingsweerstand om je electronica te beschermen tegen spanningspieken.

Met auto's onder elkaar doe je zoiets ook. Namelijk met de ventilator volle kracht en je achterruitverwarming.
En je accu kun je bij de garage ook laten testen denk ik zomaar. En bij Oosterhout zitten toch ook wel motordealers?

Succes in elk geval!
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat een accu na zoveel maanden (4 maanden) leeg loopt is normaal, met uitzondering van de Lithium-Ion accu-familie (zoals LiFePO4), accu's hebben een relatief hoge eigen zelf-ontlading.

Wil je langer van je accu genieten, dan raad ik je aan 1x maand tenminste een uurtje te gaan rijden. (langer als je handvat verwarming aan zet, of grote verbruikers aangesloten hebt).
Of investeer in een goede acculader (met een laadstroom van tenminste 2 ampère) en sluit deze 1x maand een nachtje aan totdat de accu is opgeladen.

Een paar keer proberen te starten met een te lege accu veroorzaakt diepte-ontlading, en is dodelijk voor elke accu.
Zeker met de koude van de afgelopen periode, dat is sowieso niet fijn voor de levensduur van je accu.

Ook een Odyssey accu kan defect raken en zelfs kapot-gestart worden.
Een accuspanning beneden de 9 volt is meestal een indicatie dat de accu vrijwel zeker inderdaad een schrootaccu geworden is.
Het enige wat je dan nog kan proberen is met een goede acculader proberen de accu weer enigszins tot leven te wekken, maar de startcapaciteit zal niet meer je-van-het zijn.
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

dutchmidiman schreef: Zeker met de koude van de afgelopen periode, dat is sowieso niet fijn voor de levensduur van je accu.
Heeej Rob,
wat zeg je nou? :O Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Een accu vindt lage temperaturen niet fijn, de startcapaciteit neemt behoorlijk af (pure chemische kwestie).
Daarom overlijden ook zoveel accu's tijdens vooral de winterperiode.
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Hoi Rob,
ten eerste was het een grapje over de opmerking van de koude van de afgelopen periode..
Ten tweede heb je gelijk. (als het koud is.....)
Groeten,
Jan
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beste Jan,

Sorry!
Ik ben altijd ook zo serieus. _002

Maar waardeer de humor zeker wel, als ik het in de gaten heb. ;)

Terug naar het onderwerp;
Het is waar, we hebben niet echt een strenge winter gehad, maar met nachtvorst (die er geweest zijn) en een voertuig met een accu die niet meer zo fris-en-fruitig is, kan het zomaar "ineens" gebeurd zijn.
Dan heb je een flinke presse-papier, een schrootaccu.
Een enkeltje milieu-straat vaak.
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door jaybmw »

@jan : als je de handvatverwarming aanzet met "overstarten" trek je juist meer stroom en is de piekspanning hoger lijkt me . Of werkt deze pas als er een dynamo signaal waarneembaar is (laadspanning) ?

Een goede automatische lader erop is het beste . Ik heb de "koude" periode om de paar weken de Fronius lader erop gehad , vorige week contact aan 2 x volgas en toen gestart . Bats , in 1 keer lopen , met de 1e originele accu ( 6 jaar oud ). Accu zal wel een keer komen met problemen , maar voorlopig werkt alles goed .

In het geval -1100- van hierboven : met lopende motor accuspanning meten , deze moet zo'n 13,8 volt zijn . Is dit zo dan is je regelaar 75% zeker o.k . Vervolgens moet je de laadstroom meten met een ampèretang om 1 van de kabels van de accu . Een beetje multiemeter heeft zo'n stroomtang , bij Conrad kun je ze van voltcraft kopen . Werken zeer goed . Als deze 2 metingen goed zijn en ook de bekabeling , ga er maar van uit dat de batterij om zeep is !

groet , J .
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de 1200RT wordt inderdaad de handvat verwarming pas na een succesvolle start aangezet door de CAN-bus.
En ook weer uitgezet (wederom door de CAN-bus) als blijkt dat (ook tijdens het rijden) de accuspanning te laag is.

Bij de 1100RT gaat inderdaad de handvatverwarming aan zodra je de schakelaar bedient en het contact aan zet.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ook de Odyssey is na een 1,5 maand te zwak om de motor nog te starten heb ik gemerkt. Ik had de accu een keer goed opgeladen maar de Odyssey hield de kracht maar een paar weken langer dan de standaard accu. Maar één paar uurtjes op de lader en hetzelfde weekend 400km en hij was weer super. Ik denk dat ik volgende keer de accu ook gewoon loskoppel . Bij andere motoren kon ik de motor maanden stilzetten maar de boxer starten is iets heel anders dan een 4 cilinder.
Ik wilde de motor al sneller aan de lader zetten maar er stond een Suzuki in de weg op de brug dus hij kon niet uit de garage en daar heb ik geen stroom.
Jempy

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Jempy »

Ik las ook dat een starthulp van een auto ook funest KAN zijn voor je spanningsregelaar.

Dit begrijp ik niet goed.
De batterij van een motorfiets is 12V; die van een auto is eveneens 12V, weliswaar met meer Ampere.
Dus is dat dezelfde spanning.
De starter van de motorfiets neemt toch maar zoveel Ampere van de batterij als dat nodig is.
Hoe kan deze manier van starten de spanningsregelaar beschadigen?
'k Heb deze vraag nog al eens gesteld op een ander forum, en heb hierop geen antwoord gekregen.
Graag had ik hierover wat uitleg gekregen om reden dat ikzelf mijn motorfiets ook al eens gestart heb (met enige angst) met behulp van een externe batterij. :$
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is ook juist het probleem, een auto-accu heeft een veel hogere stroom (70Ah) dan je motoraccu (19Ah).

Een lege accu zal een serieuze hoeveelheid energie gaan onttrekken aan de accu van de (donor)auto.
Een lege accu (en een defecte accu ook trouwens) heeft een zeer lage interne weerstand, waardoor de (goede0 accu van de vierwielige een enorme stroom kan gaan leveren.
En een stroom die eigenlijk alleen begrensd wordt door de gebruikte startkabels.
Daarbij komt bovendien dat veel startkabels te dun zijn om direct vanuit de donoraccu de startmotor van de "lege" motorfiets te voeden. Let dus ook enorm op, risico op brandgevaar!
Je móet dus eerst de lege accu een tijd bijgeladen hebben.

Na het loshalen van de kabels kunnen er ook problemen ontstaan.
Als de motoraccu defect is, kan daardoor kwetsbare elektronica beschadigen want er zal een spanningspiek ontstaan. (bobine-werking)
Dat risico met name voor het voertuig dat de starthulp krijgt. (elektronica kan heel slecht tegen spanningspieken)
Om de elektronica van het voertuig die de lege accu had, te beschermen, zet je, voordat je de kabels losneemt, alle grote verbruikers aan, zoals verlichting (en bij de vierwielige de achterruitverwarming, blowers e.d.)

Vandaar ook dat bij veel moderne vierwielige ook aangegeven staat dat alleen speciale starthulpen voor met elektronica-bescherming gebruikt mogen worden.

Mijn dringende advies: (zeker bij de 1200RT)
Als je accu te leeg is, ga op zoek naar een goede acculader (= laadstroom van tenminste 2 ampère), en probeer liever geen jumpstart van een auto.
Soms is het raadzamer een nieuwe accu te kopen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk dat het veiliger word wanneer bij het gebruik van de auto als starthulp de automotor niet laat lopen. De auto accu is toch sterk genoeg en die accu trek je zomaar niet leeg. Mijn F650 was ook gestart met behulp van een lopende auto maar dit kostte me wel een spanningsregelaar. De accu was gewoon op en dat is het eigenlijk beter om meteen een nieuwe accu te monteren.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Heb vorige week ook een jump start gemaakt met m'n auto (waarvan de motor niet draaide). Heb, gelukkig, geen schade opgelopen, begrijp ook niet waarom dit mogelijk slecht is, ik heb dan toch gewoon een grote 12v accu aangesloten staan? Mijn RT trekt toch niet meer stroom als dat de startmotor nodig heeft? Waarom zou er een spanningspiek kunnen ontstaan?

Wie kan mij dit uitleggen?

Groet,
Eric.

Heb inmiddels een nieuwe exide gel accu, was wel wat verbaasd dat de andere nog geen 3 jaar oud was ...
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Het is zelfs zo dat de zware accu in mijn diesel alleen als jumpstart gebruikt mag worden voor een kleine accu in een benzine auto. Anders worden de kabels van de kleine benzine auto te heet. Je moet ook speciale zwaardere startkabels hebben met een diesel. Ik heb dit ooit meegemaakt met een set goedkope normale benzine like startkabels en die waren te dun voor mijn zware dieselaccu. Deze werden gelijk warm en heel erg soepel toen ik ze aansloot.
Dus een jumpstart KAN goedgaan maar kijk uit. Een kabelbrandje heb je zo te pakken en dat wil je absoluut niet.
Jempy

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Jempy »

dutchmidiman, bedankt voor je uitleg.
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het grootste gevaar is wat ik al eerder aangaf, de bobine-werking als je 2 accu's parallel aan elkaar koppelt en dan vooral zodra je loskoppelt.
Je krijgt dan te maken met capacitieve en vooral ook inductieve stromen.
Een lege (en ook een defecte) accu heeft een veel lagere interne weerstand, en in combinatie met de lange startkabels kunnen er hoge spanningspieken ontstaan, vele malen hoger dan de 12 volt!
Ik heb geen autotechniek gestudeerd, maar heb wel eens vernomen dat die spanning op kan lopen tot een paar honderd volt! (maar wel een relatief lage stroom. Alleen dat is waar elektronica wel tegen kan, lage stroom, het is vooral de hogere spanning die elektronica slecht verwerkt)
Een transformator/spoel-werking als het ware.
Daarom vonkt het vaak ook zodra je de startkabel lost neemt, wat op zich een heel slecht teken is.

Bij een 1100RT zal dat wat minder risico geven versus bij de 1200RT, omdat bij de 1200RT alles, werkelijk alles via de elektronica loopt, startmotor, dynamo, accu, verlichting, knoppen, et cetera, et cetera.

En het is dus elke spanning die veel groter is als de boordspanning (= accuspanning) die schade aan je elektronica van de motorfiets (en moderne auto) kan veroorzaken.
Je kunt van die "arrestors" kopen die je parallel over je accu heen zet (http://www.mdi-online.nl/electronic-pro ... nning.html) maar ik heb geen ervaringen hoe goed dat werkt.
Dat kan je het beste bij een jongeling vragen die vers van de autoschool afkomt, denk ik.
Daar is auto-elektronica een prominent onderdeel van hun opleiding, tegenwoordig.

Maar we dwalen weer wat af.
Voordat ik de toorn van de moderators krijg. ;)

PS: Exide is kwalitatief geen denderen accu in mijn bescheidde optiek.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Volgens mij heeft een lege accu een veel hogere inwendige weerstand en daarom word ook het opladen moeilijker. Dus op het moment dat je de starthulp loskoppelt kunnen er dan de pieken ontstaan omdat de dynamo het even zeer moeilijk heeft om die accu met minder weerstand op te laden. Maar ik kan me vergissen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Bert M »

Jumpstart is leuk, maar alleen als de ANWB het doet… Het heeft mij ooit eens een airbag-regelmodule gekost bij een auto. Ik was overigens achteraf wel blij dat de plofzak zelf braaf in het stuur bleef zitten... :O

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ton1959 schreef:Volgens mij heeft een lege accu een veel hogere inwendige weerstand en daarom word ook het opladen moeilijker..
Volgens mij heb je gelijk;
Een volle accu heeft een lagere interne weerstand versus een lege accu.
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Nee dat is niet helemaal waar.
Een lege accu heeft minder interne weerstand.
Maar hier telt ook eigenlijk de tegen-emk. (Elektro motorische kracht)
Door het laden wordt de tegen-emk groter waardoor de laadstroom kleiner wordt.
(Bewerkt om 13.10)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik denk nog steeds dat de inwendige weerstand toeneemt bij een lege accu. Maar voor de zekerheid google ik nog even.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik vond dit:
de nog aanwezige kleine kristallen afbreken en weer omzetten naar loodoxide en zwaverzuur waardoor de accu toch weer gaat werken. De garantie dat het werkt kan ik niet geven maar het is mij wel eens gelukt. De accu werkt wel weer maar hij is niet meer de oude en zal dat ook nooit meer worden. De capaciteit is veel tot heel veel minder geworden en de inwendige weerstand is veel hoger geworden. Als de accu voor zware belastingen gebruikt wordt is hij daar totaal ongeschikt voor geworden. Dit komt omdat je de grote loodsulfide kristallen lang niet weg kan krijgen

en dit
Meet je tijdens het starten van de motor de batterij spanning, dan zal deze altijd lager uitvallen dan wanneer je de spanning van de batterij in rust meet. Meet je, nadat je gecontroleerd hebt of de accu vol is, hier een voltage van onder de ±7 volt, dan is de interne weerstand van de batterij te hoog, en is je batterij aan vervanging toe.
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ton1959 schreef:Ik vond dit:
de nog aanwezige kleine kristallen afbreken en weer omzetten naar loodoxide en zwaverzuur waardoor de accu toch weer gaat werken. De garantie dat het werkt kan ik niet geven maar het is mij wel eens gelukt. De accu werkt wel weer maar hij is niet meer de oude en zal dat ook nooit meer worden. De capaciteit is veel tot heel veel minder geworden en de inwendige weerstand is veel hoger geworden. Als de accu voor zware belastingen gebruikt wordt is hij daar totaal ongeschikt voor geworden. Dit komt omdat je de grote loodsulfide kristallen lang niet weg .
Klopt helemaal Ton.
Dat heet sulfateren.
Ik heb "vroegah" op school geleerd dat je in uitzonderlijke gevallen de accu nog goed kunt krijgen door hem met een heel lage stroom te laden.
Maar de praktijk is toch dat de accu total loss is.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik weet dat het sulfateren heet maar de weerstand neemt dus toch toe.
J vd B te V

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Jij hebt gelijk.
Heb ook even een dip in mijn geheugen gehad

(edit Jos wRSm: svp geen smiley's via Tapatalk, ook hier heeft je geheugen kennelijk een dip :( )
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik begon al te twijfelen aan mijn geheugen Big RT Smile
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 59
Lid geworden op: 08 jul 2011, 23:33
Type: R1200RT
Bijz: Champagnekleur two tone
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Locatie: Hoogerheide

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Goose »

Ik had DutchMidiman beloofd het eindresultaat mede te delen van mij accugeklooi...
Ik kan zeggen dat alles keurig werkt en er geen problemen zijn ontstaan door de starthulp welke ik met mijn auto heb uitgevoerd. De remedie om de accu weer vol te krijgen (en waardoor het ABS-lampje niet meer knippert) was gewoon een goeie toertocht te maken van dik 2 uur. Daarna geen enkel probleem meer ondervonden. Ik ga nu uiteraard wel een goeie (gel)acculader kopen waardoor deze "fout" mij niet meer zal overkomen!
Iedereen bedankt voor de informatie, ik heb weer veel geleerd!!
Met MMG (Militaire Motor Groet),
Goose
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Blij dat het is opgelost, dat is het meest belangrijk!

Een druppellader is prima als je elke 2 á 3 weken voor een uur of wat rijdt, anders heb je toch echt een acculader nodig met een laadstroom van minimaal 2 ampère om dat accu goed vol te houden.
Een druppellader heeft per defacto echt te weinig kracht om een accu voorbij 80% lading te krijgen, ongeacht hoe lang je deze ook aansluit.

Wat betreft starthulp van een motor middels de auto, ik verwacht dat een 1100RT daar wat minder gevoelig is als een 1200RT.
Bij een 1200RT zou ik het echt doen pas als het echt niet anders kan, een noodmaatregel.
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door flyer »

Inspector Gadget schreef:Blij dat het is opgelost, dat is het meest belangrijk!

Een druppellader is prima als je elke 2 á 3 weken voor een uur of wat rijdt, anders heb je toch echt een acculader nodig met een laadstroom van minimaal 2 ampère om dat accu goed vol te houden.
Een druppellader heeft per defacto echt te weinig kracht om een accu voorbij 80% lading te krijgen, ongeacht hoe lang je deze ook aansluit.

Wat betreft starthulp van een motor middels de auto, ik verwacht dat een 1100RT daar wat minder gevoelig is als een 1200RT.
Bij een 1200RT zou ik het echt doen pas als het echt niet anders kan, een noodmaatregel.

Dus het komt er eigenlijk wel op neer om een betere acculader te kopen.
De Optimate3 is dan denk ik onvoldoende voor mij.
Eigenlijk kan ik nu dus beter de CTec 5.0 kopen lijkt mij.
Wie geeft mij raad?
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben persoonlijk heel erg tevreden over de CTek acculaders.
Ze zijn niet goedkoop, maar zorgen er wel voor dat je accu altijd in tip-top-conditie is en blijft.

Je kunt ook kiezen voor de CTek MXS 3.8, heeft (ook) 7-stappen voor de lading en ruim voldoende stroom (3,8 ampère) om accu's tot en met 85Ah volledig op te laden.

De MXS 5.0 is bedoelt voor accu's tot en met 110Ah.

Tenzij je dus (ook) de accu van je auto wilt opladen (en deze een accu heeft van meer dan 85Ah), is het, denk ik, kosteneffectieve te kiezen voor de MXS 3.8.
En scheelt tot weer zo'n 30 euro. ;)
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door flyer »

Oke, bedankt Inspector!
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan!

Kijk uit waar je de CTek laders koopt, er zijn wat handelaren die de oude(re) versies, al dan niet illegaal gerepareerd, blijven verkopen:
http://www.ctekbeneluxshop.com/
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door flyer »

Ik heb de CTec MXS 5.0 gekocht.
Ben hem nu even aan het proberen.
Ik heb trouwens een BMW EXIDE accu in mijn motor zitten.
Ben benieuwd hoe lang deze het vol houd.
Bedankt voor het goede advies DMM.
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan!

De BMW Exide accu is een gel-accu en staan helaas niet bekend om hun erg lange duurzaamheid. :(

Probeer eens langs te gaan bij een bevriende motor dealeRT die ook een echte accu-tester heeft.
Digitaal of de bekende "broodrooster", daarmee kan, nadat je de accu goed opgeladen hebt, je accu gemeten worden of deze überhaupt nog een lading goed kan vasthouden.

Op de accu staat vaak ook een productie-datum ingeslagen in het plastic, vaak weeknummer en jaartal.
Bij die BMW Excide is het na 3 ~ 4 jaar wel "op", de startcapaciteit neemt dan behoorlijk af.

De CTek MXS 5.0 zal je accu in principe in circa 4 ~ 5 uur volledig hebben moeten opladen.

Een fris-en-fruitige accu zal door de MXS 5.0 in circa 2 uur wel volledig opgeladen zijn.

Let op: ik ga er met mijn tijdsindicaties dan wel er vanuit dat de accu behoorlijk leeg is.
Bij een accu die wel behoorlijk geladen is zal de CTek MXS 5.0 al veel sneller tot druppellading/onderhoudslading over gaan.
Maar dat geeft de MXS v5.0 netjes zelf aan in welke stap van dat gehele proces hij is.

Jammer dat je niet dichterbij zit, anders had ik zeker je accu voor je doorgemeten.
remy
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2014, 21:46
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserdam

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door remy »

Ik heb een acculader die 12 amp afgeeft, gebruikte ik altijd voor mijn jeep, kan ik die ook gewoon gebruiken als oplader voor mijn motor (1100 rt 1996)?. Ik wil t ff zeker weten voordat ik m ga gebruiken.

Dan gelijk nog maar een misschien (domme) vraag: bij sigarettenaansteekstekkers is de punt toch de plus en het omhulsel de min?

Groet remy
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als de aansteker goed is aangesloten is de punt de + en het omhulsel de -
Ik zou die lader voor de jeep bewaren maar misschien denken andere daar weer anders over :neutral:
remy
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 mei 2014, 21:46
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserdam

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door remy »

Tnx ton voor je antwoord. Plus en min, heel belangrijk Big RT Smile

misschien dat anderen t wel weten van de hoogte van amperes in relatie tot acculaders
DickL

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door DickL »

Een normale accu laden met 10% van de nominale capaciteit, dus een 16Ah accu met 1,6 A. Dit gaat niet helemaal op voor een Odyssey of andere AGM accu's, die
hogere stroomsterkten goed verdragen, maar absoluut niet bestand zijn tegen een laadSPANNING van meer dan 15 Volt.
Ik ben bang dat die genoemde lader van 12 A een te hoge laadspanning heeft. Dit is niet alleen voor een AGM accu maar ook voor een normale accu schadelijk - veroorzaakt niet alleen waterverlies, maar ook een versneld uiteenvallen van positief plaatmateriaal (verouderen).
Zelf heb ik goede ervaringen met een CTEK acculader - die van mij is een wat oudere, die 3,6 A kan leveren, maar dat gebeurt met een instelbare gestabiliseerde spanning.
En voor de rest : De meeste accu's verouderen doordat de accu sulfateert - er vormen zich dan sulfaatkristallen op de platen. Die kristallen geleiden niet, dus sulfateren resulteert in minder werkzaam plaatoppervlak (dus minder capaciteit) en logischerwijze ook tot een grote verhoging van de inwendige weerstand.

gr. Dick
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door flyer »

Ik heb nu dus een Ctek 5.0 en mijn vraag is nu:

Als ik per dag woon/ werkverkeer doe van 20 min. heen en 20 min. terug.
Is het dan ook het beste om elke keer als ik thuiskom de acculader aan te sluiten en zo de accu fris en fruitig te houden.
En 's ochtends voor ik weer vertrek maar weer loskoppelen.
Of hoeft dit niet?

En hoe is dit als ik eens een week stilsta.
Welk advies geven jullie.
De lader er maar altijd aankoppelen als ik thuis kom?
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik rij dagelijks 2x30km tot 2x55km (afhankelijk van project locatie) en heb nog noot mijn Optimate4 lader voor de motor nodig gehad. Als de accu in goede conditie is en je rit lang genoeg om weer te laden is ook een paar weken stilstand (vakantie, winterweer) geen probleem.

De auto daarentegen wordt te vaak voor korte ritjes gebruikt (boodschappen) en staat ook wekenlang still. Dat ging vorige maand dus verkeerd en moest de accu aan de lader.

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door flyer »

Mijn woon/werk afstand is dus nog minder kilometers.
Heen 21 km en 21 km terug
DickL

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door DickL »

Aannemend dat die zeg 42 km per dag woon/werkverkeer het enige gebruik van de motor is, zou ik zeker eens per week de accu eens bijladen. De motoraccu's hebben maar een kleine capaciteit, en de hoge startstroom belast die accu vrij sterk. Wanneer je dan ook nog stadsverkeer met oponthoud/stoplichten rijdt en 's winters met wat extra belasting (verwarmde handvatten?) zijn die 42 km niet voldoende om de accu geheel op peil te houden, zeker wanneer de motor buiten wordt gestald en in de winter bij koud weer moet worden gestart. De accucapaciteit neemt bij (zeer) koud weer namelijk (zeer) sterk af.

gr. Dick

Overigens : Bij motoren met een CAN bus systeem kan een NIET CAN bus geschikte acculader niet aangesloten worden via het boordstopcontact. Bij mijn CTEK lader zit een snoertje met aan de ene kant 2 ogen, die je rechtstreeks op de + en - van de accu aansluit (opletten op juiste polariteit) en aan de andere kant een stekkertje wat op de CTEK lader past. Zo heb ik het gedaan op mijn CAN bus motor en dat werkt prima. Alternatief is natuurlijk een geschikte CAN bus lader kopen. Koop GEEN druppellader, maar een echte, liefst spanning gestabiliseerd (14,4 V voor gewone en 14,8 V voor AGM acc
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Beamer63 »

DickL schreef:
gr. Dick

Overigens : Bij motoren met een CAN bus systeem kan een NIET CAN bus geschikte acculader niet aangesloten worden via het boordstopcontact. Bij mijn CTEK lader zit een snoertje met aan de ene kant 2 ogen, die je rechtstreeks op de + en - van de accu aansluit (opletten op juiste polariteit) en aan de andere kant een stekkertje wat op de CTEK lader past. Zo heb ik het gedaan op mijn CAN bus motor en dat werkt prima. Alternatief is natuurlijk een geschikte CAN bus lader kopen. Koop GEEN druppellader, maar een echte, liefst spanning gestabiliseerd (14,4 V voor gewone en 14,8 V voor AGM acc
Of je kiest ervoor om de originele snoertje met stekker van de achterste contactdoos los te koppelen en deze contactdoos rechtstreeks op de accu aan te sluiten (met zekering).
Kun je toch bijna elke lader aansluiten door can bus te omzeilen, en heb je geen extra stekkertje dat weer ergens aan de
Motor bungelt.

Peter
beckysmile

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door beckysmile »

Ik rijdt ongeveer 17 km heen en ook weer terug, altijd met dimlicht aan, en in de winter onder de 0 graden met verwarming aan op stand 1. Parkeren doe ik thuis onder de carport en op werk gewoon buiten. De lader heb ik nog nooit nodig gehad om de Odyssey op te laden, topaccu dus, en blijkbaar is deze afstand voldoende om de accu goed opgeladen te houden.
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Was ik vergeten te melden, maar er zit inderdaad bij mij ook een Odessey in......
Prima ding dus.

Sent from my HTC One X aan alle forumleden
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Accuperikelen

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

flyer schreef:Ik heb nu dus een Ctek 5.0 en mijn vraag is nu:
Is het dan ook het beste om elke keer als ik thuiskom de acculader aan te sluiten en zo de accu fris en fruitig te houden.
En 's ochtends voor ik weer vertrek maar weer loskoppelen.
Of hoeft dit niet?

En hoe is dit als ik eens een week stilsta.
Welk advies geven jullie.
De lader er maar altijd aankoppelen als ik thuis kom?
De 1200RT heeft nogal wat parasitaire verbruikers die je accu kunnen belasten.
Naast CAN-bus die verschillende slaap-modi kent (na x-verloop van tijd, stand van noodschakelaar e.d.), ook het eventueel aanwezige alarm.

AGM accu's, zoals de Odyssey, hebben voldoende rest-startcapaciteit om na x-weken je motor nog wel te kunnen starten.
Maar ook die kan kapot gestart worden, dat heb ik zelf al eens ervaren, als deze na die x-weken te leeg is.
Bij een 11xxRT heb je daar veel minder last van, zeker als je de motor op het stuurslot zet, dan is echt alles uit.

Ikzelf hang mijn motor bij thuiskomst wel gelijk aan de acculader, (inderdaad CTek), maar dat is mijn persoonlijke voorkeur.
http://www.gerritspeek.nl/motor/gs-motoren_accu.html
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”