Nieuwe batterij "motobatt" gekocht voor mijn rt 850.
Verleden week 100km getoert, wil 7 dagen later starten en lukt niet, Batterij weer leeg of niet genoeg geladen.
kan het de dynamo zijn of heb ik ergens stroom verlies?
STARTEN
- ad-bmwtje
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:04
- Type: R1250RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Someren eind
- Locatie: someren eind
Re: STARTEN
Hoi
Ja hoor dar kan de dynamo zijn,maar kan ook zijn dat er ergens een lek stroom is.
Even door laten meten om het zeker te weten.
Gr ad
Ja hoor dar kan de dynamo zijn,maar kan ook zijn dat er ergens een lek stroom is.
Even door laten meten om het zeker te weten.
Gr ad
- Garfield
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
- Type: R1150RT
- Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: leusden
- Locatie: Leusden
Re: STARTEN
Hallo,
Ik weet niet hoe handig je bent en over hoeveel gereedschap je beschikt, maar met een multimeter kom je al een heel eind.
Meet de spanning over de accupolen met stilstaande motor, je meet dan ongeveer 12volt (gemiddeld) dan als de motor draait (en dat is nu net het probleem _002 , al opgeladen?) je moet dan ongeveer 14,5volt meten.
Is dat het geval levert de dynamo in ieder geval voldoende. Indien ja zou mijn vervolgstap zijn de pluspool los te halen en met een amperemeter te meten of er nog een stroom loopt. Helemaal nul zal het niet zijn, want klokje, alarm(?) dat soort dingen. Maar als een accu binnen een week nagenoeg leeg is moet er wel iets significants te meten zijn. En dan moet je determineren. En indien nee, dan weet je het al.
Het kan ook iets heel stoms zijn, massaverbinding van de accu naar het blok/frame. Je zal de eerste niet zijn met een te hoge overgangsweerstand. Of iets minder stom, je startmotor trekt teveel stroom door versleten borstels, interne slijtage noem maar op. Op het forum hier is meer dan voldoende leesstof voorhanden.
Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas (niet terug laten schieten!). Contact uit. En dan weet de boord-pc de stand van de gaskleppen weer. )
Succes.
Ik weet niet hoe handig je bent en over hoeveel gereedschap je beschikt, maar met een multimeter kom je al een heel eind.
Meet de spanning over de accupolen met stilstaande motor, je meet dan ongeveer 12volt (gemiddeld) dan als de motor draait (en dat is nu net het probleem _002 , al opgeladen?) je moet dan ongeveer 14,5volt meten.
Is dat het geval levert de dynamo in ieder geval voldoende. Indien ja zou mijn vervolgstap zijn de pluspool los te halen en met een amperemeter te meten of er nog een stroom loopt. Helemaal nul zal het niet zijn, want klokje, alarm(?) dat soort dingen. Maar als een accu binnen een week nagenoeg leeg is moet er wel iets significants te meten zijn. En dan moet je determineren. En indien nee, dan weet je het al.
Het kan ook iets heel stoms zijn, massaverbinding van de accu naar het blok/frame. Je zal de eerste niet zijn met een te hoge overgangsweerstand. Of iets minder stom, je startmotor trekt teveel stroom door versleten borstels, interne slijtage noem maar op. Op het forum hier is meer dan voldoende leesstof voorhanden.
Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas (niet terug laten schieten!). Contact uit. En dan weet de boord-pc de stand van de gaskleppen weer. )
Succes.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Re: STARTEN
Moet weer lukken, motobatt batterij was niet goed, fabrieksfout, nu bolt alles weer perfect, bedankt iedereen
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
- Type: R1200RT
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Netherlands
Re: STARTEN
Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas
Geld dit ook voor de R1200RT?
Geld dit ook voor de R1200RT?
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
- Type: R1200RT
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: Friesland
- Locatie: Netherlands
Re: STARTEN
Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas.
Geld dit ook voor de R1200RT van na 2010 modellen?
Geld dit ook voor de R1200RT van na 2010 modellen?