STARTEN

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
meulekecram

STARTEN

Ongelezen bericht door meulekecram »

Nieuwe batterij "motobatt" gekocht voor mijn rt 850.
Verleden week 100km getoert, wil 7 dagen later starten en lukt niet, Batterij weer leeg of niet genoeg geladen.
kan het de dynamo zijn of heb ik ergens stroom verlies?
Gebruikersavatar
ad-bmwtje
Berichten: 36
Lid geworden op: 13 jan 2009, 17:04
Type: R1250RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Someren eind
Locatie: someren eind

Re: STARTEN

Ongelezen bericht door ad-bmwtje »

Hoi

Ja hoor dar kan de dynamo zijn,maar kan ook zijn dat er ergens een lek stroom is.
Even door laten meten om het zeker te weten.

Gr ad -1200-
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: STARTEN

Ongelezen bericht door Garfield »

Hallo,

Ik weet niet hoe handig je bent en over hoeveel gereedschap je beschikt, maar met een multimeter kom je al een heel eind.
Meet de spanning over de accupolen met stilstaande motor, je meet dan ongeveer 12volt (gemiddeld) dan als de motor draait (en dat is nu net het probleem _002 , al opgeladen?) je moet dan ongeveer 14,5volt meten.
Is dat het geval levert de dynamo in ieder geval voldoende. Indien ja zou mijn vervolgstap zijn de pluspool los te halen en met een amperemeter te meten of er nog een stroom loopt. Helemaal nul zal het niet zijn, want klokje, alarm(?) dat soort dingen. Maar als een accu binnen een week nagenoeg leeg is moet er wel iets significants te meten zijn. En dan moet je determineren. En indien nee, dan weet je het al.

Het kan ook iets heel stoms zijn, massaverbinding van de accu naar het blok/frame. Je zal de eerste niet zijn met een te hoge overgangsweerstand. Of iets minder stom, je startmotor trekt teveel stroom door versleten borstels, interne slijtage noem maar op. Op het forum hier is meer dan voldoende leesstof voorhanden.

Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas (niet terug laten schieten!). Contact uit. En dan weet de boord-pc de stand van de gaskleppen weer. )

Succes. _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
meulekecram

Re: STARTEN

Ongelezen bericht door meulekecram »

Moet weer lukken, motobatt batterij was niet goed, fabrieksfout, nu bolt alles weer perfect, bedankt iedereen
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: STARTEN

Ongelezen bericht door flyer »

Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas

Geld dit ook voor de R1200RT?
flyer
Berichten: 65
Lid geworden op: 12 nov 2009, 13:33
Type: R1200RT
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland
Locatie: Netherlands

Re: STARTEN

Ongelezen bericht door flyer »

Oh-ja, als je de accu hebt losgehad, vergeet dan net de TPS opnieuw te kalibreren, (zekering 5 verwijderen, even wachten, terugplaatsen, contact aan en gashendel 2-3 keer van stationair naar volgas.

Geld dit ook voor de R1200RT van na 2010 modellen?
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”