totaal platte batterij ???
totaal platte batterij ???
Deze voormiddag wou ik naar Brussel rijden en ben gewoon de 1100RT gaan starten zoals gewoonlijk. Tot mijn verbazing kreeg ik alleen een klik te horen, verder niks meer, alles totaal plat. Er staat niks aan, het stuurslot lag wel aan. De eigenaar waar ik de motor recent van heb gekocht sprak van een nieuwe accu van enkele maanden oud ????? Nog heel goed !
Mits ik onmiddellijk moest vertrekken heb ik mij geholpen met de wagen, 15 min later ben ik naar Brussel vertrokken met de BMW. Aangekomen na 50 km te hebben gereden ben ik gestopt voor een koffie op een parking en nadien toen ik hem trachtte te starten terug 'Klik', geen volle omwenteling, niks, nada...
Na iemand mij te hebben geholpen om hem te starten ben ik 20 min later terug de autostrade opgegaan doorgereden naar bestemming en nadien terug naar Gent en ben ik 45 min later thuis aangekomen.
Aan de deur kon ik de motor eenmaal rondkrijgen, nadien was het 'klik', alles dood ! eergisteren was de batterij nog OK, en nu zomaar alles plat ????
Ik geloof de eigenaar niet meer....ik vindt dat niet normaal dat een 'nieuwe accu' zomaar plots plat is en zelfs na 80 km terugreis nog niet geladen is om hem opnieuw te starten.. Er lag steeds een druppellader aan toen ik de motor kocht bij de eigenaar vertelde de man ??? ik weet niet meer wat denken nu...Wat denken jullie ??? accu vuilbak ??? of is er meer aan de hand.
Motor reed echt goed op de terugreis, geen lampjes, alles perfect....kan ik zeker zijn dat het de accu alleen is ??? iemand ook zo een plotse ervaring, ben beetje mijn vertrouwen kwijt als ik een nieuwe plaats en terug ergenstamelijk ver weg ga rijden, vb 300 km......als ik de motor stil leg !!!!
tks
Mits ik onmiddellijk moest vertrekken heb ik mij geholpen met de wagen, 15 min later ben ik naar Brussel vertrokken met de BMW. Aangekomen na 50 km te hebben gereden ben ik gestopt voor een koffie op een parking en nadien toen ik hem trachtte te starten terug 'Klik', geen volle omwenteling, niks, nada...
Na iemand mij te hebben geholpen om hem te starten ben ik 20 min later terug de autostrade opgegaan doorgereden naar bestemming en nadien terug naar Gent en ben ik 45 min later thuis aangekomen.
Aan de deur kon ik de motor eenmaal rondkrijgen, nadien was het 'klik', alles dood ! eergisteren was de batterij nog OK, en nu zomaar alles plat ????
Ik geloof de eigenaar niet meer....ik vindt dat niet normaal dat een 'nieuwe accu' zomaar plots plat is en zelfs na 80 km terugreis nog niet geladen is om hem opnieuw te starten.. Er lag steeds een druppellader aan toen ik de motor kocht bij de eigenaar vertelde de man ??? ik weet niet meer wat denken nu...Wat denken jullie ??? accu vuilbak ??? of is er meer aan de hand.
Motor reed echt goed op de terugreis, geen lampjes, alles perfect....kan ik zeker zijn dat het de accu alleen is ??? iemand ook zo een plotse ervaring, ben beetje mijn vertrouwen kwijt als ik een nieuwe plaats en terug ergenstamelijk ver weg ga rijden, vb 300 km......als ik de motor stil leg !!!!
tks
Re: totaal platte batterij ???
Heel vervelend en ik vrees dat het de accu is;
Laat je accu doormeten, want het lijkt er inderdaad op dat deze gaar is.
De accu is normaal gesproken goed op- en doorgeladen na een uurtje rijden. Tijd is belangrijk voor het opladen van je accu tijdens het rijden, niet de kilometers.
Een druppellader kan de accu, mits deze nog een beetje fris-en-fruitig is, tot circa 80% opgeladen krijgen, voldoende voor een starting.
Maar een accu die op is, krijg je niet meer goed opgeladen met dergelijke problemen van dien.
Als je een voltmeter hebt, kan je proberen de accuspanning ff te meten.
Met contact-uit e.d. zou de accu tenminste 12,5 volt moeten meten.
Als je dan het contact aan zet maar nog niet start en de accuspanning zakt significant is het helaas-pindakaas voor je accu, vrees ik.
Maar de meeste motorbedrijven hebben een accutester waarmee de lading én de staat van je accu doorgemeten kan worden.
Laat je accu doormeten, want het lijkt er inderdaad op dat deze gaar is.
De accu is normaal gesproken goed op- en doorgeladen na een uurtje rijden. Tijd is belangrijk voor het opladen van je accu tijdens het rijden, niet de kilometers.
Een druppellader kan de accu, mits deze nog een beetje fris-en-fruitig is, tot circa 80% opgeladen krijgen, voldoende voor een starting.
Maar een accu die op is, krijg je niet meer goed opgeladen met dergelijke problemen van dien.
Als je een voltmeter hebt, kan je proberen de accuspanning ff te meten.
Met contact-uit e.d. zou de accu tenminste 12,5 volt moeten meten.
Als je dan het contact aan zet maar nog niet start en de accuspanning zakt significant is het helaas-pindakaas voor je accu, vrees ik.
Maar de meeste motorbedrijven hebben een accutester waarmee de lading én de staat van je accu doorgemeten kan worden.
- Nico4sen
- 2023
- Berichten: 990
- Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
- Type: R1200RT
- Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân
Re: totaal platte batterij ???
Als het een natte accu is moet je eens checken of er nog water in zit of dat hij "drooggekookt" is. Dan is de accu ook direct weer plat (spreek uit ervaring) en is het meestal einde oefening voor de accu. Leeftijd zegt dan ook niks...
- aantzeetje
- Berichten: 504
- Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
- Type: R1200RT
- Land: B
- Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke
Re: totaal platte batterij ???
Hebben zo een 2 jaar geleden ook in Spanje een nieuwe batterij moeten plaatsen ter vervanging van ... een nieuwe batterij die er door de bmw dealer in B was ingezet. Slechte batterij dus. Aankoopprijs van de batterij werd door de dealer terugbetaald want in garantie.
Dus vraag even de factuur van diegene waarvan je de motor gekocht hebt. Indien deze nog niet zo "oud" is als beweerd misschien een garantie geval?
Dus vraag even de factuur van diegene waarvan je de motor gekocht hebt. Indien deze nog niet zo "oud" is als beweerd misschien een garantie geval?
- deHaai
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 20:15
- Type: R1100RT
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Emmen
- Locatie: Valthermond Drenthe
Re: totaal platte batterij ???
heb hetzelfde gehad met een nieuwe motobatt van nog geen 2 wk oud
het was dan wel garantie maar toch vond ik dit zeer vervelend :roll:
het was dan wel garantie maar toch vond ik dit zeer vervelend :roll:
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: totaal platte batterij ???
Op iedere nieuw geplaatste accu staat een datum vermeld wanneer die in gebruik genomen is, via een sticker systeem met ponsgaatjes of iets anders, dit maakt de discussie met de vorige eigenaar/ leverancier een stuk makkelijker.
Eerst feiten/data verzamelen en dan pas discussiëren, succes
Eerst feiten/data verzamelen en dan pas discussiëren, succes
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Re: totaal platte batterij ???
Omdat bij de 1100RT de accu moeilijk bereikbaar is zonder het verwijderen van de tupperware, was & is mijn advies de accu te laten testen.
Bij demontage kan je inderdaad ook kijken naar stickers/ingeslagen nummers voor het jaartal & weeknummer van de productiedatum van de accu.
Eerst meten & testen van de accu voordat je verdere stappen doet.
Bij demontage kan je inderdaad ook kijken naar stickers/ingeslagen nummers voor het jaartal & weeknummer van de productiedatum van de accu.
Eerst meten & testen van de accu voordat je verdere stappen doet.
- Baird
- 2023
- Berichten: 4308
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: totaal platte batterij ???
Als je mazzel hebt dan hoeft alleen het zadel er af ..............Inspector Gadget schreef:Omdat bij de 1100RT de accu moeilijk bereikbaar is zonder het verwijderen van de tupperware, was & is mijn advies de accu te laten testen.
Bij demontage kan je inderdaad ook kijken naar stickers/ingeslagen nummers voor het jaartal & weeknummer van de productiedatum van de accu.
Eerst meten & testen van de accu voordat je verdere stappen doet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km