BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Las in een gesloten draadje;

***Quote***

Hallo Ton,

De Odyssey is een krachtige accu, en volgens de officiële opgave van de fabrikant kan het temperaturen aan tot wel -40 graden Celsius.
(en tot + 60 graden Celsius, afhankelijk van de uitvoering)

RhanRT's suggestie voor een zonnepaneel is ansicht helemaal geen slechte suggestie.

Je moet dan wel een zonnepaneel kiezen die qua stroom minimaal 2 á 3 ampère (= 24 ~ 36 Watt) bij 12 volt kan leveren;

Daarnaast heb je een laad-regelaar nodig, en heb ik hele goede ervaringen met:
http://batterytender.com/products/solar ... oller.html
en
http://www.profi-products.de/produkte/battery-tender/

Ja, het is een investering, maar met het juiste zonnepaneel kan je perfect je accu op lading houden en heel lang genieten van je accu.

PS: Let op, vaak worden er wel Watts opgegeven bij een zonnepaneel, maar kijk ook goed naar bij welke spanning!
Zo is het niet vreemd om een hogere spanning (17 volt en meer) opgegeven te zien staan, en dan komt de berekening "gunstig" uit qua rendement van dat zonnepaneel. En aangezien stroomsterkte voor jou van belang is, kijk goed naar de opgegeven ampères en bij welke spanning.

***Unquote***

Voorts lees ik in het manual van de zojuist geleverde Odyssee PC 680;

***Quote***
To get long life from the Odyssee battery it is important that the battery is kept near full charge, approximately 12.8 Volts If there are electrical loads during storage, then the negative battery cable should be disconnected or an independant float charger used. Low power 2.0 amp chargers for storage will keep a fully charged battery fully charged but can not recharge if the Odyssee battery becomes discharged.

***Unquote***

Dus het lijkt mij dat de BMW oplader 71 60 7 688 864 Output 1 amp @ 12 V= slechts geschikt is voor het gedurende de winterstalling op spanning houden van de accu zonder de massa los te halen mits de RT met volle Odyssee wordt weggezet.

Is mijn interpretatie juist of moet de massakabel los en is de BMW lader niet in staat de Odyssee te laden als deze ontlaadt?

Ronald
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik kreeg van Olivier van Nedplex het advies om voor de Odyssee geen druppellading te gebruiken. Om de 6 weken volledig opladen was beter. Ik gebruik de lader die Nedplex levert.
DickL

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door DickL »

Ik heb mijn Odyssey altijd met een CTEK 3600 (max. 3,6A) geladen, dus nooit een druppellader gebruikt. Toen in de 1100RT na 7 jaar Odyssey gebruik verkocht.was de accu nog prima in orde.
Overigens : Zelf zou ik bij geen enkele accu een druppellader gebruiken - wanneer nodig eens in de zoveel weken met een normale lader laden.

gr. Dick
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Met "slechts" 1 ampère is het voor die lader inderdaad moeilijker een AGM accu zoals de Odyssee volledig opgeladen te krijgen, als de accu te leeg is.
Als je een dergelijke acculader direct aansluit op de accu zodra je terug komt van het rijden (waarbij de rit niet te kort was, zegge een uurtje of langer), zal die acculader redelijk de "stille" verbruikers zoals CAN-bus, alarm en dergelijke wel kunnen opvangen.
Mits de Odyssee zelf ook nog fris-en-fruitig is.
Feit is dat je met een acculader met een laadstroom van tenminste 2 ampère inderdaad veel langer plezier van je accu zult hebben en houden.

Het probleem is dat een acculader met een lage(re) laadstroom nimmer de accu volledig opgeladen krijgt, en dat gaat uiteindelijk ook ten koste van je accu's levensduur.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Jekihero »

OK, is me duidelijk.

@DickL
Is dat dan tevens de reden dat een druppellader in zijn algemeenheid beter niet gebruikt zou moeten worden?

Ronald
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nog geen reactie van DickL gezien, daarom;

Algemeen gesproken is een druppellader voor de moderne, behoorlijk krachtige, accu's niet aan te raden.
Een druppellader heeft te weinig kracht (zijnde stroom, oftewel ampères) om een accu goed volledig op te laden.
Daarnaast hebben moderne motoren door de elektronica ook vele "slapers" aan boord, zoals alarm, radio, CAN-bus en dergelijke.
Een deel van de laadstroom van de druppellader zal dus ook "verloren" gaan aan die "slapers", in plaats van het laden van de accu.

Een accu dient opgeladen te worden met een laadstroom van 10% van de Ah- (ampère-uur) waarde van je accu.
Bij de 1200RT is de standaard accu 19Ah, dus de aanbevolen laadstroom is 1,9 ampère. Daarmee krijg je de accu altijd volledig opgeladen.
De Odyssee is 17Ah (of 16Ah, afhankelijk welke documentatie je leest), dus voor die accu dient de laadstroom tenminste 1,6 ~ 1,7 ampère te zijn.

Een druppellader zal, mits de accu nog fris-en-fruitig is, een accu tot circa 80% opgeladen krijgen, soms voldoende voor 1x starten.
Daarna nog een keer starten, en starten, en wellicht nog een keer starten, verhoogt het risico op diepte-ontlading van de accu.
En dat is voor de meeste accu's dan einde-oefening, want dan is de startcapaciteit (de CCA-waarde) al behoorlijk terug gelopen, de accu gaat steeds slechter zijn lading vasthouden en ook nog minder capaciteit. Waardoor soms het eerste keer starten niet meer lukt, dus een tweede of derde poging en dus weer risico op nog meer diepte-ontlading. Die cirkel blijft zich herhalen totdat je een keer het contact aan zet en je helemaal niet meer kunt starten.
Dat risico is nog hoger bij de koude dagen, zoals de winter, waar de startcapaciteit van de accu sowieso al nadelig beïnvloed wordt.

Een druppellader is daarom niet raadzaam voor (o.a.) de levensduur van je accu.
Met een goede acculader weet je zeker dat je accu qua lading en capaciteit op topconditie gehouden wordt.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Bedankt Rob, de BMW lader kan dus naar de gemeentewerf.

Heb inmiddels op de site van Speek gelezen dat een CTEK van 5 amp. een juiste keus zou kunnen zijn.

Loop je niet echt op leeg :geek: dacht ik zo.

Alleen jammer dat die niet d.m.v. een accessoiresteker aangesloten kan worden.

Ronald
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt de BMW lader ook op MarktPlatz zetten, voor de juiste prijs zal het redelijk snel verkocht moeten zijn. :lol:

De CTek MX 5.0 had, net als de CTek MX 3.6 toentertijd ook, een AGM (-accu) stand, dat is een hogere laadspanning.
Van belang als je een Odyssee of andere AGM accu goed wilt opladen.
Maar de moderne(re) CTek laders hebben die apart in te stellen AGM stand niet meer, dat gaat tegenwoordig automatisch.

Tenzij je de CTek MXS 5.0T kiest, die heeft die aparte stand weer wel.
http://www.ctek.nl/Archive/ProductManua ... 5.0_NL.pdf

Wat betreft het aansluiten van een acculader via de accessoiresaansluiting kan dat wel, maar niet via CAN-bus.
Door achteraan in de b.ps van de dame, een extra accessoiresaansluiting te monteren die je direct op de accu aansluit;
https://www.mdi-online.nl/din-sd14-bmw- ... rseel.html
Voorzien van zekering én het gemak een 12 volt aansluiting te hebben die altijd werkt, ongeacht het contact. _004
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Opnieuw een inspirerend idee! Big RT Smile

Daar zit al een extra accessoireaansluiting af fabriek en daar gaan we dus aan sleutelen _004

Ronald
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Daar zit vaak inderdaad links (ook) een accessoiresaansluiting en rechts ook & voorbereiding voor.
Ik adviseer je daarom om rechtsachter te gebruiken, moet je wel een gat boren maar ziet er daarna heel erg OEM uit. _004 _005
Mét de eerder genoemde voordelen. Big RT Smile

Ik zou dus zeker niet adviseren de bestaand accessoiresaansluiting linksachter van CAN-bus los te koppelen en (middels een stekker) op de accu aan te sluiten.
Het is mijn verwachting dat die stekker wellicht net zo duur, zo niet duurder, als de aangehaalde (niet-OEM) accessoiresstekker.
Maar dat is mijn mening & advies. ;) :lol:
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Wullum »

Nu is CTec wel voorbijgekomen als mogelijke opladerleverancier voor de PC680, maar hoe zit het met Optimate/Tecmate?

Optimate 4 zou ook met een PC680 moeten kunnen omgaan volgens mij.

Ik heb de "normale" Optimate 4, niet de Dual. Met de oude Exide batterij in mijn bRommeRTs werkte dat perfect.
Mijn oude -850- had de Optimate nodig om boven de minimale spanning te blijven voor het ABS. Nobrainer, altijd aan de Optimate in de schuur.
-1150- had tot voor kort ook een Exide, moest ook na een weekendje weg nodig aan de Optimate. Dus in de schuur ook default aan de Optimate.
Zit nu een PC680 in de fiets. Ik heb nog steeds de neiging om hem standaard aan de Optimate te hangen, maar is dat wel wijs, dit hele draadje doorlezend en overwegend?
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik zal geen discussie aanzwengelen wat ik zelf van de kwaliteiten & specificaties van de Excide accu heb ervaren, laat ik volstaan te stellen dat die niet bepaald indrukwekkend zijn.
En dat voor een vrij dure accu. :O

Terug naar de vraag;
Weet je zeker dat je geen Optimate 4 Dual hebt? _001 (zie onderkant van je Optimate)
Mij is vooralsnog alleen de Optimate 4 in die 2 "smaken" bekent;
Dual die fabrieks-af ingesteld is op "reguliere" mode.
CAN-bus die fabrieks-af ingesteld is op CAN-bus.
Maar beide zijn krek dezelfde laders, alleen van tevoren ingesteld op hun respectievelijke modi, wat je altijd achteraf kunt veranderen, natuurlijk. ;)

Bij de PC680 accu is vooral voor de levensduur van belang dat je een goede acculader gebruikt. (met een laadstroom van tenminste 1,6 ampere)
Liever dus geen druppellader, zoals de Optimate 4.
Want de PC680 is een echt zwaardere accu en een druppellader zal deze accu nooit volledig kunnen opladen noch geheel goed kunnen onderhouden, wat dat betreft.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Wullum »

Stickertjes wijzen niet uit of het een Optimate Dual is of niet.
CanBus versie is het zéker niet.
Alleen dat hij door Tecmate in Belgie is gemaakt, dat hij IP64 regenwaterdicht is etc.

Voorkant bestickerd als Tecmate Optimate 4 (staat ook een omcirkelde 4 in de plastic behuizing).
Uitgangsspanning 12V bij 0,8A

Dat zegt dan dus eigenlijk al genoeg, voor een PC680 is dat dus te weinig als ik het goed begrijp :cry:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: BMW oplader geschikt voor Odyssee PC680 ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zolang je accu niet al te leeg is, kan je het in ieder geval tot circa 80% van de lading krijgen met je druppellader, genoeg voor 1x starting.
Mits het een paar dagen aangesloten is/blijft.

Voor alle duidelijkheid;
Optimate 4 Dual = Optimate 4 CAN-bus.
Het verschil zit hem in welke modi fabrieks-af vantevoren is ingesteld.
Het is puur marketing en je kunt zelf de modi instellen/veranderen.

Daarnaast staat er verder helemaal niets in de trend van " CAN-bus" op de Optimate 4, SOMS alleen Dual Mode (!)

De dan enige andere indicatie, als "dual mode" aan de voorkant niet getoond wordt, is de 2e afbeelding, een korte instructie onderop de lader.
PAS OP: Doe dit niet voordat je de handleiding gelezen hebt!

Ook bij mij staat er desondanks geen dual-mode aan de voorzijde maar wel die "verkorte instructie" onderop de lader.
(zie 2e afbeelding, ter indicatie)

Qua productie waren de stickers waarschijnlijk nog niet klaar o.i.d. _001
21-30314-accessoires-optimate.jpg
2014-10-02_17-13-25.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”