Hoe lang kan de motor stilstaan?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
michaelb
Berichten: 103
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:20
Type: R1100RT
Bijz: 1998, custom paint blauw/groen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westrand veluwe
Locatie: Hoevelaken

Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door michaelb »

Er is al vreselijk veel geschreven over accu's, acculaders en dergelijke. Zo veel dat je door de bomen het bos bijna niet meer ziet.

Mijn vraag is simpel:

Hoe lang kun je een motor (in mijn geval een -1100-, met alarm aan) laten staan zonder acculader/druppellader eraan?

Ik weet dat er allerlei factoren meespelen als temperatuur, lekstromen en dergelijke maar ik wil toch een globale indruk hebben of dit dagen, weken of maanden is. Ik rijd voor mijn plezier, en zeker niet elke dag en aarzel nogal of ik nu wel of niet altijd mijn (1A druppel-)lader moet aansluiten.

Heb twee weken geleden een nieuwe Oddysey laten monteren.

Alvast bedankt voor de antwoorden (liefst feiten en geen meningen :) )...
Michael
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik heb mijn -1100- met destijds een redelijk verse accu, maar zonder alarm, wel eens een maand of twee onder de hoes en zonder druppelaar laten staan, maar het is net als bij beleggingen: resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst... -naughty-

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Op geen van mijn 3 BMW's (r850r, r1150rt en r1200rt) is ooit een druppellader aangesloten. Ik ben wel een winter-doorrijder, dus meer dan een week of vier achtereen hebben ze nooit stil gestaan - en alleen de 1200 is voorzien van alarm. De motoren stonden altijd buiten onder een hoes, en een rit was minstens 50 kilometer dus lang genoeg om de accu weer op te laden. Nog nooit startproblemen gehad door een lege accu, wel door een slechte (oudere) accu met teruggelopen capaciteit, haperende startmotor of defect contactslot.

Ik zou dus zegen dat weken geen problemen moeten opleveren, maanden mogelijk wel.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Baird »

Het alarm is dus je stroomverbruiker. Een goed alarm gaat na verloop van (ik meen) een week naar een soort slaap stand en gaat dan nog minder stroom verbruiken. Met een nieuwe PC680 schat ik in dat je een paar maanden kan staan voordat er problemen ontstaan. Een mij bekende oudere Porsche met even oud alarm hangt permanent aan de druppel: na 3 weken niet meer mee te rijden: de goede accu is dan plat.

Mijn eigen R1150RT met datatool alarm gaat aan de druppel zodra ik weet dat ik paar weken niet kan rijden, meer uit voorzorg dan uit noodzaak.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
PaulJacobsnl

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door PaulJacobsnl »

Een accu verliest ongeveer 1% capaciteit per dag. Dat betekent dat een 'normale' loodaccu na ongeveer 3 maanden zo goed als leeg is.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Nooit een druppellader aan een PC680.

viewtopic.php?f=37&t=9492

Ronald
Tuinbank

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Vraag zoals gesteld kan niemand voor jou zo maar beantwoorden. Omdat je al begint met de vraag hoe zet je hem weg? Volle, half vol of bijna lege accu! Heb je veel stroomverbruikers die in slaapstand staan als het contact uit is. En wat gebruiken die nu echt en dan bedoel ik niet de mooie fabriekswaarde maar gemeten waarde. Staat de motor in een verwarmde ruimte, in de sneeuw, vorst, open en bloot of onder een geïsoleerde hoes. En hoe oud is je accu en hoevaak trek je die leeg of bijna leeg. En hoe moeilijk of makkelijk start hij normaal(kort of lang starten). Je ziet allemaal zaken die van invloed zijn. Normaal moet een motor op alarm en begonnen met een volle accu zeker een maand start klaar blijven. Maar alleen jij kan dit vaststellen door het uit te proberen!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bi de BMW is niet alleen het alarm een verbruiker als de motor stilstaat. Zelfs al staat het alarm uit dan is je accu best snel leeg vind ik. Zet maar eens een amperemeter in het circuit. Maar bij lukt 3 tot 4 weken zonder opladen. Daarna is de accu echt te zwak. Mijn Suzuki heeft geen problemen met 3 maanden niet opladen.
Inspector Gadget

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoe lang kan jij zonder voedsel?
Dat zal per persoon verschillen.

Hoe lang bij een motor is net zo heel verschillend, de diverse redenen zijn al aangegeven.
Het is ook afhankelijk hoe fris-en-fruitig jou accu zelf nog is en hoe/waarmee/wanneer je de accu oplaad.
Een keer proberen te starten met een te lege accu kan de levensduur van je accu aanzienlijk verkorten en zelfs defect van geraken.

Voor een paar euro per jaar (!) kan je middels een acculader je accu in topconditie houden en de levensduur aanzienlijk bevorderen, als je motor langere tijd stilstaat.

Maar het is ook een goede reden elke 3 weken ff een uurtje of wat te gaan rijden. ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik probeer ook regelmatig een ritje van zo'n 300km te maken. En dan blijft de motor goed starten. Het scheelt inderdaad per motor. Mijn F650 kon heel lang staan zonder opladen maar de BMW Gs650 rijders moesten hun accu veel vaker opladen. Daarom wel leuk om te meten wat je verbruik is terwijl de motor stil staat ( al kan je daar weinig mee)
Ik ben blij dat ik ook een goede acculader heb voort. De goedkope laders zijn meestal niet geweldig.
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

michaelb schreef: Mijn vraag is simpel:
Hoe lang kun je een motor laten staan zonder acculader/druppellader eraan? ....ik wil toch een globale indruk hebben of dit dagen, weken of maanden is..... (liefst feiten en geen meningen :) )...
Goed, ik heb dus heel erg de neiging om te beginnen met 'Ik ben van mening dat....' maar ik kan me beheersen :lol:
De vorige eigenaar van mijn -1150- zette de motor regelmatig op zijn werk neer en liet hem daar dan met het alarm aan staan, dagen tot soms weken achtereen. In weer en wind :cry: Hij zei dat na een aantal weken de accu zo zwak was dat de motor niet meer kon starten. Dus laat 'maanden' maar weg.
Maar wat is erop tegen om je motor gewoon standaard aan de druppellader te doen? Ben je er zeker van dat je motor start als je zin hebt om te gaan rijden

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Eigenlijk is het antwoord voor poster simpel . . . . gewoon de RT even van stal halen in de winter, dik pak aan en een uurtje gaan rijden. DAT vindt ie lekker, geloof me maar. -kwijling- en niet alleen goed voor de accu . . . :O
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1

Rust roest, ook voor de mensch, de motor en de accu.

Big RT Smile
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door EileRT »

Wijze woorden van zowel Jos als Rob! Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
MAD
Berichten: 88
Lid geworden op: 23 dec 2011, 15:28
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Re: Hoe lang kan de motor stilstaan?

Ongelezen bericht door MAD »

Even een (klein) praktijk voorbeeld;
Motor: R1150RT Single Spark, BJ 2001 en 40300km
Accu: Odessy PC680
Geen alarm
Motor wordt door mij zelf onderhouden

Motor heeft voor het laatst begin augustus gereden, vandaag uit de garage en gewoon starten (en aanslaan...) alsof ik gisteren nog gereden heb.
Motor is niet aan de acculader / druppel-lader (Ctek 4006) geweest want die had ik bij me ;) .

Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat de PC680 en veel lagere zelfontlading heeft dan een loodzuuraccu.
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”