Juiste druppellader voor de R1100RT

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Hallo allemaal, zou graag even een beroep willen doen de ervaring hier. Ik vrees dat ik het even niet meer zie.

Sinds kort de trotse eigenaar van een -1100- uit 08/2000 (slechts 31k :mrgreen: ), misschien dat sommigen mijn introductie hebben gelezen. Ik dacht van de week "even" een druppellader te bestellen voor de wintermaanden. Al zoekende hier op het forum ontdekte ik al snel dat het een Optimate the way to go is. Top, eens kijken welke dan.

En daar loop ik even op vast. Het zijn er een stuk of 6 versies (exclusief de "duals" etc) als ik ik dan ga inlezen wat het 'beste' is dan is het net alsof hoe meer ik me inlees (hier op het forum en elders op het wereld wijde web), hoe minder ik het snap. :?

Dus ik heb even een sanity check nodig. Enerzijds wil ik natuurlijk het beste voor m'n 2-wieler, anderzijds ben ik bang door te slaan en iets in huis te halen met functies die ik toch niet nodig heb of ga gebruiken.

Ik heb overigens op het dashboard een BMW aansluiting zitten (met rood led lampje ernaast) die de vorige eigenaar ook gebruikte met een druppellader. Deze zou rechtstreeks op de accu zijn aangesloten.
Een passende (haakse) plug monteren op de lader met evt. een langer snoer durf ik wel aan, mocht het er niet standaard bij zitten bij het type lader.

Ik hoor heel graag.
Laatst gewijzigd door AlphaLorne op 17 okt 2014, 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Tip: ga naar de Lidl en haal daar de acculader (was actie van vorige week en er lagen er bij ons woensdag nog een aantal in de winkel). Is een acculader en druppellader in één, waarmee je dus de accu volledig op kan laden en daarna op lading houden. Ook geschikt voor gelaccu's.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Nico4sen schreef:Tip: ga naar de Lidl en haal daar de acculader (was actie van vorige week en er lagen er bij ons woensdag nog een aantal in de winkel). Is een acculader en druppellader in één, waarmee je dus de accu volledig op kan laden en daarna op lading houden. Ook geschikt voor gelaccu's.
Bedankt voor je reactie, jij bent snel!

Ik zag 'm in de folder staan vorige week. Maar mijn ervaringen met de Lidl aanbieding zijn ofwel helemaal top of het compleet tegenovergestelde. Nooit ertussenin. Is dat wel wat dan?
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Ronald K »

Ik gebruik zelf de Ctek omdat ik een Oddyssee gel accu heb.
Mocht je interesse hebben in de originele BMW lader, dan heb ik er nog één liggen voor een klein prijsje.
Di steek je zo in je "sigarettenplug"
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

AlphaLorne schreef:
Nico4sen schreef:Tip: ga naar de Lidl en haal daar de acculader (was actie van vorige week en er lagen er bij ons woensdag nog een aantal in de winkel). Is een acculader en druppellader in één, waarmee je dus de accu volledig op kan laden en daarna op lading houden. Ook geschikt voor gelaccu's.
Bedankt voor je reactie, jij bent snel!

Ik zag 'm in de folder staan vorige week. Maar mijn ervaringen met de Lidl aanbieding zijn ofwel helemaal top of het compleet tegenovergestelde. Nooit ertussenin. Is dat wel wat dan?
Ik meen gelezen te hebben dat Inspector Gadget hier erg positief over was (prijs - kwaliteit verhouding).
Inspector Gadget

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:lol:
Klopt!

Het is een volwaardige acculader, in plaats van een druppellader, en dat is toch echt beter om je accu op lading te houden.
Vooral met de aankomende tijd in de koude periodes.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Ik ben net thuis (was met de auto onderweg) en kwam onderweg een lidl tegen. Toch even kijken en ja hoor lagen er nog 3. Tsja voor dat geld neem ik er wel een, kan altijd terug als het niks blijkt te zijn dacht ik. En als het wel wat is dan heb ik er tenminste een.

Trouwens, kan 'm niet eens terugbrengen als ik er een plug op maak. Ehm.. meneer, er zitten meer aansluitingen op dan toen u 'm kocht?! -naughty-

Maar nu ik ook de reacties van Inspector Gadget oa lees, hou ik 'm maar! Dat is een leuk aanbod, RonaldK. Hou het zeker in m'n achterhoofd mocht ik het toch niet met die van de lidl eens zijn.

He, fijn dat er nog dit soort fora zijn. Bedankt heren! Tijd voor een welverdiend drankje, proost! Ik ga een plug bestellen.
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Inspector Gadget

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Heel graag gedaan, uiteraard! _004
Proost!

Big RT Smile
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Voor wie het wil weten, vandaag de lader aangepast. De lader van de lidl zitten alleen klemmen op en ik vond het zonde om ze eraf te halen. Wie weet heb ik dat ding ook nodig met de auto tzt.

Dus heb ik netjes geïsoleerd de kabel gesplitst, een extra kabel op gezet die geschikt is voor het aantal ampère, naar een bmw-stekker. Deze stekker in overigens draaibaar van haaks naar recht (of andersom ;)) met een afneembare rode adapter ring. Dus feitelijk 1 lader met drie aansluitmogelijkheden.

Had m liever direct vanuit het blok willen laten komen, dus direct aangesloten zoals het originele snoer, maar ik heb helaas geen soldeerbout. Bovendien moet ik dan de (spat) waterdichte verzegeling verbreken of een extra gat boren en waterdicht maken. Zoals het nu is, afgetapt vanaf het originele snoer, is mijns inziens "the next best solution" en eveneens waterdicht geïsoleerd.

_004
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Nico4sen »

AlphaLorne schreef:Voor wie het wil weten, vandaag de lader aangepast. De lader van de lidl zitten alleen klemmen op en ik vond het zonde om ze eraf te halen. Wie weet heb ik dat ding ook nodig met de auto tzt.

Dus heb ik netjes geïsoleerd de kabel gesplitst, een extra kabel op gezet die geschikt is voor het aantal ampère, naar een bmw-stekker. Deze stekker in overigens draaibaar van haaks naar recht (of andersom ;)) met een afneembare rode adapter ring. Dus feitelijk 1 lader met drie aansluitmogelijkheden.

Had m liever direct vanuit het blok willen laten komen, dus direct aangesloten zoals het originele snoer, maar ik heb helaas geen soldeerbout. Bovendien moet ik dan de (spat) waterdichte verzegeling verbreken of een extra gat boren en waterdicht maken. Zoals het nu is, afgetapt vanaf het originele snoer, is mijns inziens "the next best solution" en eveneens waterdicht geïsoleerd.

_004
Goed bezig. Kun je een foto plaatsen van het resultaat?
Inspector Gadget

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Voor "aftappen" kan je ook eens kijken naar de Posi-tap;
http://www.laseur.nl/product/Posi_Tap_t ... .5mm..html

Zonder solderen en ook verkrijgbaar in waterdichte versies.
Gebruikersavatar
AlphaLorne
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 okt 2014, 23:35
Type: R1100RT
Bijz: Origineel NL motor, en mijn eerste...motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere
Locatie: Almere

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door AlphaLorne »

Het resultaat :
Afbeelding
Very funny, Scotty. Now beam down my clothes.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Mooie en goedkope oplossing . . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Juiste druppellader voor de R1100RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nice!

Wel 2 belangrijke tips:
- Laat nooit snoeren opgekruld zitten tijdens gebruik, je loopt een risico op transformator-werking. (spoel)
Rol het snoer dus volledig uit, bij gebruik.

- Snoerlengte nooit langer dan 2 á 3 meter.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”