Optimate 3 verantwoord?

Welke accu en welk onderhoud

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Ik heb op mijn BMW R1200RT één Canbus aansluiting. Daarnaast heb ik een Optimate 3 druppellader. Ik vind het eigenlijk een beetje zonde om dat ding weg te doen. Nu heb ik het voornemen om een 12 volt stekker te monteren aan linkerachterzijde onder de buddy en die rechtstreeks aan te sluiten op de accu. Kan ik daar dan de Otimate 3 op aansluiten, zonder dat dit problemen geeft voor bijvoorbeeld de elektronica?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gebruikersavatar
basplehn
Berichten: 514
Lid geworden op: 27 jul 2014, 11:51
Type: R1200RT/LC
Bijz: Tourscherm, Topkoffer en NAV V
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heesch
Locatie: Heesch

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door basplehn »

Beste Rendert,

Omdat de Optimate 4 DUAL juist ontwikkeld is voor (o.a. BMW motoren met CAN BUS) en NIET ná 15 minuten als het stroom automatisch wordt onderbroken en de oplader NIET meer de accu onderhoud, toch gewoon de Accu blijft onderhouden.
Dus m.i. heeft de Optimate 3 niet die functie en zal jouw RT ná 15 minuten stoppen met laden c.q. onderhouden, mits rechtstreeks op de accu aangesloten _001

Maar laten we wachten wat onze RT-Forum (Accu & Laad) GOEROE's hierop voor advies geven Big RT Smile

[groet]
Bas
BMW K1200GT (2003) Graugrun Metallic
BMW R1200RT LC (2014) Kalistograu Metallic Matt
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Als je de Optimate 3 rechtstreeks op de accu aansluit, heb je geen last van de CAN-bus en zal het laden gewoon door blijven gaan. Dat zal dus werken. De elektronica van de RT zal daar geen last van hebben.

Normaal wordt bij de Optimate laders een aansluitdraad voor de accu bijgeleverd (aan de ene kant twee oogjes en aan de andere kant een witte stekker). Deze kan je ook gebruiken en de witte stekker b.v. onder het zadel wegwerken.
Het is wel verstandig om in de draad een zekering op te nemen. 10A moet ruim voldoende zijn.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door Franky »

bij een -1150- van 2002 heb je geen probleem met een optimate 3 veronderstel ik _001
Grts Franky
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Franky schreef:bij een -1150- van 2002 heb je geen probleem met een optimate 3 veronderstel ik _001
Als je de lader rechtstreeks op de accu aansluit (dus niet via het standaard 12V contact) heb je überhaupt "geen probleem'', bij geen enkele lader en bij geen enkel BMW model/bouwjaar.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door Franky »

PaPinkelman schreef:
Franky schreef:bij een -1150- van 2002 heb je geen probleem met een optimate 3 veronderstel ik _001
Als je de lader rechtstreeks op de accu aansluit (dus niet via het standaard 12V contact) heb je überhaupt "geen probleem'', bij geen enkele lader en bij geen enkel BMW model/bouwjaar.
weet je toevallig ook of er problemen kunnen optreden als je die aansluit op de 12v van de 1150 uit 2002 ?
Grts Franky
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Voor zover ik weet heeft de 1150RT geen CAN-bus (BMW is daar met de 1200 serie mee begonnen). Dat betekent dat je de accu gewoon kunt opladen via het 12V boordcontact, met een 'gewone' lader zoals de Optimate 3.

Let wel: de Optimate 3 is eigenlijk een opgewaardeerde druppellader en kan je het beste gebruiken als onderhoudslader. Om echt goed op te laden (b.v. als je accu behoorlijk leeg is) heb je eigenijk een lader nodig die meer stroom kan leveren. Of een stukje gaan rijden natuurlijk :)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door Franky »

Dankjewel papinkelman ;)

Het stukje rijden is zeker een leukere oplossing Big RT Smile
Grts Franky
Tuinbank

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

Heb zelf linksachter het rubberdopje boven de koffer verwijderd en daar een BMW contactdoos geplaatst en die via een zekering direct op de accu aangesloten. En het werkt perfect, je stopt de stekker van de accuoplader in de contactdoos en het opladen kan beginnen. En alles kan gebeuren zonder zadel of wat dan ook te openen. -top-

Rob
Gebruikersavatar
RendeRT
2024
2024
Berichten: 299
Lid geworden op: 23 jul 2014, 22:17
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Stiens

Re: Optimate 3 verantwoord?

Ongelezen bericht door RendeRT »

Beste medeforumleden,

Bedankt voor jullie reacties. De Beemer staat inmiddels aan de Optimate 3+. Net zoals "Tuinman" heb ik ook een contactdoos gemaakt links boven de koffer en een rechtstreekse aansluiting gemaakt op de accu. Voor de veiligheid heb ik een draadzekering geplaatst. Werkt perfect.

Met vriendelijke groet,
Rendert.
Nu: R1250RT. Daarvoor R1200RT (2011), R1200RT (2005). K1100LT (2x privé, 1 x zakelijk) en K75 RT (1 x privé, 3 x zakelijk); Garmin Zumo XT; Scala Rider Freecom 4 plus; Rukka.
Gesloten

Terug naar “Over: Accu en accu-opladers”