Update Nav V met OnRoute motorkaart

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ericj
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2016, 17:47
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Best

Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Ericj »

Mannen,

Als newbie met de BMW Navigator 5 is mij iets niet duidelijk, ik zal proberen te schetsen wat het probleem is:

Gloednieuwe 1200RT met Nav V. De Nav V heeft een intern geheugen waar ook de kaarten van Garmin opgeslagen zijn. Dit geheugen (netto 7 GB) is af-fabriek op 214 MB na geheel vol. Tevens kun je een SD kaartje bijplaatsen. BMW levert daar een leeg kaartje. In dat geheugenslot heb ik een SD kaart (7 GB) van OnRoute geplaatst, er zijn nog 3,38 Gb leeg.

Garmin Express wil updaten want er is een nieuwe kaart (2017.20), grootte 6,99 GB. Express wil de nieuwe data op het bijgeplaatste kaartje schrijven maar daar is geen plaats. Kennelijk blijven de oude kaarten in het interne geheugen gewoon staan?

Wat is hier de work around? Moet ik een leeg kaartje plaatsen, nieuwe kaarten installeren en vervolgens de oude kaarten in het interne geheugen overschrijven en daarna weer de OnRoute SD kaart plaatsen?

[groet] Eric-Jan
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Garmin Express zou gewoon de kaart in het toestel moeten updaten. Haal de geheugenkaart er eens uit en probeer het dan nog eens.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vraag: is jou geheugenkaartje misschien mogelijk een officiële OnRoute mSD (micro-SD) Onroute motorkaart geheugenkaartje?
(in plaats van een gewone micro-SD waar je de Onroute motorkaart zelf opgeplaatst hebt)
Want op die officiële OnRoute mSD (micro-SD) Onroute motorkaart geheugenkaartje zitten een aantal beveiligingen, die het in mijn optiek de slechte koop van de Eeuw maakt.
Je kunt er heel weinig mee aanvangen, het is net ff te klein voor niet-Onroute motorkaarten.

Stap 1 is te zorgen dat je ten alle tijden de meest recente versie van Garmin Express (GE) gebruikt.
GE heeft soms wat, laat ik zeggen, wispelturig gedrag als het gaat om juist om te gaan met niet-Garmin kaarten. :(

Ik weet niet in hoeverre je het aandurft, ervaring of kennis hebt, maar ik zou adviseren om de OnRoute motorkaarten te hernoemen.
De BMW NAV 5 ondersteund en herkent (ook) andere bestandsnamen van niet-Garmin kaarten, zolang je de extensie van het bestand maar niet verandert.

Bijvoorbeeld "OnRoute-BeneluxDACH.img" (kijk ff goed in je kaart-overzicht binnen het toestel zelf, in de sectie "Kaarten" exact welke kaarten jij hebt en geef ze dan een bestandsnaam die jij herkent).
Zo heb ik op mijn BMW NAV 5 naast de officiële Garmin kaart ook nog 3x(!) OnRoute motorkaarten staan en een overheidskaart.

Stap 2 is zorgen dat je voldoende ruimte vrij hebt én de Onroute motorkaarten behouden worden.
Kijk nogmaals in de eerder aangegeven Kaart-overzicht en vertel ons welke kaarten je daar genoteerd ziet staan.
Dat zou in principe de Onroute Motorkaart moeten zijn en de geïnstalleerde Garmin route-kaart (kijk ff goed naar de versie-nummers)
Het kán zijn dat je ook nog oude(re) Garmin kaarten op de BMW NAV 5 hebt staan, veroorzaakt door GE die niet altijd alle oude kaarten weghaalde.
Dan moet je handmatig aan de slag en bestanden gaan verwijderen (altijd eerst een volledige backup maken!)

Eventueel kan je ook overwegen JaVaWa Device Manager te gebruiken;
http://www.javawa.nl/jdm.html

Ook handig in gebruik is de JaVaWa Garmin toolkit;
http://www.javawa.nl/gmtk.html

PS: De Garmin NTU-kaarten zijn tegenwoordig zon 4,28 Gb groot, dus jou geheugenkaartje is niet voldoende meer...
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 sep 2016, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS:
De Garmin 2017.20 NTU (en dan met de volledige kaartdekking geselecteerd) routekaart is 4,28Gb in grootte en past daardoor niet meer in de BMW NAV 5's eigen interne opslag.
En dus ook niet op jou geheugenkaartje met "slechts" 3,38 Gb vrije ruimte.

Als je volledige kaartdekking wenst, zal je dus de Garmin 2017.20 NTU routekaart op je geheugenkaartje moeten installeren.
Je zou kunnen overwegen de OnRoute motorkaart in/op de BMW NAV 5 te plaatsen, maar dan herkent de BMW NAV 5 de Onroute motorkaarten niet meer. :$
Kortom, wil je én de Onroute motorkaart én de nieuwste Garmin 2017.20 NTU routekaart, zal je een grotere microSD moeten plaatsen.

Een 16Gb micro-SD werkt prima;
https://www.dataio.nl/micro-sd/?filteri ... eiten=16gb
Ericj
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jul 2016, 17:47
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Best

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Ericj »

Na plaatsing lege 16 Gb SD update uitgevoerd. Nieuwe kaart staat op het 16 GB SD-kaartje, het interne geheugen was te klein. De oude kaarten zijn automatisch gewist. Omdat ik vermoedde dat de data op het OnRoute motor SD-kaartje niet zomaar kon worden gekopieerd op de 16 Gb kaart advies gevraagd bij Waypoint in Vessem. Ik moest met de spullen langskomen, de 16 Gb SD-kaart werd voorzien van de OnRoute motorkaart (en beveiliging tegen kopiëren).

Het werkt nu perfect.

[groet] EJ
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi, het is opgelost en daar gaat het om. _004

Kortom;
Diegene met een officiële OnRoute (= Waypoint) Motorkaart (4Gb?) micro-SD die te klein is om daar (ook) nog andere routekaarten op te plaatsen (open-source, Garmin et al) kunnen het beste contact opnemen met Waypoint voor het overzetten van de OnRoute motorkaart naar een grote(re) micro-SD.
(in verband met de copy-protection bit-setting van hun micro-SD card)

Nadat je zelf ff een 16Gb (of 32Gb) micro-SD hebben aangeschaft. ;)
(de Zumo 660 ondersteund tot maximaal 32Gb in FAT32 formaat volgens Garmin)

Bedankt voor het delen van je ervaringen, daarmee zijn anderen ook mee geholpen. _004

PS: Misschien dat krek hetzelfde mogelijk is voor hun 1001 Routes (1101 Routes na de v1.20 update :lol: ) micro-SD die ook veel te klein is om (= eventueel ook routekaarten op te plaatsen) echt bruikbaar te zijn.
krite
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 mei 2016, 14:33
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: drachten

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door krite »

Geachte Forumleden,

Ook hier liep ik tegenaan. Tijdens het downloaden gaf Express een fout aan. Keer op keer.
Vervolgens een telefoontje gepleegd met Garmin. Ik kreeg netjes een mail terug. Zal alleen een gedeelte uit de mail laten zien.
**************************************************************************************************************************************************************
Helaas zijn onze toestellen niet geheel toekomstbestendig ontworpen en dit geldt ook voor de kaartupdates

****************************************************************************************************************************************************************

Vervolgens moet je je melden bij Waypoint voor het oplossen van het probleem. Al als eerder beschreven. Ik gebruik de 350 LM. plus de onroute kaart op SD
Het moet niet gekker worden. Ze(Garmin) weten van te voren al dat er problemen komen.

gr,

Richard
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mogelijk zal dat komen omdat er niet voldoende vrije ruimte is op én de Garmin zelf én op het geheugenkaartje.
Mogelijk in combinatie met de anti-copy bit die aan staat op de OnRoute geheugenkaartje, waarbij Garmin Express niet in staat is bestanden te wissen om zo wel ruimte te maken voor de nieuwe kaart.
Het is afhankelijk exact welke fout-melding aangegeven werd door Garmin Express. _001

Ik neem aan dat je de laatste versie GE gebruikt, maar desondanks zitten er soms fouten in de fout-afhandeling van dat programma.
Dat is al vaker voor gekomen.

Dat de OnRoute motorkaart soms ook GE's procedures in de weg kan zitten, is in het verleden ook wel eens voor gekomen.
Waarbij het advies (& oplossing) was de OnRoute micro-SD tijdelijk te verwijderen vóór het gebruik van GE.
Op het Waypoint forum kan je daar de nodige ervaringen en tips over lezen, verwacht ik.

De opmerking toekomstbestendig is apart, maar kan weinig verder over gezegd worden zonder de gehele correspondentie te zien.

Algemeen gesproken is toekomstbestendig maar relatief, zeker als het om navigatie gaat;
De routekaarten zullen, verwacht ik, in de komende jaren explosief verder gaan groeien qua dekking én details, en dus qua omvang.
O.a. door de zelfrijdende auto's, bijvoorbeeld.
Daarnaast gaat de techniek voort, een micro-SD van 200Gb is al algemeen verkrijgbaar en dat is nog maar het begin.
Of dat (veel) invloed heeft op de routekaarten van onze Garmin's is afwachten, maar de huidige NTU routekaart is 4,2Gb.
Terwijl deze begin 2014 "slechts" 3,5Gb was.
Waarbij routekaart-fabrikanten (zoals Garmin) lang niet alle details in hun kaarten plaatsen versus de data die zij hebben.
Omdat het navigatie-apparaat niet alle gegevens gebruiken kan en/of de routekaart nog enigszins redelijk qua opslagcapaciteit te houden.
Zo heb ik een routekaart (met uitgebreide verkeers- en topografische gegevens, object-details etc) die bijna 3x groter is als hetgeen wat Garmin publiekelijk publiceert.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 10 nov 2016, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Eigenlijk is er niets aan de hand en doet niemand iets verkeerd. En tóch kun je, inderdaad, tegen een praktisch probleem aanlopen:

Ik denk dat ook een Nav5 juist wel toekomstvast is, juist doordat je het toestel kunt uitbreiden met een MSD. Ook al is het intern geheugen op een gegeven moment te klein, dan kun je het gewoon met MSD uitbreiden.

Waar het mis gaat is dat er kaarten zijn die voorgeinstalleerd op SD geleverd worden. Dat betreft de onroute motorkaart, maar ook bijvoorbeeld de topo pro. Daarbij is de kopieerbeveiliging dan gekoppeld aan het unit ID van de SD kaart en zal de kaart op een ander geheugen dus niet werken.
Betekent dus ook dat je niet gewoon even een 16 of 32 GB kaartje kunt gebruiken, daar de CN en Onroute opzetten. De CN zal wel werken (want gekoppeld aan unit ID van toestel) maar de motorkaart niet.

Tot de vorige versie kon je van de motorkaart ook een DVD versie kopen, waarbij je de kaart dan koppelde aan het toestel. En daarmee kon je dan alle kanten op. Waarom die dvd versie niet meer te koop is weet ik niet, mogelijk dat het een technische reden heeft (de OnRoute kaart is geen garmin kaart en wordt door Garmin - strikt genomen - als illegale kaart gezien). Kan zijn dat dat hier een rol speelt.

Fraaiste oplossing is als het mogelijk zou zijn dat OnRoute aangeboden zou worden zoals garmin ook haar topo pro aanbiedt: zowel voorgeinstalleerd op SD als de mogelijkheid om aan toestel te koppelen.

Tegelijk kun je je afvragen hou groot het probleem is: De motorkaart is beperkt tot West Europa. En van West Europa zal de CN kaart prima in het interne geheugen passen. Zolang je niet buiten West Eu komt niets aan de hand dus.
Kom je daar wel buiten dan zul je de motorkaart niet gebruiken. En kun je dus ook Oost Eu op een aparte SD zetten. Problem solved... Hooguit twee keer per jaar een extra handeling van een seconde of dertig.. (en even opletten tijdens het laden).

Of zie ik iets over het hoofd?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er is wel 1 punt van aandacht op het voorgaande;
Het (veelvuldig) wisselen van de micro-SD kaart is geen sinecure en kán er scheef/schuin in het gleufje gaan met mogelijke schade (lees: verbuiging van het kaart-gleufje) waardoor er mogelijk contact-problemen kúnnen ontstaan.
Uitzonderlijk, maar kán voor komen. Ik heb het ook wel eens gehad dat per ongeluk de micro-SD er niet goed in ging en er bovenlangs "schoot". :$

Mogelijk dat het micro-SD gleufje op een minder toegankelijke plek zit omdat deze in de ogen van Garmin niet zo vaak gewisseld zou gaan worden?
Anders zat de accu er niet voor en geen schroefjes voor het afdekklepje. _001

En ik denk dat Garmin/BMW wél meerdere (dus ook niet-Garmin) route-kaarten "toestaan", immers je kunt er meerdere laden/installeren én je kunt ze, in tegenstelling tot de BMW Navigator 4/Zumo 660, unieke namen geven en toch zullen ze herkent worden door de BMW Navigator 5. _004
Hoeveel extra route-kaarten de BMW NAV 5 ondersteund weet ik niet, maar in ieder geval 4.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 11 okt 2016, 06:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Gisteren de update op mijn Zumo 350 gedaan op het interne geheugen. Geen centje pijn. Had wel van te voren een grote beurt uitgevoerd ivm kuren van de Zumo.

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:Er is wel 1 punt van aandacht op het voorgaande;
Het (veelvuldig) wisselen van de micro-SD kaart is geen sinecure en kán er scheef/schuin in het gleufje gaan met mogelijke schade (lees: verbuiging van het kaart-gleufje) waardoor er mogelijk contact-problemen kúnnen ontstaan.
Tuurlijk: dat wisselen moet je 'met beleid' doen. Heb echter zelf nooit meegemaakt dat dat micro-SD slotje kapot ging. Meest ernstige dat ik heb gezien was een kaartje dat er alleen met een tangetje uit te halen was. Wat bleek? zat er nóg een kaartje in ;)

Overigens zal in de situatie als omschreven eerder sprake zijn van (zeer) incidenteel; zeker niet veelvuldig.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb zelf 3x personen hun Zumo 660's/BMW NAV 4's "onderhanden" moeten nemen en voorzichtig het afdekkapje kunnen terugbuigen.
Veelvuldig inderdaad niet, maar komt zeker wel voor;
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.ph ... ef2a1752d3
En via g00gle kom je nog wel meer "hits" tegen.
Maar inderdaad met beleid moet het wel prima te doen zijn.

Alleen gezien de locatie & bereikbaarheid, is het m.i. niet Garmin/BMW's intentie dat je dat micro-SD kaartje veelvuldig gaat lopen wisselen, me dunkt. _001

Aan de andere kant, Garmin maakt wel meer ietwat ongelukkige (lees: onbegrijpelijk voor mij) keuzes;
Ik ben nog altijd erg verbaasd dat er nog steeds geen USB 3.0 ondersteund wordt, dat zou de snelheid van het updaten ten goede komen.
En dat Garmin/BMW na de Zumo 660 afgestapt is van het ondersteunen van hun/de externe TMC ontvangers.
Of dat ze "plotseling" gestopt zijn met de draadloze CAN-bus adapter voor de VIRB camera's.
Tja.
Keuzes, soms ondoorgrondelijk. ;)
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Voor degene met een BMW NAV 5, waar dit draadje over gaat, er is sinds een paar dagen een nieuwe software (firmware) update beschikbaar;
Screen Shot 2016-10-12 at 07.44.08.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

"Improved software stability" wordt zelfs twee keer genoemd! Erkenning van Garmin dat dit toch wel een erg groot probleem was? ;)
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:Ik heb zelf 3x personen hun Zumo 660's/BMW NAV 4's "onderhanden" moeten nemen en voorzichtig het afdekkapje kunnen terugbuigen.
Ben je niet in de war met een ander type (outdoor) toestel?
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hans Vaessen schreef:
Inspector Gadget schreef:Ik heb zelf 3x personen hun Zumo 660's/BMW NAV 4's "onderhanden" moeten nemen en voorzichtig het afdekkapje kunnen terugbuigen.
Ben je niet in de war met een ander type (outdoor) toestel?
Neen, ik vergis mij niet. Ik spreek dus over het kapje welke op de print zit met het veergeladen systeem welke het kaartje op de contact-puntjes moet houden.
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PaPinkelman schreef:"Improved software stability" wordt zelfs twee keer genoemd! Erkenning van Garmin dat dit toch wel een erg groot probleem was? ;)
:lol: _004
Goed opgelet!
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:
Ik spreek dus over het kapje welke op de print zit met het veergeladen systeem welke het kaartje op de contact-puntjes moet houden.
Ah, ik begrijp... Ben dat zelf nooit tegengekomen; wel met de outdoortoestellen, waar de micro-SD onder de batterijen zit; zodoende...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Lemoi »

Inspector Gadget schreef: En dat Garmin/BMW na de Zumo 660 afgestapt is van het ondersteunen van hun/de externe TMC ontvangers.
Je bedoelt dat je aan de losse navi geen TMC antenne kan aansluiten? Als je de nav v bijvoorbeeld in je auto gebruikt of geen audio systeem op de motor hebt?
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lemoi schreef:
Inspector Gadget schreef: En dat Garmin/BMW na de Zumo 660 afgestapt is van het ondersteunen van hun/de externe TMC ontvangers.
Je bedoelt dat je aan de losse navi geen TMC antenne kan aansluiten? Als je de nav v bijvoorbeeld in je auto gebruikt of geen audio systeem op de motor hebt?
Correct. Helaas. :(
Een TMC ontvanger kan verkeersinformatie via FM of DAB+ ontvangen.
Waaronder ook betaalde diensten en zelfs ook private diensten.
Dat werkt prima op de 2820 en de Zumo 660, BMW Navigator 4.
Echter, de ondersteuning voor alle(!) USB gerelateerde TMC ontvangers heeft Garmin op het allerlaatste moment laten vallen voor de BMW Navigator V.
In Garmin's visie dien je hun app op de smartphone te gebruiken, Garmin Smartphone Link. (een soort van Internet of Things, IoT)
En moet je Garmin's (extra) diensten aanschaffen. Dus een 100% klanten-binding, geen andere mogelijkheden, geen alternatieven. Niets, nada noppes.
Of laat staan de free-to-air.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 16 okt 2016, 04:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Lemoi »

Inspector Gadget schreef:
Lemoi schreef:
Inspector Gadget schreef: En dat Garmin/BMW na de Zumo 660 afgestapt is van het ondersteunen van hun/de externe TMC ontvangers.
Je bedoelt dat je aan de losse navi geen TMC antenne kan aansluiten? Als je de nav v bijvoorbeeld in je auto gebruikt of geen audio systeem op de motor hebt?
Correct. Helaas. :(
Een TMC ontvanger kan verkeersinformatie via FM of DAB+ ontvangen.
Waaronder ook betaalde diensten en zelfs ook private diensten.
Dat werkt prima op de 2820 en de Zumo 660, BMW Navigator 4.
Echter, de ondersteuning voor alle(!) USB gerelateerde TMC ontvangers heeft Garmin op het allerlaatste moment laten vallen voor de BMW Navigator V.
In Garmin's visie dien je hun app op de smartphone te gebruiken, Garmin Smartphone Link. (een soort van Internet of Thing, IoT)
En moet je Garmin's (extra) diensten aanschaffen. Dus een 100% klanten-binding, geen andere mogelijkheden, geen alternatieven. Niets, nada noppes.
Of laat staan de free-to-air.
Naja, ik gebruik hem alleen op de LC dus met de TMC via het audio systeem. En dat werkt goed genoeg voor mij
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, op de K1600 en de 1200RT waterbuffel, met de radio-optie natuurlijk, komt de TMC informatie binnen via RDS op de radio.
(RDS is zeg maar een soort van teletekst voor radio, ooit bedoelt om programma-titel van de uitzending, de titel van de muziek & artiest e.d informatie door te sturen tijdens de uitzending, als extra service)

Voor degene zonder een K1600 of 1200RT waterbuffel (of zonder de radio-optie) en met een BMW Navigator V kunnen gebruik maken van de TMC informatie via de Garmin Smartphone Link. Van dan alleen Garmin.

PS: Ongetwijfeld ook al tegengekomen, in het menu van je waterbuffel kan je ook de je klok laten synchroniseren via GPS. ;)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door ErikS »

Inspector Gadget schreef:Inderdaad, op de K1600 en de 1200RT waterbuffel, met de radio-optie natuurlijk, komt de TMC informatie binnen via RDS op de radio.
Ik heb de GPS ge-update met de 3.40 firmware maar kreeg meteen problemen met de telefoon. Deze werd wel herkend ( te zien aan de smart link verbinding) maar telefoongesprekken bleken niet meer mogelijk. Vervolgens weer ge-downgrade naar 3.30 en ik kon weer gewoon telefoongesprekken voeren. IK weet nog niet of het aan de upgrade ligt. Als ik weer even wat meer tijd heb ga ik hem weer upgraden en testen.

Maar nu dat andere; ik heb een waterbuffel met radio en wil graag TMC informatie op mijn navigator V. Ik lees nu dat dat mogelijk moet zijn zonder smart link maar via de radio. Iemand die mij daar mee kan helpen?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Welke merk & model telefoon gebruik je dan?

Ik neem ff aan dat jou BMW NAV 5 fabrieks-af geleverd is en niet achteraf gemonteerd is door jezelf of je dealeRT?
Dan is het een kwestie van een radio-zender zoeken die ook daadwerkelijk via RDS de verkeersinformatie stuurt.
Dat is helaas niet bij alle radio-omroepen/zenders het geval!

Sowieso dien je af te stemmen op een radiozender die RDS uitzend.
Maar tevens dient die radiozender ook Traffic (T/TP in je radio-display) uit te zenden.

Volgens mijn huidige informatie versturen de navolgende omroepen dergelijke verkeerd-informatie;
Alleen snelwegen:
- Radio 1
- Radio 538

Regionaal & snelwegen:
- BNR Nieuwsradio
- Radio Veronica
- Skyradio
(er zijn er wel meer maar betaalde of Premium diensten, daar zal je 1200RT niets mee kunnen aanvangen)

Let op:
Als er geen T in je display getoond wordt, is er momenteel geen verkeerd-informatie uitgezonden.
Omdat er bijvoorbeeld geen files zijn.

Het beste kan je dus dit verder testen 's morgens of 's middags tijdens de spits-tijden. ;)

Tevens zal je op je radio die "TP" functie moeten aanzetten, dat is onafhankelijk van de RDS setting van je radio.
(Instellingen -> Audio -> Tuner -> TP Aan/Uit)

(PS: En voor je tijd via GPS: Instellingen -> Gebruiker -> GPS-Tijd Aan/Uit)

Mogelijk dat je ook de display-functie op je dashboard moet aanzetten:
Menu -> Navigatie -> Display Aan/Uit

Hoe die ontvangen verkeersinformatie dan getoond wordt op de BMW NAV 5 kan ik je niet mee helpen.
Misschien wel iemand anders of een bevriende BMW dealeRT ? _001
Sorry!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja, bij mij doet ie het gewoon "out of the box". Nooit iets voor hoeven in te stellen, en je hoeft hem niet op een TMC kanaal af te stemmen. Hij "vind" het vanzelf. (TP staat wel aan)(radio systeem zal wel 2 tuners hebben wat eigenlijk wel zo'n beetje standaard is tegenwoordig).
En als er dan een file is komt de Nav met file info en of je om wilt rijden als hij een kortere route vind
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lemoi schreef:tja, bij mij doet ie het gewoon "out of the box".
_004
Mooi. En zo hoort het eigenlijk ook te zijn.
Maar het kán zijn dat bepaalde instellingen op de 1200rt uitgezet/verandert zijn bij ErikS, om wat voor reden dan ook. _001
Vandaar dat mijn uitleg ietwat uitgebreider was om dat ff na te zien. :$
Lemoi schreef:En als er dan een file is komt de Nav met file info en of je om wilt rijden als hij een kortere route vind
Dat is vermits je herberekenen-bij-verkeersinformatie niet op automatisch hebt staan, denk ik? _001
Dan krijg je niet die melding c.q keuzes lijkt mij.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door ErikS »

Bij mijn radio staat verkeersinformatie zoals aangegeven gewoon aan. Alles staat ingesteld zoals beschreven.
Toch krijg ik voor zover ik gemerkt heb, geen verkeersinformatie op de GPS.
Bij mij in de GPS staat herberekenen echter standaard op "uit". Kan dit er mee te maken hebben?
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Lemoi »

Inspector Gadget schreef:
Lemoi schreef:En als er dan een file is komt de Nav met file info en of je om wilt rijden als hij een kortere route vind
Dat is vermits je herberekenen-bij-verkeersinformatie niet op automatisch hebt staan, denk ik? _001
Dan krijg je niet die melding c.q keuzes lijkt mij.

Ik zal eens kijken wat de settings zijn. Misschien vanavond (kan ik gelijk dat SD card probleem eens bekijken met je tips. Was ik nog niet aan toe gekomen want ik heb de Nav te vaak nodig)
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Lemoi »

ErikS schreef: Bij mij in de GPS staat herberekenen echter standaard op "uit". Kan dit er mee te maken hebben?
Misschien, bij mij staat ie "aan" kan ik met 99.9% zekerheid zeggen.
Inspector Gadget

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: volgens mij moet je ook instellen in de "Te Vermijden" de optie "Verkeersinformatie" selecteren.

En mogelijk ook nog bij Instellingen van de BMW NAV 5 in de sectie "Verkeer", de optie selecteren "Verkeer - Verkeersinformatie aan - verkeersabonnement ver.." maar dat weet ik niet zeker, dat kán alleen te maken hebben als je ook SmartLink gebruikt.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Update Nav V met OnRoute motorkaart

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik ga maar eens een nieuw draadje maken met de vraag over de Navigator 5 en TMC verkeersinformatie. Wel zo duidelijk.
Big RT Smile
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”