TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Omdat het vorige draadje waarin ik de vraag gesteld had feitelijkk over het updaten naar nieuwe firmware ging, even een nieuw draadje gestart:
Het gaat om het volgende:
Ik ben in het bezit van een BMW R1200 RT-LC (2016) welke voorzien is van een radio (af fabriek) en van de Navigator 5 (eveneens af fabriek).
Nu is het mij nog nooit gelukt om de TMC verkeersinformatie werkend te krijgen. (ik had dit ook nog niet eerder geprobeerd.)
Wel heb ik de smartphone link op de telefoon (een oude HTC) maar ik heb geen data abonnement dus wil deze niet gebruiken voor de verkeersinformatie.

In een ander Draadje lees ik dat ik ook gewoon de TMC informatie die met radio zenders meegestuurd wordt zou moeten kunnen gebruiken.
Dit dus maar eens geprobeerd.
Echter als ik dit probeer in te schakelen (de optie is inderdaad aanwezig) dan krijg ik de foutmelding: "De verkeersontvanger is niet aangesloten. Plaats het toestel in de motorsteun en sluit het goed aan. De GPS zit echter in de motorsteun en deze werkt ook gewoon.
Is er soms iets niet meegeleverd bij de motor dat er wel bij zou moeten zijn?

Wie kan mij helpen.

(zie ook viewtopic.php?f=40&t=12561&p=136510#p135603
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door millio »

Ik heb dezelfde set-up afgelopen vrijdag bij de dealer opgehaald. Bij mij werkte het gewoon..

Aan die info heb je op zich zelf niets natuurlijk _004

Heb je op het moment dat je de nav5 in de houder plaatst de motor misschien al aanstaan?
Kun je op dit zelfde moment in het menu van de RT de navigatie pagina krijgen?

Ik merkte dat de RT zich niet van de navigatie bewust is als je de navigatie plaatst terwijl de RT op contact staat.
Dus geen navigatie menu in het menu van de RT en mogelijk dan ook niet de verkeersinformatie in de nav5.

Als ik de nav5 in de houder plaats (slaapstand) en dan de RT aanzet (nav5 gaat dan ook aan) dan werkt alles gewoon.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Hier even drie foto's hoe het er bij mij uitziet.
Alles werkt verder gewoon en ik kan de GPS ook gewoon met de Jog shuttle bedienen vanaf het stuur.
Ik zou dus graag horen wie het wel werkend heeft en of dit standaard bij aflevering al zo was! Geef ook even aan bij welke dealer en of wat er gedaan is om het werkend te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door millio »

Ik heb de RT en Nav5 bij Motoport DenBosch vandaan.
De Nav5 heb ik daar, bij ophalen van de RT, uit de vitrine genomen en in de RT geplaatst.

Geen aanpassingen gedaan, niet aan de RT noch de Nav5 (behalve taal etc).

Ik kan later vandaag de instellingen van de Nav5 bevestigen.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

PS: Ik vraag het maar ff, je BMW NAV 5 is up-to-date volgens Garmin Express?
Zou software/firmware-versie v3.40 moeten zijn, momenteel.

Andere mogelijkheid waar ik zo ff aan denk is dat er misschien mogelijk een software-update beschikbaar is voor je motor zelf? _001
Ik zou eens te raden gaan bij je bevriende BMW dealeRT.
Want volgens mij zal het ongeveer zo werken dat de (RDS) verkeersinformatie van de FM radio via de LIN-bus (of CAN-bus) naar de houder van je BMW NAV 5 gestuurd wordt, en de BMW NAV 5 dat daar weer "oppikt".

Mogelijk dat er ook een software-update beschikbaar is voor je BMW NAV 5 houder zelf (ja, daarin zit ook software, zie test-menu van BMW NAV 5), ook via de eerder genoemde bevriende BMW dealeRT? _001
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Voor zover ik weet is mijn Nav5 voorzien van de laatste firmware update (inderdaad, 3.40) en de laatste kaartupdate (NTU 2017-2). IK heb het idee dat er iets niet aangesloten of ingebouwd is. Namelijk de TMC ontvanger.
Ik ben geen "leek" op dat gebied maar had me er nog niet in verdiept tot ik dat andere draadje las.
Ben dus heel benieuwd bij hoeveel anderen met dezelfde configuratie (motor en GPS) wel werkend afgeleverd is.

Mijn dealer is Van Harten in Amersfoort en daar ben ik tot nu toe goed over te spreken. Problemen worden altijd snel opgelost.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Bij de waterbuffel 1200RT is de radio-unit 1 complete unit.
Daarin zit ook (o.a.) de bluetooth module en is het volgens mij de juiste licenties/software.

Zover ik kan zien is er geen aparte TMC module en verwacht ik dat het de radio zelf is.
Of de houder van je GPS.

Ik ken van Harten al heel wat jaren, prima zaak wat dat betreft.
En zij zouden juist heel erg ter zaken kundig zijn om dit probleem voor jou te duiden, verwacht ik. :idea:

Maar inderdaad, ff afwachten op de (hopelijk) diverse andere reacties van diegene met een waterbuffel én radio én (fabrieks-af) BMW Navigator 5.
Gebruikersavatar
BlackBull
Berichten: 55
Lid geworden op: 14 mar 2014, 08:59
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: NoordHollandNoord

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door BlackBull »

Hier ook een 2016RTLC met NAV-5. Bij mij is de verkeersinformatie beschikbaar via de NAV5.
Onderstaande uit de handleiding even checken:

Afbeelding

IK heb zelf nog niet gekeken wat de exacte TP/RDS instellingen op mijn fiets zijn maar de handleiding kan een beginnetje zijn :)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Bij mij staan ze alle drie aan. Zowel TP als RDS als Reg. Ik krijg van de radio op gezette momenten dus ook gesproken informatie (uitzending wordt daarvoor onderbroken), maar ik wil deze dus op de GPS.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb mijn RT LC en nav 5 bij motorport veldhoven vandaan. Nav uit het doosje, inklikken en werken (ook verkeersinfo dus)
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door millio »

Kijk eens in de nav5 naar de instellingen.

Onder "instellingen" - "kaart en voertuig" - "Kaartlagen" --> Staat hier verkeer aan?
Onder "instellingen" - "Navigatie" - "Te vermijden" --> Staat hier Verkeersinformatie aan?
Onder "instellingen" - "Navigatie" - "Veilige modus" --> Geen vinkje

Dit is hoe het bij mij staat. Radio staat verder gelijk met hoe jij aangeeft.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Ja, staat bij mij het zelfde. Kennelijk is er mogelijk toch iets niet aangesloten in de installatie.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door millio »

Ik weet niet of je vaak bij je dealer komt maar ik zou het gewoon daar voorleggen.
Inmiddels is denk ik wel bewezen dat er geen aantoonbare reden is waarom het bij jou niet werkt.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Vraag was ook al uitgezet bij de dealer, maar die kon mij op dat moment niet verder helpen en zou zich laten informeren (lees de vraag aan BMW Nederland stellen). Wist ook niet meer dan ik.
Vandaar mijn vraag nu op het forum. Kan alleen maar verduidelijkend helpen. Voor zowel mij als hem. En met namen van andere dealers kan hij daar dan ook met de vraag heen om te informeren waar de verschillen zitten. Vandaar mijn belangstelling voor anderen die dit probleem niet hebben.
_oo_
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

ErikS schreef:maar ik heb geen data abonnement dus wil deze niet gebruiken voor de verkeersinformatie.
Voor wat het waard is:

De digitale verkeersinfo via de app is beslist veel beter dan de TMC data. Reden is dat de bandbreedte van TMC zodanig gering is dat tijdens de spits zelfs niet alle snelweg-files erin 'passen'; laat staan secundaire wegen. Bovendien is de vernieuwingsfrequentie vrij laag.

Via de app heb je dat bandbreedteprobleem niet en zal de verkeersinfo veel actueler en, vooral, gedetailleerder zijn; ook bijv opstoppingen in de stad kunnen laten zien. De garmin verkeersinfo functioneert vooral goed als er ook veel beroepsgoederenvervoer op de weg is (één van de 'bronnen'). Tijdens de spits prima; in het weekend duidelijk minder.

De hoeveelheid data van de verkeersinfo is overigens zeer beperkt. Bij dagelijks een uur in de spits minder dan 10 MB per maand. Binnen Nederland, zonder databundel dus effectief één a twee dubbeltjes per maand.

Ik persoonlijk zou beslist de voorkeur geven aan de app boven TMC. Ik meen dat gebruik van die app eenmalig iets van 20 euro kost.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Hans,

Bedankt voor je reactie. Probleem op dit moment met de app is dat ik dan mijn dataverbinding op "aan" moet zetten en dat wil ik momenteel om een aantal redenen niet. Een van die redenen is dat mijn smartphone al redelijk bejaard is.
Mogelijk dat ik komende jaar een nieuwere aanschaf. Dan zou ik het wel overwegen. Maar ik vind het vreemd dat de TMC het bij mijn GPS cq Cradle niet doet en bij anderen wel.

En gelukkig rij ik in een omgeving waar ik tot nu toe eigenlijk nagenoeg geen last heb van files.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook voor wat het waard is;
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling van Hans "...dat tijdens de spits zelfs niet alle snelweg-files erin 'passen'; laat staan secundaire wegen. Bovendien is de vernieuwingsfrequentie vrij laag.."
Ik zie, bij de Premium (= betaalde) en overheids-versie weldegelijk een vrijwel complete lijst, ook van de binnenwegen, zelfs van stads-centra. :$

Ja, TMC via de FM banden is beperkt en soms ietwat "traag" of niet compleet (lees: niet alle details), maar dat is deels (ook) afhankelijk van degene die de dienst levert.
Er zijn niet-nader te noemen verkeersinformatie-leveranciers die inderdaad vaak niet volledig zijn of met flinke vertraging binnenkomt.
TMC via DAB+ (zoals TPEG), is wel snel.

Dat je verkeersinformatie niet via de dataverbinding wilt ontvangen, kan ik heel goed begrijpen.
Ik heb iemand in de privé-sfeer die dat ook niet wenst;
Het is een pre-paid abonnement waarbij data heel erg duur is.
Het is een wat oudere telefoon waarbij het gebruik van een dataverbinding de accu van de telefoon behoorlijk belast.
Daarnaast dat "men" je kan "volgen" en de gegevens/data zoals TomTom enige tijd geleden, kan doorverkopen.
Dus privacy en zo.

Terug naar het onderwerp;
Ik vermoed hardware/software-revisies (of "licenties"/activering) van de radio of/en de GPS-houder.
Want zoveel kan je niet "fout" instellen lijkt mij, gezien de eerdere reacties. _001
En tot op heden diverse anderen gemeld hebben dat het "gewoon werkt" out-of-the-box. lees, je bent de enige met dit probleem? _001
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 26 nov 2016, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:Ook voor wat het waard is;
Ik ben het niet helemaal eens met de stelling van Hans
Dat mag ;)

Het staat of valt allicht met filedruk en inderdaad: ook de aanbieder van de data is van invloed. Maar, echt waar: het verschil tussen TMC en digitale verkeersinfo is enorm groot; en dat komt vooral door bandbreedte.

Kijk maar eens op https://mydrive.tomtom.com en vergelijk dat, ook qua wegafsluitingen etc., en vergelijk met wat je in jouw toestel ziet. Je zult verrast zijn. Hoe drukker het is, hoe groter het verschil. Overigens is de digitale verkeersinfo van Garmin weer wat minder goed dan die van TT helaas.
Inspector Gadget schreef:
Het is een pre-paid abonnement waarbij data heel erg duur is.
Klopt inderdaad; bij prepaid of sim only zijn de kosten van data absurd hoog; veelal 0,25 cent per Mb. Bij dagelijks gebruik zou je dan op zo'n 2 euro per maand uitkomen. Da's an sich nog te overzien, maar ik zou er dan inderdaad niet voor kiezen; zeker niet als je te maken hebt met een oudere telefoon.

Reden dat ik het noemde was in algemene zin: dat TMC niet goed functioneert lijkt allicht niet in orde (zou bmw wat over moeten kunnen zeggen). Maar als je daarmee bezig bent kan het goed zijn ook te kijken naar die digitale data. Als dat oplossing biedt hoef je verder ook niet in 'gevecht' met BMW immers.

In deze context ligt dat anders, niet alleen omdat data en telefoon een issue vormen; maar ook omdat Eric toch al nagenoeg geen last heeft van files.. ;)

Enfin; succes bij BMW!
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Vandaag al een antwoord van mijn dealer gehad:
Ik heb je vraag bij BMW neergelegd, zij kwamen in eerste instantie ook met de instelling vragen, ik heb doorgegeven dat deze bij jou juist staan. Zodra er een oplossing is hoor je van me.
Aangezien ik de indruk krijg dat er "ergens" een kabeltje of iets anders mogelijk niet aangesloten is lijkt het me inderdaad een zaak voor BMW.
Ik wacht gespannen af.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hans Vaessen schreef:Het staat of valt allicht met filedruk en inderdaad: ook de aanbieder van de data is van invloed. Maar, echt waar: het verschil tussen TMC en digitale verkeersinfo is enorm groot; en dat komt vooral door bandbreedte.
Ik kan geen goed vergelijk maken omdat ik geen Garmin toestellen heb die HD traffic (nog) ondersteunen.
Ik heb wel een GTM (DAB+) receiver die ooit wel door de Zumo 660 ondersteund werd maar ultimo is Garmin daarmee gestopt op dat toestel. :(
Maar het is waar dat via RDS-TMC de data veel minder vaak en minder snel ontvangen wordt, met enige uitzondering voor de betaalde diensten.
Daar valt het mij reuze mee.
Hans Vaessen schreef:Kijk maar eens op https://mydrive.tomtom.com en vergelijk dat, ook qua wegafsluitingen etc., en vergelijk met wat je in jouw toestel ziet. Je zult verrast zijn. Hoe drukker het is, hoe groter het verschil. Overigens is de digitale verkeersinfo van Garmin weer wat minder goed dan die van TT helaas.
Klopt, TT is ongeëvenaard op dat gebied, het is tenslotte ook hun bread-and-butter.
Als het aan TT ligt stoppen ze per direct met hun apparaten en focussen zich op de OEM voor voertuigen, fleetmanagement e.d.
Garmin kan daar vooralsnog niet aan tippen, daar zijn diverse vergelijken van te vinden.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 18 nov 2016, 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
vissealb
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door vissealb »

image.jpg
Is bij de instellingen het juiste vinkje geplaatst?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Wellicht ten overvloede: in bovenstaand plaatje zou 'verkeer' wél aangevinkt moeten zijn. Traffic Trends is in deze niet van belang.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
vissealb
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 mar 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door vissealb »

Ik ben er toch redelijk zeker van dat " verkeer" voor de info is via de Garmin smartphone link en "traffic trends" voor het gebruik van het TMC signaal van de motor(radio).
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Nope. 'traffic trends' is geen actuele verkeersinfo. Het gaat hier om 'trends', historische verkeersinfo; waardoor het toestel weet dat een bepaalde weg op bepaalde delen van de dag sneller of langzamer is. Ik meen dat die data zit ingebakken in de kaart (waardoor er geen verbinding voor nodig is).

De werking ervan is lastig te constateren. Ik heb er in het verleden wel eens mee getest; en dan met name de doorgaande weg door centrum Nijverdal. Daar zag je inderdaad dat die (tijdens de spits altijd vollopende) weg op een gegeven moment vermeden werd (zonder tmc ingeschakeld); terwijl de route er 's avonds wel overheen ging. Kan die 'case' nu helaas niet meer gebruiken: ze hebben daar een tunnel aangelegd ;)

In combinatie met TMC kunnen de traffic trends dus wel zinvol zijn, als je werkt met de digitale verkeersinfo lijkt het overbodig.

Wil je TMC (of digitale verkeersinfo) gebruiken dan moet je 'verkeer' aanvinken.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Van mijn dealer ontvangen
Hieronder het antwoord van BMW over de TMC (kan dit zelf even niet checken omdat we op het moment geen nav hebben liggen ):
“Niet de Radio maar de Navigator is in staat om verkeersinformatie weer te laten geven.
Zie in de bijlage de handleiding van de Navigator V op pagina 11!”
Ja, dat wist ik al en dat is nu net het probleem dus. De GPS wil het niet weergeven omdat hij de TMC niet kan vinden. Ik krijg de indruk dat men bij BMW de vraag niet geheel snapt. :evil:

Maar dan even een andere vraag aan de forumleden die een Navigator V met werkende verkeersinformatie op hun R1200 RT-LC hebben:

Wie heeft de motorfiets afgeleverd?

Ik heb al twee adressen die een werkend systeem afgeleverd hebben:
Motorport Veldhoven en Motorport Den Bosch. Wie nog meer?

Dan kan ik mijn dealer naar hun verwijzen of zelf daar eens heen rijden.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Bert M »

Motoport Zelhem (in mijn geval destijds een Nav5 icm K1600GT). Gert Even is de lokale specialist op het gebied van navigatie systemen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Contact gehad met zowel Motoport Zelhem als Den Bosch.
In Den Bosch wist men mij te vertellen dat mogelijk de 2e steker aan de motorhouder niet of niet goed bevestigd was. Deze zou voor de TMC informatie moeten zorgen.
Hierop contact gehad met mijn dealer die inmiddels een zelfde gedachte gekregen had. Komende dinsdag ga ik er weer heen in de hoop met een werkende TMC ontvanger terug te rijden.

UPDATE:
Helaas, bij controle bleken beide snoertjes wel degelijk verbonden (via een Y-kabel) met de GPS. We hebben nog een losse cradle geprobeerd met mijn GPS en ook nog met een die ze hadden liggen. In alle gevallen lukte het niet om met te TMC ontvanger te verbinden.

JA. . . waar nu gezocht? In jan/feb. moet de motor voor een onderhoudsbeurt en nog wat kleine dingen terug en dan wil men de kabel doormeten. Kijken of het in de kabel(boom) zit of misschien wel in de aansluiting bij de radio.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Omdat het nog steeds niet gelukt is om op mijn Navigator 5 de TMC werkend te krijgen zou ik graag in contact komen met andere -1200- rijders bij wie de TMC wel op de Navigator in te schakelen is via het menu "verkeer" (dus niet via de telefoon app/smartlink).

Mogelijk dat we dan wat af kunnen spreken om elkaar te treffen zodat ik mijn navigator 5 op een andere motor uit kan proberen
Deze tip kreeg van een medewerker van Motoport Den Bosch
[groet]
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Moet dan wel een 1200RT-LC zijn.

Vervelend voor je!

Ik neem aan dat er wel getest is op het moment dat er vrijwel zeker TMC-informatie te ontvangen was?
Want zonder files (of andere verkeersinformatie), geeft de radio/TMC-ontvanger niets door, en zal de Garmin ook helemaal niets weergeven op het scherm.

Ander dan dat denk ik aan 1 van de volgende mogelijkheden:


0.
Controleer of jou BMW NAV 5 goed in de houder gaat, geen schroefje scheef of zo, de BMW NAV 5 moet goed contact maken met alle pennen op de houder.
Ik geeft het alleen maar ff aan voor de volledigheid.

1.
Ik zou bij een BMW dealeRT vragen of zij kunnen controleren, door het verbinden van jou motor met het BMW Diagnose-systeem & naar de fabriek via het internet, of er mogelijk software-updates voor jou motor beschikbaar zijn. _001

2.
De TMC optie opnieuw her-activeren (zeker als de motor in punt 1 al aan de BMW Diagnose & het internet hangt).

3.
De Y-kabel, al dan niet tijdelijk, vervangen.

4.
Mogelijke corruptie van jou BMW NAV 5 (kán gebeuren), misschien dat je ff een andere BMW NAV 5 kunt uitproberen inderdaad.
Of inderdaad jou BMW NAV 5 op een andere R1200RT-LC

5.
De OEM fabrieks-houder, al dan niet tijdelijk, vervangen.

6.
Als jou BMW NAV 5 op orden lijkt te zijn, en het bovenstaande geen soelaas biedt, zou ik dan nog maar aan 1 ding kunnen denken;
De radio vervangen.

Nu maar hopen dat iemand snel reageert met een 1200RT-LC en de OEM navigatie & radio (& TMC ;) )

Als je eenmaal weet dat jou BMW NAV 5 op orden is, en eventueel die aardige persoon's BMW NAV 5 op jou 1200RT-LC ook, dan kan je bepaalde dingen zo gaan uitsluiten.

Intrigrerend onderhand.
Jammer in dit geval dat ik geen 1200RT-LC heb. :lol:
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door millio »

Erik het is geen probleem om af te spreken en even de nav 5 om te zetten om te testen.
Ik rijd dagelijks van Swifterbant naar Bodegraven en terug, is dat enigszins in de buurt?
Weekend kan ook, vaak al beetje druk dus dan kan het even duren.
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Hmmmm

Niet direct in de buurt van Amersfoort/Barneveld. Maar ik houd het in gedachten. In ieder geval bedankt. Misschien meldt zich nog iemand die dichter bij is.

En voor wat betreft de opmerkingen van Inspector Gadget:
Het is niet belangrijk of er op dat moment TMC informatie beschikbaar is want de GPS zegt gewoon dat hij geen TMC ontvanger ziet en laat om die reden de TMC optie ook niet aanzetten.
En dan nog de andere punten van hem:
punt 1 => gedaan. Laatste firmware van de motor geladen
punt 2 => is een optie. Nog niet gedaan
punt 3 => getest met een andere Y-kabel en een andere cradle
punt 4 => gaat hopelijk binnen afzienbare tijd gebeuren. Ik ben op zoek naar een geschikte kandidaat!
punt 5 => zie onder punt 3.

We blijven er mee bezig. _001
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ok, dat sluit in ieder geval uit;

- Dat het de Y-kabel is (of er moet een probleem zitten in jou kabelboom, wat ik van ganse harte niet hoop)
- Dat het ook niet aan jou GPS houder ligt. (gezien je reactie op punt 3 & punt 5)

Als je consequent die fout-melding "Verkeersontvanger is niet aangesloten" blijft houden zou een andere BMW NAV 5 dezelfde foutmelding moeten geven, als het aan jou motor ligt.

Je mag wat mij betreft mijn BMW NAV 5 op jou motor proberen.
En eventueel kunnen we ook nog jou motor uitlezen of daar storingen in staan.
Ik woon vlak bij Amersfoort, in Hoevelaken, een andere parel in Gelderland. ;)
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Je mag wat mij betreft mijn BMW NAV 5 op jou motor proberen.
En eventueel kunnen we ook nog jou motor uitlezen of daar storingen in staan.
Ik woon vlak bij Amersfoort, in Hoevelaken, een andere parel in Gelderland.
Bedankt voor het aanbod maar dat is niet nodig. Ik heb reeds een andere Nav5 er op gehad met hetzelfde resultaat. En inderdaad, dat van die kabelboom zeiden ze bij Van Harten ook.

Nee, de enige oplossing op dit moment is mijn NAV 5 op een andere motor zetten, :idea: waarvan zeker is dat de oorspronkelijke NAV 5 het doet en dan kijken wat mijn NAV5 daarop zegt.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, dan is het uittesten van jou BMW NAV 5 op een andere 1200RT-LC de meest gemakkelijke optie.
ErikS schreef:Ik heb reeds een andere Nav5 er op {mijn motor} gehad met hetzelfde resultaat.
Als jou BMW NAV 5 uittesten op een andere 1200RT-LC dan wél werkt dan moet het kabelboom of de radio zijn.
Of de "licentie"/activatie.

Hopelijk dat je snel duidelijkheid krijgt met jou BMW NAV 5 in een andere 1200RT-LC met radio. _004
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 482
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door ErikS »

Ik geloof niet in wonderen en ook niet in sprookjes, maar afgelopen weekeinde heb ik nogmaals geprobeerd of ik de verkeersinformatie op mijn Navigator 5 in kon schakelen en . . .
Het werkt!
Omdat de motor deze week voor een 20.000 km beurt weg moest en men dan ook meteen dit probleem wilde aanpakken wilde ik wat schermafbeeldingen maken op de GPS. Ik probeerde zaterdag dus nogmaals om de verkeersinformatie (TMC) in te schakelen om de foutmelding te krijgen voor de schermafdruk en vervolgens liet de GPS dit gewoon inschakelen.
En inderdaad ik krijg nu ook het menu voor de verkeersinformatie op de GPS.
Ik heb zelf niets aan de motorfiets of de GPS gedaan dus mogelijk heeft het losmaken en weer bevestigen van de Y-kabel in december bij de dealer toch geholpen. Ik had het daarna ook niet meer geprobeerd.

Probleem is nu dus opgelost.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Inspector Gadget

Re: TMC verkeersinformatie op de Navigator 5 icm R1200 RT-LC

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mooi! _004
En hopelijk blijft het ook zo en was het inderdaad iets van contact-probleem of zo.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”