TomTom Nieuws

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

TomTom Nieuws

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb het al eens in andere draadjes meerdere keren aangegeven, TomTom is echt top als het om route-kaarten (en de nauwkeurigheid/up-to-date zijn) en de navigatie-software gaat, daar kan Garmin echt heel wat van leren. Absoluut.

Maar de verkoop van "de navigatie-kastjes" gaat TomTom al heel wat jaren nog altijd niet goed af, en nu zal er de spreekwoordelijke hakbijl in gezet gaan worden, 20% van de 1000 banen in die divisie;
https://www.bnr.nl/nieuws/beurs/1031494 ... vigatietak

Mede veroorzaakt, vermoed ik, dat voertuigen al vaak (OEM) ingebouwde navigatie hebben, danwel het gebruik van de SmartPhone (met navigatie-software et al).

Wat dit voor de verdere toekomst gaat betekenen voor "de navigatiekastjes" van TomTom is afwachten.
Hopelijk zonder al te veel verdere gevolgen voor de gebruikers (& hun ondersteuning, Support). :$
Gebruikersavatar
Pdrke
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2015, 18:33
Type: R1200RT/LC
Bijz: Full option, geen radio
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Lovendegem

Re: TomTom Nieuws

Ongelezen bericht door Pdrke »

Idd, de kaarten van Tomtom zijn eigenlijk wel een pak beter en veel vlugger up to date. Hier bij ons in de buurt is er anderhalf jaar geleden een serieuze aanpassing geweest in het dorp. Bij tomtom is dat na enkele maanden al verandert bij garmin staat die nu nog altijd verkeerd op de laatste kaart (zelfs na he melden van de wijziging).

Ivm de navigatie toestellen is het idd een feit dat tegenwoordig iedereen de smartphone gebruikt. Daarom ook waarschijnlijk dat tomtom overgestapt is naar een abonnements formule voor zijn navigatie op de smartphone ipv een eenmalig bedrag.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TomTom Nieuws

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

E.e.a. heeft vooral te maken met de verminderde afzet van de 'dedicated devices' voor in de auto. Die worden meer en meer vervangen door de smartphone en de OEM ingebouwde systemen. Op beide vlakken neemt ook TT zelf een sterke positie in.
Ik rij zelf in de auto meestal met de TT Go app op de smartphone. Heeft voor mij als voordeel dat ik tegelijk via bluetooth m'n spotify kan draaien en de navigatieaanwijzingen keurig gemixt worden.

Je ziet tegelijk dat TT zoekt naar alternatieve markten voor de hardware, zoals fitness apparaten en zelfs de TT bandit action cam. Maar ook de TT rider valt logischerwijs is dergelijk segment.

Wat betreft de actualiteit van de kaarten zou ik me geen zorgen maken. Behoefte aan actualiteit (en zelf nóg meer detail) wordt alleen maar groter - mede irt de ontwikkelingen rond zelfrijdende auto's. Wat ik daarbij wel verwacht is dat dergelijke data op andere wijze geactualiseerd gaat worden. Niet telkens een volledige update moeten downloaden, maar meer 'over the air' updates; uiteindelijk zelfs real time.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: TomTom Nieuws

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er is ooit een gevleugelde uitspraak geweest van de TomTom baas dat hij heel blij was met ingebouwde touchscreen systemen in de 4-wielige;
Dat was de perfecte plek om je zuignap van je navigatie te plakken. :lol:

Maar alle gekheid op een stokje;
Tom Tom heeft het, in de ogen van de aandeelhouders betreft althans, nooit "gemakkelijk" gehad.
Terwijl ze toch al weer een hele tijd bestaan en best wel pioniers te noemen zijn op de diverse vlakken.

Dat ze ook diverse uitstappen gemaakt hebben naar (o.a) GPS/sport horloges & action camera(s), is te billijken.

Wat ik zelf indrukwekkend vindt is het feit dat TomTom in 2012 bij Apple IOS de g00gle maps van de troon stootte.
En hun deal met Uber's;
https://en.wikipedia.org/wiki/TomTom

Ik moet wel zeggen dat ik in mijn (dan waarschijnlijk beperkte) kring nog nooit iemand echt positief over dedicated, ingebouwde, navigatie-apparatuur gesproken heb. Vanaf dat het verkrijgen van een kaart-update alleen via de dealer kan/mag, tot kaarten die "ech nie" up-to-date waren desondanks, tot bij herhaling(!) inbraken/diefstal & het slopen "van het halve interieur" (lees: veel schade) tot zeer onvriendelijke en soms vrijwel onbruikbare systemen. Met alle hoge kosten van dien.

Ik verwacht ook dat in de toekomst je "connected" auto (lees: voorzien van de nodige draadloze verbindingen, al dan niet via je wifi thuis) via OTA (Over The Air) 's nachts de kaarten, software en andere updates zal gaan ontvangen. En eventueel "real-time" onderweg. De data-snelheden en diverse mogelijkheden zijn er al.
Je ziet nu al in software- en hardware-land dat meer en meer "hosted" gaat, oftewel via het internet, altijd verbonden met het internet, en zo voort.
De enige uitdaging die ik zie is veiligheid en 100% beschikbaarheid. Zeker als het massaal gebruikt gaat worden.

Anyhoe, hopelijk komt omTom ook deze "storm" wederom te boven zonder al te veel kleerscheuren.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”