TomTom kaart-nieuws

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vanmorgen deze email van TomTom ontvangen:
BELANGRIJKE INFORMATIE OVER UPDATES VAN KAARTEN EN SERVICES

Bij TomTom werken we elke dag hard om jou de beste navigatie-ervaring ooit te geven. Een groot deel van dit werk bestaat uit het voortdurend verbeteren van de kwaliteit van de kaarten en van de software waar je navigatiesysteem op werkt. Hierdoor is er elk jaar echter steeds meer geheugen nodig om deze kaarten van een betere kwaliteit te installeren.



We werken onophoudelijk aan de introductie van nieuwe technologieën en een geweldige klantervaring. Daarbij is gebleken dat enkele navigatiesystemen van de eerste generatie onvoldoende intern geheugen hebben voor het opslaan van de nieuwste kaarten en functies. De kaart voor Europa is bijvoorbeeld nu meer dan 7 GB en per kwartaal worden de kaarten gemiddeld 400 MB groter.

TomTom heeft deze situatie opgelost door de geïnstalleerde kaart op te delen in kleinere regio's (kaartzones) die kunnen worden gedownload wanneer een systeem is verbonden met de TomTom HOME-software. We voorzien echter dat in minder dan zes maanden zelfs deze kleinere regio's niet meer op je systeem passen.

Daarom hebben we besloten om de verkoop van kaartupdates en andere services per 15-11-2016 stop te zetten. Je systeem blijft als vanouds functioneren, maar je hebt niet langer de mogelijkheid om kaartupdates te kopen.

Als je een actief abonnement op kaartupdates of TomTom Services hebt, ontvang je deze totdat het abonnement is verlopen. Ga voor meer informatie naar de pagina met de veelgestelde vragen.

De nieuwste generatie TomTom-systemen wordt nu geleverd met gratis Lifetime-updates voor Wereldkaarten, Traffic en Flitsers. Kaarten, services en software worden eenvoudig bijgewerkt via Wi-Fi zonder het systeem aan te sluiten op een computer. Met quadcoreprocessors en 16 GB geheugen (uit te breiden via een SD-kaart) zijn ze bovendien de snelste systemen die we ooit hebben ontwikkeld.

Als je denkt dat dit een goed moment is om je TomTom-systeem te vervangen, vind je hieronder meer informatie over onze nieuwste systemen...
Toegegeven, het is een ouder systeem (een Go van 2005, meen ik) van mijn ouders.
Niet zo netjes is het feit dat ze in een email van 5 december aankondigen dat per 15 november de verkoop stop te zetten.
Normaal gesproken is het wat netter vooraf aan te kondigen, in plaats van na het feit. :$

Maar niet "all is lost", OpenStreetMap schijnt ook mogelijk te zijn op de sTomsTom's. :lol:
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef: Niet zo netjes is het feit dat ze in een email van 5 december aankondigen dat per 15 november de verkoop stop te zetten.
Normaal gesproken is het wat netter vooraf aan te kondigen, in plaats van na het feit. :$

Maar niet "all is lost", OpenStreetMap schijnt ook mogelijk te zijn op de sTomsTom's. :lol:
Mee eens: die timing is ietwat onhandig. Maar verder wel een keurig verhaal. Laten we wel zijn: de goedkoopste nieuwe TomTom kost zo'n 100 euro. Er zullen niet veel mensen zijn die een toestel van 10 jaar oud nog voor 45 euro zullen updaten.

Qua OSM: Met de oude linux gebaseerde toestellen is het inderdaad mogelijk OSM op het apparaat te krijgen. Ik heb dat jaren geleden wel eens gedaaan. Maar het is geen sinecure en de praktische werking van eea laat zeer te wensen over. Leuk hobby-projectje maar echt niet praktisch bruikbaar. Ik zou zeggen: gewoon ff doorrijden met het apparaat tot het echt storend wordt en dan over naar een nieuwe cq naar de smartphone.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Kaart-updates waren overigens voor het betreffende Go-model al langer niet beschikbaar;
Ik kwam heel ver binnen TomTom's web-winkel totdat de daadwerkelijk kaart-update aangeschaft moest worden, dan kwam er een melding dat er geen kaart-update (meer) beschikbaar was. _001

Wat betreft OSM ben ik het geheel met je eens, maar een investering in een nieuw apparaat die dan ook weer jaren in de kast ligt, lijkt mij nog minder zinvol.
Ik hou wel van een uitdaging. :lol:
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Inspector Gadget schreef:
Niet zo netjes is het feit dat ze in een email van 5 december aankondigen dat per 15 november de verkoop stop te zetten.
Inspector Gadget schreef:Kaart-updates waren overigens voor het betreffende Go-model al langer niet beschikbaar;
Dan denk ik dat het bericht dat je citeert geen 'aankondigiing' was, maar een herhaling van wat al langer bekend was en nu gebruikt wordt als (reëel) argument voor aanschaf van een nieuwe. Dan is het vooral wat 'onhandig' een concrete datum te noemen.
Inspector Gadget schreef:maar een investering in een nieuw apparaat die dan ook weer jaren in de kast ligt, lijkt mij nog minder zinvol.
Ik hou wel van een uitdaging. :lol:
Voor een toestel dat in de kast ligt zijn actuele kaarten überhaupt niet relevant. Maar eh.. doe je best. Het zal best gaan lukken, maar vervolgens gaat ie toch weer in de kast.
Geef je ouders toch een nieuw apparaaatje voor de kerst... ;)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Inspector Gadget

Re: TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, het was zeker niet bekend, het is (volgens mij) een aankondiging op mijn email-adres omdat ik ooit een paar keer een helpdesk-aanvraag gedaan had;

Het was bij herhaling niet gelukt een kaart-update te installeren, terwijl Home wel aangaf dat er een kaart-update beschikbaar zou zijn, toentertijd zowel per hun eigen email alsook via de web-pagina.
Dat is toen met hulp van de Helpdesk welgeteld 2x gelukt, daarna wederom update-problemen.
Vermoedelijk een te langzame internet-verbinding & pc.

Een navigatie-apparaat wordt gezien als totaal onnodig, zat zelfs in de vorige 4-wielige, en werd vrijwel nooit gebruikt.
Om diverse redenen, soms heel begrijpelijk, en moet je het laten voor wat het is.
Eddie-
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 okt 2016, 13:59
Type: R1100RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Elst

Re: TomTom kaart-nieuws

Ongelezen bericht door Eddie- »

Ik heb al jaren de Tom Tom app op m'n iPhone en hoefde die gelukkig niet te updaten naar de Go versie, al werd het me wel tot vervelens toe aangeboden. Nu kan ik de oude app nog steeds updaten met nieuw kaartmateriaal.
Het navigatiesysteem in m'n auto gebruikte ik niet eens vanwege de verouderde kaarten. Naast de Tom Tom app, gebruik ik sinds kort Waze om laatste file informatie en routevoorstellen te controleren.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”