nav 5 en nolan n-com b1

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Metalswart
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:15
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017 model alle opties behalve audio!
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 1056LC

nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door Metalswart »

hulp nodig bij het volgende probleem.
Mijn vrouw en ik hebben allebei een nolan n-com b1 communicatieset in de helm zitten. Dan kunnen we lekker tegen elkaar praten onder het rijden. het is ook mogelijk om alletwee de gesproken route aanwijzing van de navigator 5 te horen of in iedergeval dat de bestuurder de gesproken route aanwijzing hoort en de communicatie tussen de helmen tijdelijk uitgeschakeld word en na de route aanwijzing weer de communicatie tussen de helmen opstart. zo zou het moeten werken.
laatst reden wij naar la roche an ardenne. in het begin werkte het redelijk. maar naar verloop van tijd als het navigatiesysteem niets meer te zeggen heeft viel mijn communicatie systeem uit. de verbinding met de helm werd verbroken zag ik op de navigator. maar dat niet alleen, ook de communicatie met de andere helm werd verbroken en mijn n-com b1 was helemaal uitgezet. ik heb het een en ander via de n-com app gecontroleerd. maar alles staat zoals het zou moeten. de navigator 5 staat er in als te verbinden apparaat en ook de helm van mijn vrouw staat er in. het communiceren zonder route aanwijzing of de connectie met de navigator werkt goed. ook als ik alleen de connectie heb gemaakt met de navigator gaat het goed. maar zodra er een andere helm aangesloten wordt loopt het spaak.
de n-com b1 is voorzien van de laatste bluetooth firmware en de navigator 5 is ook voorzien van de allerlaatste firmware. wie kan mij helpen om dit probleem op te lossen? ik wil dat wij allebei de route aanwijzing horen maar dat wij ook met elkaar kunnen praten, zeg maar dat de route aanwijzing als een soort van derde persoon aanwezig is?
Inspector Gadget

Re: nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoe oud is je N-com systeem?
(en heb je de B1, B1 V04 of de B1.4?)
Mogelijk dat de accu slechter aan het worden is? _001

Maar ik lees dat Nolan in het verleden voor de B1 specifieke software heeft uitgebracht om (o.a.) problemen met TomTom op te lossen.
Me dunkt dat het probleem dus waarschijnlijk(er) bij je B1 ligt.

Heb je ook de radio-optie op jou 1200RT-LC?
Ik zou dan de helmen én de navigatie pairen met de radio, die heeft m.i. een betere controle over de BT-verbindingen.
En anders een support-aanvraag doen bij Nolan.
Metalswart
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:15
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017 model alle opties behalve audio!
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 1056LC

Re: nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door Metalswart »

Inspector Gadget schreef:Hoe oud is je N-com systeem?
(en heb je de B1, B1 V04 of de B1.4?)
Mogelijk dat de accu slechter aan het worden is? _001

Maar ik lees dat Nolan in het verleden voor de B1 specifieke software heeft uitgebracht om (o.a.) problemen met TomTom op te lossen.
Me dunkt dat het probleem dus waarschijnlijk(er) bij je B1 ligt.

Heb je ook de radio-optie op jou 1200RT-LC?
Ik zou dan de helmen én de navigatie pairen met de radio, die heeft m.i. een betere controle over de BT-verbindingen.
En anders een support-aanvraag doen bij Nolan.
Beste Inspector,
ik heb de nolan B1 com met de laatste firmware. ik heb geen radio optie op de LC. batterij is zo goed als nieuw. helmen hebben we net 2 jaar in bezit. we kunnen gewoon met elkaar communiceren. als we de hele dag rijden loopt de batterij niet leeg tijdens het rijden. die blijft gewoon werken. dit idee had ik ook al. en getest natuurlijk. met mijn oude garmin zumo 590 en de helmen nolan 92 met b1 had ik hier geen probleem mee. dus eigenlijk zoek ik het in de bmw navigator V. deze geeft de routeaanwijzing door aan de helm. maar naar die route aanwijzing moet hij de communicatie weer terug geven aan de passagier en daar loopt het fout.

om het protocol duidelijk te omschrijven.
motor aan navigator bluetooth aan. mijn helm com bluetooth aan. connectie met navigator lukt. helm van passagier bluetooth aan. pairing met mijn helm bluetooth werkt. helm 1 en helm 2 kunnen communiceren. route plannen via navigator 5. navigator geeft route aanwijzing aan helm 1 door helm 2 hoort niets. na routeaanwijzing sluit navigator af en is de connectie met navigator 5 en helm 2 weg. helm 1 uitzetten en aanzetten en pairing met helm 2 lukt. navigator blijft buiten beeld. het lijkt erop alsof navigator V hier niet mee om kan gaan.

aldus mijn verduidelijking van het probleem.
Inspector Gadget

Re: nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

niet relevant dus gewist ..
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 06 jun 2017, 10:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Volgens mij is dat het probleem niet. Als ik het verhaal goed lees, communiceert de NAV 5 alleen maar met helm 1, en helm 2 is direct aan helm 1 gekoppeld en niet aan de NAV 5
Als ik het goed lees is het probleem dat na een navigatie aanwijzing de verbinding tussen de GPS en helm 1 compleet wegvalt en niet meer te herstellen valt. ook valt de verbinding tussen helm 1 en helm 2 weg.

Dat is inderdaad een eigenaardig probleem. Wat ik zou doen is het volgende:
De NAV 5 een zgn. harde reset geven, oftewel terug naar de fabrieksinstellingen zetten, en dan opnieuw de pairing met helm 1 opzetten (en niet met helm 2!).
Als dat nog niet helpt, dan de intercoms ook compleet resetten en de helmen opnieuw koppelen.
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Metalswart
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 okt 2016, 13:15
Type: R1200RT/LC
Bijz: 2017 model alle opties behalve audio!
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 1056LC

Re: nav 5 en nolan n-com b1

Ongelezen bericht door Metalswart »

Beste Papinkelman,

jij hebt het inderdaad goed gelezen. de oplossing die je biedt is er wel een van het merk "paardenmiddel". voor de helmen is dat op zich geen probleem. de helmen heb ik via de app bekeken en de overbodige profielen eruit gehaald.
ik heb op mijn motor geen radio zitten. ik kan meerdere zaken op de helm aansluiten. dus luister ik muziek via mijn mobiel.

met de Garmin zumo 590 op mijn BMW R1200R en de nolanhelmen en B1 communicatie set geen problemen gehad net communicatie en navigeren. ik kreeg het zelfs zo voor elkaar dat beide helmen de navigatie opdrachten te horen kregen. en dat heeft te maken, dat je de masterhelm de binnenkomende meldingen laat doorsturen naar de 2de helm. ik denk dat BMW navigator met een andere versie Bluetooth werkt dan de helmen. daar zou een firmware upgrade voor moeten komen vermoed ik.

een harde reset navigatie vind ik nogal drastisch. ik zit er aan te denken om naar mijn motordealer te gaan en de navigator 5 om te ruilen voor een navigator 6. navi 5 is nog geen jaar oud en ik vind dat ding, werkelijk waar, "RUK' navigeren. terug naar het stenentijdperk een beetje. via af en opritten navigeren. En via langzamere wegen en N-wegen rond lille rijden in plaats van de snelste route te rijden. en daarbij het geneuzel met mijn communicatieset ben ik er even klaar mee.

zo dat lucht op.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”